ATT תקשורת
צילום: ATT

מניות דיבידנד - זמן טוב להשקיע בהן?

איך מניות דיבידנד עוזרות להתמודד עם התנודתיות בשווקים, מדוע הן קצת איבדו מזוהרן והאם יש פוטנציאל?
עדן ספיר | (3)

מניות חברות התקשורת האמריקאיות הענקיות AT&T וגם וריזון נמצאות במומנטום שלילי. המניות שלהן איבדו מתחילת השנה 22% וב-3 השנים האחרונות הן מחקו 40%. הן כמובן לא היחידות. מדובר במניות דיבידנד 'קלאסיות' - כאלה שמחזירות כסף למשקיעים שלהן. המשקיעים מצפים להרבה יותר יציבות אבל צריך לזכור שחלק מהירידה במניה היא גם חלוקת הדיבידנדים. זה לא מסביר נפילה של 40%, אולי 10-15%. המניות של חברות הדיבידנדים כוללות תחומים כמו פיננסים (בנקים) וביטוח, רפואה, צרכנות ועוד, והן חלק מרכזי בתיקי השקעות של משקיעים רבים, וגם נמצאות במדדים הגדולים, מאבדות גובה, וזאת כאשר מנגד מניות הטכנולוגיה שוב מזנקות לשמיים. לכאורה, מניות הערך מפסידות למניות הצמיחה (בנפילות בשנה שעברה, 2022, זה כמובן היה הפוך). ועדיין האם הירידות החדות של  מניות שתי הענקיות היו מוגזמות ביחס לסיכון האמיתי, והאם הן מהוות הזדמנות פוטנציאלית מעניינת עבור משקיעים ארוכי טווח המעוניינים בהכנסה קבועה ויציבה? המניות ספגו זעזוע קשה בשבועיים האחרונים, לאחר שוול סטריט ז'ורנל פרסם תחקיר מקיף ומטלטל שחשף כי כבלי הנחושת הוותיקים של החברות עטופים בעופרת - מה שעלול לגרום לנזק בריאותי חמור ולחייב אותן בהוצאות עתק אסטרונומיות להחלפה וטיהור של אלפי קילומטרים של כבלים תת-קרקעיים. אולם ניתוח מעמיק של הנתונים מראה שייתכן שהירידות החדות במחירי המניות היו מוגזמות ביחס לסיכון האמיתי. שתי החברות עדיין מפיקות תזרים מזומנים חזק מאוד בשביל להמשיך ולשלם את הדיבידנדים הנדיבים שלהן, ולכן הן עדיין מהוות הזדמנות מעניינת עבור משקיעים ארוכי טווח שמעוניינים בהכנסה קבועה ויציבה.  

אבל האם זה הזמן לוותר על מניות הדיבידנד?

אז נכון ששוב מתברר שגם מניות ענק יכולות ליפול, וכך גם מניות שנחשבות 'דפנסיביות' וכאלה ש'מוגנות מאינפלציה'. רואים את זה בשנה האחרונה כאשר גם הבנקים בארה"ב איבדו עשרות אחוזים, וגם כאמור חברות התקשורת. האם זה אומר שצריך לוותר על מניות דיבידנד בתיק ההשקעות? לא בטוח בכלל. מניות דיבידנד מחזירות למשקיעים חלק מהכסף שהן מרוויחות ובעצם הציבור רואה כסף בחשבון הבנק שלו. יש על זה מס רווחי הון ולכאורה זה פוגע בתשואה לטווח ארוך ועדיין - משקיעים אוהבים לראות את הכסף אצלם בבנק, זה עוזר בעיקר פסיכולוגית - לא להוציא את הכסף מהשוק בזמנים לא טובים.  וגם צריך לזכור - מדובר במניות גדולות ויציבות יותר בדרך כלל. נכון שאי אפשר לדעת מי יעלה ומי יירד, אבל אם מרכיבים סל של מניות (והשקעה במניות דיבידנד זה די בהגדרה סל של מניות) אז גם אם חלק מהן יורדות, אחרות אמורות לשמור על היציבות. למשל, בשנה שעברה, כשהשווקים איבדו 20% (ה-S&P500) ו-33% (הנאסד"ק) מניות הדיבידנד שמרו יחסית על יציבות, זה כמובן גרם למשקיעים לרוץ ולקנות אותן. השנה התמונה שונה: המשקיעים כבר רואים תשואות של 4% באג"ח ממשלתי ויותר מזה בקונצרני (חברות) ומבינים שהם יכולים 'לקבע' תשואה גבוהה שם, כאשר בחלק ממניות הדיבידנד תשואת הדיבידנד קטנה יותר. ועדיין - מניות בתחומי הפיננסים, אנרגיה ותשתיות הן על פי רוב מניות שמחלקות דיבידנד. זה לא אומר שכל חברה בתחום היא מציאה אבל ככלל אצבע - אלה מניות ותיקות יותר ויציבות.  

האם כדאי להחזיק בהן?

"זו הזדמנות מצוינת לנצל את הביצועים החלשים ולקנות מניות דיבידנדים", אומר דיויד כץ, מנהל השקעות ראשי בחברת Matrix Asset Advisors. "צפויה סבירות גבוהה לרוטציה בשוק לכיוון תחומים שנותרו מאחור כמו פיננסים, בריאות ותשתיות".  כץ אמנם אינו מחזיק במניות AT&T או וריזון, וממשיך להסתייג מהן. אבל הוא רואה פוטנציאל במניות בתחום הבריאות כמו מדטרוניק ופייזר, שלדבריו יש להן "פוטנציאל צמיחה ותשואות דיבידנדים בריאות. המפתח להצלחה בתחום זה הוא להתמקד בחברות מובילות עם תזרימי מזומנים חזקים וצומחים, מאזנים איתנים, ומחויבות להגדלת הדיבידנד", הוסיף. אחרים מאמינים שאפשר לבחון גם מניות דיבידנד בתחום הטכנולוגיה - כמו אפל ומיקרוסופט. "אם יש סקטור שמוכר כאחד שלא כמשלם דיבידנדים גבוהים, זה טכנולוגיה, למרות שיש הרבה מניות דיבידנדים בחברות הייטק גדולות". נכון אמנם שהשנה רק מניות הביג-טק הגדולות הן אלה שהובילו את העליות בשווקים אבל זה ראלי 'לא יציב'. כשהעליות יתרחבו לכל אורך ורוחב השוק - המשמעות תהיה עליה במניות נוספות. אם תרצו - במבט קדימה, יש סבירות גבוהה שמניות דיבידנדים יחזרו לאופנה כאשר העולם יתאושש ומשקיעים יחפשו לגוון את התיק שוב מעבר למניות הטכנולוגיה הגדולות וכאמור - אפשר להשקיע דרך סלי מניות דיבידנד, וכך לפזר את הסיכון. באופן כללי, כנראה שהשקעה באמצעות סלים היא גם זולה יותר וגם אפקטיבית.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יריב 21/07/2023 18:39
    הגב לתגובה זו
    זו עובדה היסטורית וזה גם הגיוני. למה להשקיע בנכס בסיס תנודתי כשאפשר לקבל תשואה דומה או גבוהה יותר בנכס בסיס יציב? כשהריבית תרד, המצב הזה ישתנה.
  • 1.
    תוכל בבקשה להציע סלים של מניות מחלקי דיבידנדים? (ל"ת)
    חיים 21/07/2023 09:19
    הגב לתגובה זו
  • אמו 21/07/2023 14:16
    הגב לתגובה זו
    SCHD
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.