ראפיד
צילום: יחצ

ראפיד קונה צמיחה: רוכשת את PayU GPO תמורת 610 מיליון דולר

מדובר ברכישה הרביעית לפחות של חברת התשלומים ראפיד, והגדולה שבהן. ראפיד אומרת שזה עוד שלב בדרך להנפקה. היא רוצה להגיע להנפקה לפי שווי של 15 מיליארד דולר (בהתאם לעסקאות סקנדרי שביצעו העובדים, או 10 מיליארד לפי הגיוס האחרון), אבל עכשיו קשה להנפיק וייתכן שהשווי גבוה מדי והיא תצטרך להתפשר - או לחכות שנתיים שלוש; ובינתיים - ראפיד קונה צמיחה
נתנאל אריאל | (1)

חברת הסטארט אפ ראפיד שעוסקת בתחום התשלומים (כמו פייפאל) זכתה במכרז לרכישת חברת PayU GPO תמורת כ-610 מליון דולר ותגייס לצורך כך 700 מיליון דולר (בסבב גיוס F, סבב מתקדם מאוד לפני הנפקה), ולדבריה היא "מתקדמת צעד נוסף לעבר הנפקה". ראפיד גייסה לפני שנתיים 300 מיליון דולר לפי שווי של 10 מיליארד דולר, ולאחר מכן בוצעו עסקאות סקנדרי לפי שווי של 15 מיליארד דולר. השאלה אם השווי הזה יחזיק כשהיא תגיע להנפקה בפועל. לא בטוח. השוק עכשיו התקרר, אין הנפקות. העסקה היום היא אחת הגדולות בשנה האחרונה וייתכן שייקח זמן עד שחברות יוכלו שוב לגייס בשוויים כה גבוהים. סביר שראפיד לא תנפיק בזמן הקרוב, אולי בעוד שנה שנתיים.

השווי של ראפיד הוא דוגמה לבועת ההייטק: בשנת 2019 היא הפכה ליוניקורן עם שווי של מיליארד דולר, בתחילת 2021 היא כבר גייסה לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר ובסוף אותה שנה גייסה לפי 10 מיליארד דולר. אפשר גם להסתכל על פייפאל הגדולה בתחום שהשווי שלה זינק בבועה פי 3 אבל מאז המניה איבדה 73% משוויה והיא נסחרת כעת לפי שווי של 84.6 מיליארד דולר. גם חברות סטארט-אפ אחרות בתחום כמו Checkout.com נאלצו לחתוך את השווי שלהם בצורה דומה (במקרה שלה - מ-40 מיליארד ל-11)

בשנים האחרונות ראפיד ביצעה מספר עסקאות רכישה, שעוזרות לה להציג צמיחה גבוהה בשורה העליונה. תוספת של 350 מיליון דולר בוודאי תהיה גם היא משמעותית להמשך הצמיחה של החברה, אבל זו לא צמיחה אורגנית. ראפיד מכניסה בקצב של 500 מיליון דולר ולאחר המיזוג היא רוצה להגיע להכנסות של מיליארד דולר - ככה קונים צמיחה, כך שכאשר מנכ"ל החברה מדבר על 'צמיחה של 100%, זו גם ואולי בעיקר צמיחה דרך מיזוגים ורכישות'. ראפיד רכשה למשל את NEAT מהונג קונג, את Valitor מאיסלנד ב-100 מיליון דולר וגם את Korta מאיסלנד.

 

בכל מקרה, לדברי ראפיד, הרכישה תשפר את הפלטפורמה שלה ותאיץ את ההתרחבות שלה, גם לקראת הנפקה. ראפיד מאפשרת לחברות ברחבי העולם להעביר ולקבל תשלומים בקלות יותר, במגוון אמצעי תשלום, כרטיסים, תשתית ארנקים דיגיטליים ועוד ורוצה לפשט את הפעילות לחברות וארגונים.

המוכרת היא חברת ההשקעות פרוסוס (Prosus) ההולנדית. PayU GPO היא ספקית פתרונות תשלום לארגונים ולעסקים קטנים ובינוניים בשווקים מתפתחים ופועלת ביותר מ-30 מדינות. ראפיד רוכשת את הפעילות באירופה, המזרח התיכון, אפריקה ואמריקה הלטינית, אבל לא את הפעילות בהודו, טורקיה ודרום מזרח אסיה. אחרי הרכישה ראפיד תפעל ב-100 מדינות, באמצעות יותר מ-1,200 שיטות תשלום, בעלת היתר לפעילות פיננסית ב-41 מדינות. יהיו לה 1,700 עובדים ב-22 משרדים בעולם.

"רכישת PayU GPO מרחיבה את יכולות הפעילות הגלובליות של Rapyd, מעצימה את הפעילות שלה במגוון שווקים כולל E-commerce, לוגיסטיקה ותחבורה. בנוסף, בעזרת טכנולוגיה חדשנית לתשלומים בין לאומיים ולמסחר הזמינים לעסקים ברחבי העולם, היא מפחיתה את המורכבות של בנייה והשקת יישומים חדשים וחדשניים" אומרים בראפיד.

אריק שטילמן, מנכ"ל ומייסד שותף של Rapyd: ״החברה שלנו בקצב צמיחה של כמעט 100% בשנת 2023. הסינרגיה תאפשר לנו לפעול באמצעות טכנולוגיה חדשנית יותר, הרחבת מעגל הרשיונות העולמי והגדלת שווקי הפעילות".

קיראו עוד ב"BizTech"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אייל 01/08/2023 09:47
    הגב לתגובה זו
    השווי שוק ההוגן שם זה 300 מיליון דולר, מה שאולי יביא אותם למכפיל רווח 10 , אבל בכל מיקרה ברור שהם ינפיקו לפי 10-15 מיליארד לפני שהם יגיעו לשווי הריאלי,
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד