ראפיד
צילום: יחצ

ראפיד קונה צמיחה: רוכשת את PayU GPO תמורת 610 מיליון דולר

מדובר ברכישה הרביעית לפחות של חברת התשלומים ראפיד, והגדולה שבהן. ראפיד אומרת שזה עוד שלב בדרך להנפקה. היא רוצה להגיע להנפקה לפי שווי של 15 מיליארד דולר (בהתאם לעסקאות סקנדרי שביצעו העובדים, או 10 מיליארד לפי הגיוס האחרון), אבל עכשיו קשה להנפיק וייתכן שהשווי גבוה מדי והיא תצטרך להתפשר - או לחכות שנתיים שלוש; ובינתיים - ראפיד קונה צמיחה
נתנאל אריאל | (1)

חברת הסטארט אפ ראפיד שעוסקת בתחום התשלומים (כמו פייפאל) זכתה במכרז לרכישת חברת PayU GPO תמורת כ-610 מליון דולר ותגייס לצורך כך 700 מיליון דולר (בסבב גיוס F, סבב מתקדם מאוד לפני הנפקה), ולדבריה היא "מתקדמת צעד נוסף לעבר הנפקה". ראפיד גייסה לפני שנתיים 300 מיליון דולר לפי שווי של 10 מיליארד דולר, ולאחר מכן בוצעו עסקאות סקנדרי לפי שווי של 15 מיליארד דולר. השאלה אם השווי הזה יחזיק כשהיא תגיע להנפקה בפועל. לא בטוח. השוק עכשיו התקרר, אין הנפקות. העסקה היום היא אחת הגדולות בשנה האחרונה וייתכן שייקח זמן עד שחברות יוכלו שוב לגייס בשוויים כה גבוהים. סביר שראפיד לא תנפיק בזמן הקרוב, אולי בעוד שנה שנתיים.

השווי של ראפיד הוא דוגמה לבועת ההייטק: בשנת 2019 היא הפכה ליוניקורן עם שווי של מיליארד דולר, בתחילת 2021 היא כבר גייסה לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר ובסוף אותה שנה גייסה לפי 10 מיליארד דולר. אפשר גם להסתכל על פייפאל הגדולה בתחום שהשווי שלה זינק בבועה פי 3 אבל מאז המניה איבדה 73% משוויה והיא נסחרת כעת לפי שווי של 84.6 מיליארד דולר. גם חברות סטארט-אפ אחרות בתחום כמו Checkout.com נאלצו לחתוך את השווי שלהם בצורה דומה (במקרה שלה - מ-40 מיליארד ל-11)

בשנים האחרונות ראפיד ביצעה מספר עסקאות רכישה, שעוזרות לה להציג צמיחה גבוהה בשורה העליונה. תוספת של 350 מיליון דולר בוודאי תהיה גם היא משמעותית להמשך הצמיחה של החברה, אבל זו לא צמיחה אורגנית. ראפיד מכניסה בקצב של 500 מיליון דולר ולאחר המיזוג היא רוצה להגיע להכנסות של מיליארד דולר - ככה קונים צמיחה, כך שכאשר מנכ"ל החברה מדבר על 'צמיחה של 100%, זו גם ואולי בעיקר צמיחה דרך מיזוגים ורכישות'. ראפיד רכשה למשל את NEAT מהונג קונג, את Valitor מאיסלנד ב-100 מיליון דולר וגם את Korta מאיסלנד.

 

בכל מקרה, לדברי ראפיד, הרכישה תשפר את הפלטפורמה שלה ותאיץ את ההתרחבות שלה, גם לקראת הנפקה. ראפיד מאפשרת לחברות ברחבי העולם להעביר ולקבל תשלומים בקלות יותר, במגוון אמצעי תשלום, כרטיסים, תשתית ארנקים דיגיטליים ועוד ורוצה לפשט את הפעילות לחברות וארגונים.

המוכרת היא חברת ההשקעות פרוסוס (Prosus) ההולנדית. PayU GPO היא ספקית פתרונות תשלום לארגונים ולעסקים קטנים ובינוניים בשווקים מתפתחים ופועלת ביותר מ-30 מדינות. ראפיד רוכשת את הפעילות באירופה, המזרח התיכון, אפריקה ואמריקה הלטינית, אבל לא את הפעילות בהודו, טורקיה ודרום מזרח אסיה. אחרי הרכישה ראפיד תפעל ב-100 מדינות, באמצעות יותר מ-1,200 שיטות תשלום, בעלת היתר לפעילות פיננסית ב-41 מדינות. יהיו לה 1,700 עובדים ב-22 משרדים בעולם.

"רכישת PayU GPO מרחיבה את יכולות הפעילות הגלובליות של Rapyd, מעצימה את הפעילות שלה במגוון שווקים כולל E-commerce, לוגיסטיקה ותחבורה. בנוסף, בעזרת טכנולוגיה חדשנית לתשלומים בין לאומיים ולמסחר הזמינים לעסקים ברחבי העולם, היא מפחיתה את המורכבות של בנייה והשקת יישומים חדשים וחדשניים" אומרים בראפיד.

אריק שטילמן, מנכ"ל ומייסד שותף של Rapyd: ״החברה שלנו בקצב צמיחה של כמעט 100% בשנת 2023. הסינרגיה תאפשר לנו לפעול באמצעות טכנולוגיה חדשנית יותר, הרחבת מעגל הרשיונות העולמי והגדלת שווקי הפעילות".

קיראו עוד ב"BizTech"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אייל 01/08/2023 09:47
    הגב לתגובה זו
    השווי שוק ההוגן שם זה 300 מיליון דולר, מה שאולי יביא אותם למכפיל רווח 10 , אבל בכל מיקרה ברור שהם ינפיקו לפי 10-15 מיליארד לפני שהם יגיעו לשווי הריאלי,
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".

אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייבאלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייב

רשות החדשנות משיקה שלוש תכניות דגל בהיקף של 180 מיליון שקל

שלושת המאגדים החדשים בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, מציבים את ישראל בלב זירת המחקר והפיתוח העולמית בתחומי איכות הסביבה, טכנולוגיות חישה וחומרה מתקדמת. מדובר ביוזמות רחבות-היקף שיחברו בין תעשייה, ממשלה ואקדמיה - ובהן חברות ענק כמו אנבידיה, רפאל, אלביט והתעשייה האווירית, לצד מכון ויצמן, מכון וולקני והאוניברסיטה העברית

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רשות החדשנות

רשות החדשנות הודיעה על השקת שלוש תכניות דגל בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, במסגרת מאגדי מחקר יישומי שנועדו להעניק לתעשייה הישראלית יתרון תחרותי וליצור אימפקט כלכלי וסביבתי משמעותי. שלושת המאגדים - Green Soil, DiamondSEMI IL ו-NDT - ממוקדים בליבת החדשנות הישראלית: טכנולוגיות סביבתיות, רכיבי חומרה מתקדמים ומדע החומרים.

ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, מסביר כי "שלושת מאגדי הדגל החדשים שאישרנו הם ביטוי עוצמתי ליכולת של ישראל לקחת את המדע והידע המצטבר באקדמיה ולהפוך אותו למנועי צמיחה כלכליים ותעשייתיים אמיתיים. הם מדגימים את העומק והבשלות של החדשנות הישראלית: מההתמודדות עם אתגרי הסביבה והאקלים דרך פיתוח רכיבים מבוססי יהלום שיכולים לשנות את תעשיית המוליכים למחצה ועד טכנולוגיות חישה ובדיקה מתקדמות שמציבות את ישראל בלב המהפכה התעשייתית הבאה".

"המאגדים האלה מראים איך השקעה ממשלתית חכמה, ממוקדת וארוכת טווח יכולה להצמיח ידע חדש, ליצור יתרון טכנולוגי ולבנות תשתיות של מצוינות שישרתו את הכלכלה הישראלית לשנים רבות קדימה. זהו בדיוק השילוב הייחודי של מדע, תעשייה וחזון שמבדיל את ישראל משאר העולם ומאפשר לה להיות לא רק מעצמת סטארט-אפים, אלא מעצמת עומק טכנולוגי גלובלית".

"האתגר האמיתי שלנו כיום הוא להמשיך לייצר חדשנות שמבוססת על ערך אמיתי - על מדע, על תעשייה ועל יכולת יישומית. זהו השלב בהתפתחות של ההייטק הישראלי - המעבר מהמהירות אל העומק, מהמוצר הבודד אל תשתיות שמעצבות את העתיד".

שלושת מאגדי הדגל: טיהור קרקעות, רכיבי מוליכים למחצה מבוססי יהלומים וטכנולוגיות בדיקה

Green Soil היא תכנית לפיתוח טכנולוגיות ביולוגיות לטיהור קרקעות ומי תהום מזיהומים קשים, בהם PFAS (תרכובות כימיות עמידות), חומרי נפץ ודלקים. הפיתוח מבוסס על שימוש בחיידקים ובמרכיבים ביולוגיים מותאמים לפירוק מזהמים בשטח עצמו ובעומק הקרקע, תוך שילוב שיטות החדרה וניטור מתקדמות. התכנית מאגדת 10 חברות ו-16 קבוצות מחקר ובהן אלביט, נטפים, בז"ן, נצר השרון ומכון וולקני, וצפויה לפתוח לשוק הישראלי והעולמי הזדמנויות בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים.