רכב
צילום: pexels

הציעו לכם רכב חברה? מסתבר שזה לא בהכרח משתלם לכל אחד

כיצד מחושב שווי הרכב למס? למי זה משתלם יותר ולמי פחות?
דור עצמון | (6)
נושאים בכתבה רכב חברה

במקומות עבודה רבים ניתנת זכות הבחירה לעובדים לקבל רכב ויש מי שרואים ברכב חברה כסמל סטטוס שמעיד על מעמד במקום העבודה. מאוד כיף להיכנס לתחנת דלק מבלי לשלם כלל, במיוחד בתקופה בה מחירי הדלק בעלייה. החל משנת 2010 שווי השימוש של רכב חברה שממנו נגזר המס מתוך תלוש השכר שלכם הוא 2.48% ממחיר הרכב העדכני לפי מחירון.

כך למשל אם שווי הרכב שקיבלתם ממקום העבודה נאמד ב-140,000 שקל, הרי ש-2.48% ממנו הם 3,472 שקלים. בהנחה ששכר העבודה שלכם ברוטו הוא 15,000 שקל, אזי שבתוספת שווי הרכב למס (3,472 שקלים) ייגבו מכם מסים לפי שכר של 18,472 שקלים - גידול של כ-1,550 במס. זהו הסכום שממנו אתם צריכים לגזור את הכדאיות שלכם, כל אחד כמובן בהתאם לשכרו, דרגות המס והטבות המס אם זכאי.

האם זה באמת משתלם?

על פניו, ובהינתן הדוגמה שהצגנו לעלות של כ-1,550 שקל בחודש, ייתכן כי מדובר בדיל טוב עבור רוב האנשים. מדוע? צריך לזכור שכשאתם מקבלים רכב מהעבודה אתם בעצם לא רק מדלק חינם אלא גם נהנים מפטור על עלות הביטוח (שיכולה להגיע לבדה לכ-7,000 בשנה בממוצע), פטור מתשלום על טיפולים במוסך, נהנים משירותי גרירה 24/7 ומהחלפה של המכונית בכל 3 שנים.

אם אתם אנשים שנהנים מנקודות זיכוי מס הכנסה עבור מגוון סעיפים (למשל מגורים ביישוב מזכה או הורים לילדים קטנים) – ייתכן ולא תשלמו כלל מס על שווי השימוש של הרכב, ולכן זה עשוי להשתלם לכם מאוד.

ובכל זאת, כדי שכל אלו אכן יהיו משתלמים, ובכדי שחיסכון של כ-1,550 שקלים בחודש יהיה מוצדק, תצטרכו לעשות ברכב די שימוש שיצדיק זאת. אם אופי החיים שלכם הוא כזה שבמסגרתו אתם נוסעים הרבה או נוסעים למרחקים, זה יכול בהחלט להשתלם לכם. במקרים כאלו הדלק בדרך כלל מכוסה לחלוטין באמצעות דלקן על חשבון העבודה, ואתם נוסעים יותר על חשבון העבודה. בנוסף, רכב שנוסע יותר גם מאבד את ערכו מהר יותר, וכדאי שזה לא יהיה הרכב שלכם בכזה מקרה.

מצד שני, אם אתם כבר בעלים של רכב חשמלי או היברדי שחונה לכם בבית, ייתכן שאת החיסכון בתשלום על הדלק אתם כבר מרגישים, וגם עלויות הביטוח פחות גבוהות ברכבים מהסוג הזה. עם זאת, הכל בסופו של דבר מתחיל ונגמר בכמות הנסיעות השנתית שלכם, כמה ק"מ אתם נוסעים בשנה. רכב פרטי נוסע בממוצע כ-18,000 ק"מ בשנה ואילו רכב חברה נוסע בממוצע כ-28,000-30,000 ק"מ בשנה.

בשורה התחתונה יש כאן הרבה מרכיבים - אזור המגורים שלכם, שכר הברוטו, כמות הילדים, הרגלי הנסיעה, האם אתם כבר מחזיקים ברכב משלכם ועוד. החישוב הוא אינדיבידואלי אבל אין ספק כי זו עסקה משתלמת במיוחד עבור מי שכדאי להם לבקש רכב מהחברה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דורון 08/04/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
    בחברות רבות שמאפשרות לקיחת רכב ליסינג, ההטבה הזאת עולה גם במשכורת ברוטו (משהו כמו 3,000 - 4,000 ש"ח לחודש), כלומר העלות האמיתית לאותם אנשים מורכבת מגובה המס על שווי הרכב + השכר נטו על תוספת למשכורת של 3,000 - 4,000 ש"ח לחודש. זהו סכום גבוה בהרבה מזה שצוין בכתבה, וכמובן, הוא גבוה יותר לאנשים שמרוויחים משכורת גבוהה יותר מ- 15,000 ש"ח בחודש אם יש קפיצה במס השולי.
  • 3.
    איש פשוט 08/04/2024 13:12
    הגב לתגובה זו
    בהרבה מקומות עבודה נהוגה תוספת אחזקת רכב שיכולה להגיע לסכומים של 1500-2500 ש"ח (ולפעמים יש גם השתתפות בביטוח ורישוי). זו תוספת נטו של 800-1400 ש"ח לחודש ומשנה לחלוטין את החשבון. אחזקת רכב כדאית כנראה רק למי שעושה 25000 ק"מ בשנה ויותר. זו הסיבה שרכבי חברה צוברים קילומטרג' גדול מאוד. ממש "סוחטים" אותם כדי להצדיק ההוצאה. מכיר אנשים ש"הכריחו" עצמם לצאת לטיולים ארוכים פעמיים/שלוש בחודש.
  • דורון 08/04/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
    ולא 1,500 - 2,500 ש"ח כפי שציינת.
  • 2.
    שי 08/04/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
    במקרה כזה, הכדאיות ברכב חברה קטנה משמעותית...
  • מחמד אלקרנאוי 05/09/2024 12:38
    הגב לתגובה זו
    עבודה על רכב כל עבודה שעובדת על רכב מוסיף מעמדות
  • 1.
    רועי 08/04/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
    לא לקחתם בחשבון שמקומות רבים נותנים סכום של אחזקת רכב בסדרי גודל של שווי המס ובהנחה ולוקחים רכב הסכום הנ״ל יורד בנוסף לשווי המס שמתווסף וכך יוצא שעלות הרכב כפולה ממה שציינתם..
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?