רכב
צילום: pexels

הציעו לכם רכב חברה? מסתבר שזה לא בהכרח משתלם לכל אחד

כיצד מחושב שווי הרכב למס? למי זה משתלם יותר ולמי פחות?
דור עצמון | (6)
נושאים בכתבה רכב חברה

במקומות עבודה רבים ניתנת זכות הבחירה לעובדים לקבל רכב ויש מי שרואים ברכב חברה כסמל סטטוס שמעיד על מעמד במקום העבודה. מאוד כיף להיכנס לתחנת דלק מבלי לשלם כלל, במיוחד בתקופה בה מחירי הדלק בעלייה. החל משנת 2010 שווי השימוש של רכב חברה שממנו נגזר המס מתוך תלוש השכר שלכם הוא 2.48% ממחיר הרכב העדכני לפי מחירון.

כך למשל אם שווי הרכב שקיבלתם ממקום העבודה נאמד ב-140,000 שקל, הרי ש-2.48% ממנו הם 3,472 שקלים. בהנחה ששכר העבודה שלכם ברוטו הוא 15,000 שקל, אזי שבתוספת שווי הרכב למס (3,472 שקלים) ייגבו מכם מסים לפי שכר של 18,472 שקלים - גידול של כ-1,550 במס. זהו הסכום שממנו אתם צריכים לגזור את הכדאיות שלכם, כל אחד כמובן בהתאם לשכרו, דרגות המס והטבות המס אם זכאי.

האם זה באמת משתלם?

על פניו, ובהינתן הדוגמה שהצגנו לעלות של כ-1,550 שקל בחודש, ייתכן כי מדובר בדיל טוב עבור רוב האנשים. מדוע? צריך לזכור שכשאתם מקבלים רכב מהעבודה אתם בעצם לא רק מדלק חינם אלא גם נהנים מפטור על עלות הביטוח (שיכולה להגיע לבדה לכ-7,000 בשנה בממוצע), פטור מתשלום על טיפולים במוסך, נהנים משירותי גרירה 24/7 ומהחלפה של המכונית בכל 3 שנים.

אם אתם אנשים שנהנים מנקודות זיכוי מס הכנסה עבור מגוון סעיפים (למשל מגורים ביישוב מזכה או הורים לילדים קטנים) – ייתכן ולא תשלמו כלל מס על שווי השימוש של הרכב, ולכן זה עשוי להשתלם לכם מאוד.

ובכל זאת, כדי שכל אלו אכן יהיו משתלמים, ובכדי שחיסכון של כ-1,550 שקלים בחודש יהיה מוצדק, תצטרכו לעשות ברכב די שימוש שיצדיק זאת. אם אופי החיים שלכם הוא כזה שבמסגרתו אתם נוסעים הרבה או נוסעים למרחקים, זה יכול בהחלט להשתלם לכם. במקרים כאלו הדלק בדרך כלל מכוסה לחלוטין באמצעות דלקן על חשבון העבודה, ואתם נוסעים יותר על חשבון העבודה. בנוסף, רכב שנוסע יותר גם מאבד את ערכו מהר יותר, וכדאי שזה לא יהיה הרכב שלכם בכזה מקרה.

מצד שני, אם אתם כבר בעלים של רכב חשמלי או היברדי שחונה לכם בבית, ייתכן שאת החיסכון בתשלום על הדלק אתם כבר מרגישים, וגם עלויות הביטוח פחות גבוהות ברכבים מהסוג הזה. עם זאת, הכל בסופו של דבר מתחיל ונגמר בכמות הנסיעות השנתית שלכם, כמה ק"מ אתם נוסעים בשנה. רכב פרטי נוסע בממוצע כ-18,000 ק"מ בשנה ואילו רכב חברה נוסע בממוצע כ-28,000-30,000 ק"מ בשנה.

בשורה התחתונה יש כאן הרבה מרכיבים - אזור המגורים שלכם, שכר הברוטו, כמות הילדים, הרגלי הנסיעה, האם אתם כבר מחזיקים ברכב משלכם ועוד. החישוב הוא אינדיבידואלי אבל אין ספק כי זו עסקה משתלמת במיוחד עבור מי שכדאי להם לבקש רכב מהחברה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דורון 08/04/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
    בחברות רבות שמאפשרות לקיחת רכב ליסינג, ההטבה הזאת עולה גם במשכורת ברוטו (משהו כמו 3,000 - 4,000 ש"ח לחודש), כלומר העלות האמיתית לאותם אנשים מורכבת מגובה המס על שווי הרכב + השכר נטו על תוספת למשכורת של 3,000 - 4,000 ש"ח לחודש. זהו סכום גבוה בהרבה מזה שצוין בכתבה, וכמובן, הוא גבוה יותר לאנשים שמרוויחים משכורת גבוהה יותר מ- 15,000 ש"ח בחודש אם יש קפיצה במס השולי.
  • 3.
    איש פשוט 08/04/2024 13:12
    הגב לתגובה זו
    בהרבה מקומות עבודה נהוגה תוספת אחזקת רכב שיכולה להגיע לסכומים של 1500-2500 ש"ח (ולפעמים יש גם השתתפות בביטוח ורישוי). זו תוספת נטו של 800-1400 ש"ח לחודש ומשנה לחלוטין את החשבון. אחזקת רכב כדאית כנראה רק למי שעושה 25000 ק"מ בשנה ויותר. זו הסיבה שרכבי חברה צוברים קילומטרג' גדול מאוד. ממש "סוחטים" אותם כדי להצדיק ההוצאה. מכיר אנשים ש"הכריחו" עצמם לצאת לטיולים ארוכים פעמיים/שלוש בחודש.
  • דורון 08/04/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
    ולא 1,500 - 2,500 ש"ח כפי שציינת.
  • 2.
    שי 08/04/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
    במקרה כזה, הכדאיות ברכב חברה קטנה משמעותית...
  • מחמד אלקרנאוי 05/09/2024 12:38
    הגב לתגובה זו
    עבודה על רכב כל עבודה שעובדת על רכב מוסיף מעמדות
  • 1.
    רועי 08/04/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
    לא לקחתם בחשבון שמקומות רבים נותנים סכום של אחזקת רכב בסדרי גודל של שווי המס ובהנחה ולוקחים רכב הסכום הנ״ל יורד בנוסף לשווי המס שמתווסף וכך יוצא שעלות הרכב כפולה ממה שציינתם..
ג'נסיס GV70 ספורט. צילום יואב פולסג'נסיס GV70 ספורט. צילום יואב פולס

ג'נסיס GV70 ספורט - קרוסאובר פרימיום מפנק ומחבק

ה GV70 של ג'נסיס הוא הדגם הנמכר ביותר של מותג הפרימיום בצפון אמריקה. 

אהבנו: מנוע, בטיחות, מחיר ביחס לתחרות

פחות אהבנו: צריכת דלק, מחיר אבסולוטי

ציון מסכם 4.6 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה ג'נסיס GV70

ה GV70 של ג'נסיס הוא הדגם הנמכר ביותר של המותג בצפון אמריקה, ומשכך חשיבותו גבוהה. לפני כשלושה חודשים עבר ה GV70 עדכון, מתיחת פנים קלה, סיבה מצוינת (שלא לומר תירוץ נהדר), לבקש אותו למבחן.

תעודת חובה        
קטגוריה                 קרוסאובר פרימיום D-Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.725 /רוחב 1.91 /גובה 1.63 /בסיס גלגלים 2.875
מספר מושבים            חמישה
הנעה                    טורבו בנזין, 2.5 ליטר / טורבו בנזין 3.5 ליטר V6. הנעה כפולה AWD
הספק ומומנט            300 כ"ס, 43 קג"מ / 375 כ"ס, 54 קג"מ
צריכת דלק              9.8 ק"מ לליטר / 8.9 ק"מ לליטר.  נתוני יצרן
בטיחות            ציון אבזור בטיחות 8.  חמישה כוכבים במבחן EuroNcap
מחיר                החל ב 400.0 אש"ח עד 540.0 אש"ח


למבחן מתייצבת ה GV70 בגירסתה הבכירה, Sport, עם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, ואבזור שכולל בערך הכל.

עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב החיצוני שבהתחלה היה מצריך הסתגלות קצרה, כבר עובר חלק, והרכב השחור מושך לא מעט מבטים. ללא ביצוע מדגם מייצג, לא מעט מהמבטים היו בזכות העיצוב, ואני סבור שמעטים מהמתבוננים ידעו לומר 'זו ג'נסיס'. היא פשוט נראית גדולה, שחורה, גריל גדול ומרשים, סאונד עמוק מהמפלטים, כלומר זה בטוח רכב יוקרה.

בחזית כאמור גריל גדול ועמוק, ויחידות תאורה בקצוות המורכבות משני פסים אופקיים. סמל ג'נסיס גדול במרכז מכסה המנוע הגדול. מהצד ניתן להבחין במעט כרום מוברש עדין, ומאחור שוב אותן שני פסי תאורה מקבילים בכל צד.