תמונת פייק של אובמה שפרסם טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות
תמונת פייק של אובמה שפרסם טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

האם הדיפ-פייק הוא הנשק החדש?

בעולם שבו חצי מהדימוים ברשת הם דיפ-פייק, לא מפתיע שטראמפ פירסם לפני כמה ימים וידאו מזויף שבו אובמה נעצר בחדר הסגלגל -  איזה טכנולוגיות חדשות מנסות לשים סוף לעידן ה"זה לא אני"?

רן קידר | (2)
נושאים בכתבה דיפ-פייק AI

האינטרנט מוצף בדיפ־פייק, אם זה קטעי קול, תמונות או סרטוני וידאו שיצרו כלי AI, בכל אחד מהז'אנרים יש אלמנט של אנשים שנשמעים, נראים, אומרים ועושים דברים שלא היו ולא נבראו, מצולמים לכאורה במקומות בהם לא היו מעולם ומשנים את הופעתם. זה יכול להיות אובמה בסרבל כתום או הפשטה והצגת אנשים בעירום מזויף. השימוש נרחב ויכול לשמש להונאה, לבידור או לפגיעה בתדמית של פוליטיקאים ודמויות ציבוריות. הזינוק המטאורי והבלתי פוסק של הטכנולוגיה מאפשר ליצור דיפ־פייק משכנע תוך זמן קצר ובקליקים בודדים. הרגולטורים מנסים להיאבק בתופעה, אבל נראה שכרגע ידם על התחתונה, והזירה כמעט ופרוצה לגמרי. על פי מקורות, בשלושת השנים האחרונות נסיונות הונאה שמתבססים על דיפ־פייקים גדלו פי 20.

וכך, כאשר לפני ימים ספורים פרסם דונלד טראמפ סרטון דיפ־פייק בו ברק אובמה נעצר לכאורה בחדר הסגלגל, זו לא היתה שערורייה כפי שניתן היה לצפות. הסרטון הועלה בטיקטוק ולאחר מכן שוב באפליקציית Truth Social, בלי הבהרות נוספות מהנשיא. 

מתחזים השתמשו בכלים לחיקוי קול כדי להתחזות לפוליטיקאים כמו ביידן ורוביו. במהלך הבחירות של 2024 שיתף אילון מאסק קמפיין דיפ־פייק של קמלה האריס ללא תיוג מתנה, והקול בו נשמע כקול מתקיף זכה למיליוני צפיות. בעקבות זאת חתם מושל קליפורניה גאווין ניוֹסום חוק שאוסר דיפ־פייקים פוליטיים באותו ספטמבר. ב־ינואר 2024 הופצו תמונות דיפ־פייק של טיילור סוויפט עירומה. באוגוסט 2023 חולקו תמונות מזויפות של שריפות במאווי כדי לטעון שמדובר בנשק מזג־אוויר סודי. במאי אותה שנה נרשמה ירידה בשוק המניות בעקבות תמונה מזויפת של הפנטגון בוער. בפברואר 2023 הופץ קובץ קול מזויף שבו נשמע מועמד לנשיאות ניגריה מתכנן זיוף בחירות. ב־2021 הופץ וידיאו מזויף של נשיא אוקראינה קורא לחייליו להתנגד לפלישה. עם זאת קיימים גם דיפ־פייקים תמימים, כמו סרטון של כריסטיאנו רונאלדו קורא שירים בערבית.

הבעיה האמיתית מתחילה כשהגבולות בין המציאות לבדיה מיטשטשים עד כדי כך שגם אנשים שמכירים היטב את התחום מתקשים לזהות זיוף. סרטונים עם איכויות קולנועיות, הקפדה על פרטים קטנים כמו תאורה, תזמון דיבור, הבדלי מבטא ותנועות פנים כל אלה משולבים כיום בקלות באלגוריתמים המאפשרים לבנות זהויות פיקטיביות או להלביש תוכן שקרי על דמויות קיימות. המידע הקיים ברשת, לרבות תמונות וסרטונים של אנשים ממגוון זוויות, משמש חומר גלם עשיר עבור יוצרי הדיפ־פייק, כך שלא נדרש עוד ידע טכני רב או תקציב גבוה כדי ליצור אשליה אמינה להפליא. ככה יכול כמעט כל אחד להפוך למטרה חשודה.

אבל כמו שאומרים אליה וקוץ בה - הדיפייק יכול גם להוביל אותנו לכיוונים מפתיעים. בעולם שבו כל דבר ניתן לזיוף נוצר באופן פרדוקסלי גם מרחב חדש של "אליבי". אם כל סרטון או קובץ קול יכולים להיות מזויפים, אז תמיד קיימת האפשרות לטעון ש"זה לא אני". הפוליטיקאי שנתפס אומר משהו גזעני, המנכ"ל שנשמע מבטיח רווחים שקריים, או כל אדם פרטי שצולם לכאורה עושה מעשה פלילי כולם יכולים להכחיש. 

במובן מסוים, האמת עצמה נעשית ניתנת לערעור. דווקא בגלל זה, מתחיל להתפתח שוק חדש סביב טכנולוגיות ווריפיקציה: כלים שמטרתם לאמת את מקוריות התוכן הדיגיטלי ולספק ראיות בלתי ניתנות לערעור לכך שאירוע מסוים התרחש או שלא. מה שהיה בעבר צורך של גופי ביטחון בלבד, הופך כעת להזדמנות עסקית עבור סטארטאפים, ענקיות טכנולוגיה וגופי תקשורת, שמנסים להחזיר מעט מהוודאות לעולם של עיניים שמטעות ואוזניים שלא יודעות מה הן שומעות.

תעשיה שמנסה להחזיר את האמון

את חוסר האמון שיוצר הדיפייק יש תעשיה של חברות וותיקות וגם חדשות שמנסות לשקם. בין השחקנים הבולטים בזירה הזו ניצבת Adobe, Adobe Systems Inc 1.53%   שהשיקה את יוזמת Content Authenticity Initiative (CAI) פרויקט שמציע להטמיע בנתוני הקובץ הדיגיטלי עצמו את כל שרשרת היצירה: מי יצר את התוכן, מתי, באיזו תוכנה, האם נעשה שימוש בבינה מלאכותית, והאם התבצעו בו עריכות. התוצאה היא תמונה או וידאו עם "תעודת זהות" דיגיטלית שניתנת לבדיקה גם לאחר הפצה ברשת. יוזמות דומות מוביל הסטארטאפ האמריקאי Truepic, שמפתח מצלמות דיגיטליות מאובטחות אשר מתעדות כל צילום עם חתימה קריפטוגרפית, טביעת זמן, מיקום גיאוגרפי, ואפילו פרטים על רמת התאורה וסוג המכשיר. המטרה ליצור סטנדרט חדש של "תיעוד מאומת" כזה שיכול לשמש ראיה בבית משפט, או  גם כדי לסנן מידע כוזב ברשתות החברתיות.

קיראו עוד ב"BizTech"

במקביל, מפתחות ענקיות כמו מיקרוסופט מערכות לזיהוי תוכן מזויף, ביניהן Project Origin, שמנסה לבסס תו תקן עולמי לסימון תכנים דיגיטליים באמינותם המקורית. המיזם, בשיתוף גופי מדיה כמו BBC ו־ניו יורק טיימס, מציע להוסיף חתימה מוצפנת לסרטונים וכתבות כך שנוכל להתחקות אחרי הגוף העיתונאי שיצר אותם. גם סטארטאפים כמו Amber Video ו־Sensity AI נכנסים לעובי הקורה ומציעים טכנולוגיות לזיהוי אוטומטי של דיפ־פייקים, תוך ניתוח תנועות עיניים, השתקפויות אור, מאפייני קול והבעות פנים. מערכות אלו כבר שולבו בניטור תוכן ברשתות חברתיות כמו ב-X וגם ביוטיוב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בישראל כבר לפני עידן ה AI הדיפ סטייט היה בדיפ פייק (ל"ת)
    אנונימי 23/07/2025 17:44
    הגב לתגובה זו
  • אחמד הצדיק 28/07/2025 22:59
    הגב לתגובה זו
    בישראל כבר לפני עידן ה AI המגיב המוגבל מוחית היה בדיפ מוח ממש בדפיצית
חברת Airwallex צילום: איל טואגחברת Airwallex צילום: איל טואג

חברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר

החברה גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר ובמקביל לגיוס, השיקה סוכני AI שמבצעים פעולות פיננסיות מורכבות


הדס ברטל |

 חברת הפינטק Airwallex, בעלת פלטפורמה גלובלית לתשלומים ושירותים פיננסיים המיועדת לעסקים מודרניים, גייסה 330 מיליון דולר בסבב G בהובלת Addition ובהשתתפות T. Rowe Price, Activant, Lingotto, Robinhood Ventures ו-TIAA Ventures. הגיוס התבצע לפי שווי של 8 מיליארד דולר המשקף צמיחה של כ-30% בהשוואה לסבב F מלפני כשישה חודשים. ההון שגויס יתמוך בהמשך הצמיחה של Airwallex בארה"ב ובמספר שוקי מפתח מרכזיים ברחבי העולם.

Airwallex פועלת בישראל בשנתיים וחצי האחרונות בהובלת אור ליבן, שמכהן כסגן נשיא החברה לאזור המזרח התיכון, בלנוקס ולמדינות הנורדיות.

ג'ק ז'אנג, מייסד שותף ומנכ"ל Airwallex: "אנו מאמינים שהבנקאות הגלובלית של העתיד תהיה חסרת גבולות, חכמה ותתבצע בזמן אמת. ספקים של פתרונות מסורתיים לוקים באי התאמה בסיסית לאופן שבו עסקים מודרניים מתנהלים והמשקיעים שלנו מבינים שאנו נמצאים בחזית המרוץ להגדרה של קטגוריה זו. אנו בונים חלופה מודרנית, פלטפורמה אחת שמניעה שירותי בנקאות גלובלית, תשלומים, חיובים, ניהול פיננסי (treasury) והוצאות שרצים כולם מעל תשתית פיננסית קניינית. ההון שגויס יאיץ את הצמיחה שלנו, יבסס את מעמדנו כמובילים טכנולוגיים ויחזק את מעמדנו בארצות הברית ובשווקים מרכזיים ברחבי העולם".

אור ליבן, סגן נשיא Airwallex למזרח התיכון, בנלוקס, והמדינות הנורדיות, מסר: "גיוס ההון הגדול שהשלמנו מעיד על האמון העמוק שיש לשוק ולמשקיעים ב-Airwallex. אמון זה נשען על הצמיחה יוצאת הדופן של החברה ברחבי העולם ובכלל זה בישראל, במזרח התיכון ובאירופה ועל ההתרחבות המתמדת בהיצע המוצרים שאנחנו מעניקים ללקוחותינו".

ההכנסות השנתיות החוזרות לשנת 2025 יגיעו ליותר מ-1 מיליארד דולר שמשקפים צמיחה שנתית של 90% (החישוב לפי ההכנסות באוקטובר). היקף הטרנזקציות השנתי שבוצעו במערכת הוכפל בהשוואה ל-2024 והגיע באוקטובר ליותר מ-235 מיליארד דולר. כמחצית מלקוחות החברה משתמשים במספר שירותים של החברה ומעידים בכך על התאמה עמוקה לצורכי השוק. החברה העניקה רישיונות ללמעלה מ-80 מפיצים והיא מאפשרת ללקוחות לבצע העברות כספים בלמעלה מ-200 מדינות ואזורים גיאוגרפיים ולבצע עסקאות רב מטבעיות בהיקף רחב. בשנת 2025 נכנסה Airwallex ל-12 שווקים חדשים שבהם קיבלה אישורים רגולטוריים, מינתה מפיצים והשיקה מוצרים בצרפת, הולנד, יפן, ישראל, קנדה, קוריאה, ניו זילנד, מלזיה, וייטנאם, ברזיל, מקסיקו, איחוד האמירויות ועוד.   

מימין ארנון ניר (מנכ"ל), ושירלי באומר (Chief Product Officer) . קרדיט : עומר הכהןמימין ארנון ניר (מנכ"ל), ושירלי באומר (Chief Product Officer) . קרדיט : עומר הכהן

Shapes מגייסת 24 מיליון דולר לניהול עובדים בעידן הבינה המלאכותית

חברת Shapes מודיעה על גיוס הון חדש, ומכוונת לבסס את עצמה כפלטפורמה שמרכזת את כל מה שקשור לניהול עובדים בארגונים

הדס ברטל |

Shapes, שפעלה בעבר תחת השם DreamTeam, גייסה 24 מיליון דולר בסבבי גיוס מוקדמים בהובלת Entrée Capital ובהשתתפות הקרנות NFX ו-F2. הכסף מיועד להרחבת המוצר, לחיזוק יכולות הבינה המלאכותית ולהתרחבות לשווקים חדשים. הפלטפורמה של החברה מחברת בין משאבי אנוש, מערכות טכנולוגיה והכספים, ומנסה להחליף אוסף מערכות נפרדות במערכת אחת שמרכזת את התהליכים סביב העובד.

Shapes הוקמה בשנת 2022 על ידי ארנון ניר, המנכ"ל, ושירלי באומר, שמובילה את תחום המוצר כאשר שניהם היו חלק מצוות ההקמה והעובדים הראשונים ב-monday.com. כיום החברה מעסיקה החברה 21 עובדים בישראל, ולאחר הגיוס היא מתכננת להכפיל את מצבת כוח האדם במהלך השנה הקרובה, כדי להאיץ את פיתוח המוצר, לחזק את יכולות הבינה המלאכותית ולהעמיק את הפעילות בשווקים שבהם היא פועלת.

להתאים את ניהול העובדים לעולם עבודה שזז מהר

הגיוס מגיע על רקע שינוי מהיר בשוק העבודה, כאשר בינה מלאכותית משפיעה על אופן בניית הצוותים בארגונים. תפקידים מסוימים נעלמים, אחרים מוגדרים מחדש, נוצרים תפקידים חדשים, וארגונים משנים מבנה ומדיניות בקצב גבוה יותר מבעבר. בתוך מציאות כזו, מערכות משאבי אנוש ותיקות מתקשות לעיתים לעמוד בקצב של השינויים.

Shapes טוענת שרוב הכלים לניהול משאבי אנוש שנמצאים בשוק נבנו לעולם יציב יחסית, עם תפקידים ונהלים קבועים. הם יודעים לשמור על סדר, אבל פחות מותאמים למצב שבו מבנה הצוותים, דרישות התפקיד ומדיניות השכר זזים כל הזמן. הפלטפורמה של החברה נועדה לשמש כשכבת עבודה אחת לכל מחזור החיים של העובד בארגון – מהקליטה ועד העזיבה – ולרכז את הנהלים, האישוריים והנתונים במקום אחד.

מבחינת העובדים, המערכת מאפשרת לבצע פעולות שוטפות בצורה פשוטה: להגיש בקשות חופשה, לסמן נוכחות מרחוק או לקבל תשובות למדיניות החברה, כולל דרך סוכני בינה מלאכותית פנימיים. מבחינת הנהלת משאבי האנוש, אפשר להגדיר מדיניות חופשות, מודלים למדידת ביצועים ותהליכי משוב, לבצע חישובי שכר אוטומטיים ולעקוב אחר יעדים כמו גיוון והכלה – תוך הישענות על אותו מאגר מידע, בלי לקפוץ בין כמה מערכות שונות.