אסף רפפורט וויז WIZ
צילום: נתנאל טוביאס

ההייטק הישראלי מתאושש אבל תלוי יותר מאי פעם בחברות הגדולות

סך ההשקעות בהייטק הישראלי ברבעון השני של 2024 עמד על 2.8 מיליארד דולר, הנתון הגבוה מאז סוף 2022, עם זאת רוב מוחלט של הסכום הגיע מכיוונן של שש חברות שהשלימו מגה סבבים במהלך התקופה
איתן גרסטנפלד | (3)
נושאים בכתבה גיוס הון הייטק

סך ההשקעות בהייטק הישראלי ברבעון השני של 2024 עמד על 2.8 מיליארד דולר, הנתון הגבוה מאז סוף 2022, כך עולה מדו"ח שמפרסם היום מכון RISE Israel. ההתאוששות של הסטור המקומי מגיעה על רקע המגמה העולמית ובמיוחד בארה"ב ובאירופה. עם זאת, הדוח גם מצביע על על תלות גוברת של ההייטק הישראלי במספר קטן של מגה-סבבים.

מאז שהגיעו לשיא של יותר מ-9 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2021 השקעות הון-הסיכון בחברות ישראליות ירדו ברציפות עד תחילת 2023, ואז התייצבו על רמה נמוכה של כ-2 מיליארד שקל. שני הרבעונים מאז תחילת המלחמה התאפיינו ברמות השקעה נמוכות עוד יותר, אך ברבעון השני של 2024 חלה עלייה משמעותית בהיקף ההשקעה. עם זאת, מחברי הדו"ח מדגישים כי מוקדם להסיק על בשינוי מגמה שכן 34% מההשקעות ברבעון היו בגיוס של חברה אחת (Wiz), ו-64% היו במגה-סבבים (100 מיליון דולר או יותר) של שש חברות. ללא סבבים אלה, ההשקעות היו מסתכמות בכ-1מיליארד דולר בלבד.

 

מגמה מטרידה נוספת עליה הם מצביעים היא הירידה במספר סבבי ההשקעה בחברות ישראליות. ירידה שהחלה בשנת, 2022 והמשיכה גם ברבעון האחרון. אמנם סבבי השקעה רבים אינם מתגלים ברבעון שבו הם מתבצעים, ועל כן המספר צפוי להתעדכן כלפי מעלה בהמשך, אך לא נראה שתיקון זה ישנה את המגמה.

לכך מצטרפת הירידה המדאיגה במספר גופי ההשקעה הפעילים בישראל, הן מקומיים והן זרים. מגמה זו, אשר החלה לפני כשנתיים המשיכה גם במחצית הראשונה של 2024. על פי הנתונים, בחצי השנה הראשונה של 2024 חלה ירידה של כ-10% במספר גופי ההשקעה הזרים הפעילים בישראל ביחס לחצי השנה שלפני כן, וירידה של 18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. באשר לגופים הישראלים, הירידה בששת החודשים האחרונים הייתה בשיעור של 15% לעומת חצי השנה הקודמת, ו- 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דניאל שמו 02/07/2024 09:37
    הגב לתגובה זו
    מישהו צריך לשלם למורים על 130 ימי חופש בשנה איכשהו לא?
  • 2.
    כסף יש אבל הם עושים מיקור חוץ לכוח אדם בחול (ל"ת)
    יוני 02/07/2024 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה ראשל"צ 02/07/2024 08:08
    הגב לתגובה זו
    נראים כמו הארצות סובבות ישראל
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד