גניבת רכב
צילום: פוינטר

זינוק של 170% בניסיונות לגניבת רכב ב-2024

חברת פוינטר מפרסמת נתונים אודות גניבות הרכב ברבעון הראשון של 2024 - איפה נגנבים הכי הרבה כלי רכב? איזה סוג כלי רכב מועדף על הגנבים? ובאילו שיטות פעולה הם נוקטים?
דור עצמון |
נושאים בכתבה גניבת רכב פוינטר

חברת פוינטר לאיתור והשבת כלי רכב גנובים מעדכנת כי שנת 2024 נפתחה עם גידול של 170% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון הרביעי בשנת 2023. לדבריה, נמשכת מגמת העלייה של שנת 2022 לאחר שמבצע "שובר גלים", בו השתתפו כל כוחות הבטחון וצה"ל בצורה גלויה וסמויה, תוך הפעלת לחץ יום-יומי על חוליות הטרור והפח"ע. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות.

ברבעון הראשון של 2024 נרשם גידול של כ-110% בניסיונות גניבת רכבי 4X4 אשר יכולים לנסוע בשטחים מאתגרים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בפוינטר מסבירים כי לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024

תל אביב עם 14%, גידול של 40% ביחס לשנת 2023. פתח תקווה עם 7%, רמת גן עם 6%, ירושלים עם 6%, כפר סבא עם 5%, הוד השרון וראשון לציון עם 4% ובאר שבע עם 3% ירידה ביחס לשנת 2023 עקב המלחמה.

ניתן לראות כי חלה עליה בניסיונות הגניבה באזור הצפון ל-13% ברבעון הראשון לשנת 2024 לעומת 8% בכלל שנת 2023. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור הדרום בעקבות הלחימה.

אזור המרכז עם כ-33% מסך הגניבות - עלייה של 10% ביחס לשנת 2023.

אזור השרון עם כ-14% מסך הגניבות – ירידה של 22% ביחס ל-2023.

אזור הדרום עם כ-12% - ירידה של 15% ביחס לשנת 2023.

אזור השפלה עם כ-20% מסך הגניבות, כמעט ללא שינוי.

אזור ירושלים כמעט ללא שינוי עם כ-8%.

אזור צפון עם כ-13% - גידול של 62% ביחס לשנת 2023.

כלי רכב משנת מודל 2021 הם הנגנבים ביותר

כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 13%, כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 29% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב וכלי רכב משנת מודל 2019 מהווים 12% מכלל הגניבות.

מה הן שיטות הגניבה הפופולאריות?

כ-82% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי. עם זאת, שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כ9% מהגניבות מבוצעות על ידי שימוש במשכפל אלחוטי. בנוסף, תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 25% מסך הגניבות. כ-11% מסך הגניבות שנרשמו השנה בוצעו על ידי גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל). גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ-40% מסך ניסיונות הגניבה - ירידה של 5% ביחס שנת 2023.

רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב - עלייה של 140% ביחס לשנת 2023.

רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים כ-25% מסך ניסיונות הגניבה - ירידה של 19% ביחס לשנת 2023.

רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – עלייה של 20% ביחס לשנת 2023.

משאיות מהוות 5% מסך גניבות הרכב - עלייה של 25% ביחס לשנה שעברה.

כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב - ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.

דו גלגלי מהווים 9% מסך הגניבות - ירידה של כ-30% ביחס לשנה שעברה.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר: "תופעת העלייה בניסיונות הגניבה של רכבי השטח 4X4 נעוצה ככל הנראה בעובדה שהפלסטינים משתמשים ברכבים אלה יותר לנסיעה ופחות לחלקי חילוף. מדובר בכנופיות, משפחות פשע ושותפים של מחוללי טרור, אשר נדרשים לרכבים שיכולים להימלט ולהסתתר. המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לֶאוּמָנִים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5