גנסן הואנג אנבידיה
צילום: אנבידיה

טסלה צריכה את השבבים של אנבידיה - אבל זה לא ממש מעניין את המשקיעים

יצרנית הרכבים החשמליים אכזבה בדוחות למרות שעקפה את הצפי לרווח והכנסות, אנבידיה צפויה לדווח עוד כחודש וציפיות המשקיעים גבוהות
אדיר בן עמי | (7)

המשקיעים מאושרים עד כה מהביצועים של אנבידיה NVIDIA COR , עם תחזית משופרת וביקוש שרק צפוי לגדול וכעת מגיע עוד חיזוק מכיוון מנכ"ל טסלה  TESLA INC אילון מאסק שאמר בשיחת המשקיעים כי טסלה משתמשת המון במוצרים של אנבידיה והם "יקחו כל שבב שאנבידיה תוכל לספק במהירות האפשרית".

מאסק דאג גם לשבח את מנכ"ל אנבידיה ג'נסן האנג ואמר "אני מכבד מאוד את ג'נסן ואנבידיה. הם עשו עבודה נהדרת. האמת שאם הם היו יכולים לספק לנו מספיק GPUs לא היינו צריכים בכלל את דוג'ו. אבל הם לא היות ויש להם המון לקוחות." דוגו' היא המערכת שטסלה פיתחה כדי לאמן את תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה. יצרנית הרכבים החשמליים זקוקה לחומרה של אנבידיה ואיתה גם התוכנה המתאימה על מנת לשפר את תוכנת הנהיגה האוטונומית. טסלה משלבת בעצם בין החומרה של אנבידיה והמערכת שפיתחה דוג'ו בכדי ללמד רכבים לנהוג בעצמם.

אומנם תמיד טוב שאדם עם השפעה כמו של מאסק משבח, אבל המשקיעים כבר די יודעים כמה המצב של אנבידיה טוב והמניה לא ממש הגיבה לידיעה. מניית אנבידיה עלתה ביותר מ-50% מסוף מאי כאשר החברה רשמה ביקוש שיא למחשוב בינה מלאכותית. גם אצל טסלה המצב היה טוב, כשבאופן מעניין גם היא זינקה ביותר מ-50% מאז הדוחות הרבעוניים של אנבידיה. בטסלה ראו שיא במסירות רכבים והסכמים חדשים עם יצרניות רכבים אחרות שיאפשרו להן להשתמש ברשת הטעינה של החברה ועוד כשטסלה בעצמה הפכה למניית AI ונהנתה גם היא מההייפ.

אנבידיה צפויה לדווח על תוצאותיה לרבעון השני בסוף אוגוסט כשצפי האנליסטים עומד על רווח למניה של 2.07 דולר על הכנסות של 11.08 מיליארד דולר. האנליסט כריסטופר רולנד מ-Susquehanna נתן המלצת קנייה למניית אנבידיה עם מחיר יעד של 575 דולר.

"ההוצאות על בינה מלאכותית מגדילות את הביקוש לשבבי הבינה מלאכותית של אנבידיה", כתבו מבנק אוף אמריקה "הגדילה בביקוש צפויה לעזור לאנבידיה לשמר את הדומיננטיות שלה בענף." תעשיית הבינה המלאכותית נמצאת עדיין בשלבים המוקדמים של ניתוב ההוצאות לעבור תשתיות לבינה מלאכותית, כשרק כ-10% משרתי הענן פועלים על שבבים שמתאימים לפרוייקטי בינה מלאכותית מה שמשאיר לאנבידיה עוד אפסייד משמעותי. 

המומנטום באנבידיה הוסיף להתחזק לאחר שהחברה נתנה תחזיות טובות מהצפוי ואמרה שהיא מצפה שההכנסות לרבעון השני יעמדו על 11 מיליארד דולר, כשהאנליסטים ציפו ל-7 מיליארד דולר. עבור חברה כה גדולה, אשר רושמת הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה, זינוקים כאלה בתוצאות ובתחזיות הם לא עניין של מה בכך - על כן ההתלהבות היוצאת דופן של המשקיעים, שגם אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים המשיכו לקנות. לא חסרים לקוחות לאנבידיה ונראה שהמיקוד שלה צריך להיות בלייצר יותר, הרבה יותר ומשם לעקוף את ציפיות האנליסטים לא אמור להיות מסובך.

טסלה דיווחה אמש על תוצאותיה לרבעון השני ורשמה רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר.תזרים המזומנים החופשי של החברה עומד על 1.01 מיליארד דולר, הצפי בשוק היה ל-2.1 מיליארד דולר. טסלה מודיעה כי חברי הדירקטוריון של טסלה יחזירו 735 מיליון דולר לחברה לאחר תביעה של בעלי מניות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה דיווחה היום כי תבצע ריקול לאלפי רכבים בעקבות כמה בעיות. בדרך כלל החברה מסוגלת לתקן בעיות מרחוק שפשוט דורשות עדכון תוכנה, כעת הבעיות הן פיזיות ואין ברירה אלא להביא את הרכבים למוסך. ב-2 המקרים האחרונים טסלה ביצעה ריקול ל-30 אלף רכבים בסך הכל בעקבות בעיות בחגורת הבטיחות ומצלמות שלא מוכוונות נכון. במהלך 2023 לבדה היא ביצעה ריקול לכ-384 אלף רכבים בארה"ב בלבד ב-10 מקרים שונים. אלה נתונים לא ממש מדאיגים בהתחשב שיצרניות הרכבים האחרות גם הן מבצעות ריקול בממדים כאלה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ששון 21/07/2023 08:09
    הגב לתגובה זו
    מפחיד להכנס למניות בשערים כאלו
  • 3.
    האמיתי 20/07/2023 23:14
    הגב לתגובה זו
    רק לשאול את המנכל של אינבידיה משוגעים מתי תהיו במכפיל 25 אי אפשר שחברה תיסחר במכפיל 246 זוהי הבועה הכי גדולה בנאסדק שאלה פשוטה ולחזירי הבר באמריקה אין תשובה
  • עוזרי 21/07/2023 15:19
    הגב לתגובה זו
    למרות שגם טסלה עוד מלאה באוויר חם
  • 2.
    מטורף אנבידיה יכולה גם להיות הכי גדולה בנסדאק (ל"ת)
    שון 20/07/2023 22:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאיר 20/07/2023 21:57
    הגב לתגובה זו
    ואף יןתר אם היה לה מספיק מעבדים
  • אני 21/07/2023 11:31
    הגב לתגובה זו
    רק אם המכירות יעלו פי 5 והרווח פי 10 בשנתיים הקרובות תראה רווח משמעותי במניה. בהתחשב ברמת הסיכון במניה..
  • אכן מוכרת כפול אבל יכולה הרבה יותר אם הייצור יגדל (ל"ת)
    יאיר 21/07/2023 15:28
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.