גניבת רכב
צילום: פוינטר

זינוק של 170% בניסיונות לגניבת רכב ב-2024

חברת פוינטר מפרסמת נתונים אודות גניבות הרכב ברבעון הראשון של 2024 - איפה נגנבים הכי הרבה כלי רכב? איזה סוג כלי רכב מועדף על הגנבים? ובאילו שיטות פעולה הם נוקטים?
דור עצמון |
נושאים בכתבה גניבת רכב פוינטר

חברת פוינטר לאיתור והשבת כלי רכב גנובים מעדכנת כי שנת 2024 נפתחה עם גידול של 170% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון הרביעי בשנת 2023. לדבריה, נמשכת מגמת העלייה של שנת 2022 לאחר שמבצע "שובר גלים", בו השתתפו כל כוחות הבטחון וצה"ל בצורה גלויה וסמויה, תוך הפעלת לחץ יום-יומי על חוליות הטרור והפח"ע. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות.

ברבעון הראשון של 2024 נרשם גידול של כ-110% בניסיונות גניבת רכבי 4X4 אשר יכולים לנסוע בשטחים מאתגרים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בפוינטר מסבירים כי לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024

תל אביב עם 14%, גידול של 40% ביחס לשנת 2023. פתח תקווה עם 7%, רמת גן עם 6%, ירושלים עם 6%, כפר סבא עם 5%, הוד השרון וראשון לציון עם 4% ובאר שבע עם 3% ירידה ביחס לשנת 2023 עקב המלחמה.

ניתן לראות כי חלה עליה בניסיונות הגניבה באזור הצפון ל-13% ברבעון הראשון לשנת 2024 לעומת 8% בכלל שנת 2023. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור הדרום בעקבות הלחימה.

אזור המרכז עם כ-33% מסך הגניבות - עלייה של 10% ביחס לשנת 2023.

אזור השרון עם כ-14% מסך הגניבות – ירידה של 22% ביחס ל-2023.

אזור הדרום עם כ-12% - ירידה של 15% ביחס לשנת 2023.

אזור השפלה עם כ-20% מסך הגניבות, כמעט ללא שינוי.

אזור ירושלים כמעט ללא שינוי עם כ-8%.

אזור צפון עם כ-13% - גידול של 62% ביחס לשנת 2023.

כלי רכב משנת מודל 2021 הם הנגנבים ביותר

כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 13%, כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 29% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב וכלי רכב משנת מודל 2019 מהווים 12% מכלל הגניבות.

מה הן שיטות הגניבה הפופולאריות?

כ-82% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי. עם זאת, שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כ9% מהגניבות מבוצעות על ידי שימוש במשכפל אלחוטי. בנוסף, תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 25% מסך הגניבות. כ-11% מסך הגניבות שנרשמו השנה בוצעו על ידי גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל). גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ-40% מסך ניסיונות הגניבה - ירידה של 5% ביחס שנת 2023.

רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב - עלייה של 140% ביחס לשנת 2023.

רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים כ-25% מסך ניסיונות הגניבה - ירידה של 19% ביחס לשנת 2023.

רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – עלייה של 20% ביחס לשנת 2023.

משאיות מהוות 5% מסך גניבות הרכב - עלייה של 25% ביחס לשנה שעברה.

כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב - ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.

דו גלגלי מהווים 9% מסך הגניבות - ירידה של כ-30% ביחס לשנה שעברה.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר: "תופעת העלייה בניסיונות הגניבה של רכבי השטח 4X4 נעוצה ככל הנראה בעובדה שהפלסטינים משתמשים ברכבים אלה יותר לנסיעה ופחות לחלקי חילוף. מדובר בכנופיות, משפחות פשע ושותפים של מחוללי טרור, אשר נדרשים לרכבים שיכולים להימלט ולהסתתר. המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לֶאוּמָנִים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

רכב גנוב. קרדיט: איתוראןרכב גנוב. קרדיט: איתוראן

איתוראן מדווחים על ירידה של 21% בגניבות רכב ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?

מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024; באיזה חג התבצעו הכי הרבה נסיונות גניבה? 

רן קידר |

מחקר של חברת איתוראן Ituran Location & Control Ltd.  בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024. 

ניר שרצקי מנכ"ל חברת איתוראן מציין: "בשנת 2025 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 610 חוליות חשודים בגניבות רכב, שיא בתפיסת חוליות גנבי רכב. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 3.3 מיליארד שקל. כמו כן, מעצרן של חוליות גנבי הרכב חסכו לשוק הרכב אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2026 ואף מעבר לה". 

עוד עולה מהמחקר כי היום שבו נרשם מספר הגניבות הגבוה ביותר בשנת 2025 היה 16.4.25 (חול המועד פסח). חודש מאי 2025 התבלט כחודש עם מספר גניבות הרכב הגבוה ביותר במהלך השנה. ההערכה היא כי-52% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-48% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינית ובישראל. 

סטטיסטיקה ופילוחים 

המדגם רחב ההיקף של איתוראן מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים, גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריו אזור השרון עם 18%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 10%, אזור הצפון עם 4% ויו"ש עם 1%. 

סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות נסיונות הגניבה הגדולים ביותר בשנת 2025 הוא ג'יפים וג'יפונים, ששיעורם בסך נסיונות הגניבה עומד על 47%, לאחריהם נמצאים הרכבים הפרטיים, עם 34%, אופנועים עם 11%, רכבים מסחריים עם 5%, משאיות 2% וכלי צמ"ה עם 1%.