לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
למרות שכנראה לא נראה הורדות ריבית מצדו של הפד בתקופה הקרובה, נראה שהסנטימנט בשווקי ארה"ב חיובי. מדדי המניות מציגים עליות יפות מתחילת השנה לצד נתונים מאקרו כלכליים חזקים. למה כדאי לשים לב השבוע?
עליית הפריון בארה"ב
הפריון בארה"ב בשנת 2023 עלה ב-2.7%, וד"ר גיל מיכאל בפמן כלכלן ראשי בלאומי, מציין שמדובר בביצועים חזקים מזה עשור: "נראה שהעלייה בצמיחת הפריון היא בעיקר תגובה מחזורית לעלייה בשיעור הנצילות של כושר הייצור, תוך כדי כך שהמחסור בעובדים אילץ חברות להרחיב את התפוקה בדרכים אחרות, על ידי השקעה באוטומציה, מיכון, מחשוב והגברת היעילות של כוח העבודה הקיים שלהן", מציין בפמן. "הפריון התרחב בקצב שנתי של 4% במחצית השנייה של 2023 וכאשר האפשרות למיתון ממשיכה להיראות פחות סבירה, והביקוש לעבודה לעת עתה עדיין חזק, יש הרבה מקום לשמירה על ההאצה בפריון. נראה שגידול הפריון יתייצב סביב מגמה חזקה יחסית של 1.5%-2.0% בשנה, קצת מעבר למה שהיה בעבר, לפני פרוץ הקורונה".
מדד מנהלי הרכש
יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות, מתייחס למדד מנהלי הרכש: "סקרי מדדי מנהלי הרכש למגזר השירותים המשיכו לבטא ציפיות חיוביות לרמת הפעילות (52.5 בסקר S&P ו-53.4 אצל ה-ISM)", מציין פנינג. "בשני המקרים מדובר בשיא של מספר חודשים, המתיישב עם תוצאות דומות ממגזר התעשייה. למרות השיפור הכללי בצד ההיצע, בפירוט הסעיפים ניכר זינוק במחירי התשומות בענף. בין היתר, זה יוחס לעלייה במחירי השילוח הימי".
גם יונתן כץ וכלכלני לידר מתייחסים למדד: "לא פעם הדגשנו את החשיבות של מדד מנהלי הרכש ISM בענפי השירותים (אשר מייצג יותר מ- 80% מהתוצר העסקי). בינואר המדד עלה ב- 2.9 נקודות ל- 53.4 (הצפי היה ל- 52.1)", כותבים בלידר. "רכיב ההזמנות החדשות עלה ב- 2.2 נקודות ל- ,55.0 רכיב התעסוקה עלה ב- 6.7 נק' ל- ,50.5 ורכיב המחירים עלה ב- 7.3 נק' ל- ,64.0 נתון מאד משמעותי אשר איננו מבשר התמתנות במחירי השירותים במדד המחירים לצרכן. אנחנו מקבלים חיזוק נוסף לגבי הסבירות ליציבות בריבית הפד במרבית רבעון 2".

האשראי הצרכני בארה"ב
"לאחר מספר חודשים של גידול בקצב גבוה, האשראי הצרכני בארה"ב הוסיף 1.56 מיליארד דולר בלבד, בדצמבר", כותב פנינג. "באופן בולט, התמתנות נרשמה בקצב הגידול של האשראי הצרכני המתגלגל (כ. אשראי), אשר הוסיף כמיליארד בלבד, לעומת כ-15.4 מיליארד בנוב'. ההתמתנות בקצב הגידול של האשראי הצרכני המתגלגל מתיישבת עם המשך התרחבות בריביות על כ. אשראי, אשר הגיעו לרמה של לא פחות מ-21.5% (!!) במהלך הרבעון הרביעי. הצריכה הפרטית מהווה קרוב ל-70% מהתוצר במדינה. וכאן עולה כמובן השאלה איך זה יתמיד בהמשך, ברמות ריבית האשראי הנוכחיות".- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מתייחס לנתוני האשראי: "אחד המקורות שיכול להשפיע לרעה על הכלכלה האמריקאית הוא היצע של אשראי. מהנתונים שהתפרסמו בשבוע שעבר ניתן ללמוד שקצב הגידול של האשראי הצרכני בארה"ב יורד, במיוחד ההלוואות".
"מהסקר הרבעוני של ה-FED שבוחן מצב האשראי למשקי הבית עלה שהפיגורים בהלוואות בכרטיסי אשראי ובהלוואות רכב עלו ברבעון הרביעי לרמה הגבוהה מאז היציאה מהמשבר הפיננסי ב-2008-09", מוסיף זבז'ינסקי. "הפיגורים במשכנתאות שברובן נושאות ריבית קבועה נמצאים ברמה נמוכה מאוד".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
