הקו הכחול בירושלים עומד לצאת לדרך לאחר שנחתם הסכם להובלת המימון לפרויקט
חברת Jtrain, בבעלות דניה סיבוס ודן, חתמה לאחרונה על הסכם זיכיון למימון, הקמה, הפעלה ותחזוקת הקו; היקף הפרויקט מוערך בכ-9 מיליארד שקל, מתוכו יתקבל מענק מדינה בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל
בשבוע החולף נחתם מזכר הבנות בין בנק לאומי לבין השותפות בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לפיו הבנק יוביל את המימון להקמת הקו. לאחרונה נבחרה Ltd Jtrain, חברה ייעודית לפרויקט שבבעלות דניה סיבוס וקבוצת דן, כזוכה במכרז של משרד האוצר, משרד התחבורה, עיריית ירושלים ותוכנית אב לתחבורה. הקו יוקם בשיטת PPP (Public Private Partnership) והחברה תממן, תקים, תתפעל ותתחזק את הפרויקט.
פרויקט הקו הכחול בירושלים כולל, בין היתר, הקמה של מסילות עבור שלושה קווי רכבת קלה באורך של כ-31 קילומטרים משכונת גילה ותלפיות בדרום העיר ועד שכונת רמות בצפון העיר. הקו יכלול מקטע תת-קרקעי באורך שני וחצי קילומטרים מרחוב יפו במרכז העיר ועד סנהדריה ובו שלוש תחנות תת קרקעיות מתוך 53 תחנות לאורך הקו. הקו צפוי לשרת כ-250 אלף נוסעים ביממה, בתדירות של 3-4 דקות בשעות השיא. זאת באמצעות צי של 132 קרונות, שמהווים 66 רכבות.
ההערכה היא כי העלות הכוללת של הפרויקט היא כ-9 מיליארד שקל. במהלך תקופת ההקמה צפוי להתקבל מענק מהמדינה בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל. המימון יינתן לאורך תקופת הקמת הפרויקט, שצפויה להימשך כ-55 חודשים עד לשלב ההפעלה הראשון, וכ-29 חודשים נוספים עד להפעלת השלב השני.
ליאת שוב, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי: "הקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים צפויה להוות פתרון תחבורתי להסעת המונים, שיהווה חלק חיוני ומודרני ממארג התחבורה בעיר, וישמש את תושבי העיר והבאים בשעריה. אנו גאים להוביל את מימון המיזם הלאומי החשוב הזה ומודים לקבוצת Jtrain על הבעת האמון. ההחלטה להוביל את המימון לפרויקט הדגל הזה היא חלק מהאסטרטגיה העקבית של בנק לאומי להוביל את תחום מימון התשתיות הלאומיות בישראל, וזאת תוך שימת דגש מיוחד על היבטי ESG״.
- האם צריך לאסור על לאומי להציע פיקדון על ה-S&P 500?
- ל-9 פרויקטים סולאריים: שו״ב אנרגיה סוגרת מימון של 798 מיליון שקל עם לאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אופיר קרני מנכ"ל דן: "הקמת הקו הכחול הינו פרויקט אסטרטגי מהותי בצבר הפרויקטים של דן. דן היא השחקן המוביל כיום את תחום תשתיות התחבורה. דן תרתום את הידע והניסיון הרב שצברה בשנותיה כמפעילת תחבורה ציבורית על מנת להקים ולהנגיש לתושבי הבירה את הדור הבא של הסעות ההמונים בסטנדרטים בינלאומיים וסביבתיים מתקדמים".
רונן גינזבורג מנכ"ל קבוצת דניה: "דניה סיבוס, החברה המובילה בתחום פרויקטי התשתיות הלאומיים בישראל, בדגש על פרויקטי תשתית תחבורתיים המבוצעים בשותפת המדינה בשיטת PPP, שמחה וגאה להיות שותפה בהקמתו של פרויקט הקו הכחול, במיוחד בתקופה מאתגרת זו. פרויקט זה מהווה פרויקט דגל עבורנו, ודניה תתרום מניסיונה הרב בניהול פרויקטים מורכבים, תוך יישום יכולות הנדסיות מהגבוהות במשק, על מנת לבצע ולהקים ביחד עם שותפנו בפרויקט זה, פרויקט איכותי ומוצלח, שעתיד להוות פתרון תחבורתי משמעותי בעיר ירושלים".
ירון רביד מנכ"ל Jtrain: "החבירה של לאומי, המממן המוביל בישראל, לקבוצה המורכבת מגופים מקצועיים בתחומם כמו דן ודניה סיבוס, תאפשר את קידום הפרויקט במהרה. אנו מודים על האמון בקבוצה וביכולותיה ונפעל על מנת לקדם את הפרויקט במהירות וביעילות לטובת תושבי הבירה ואזרחי ישראל כולם".

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
יוסי כהן, ראש המוסד (יוטיוב)האם ראש המוסד קיבל טובות הנאה מטייקון ולמה המשטרה לא חקרה?
ולמה זה לא בכותרות הראשיות בתקשורת? גילויים חדשים שנחשפו בשבוע שעבר מייצרים תחושה שיוסי כהן השתמש בדירת ג'ימס פארקר וקיבל טובות הנאה והמשטרה העלימה עין ו"הוציאה" את העדויות על כהן מתיק החקירה נגד נתניהו - לא תקין, מחשיד. קוראים לזה טיוח
כבר תקופה ארוכה שמלחשים שיוסי כהן קיבל טובות הנאה מג'יימס פאקר המיליונר, לרבות שימוש בדירתו במלון רואיל ביץ' שבתל אביב. הוא עשה זאת בעודנו ראש המוסד וזה מחייב במשטר תקין צורך בבדיקה משמעותית. הדברים עלו במסגרת תיק 1000 - תיק המתנות נגד נתניהו. במשטרה בדקו וחקרו על טובות הנאה שלכאורה קיבל יאיר נתניהו מפארקר, בעיקר שימוש בדירתו ברויאל ביץ' כשהחשד היה שבין נתניהו האבא ופארקר יש קשר לא חוקי -מתנות בתמורה להטבות. תוך כדי החקירה הזרקור עבר לדמות אחרת - יוסי כהן, אלא ששם היה סוג של טיוח.
פקד ליזו כהן, חוקרת מיאח"ה, שהייתה חלק מצוותי החקירה בתיק 1000 וב"תיק המעונות" הסבירה בעדותה בבית המשפט לפני כשנה וחצי כי החקירה התמקדה בקשרים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין פאקר, ובמיוחד בבדיקת חשד לטובות הנאה שהועברו באמצעות מגורים של בנו יאיר בנכס של פאקר. לדבריה אז "החשד היה שיאיר קיבל טובת הנאה עבור אביו, או להפך. יאיר היה הכלי, לא מושא הבדיקה המרכזי".
היא נשאלה אז למה חקרתם דווקא את יאיר ולא את יוסי כהן? "אני גביתי הודעות גם בעניין הזה, אך לא זכור לי שבדקנו את מצלמות האבטחה לגבי יוסי כהן". בהמשך הודתה כי הייתה הנחיה מגבוה לא להזכיר את שמו של כהן בחקירת הדס קליין, נציגת פאקר ומילצ'ן.
פיצול חריג של תמלילי חקירה: "קיבלנו הנחיה מלמעלה"
במהלך הדיון הציג אז עו"ד עמית חדד סניגור נתניהו פיצול חריג בתמלולי חקירה של שלושה עובדים במלון - שני קבלנים וקב"ט. לדבריו, התמלולים כללו גרסאות שונות באשר להופעתו של יוסי כהן בדירה: באחד מהם השם הוזכר, ובאחר - הושמט. כהן אישרה כי מדובר במהלך חריג ולא שגרתי, שלא עשתה בעבר, והסבירה כי מדובר בהנחיה שהועברה מהדרגים הבכירים. "לא יודעת למה פוצל התמליל. זו הייתה הנחיה. אולי כדי להבחין בין גרסה שבה מוזכר שם רגיש לגרסה אחרת. זה לא מקובל, אבל ככה נדרשנו לפעול".
- יוסי כהן מתקרב לאקזיט של 50 מיליון דולר
- דונאלד טראמפ נגד יוסי כהן - האקזיט של כהן בדוראל ארה"ב מתרחק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבוע שעבר עלה לדוכן העדים חוקר בכיר במשטרה - צחי חבקין. העדות שלו גורמת לזוז באי נוחות. עו"ד חדד שואל אם "השם של יוסי כהן עלה בתשאול של עובדי המלון. מומי (נצ"מ מומי משולם - ראש צוות החקירה בתיקי נתניהו) עלה בשיחה, מה, הוא נלחץ?"
חבקין: "אפשר לומר".
חדד: "אז הוא מנחה אותך? ומייצר מצגי שווא?"
