האם הדיבידנדים של AT&T ו-Verizon בטוחים? המתמטיקה חושפת תמונה מעניינת
ענקיות התקשורת AT&T AT&T INC ו-Verizon VERIZON ספגו זעזוע קשה בשבועיים האחרונים, לאחר שוול סטריט ז'ורנל פרסם תחקיר מקיף ומטלטל שחשף כי כבלי הנחושת הוותיקים של החברות עטופים בעופרת - מה שעלול לגרום לנזק בריאותי חמור ולחייב אותן בהוצאות עתק אסטרונומיות להחלפה וטיהור של אלפי קילומטרים של כבלים תת-קרקעיים.
החשיפה עוררה סערה גדולה. מניית AT&T צנחה בכ-13% מאז הפרסום ומניית Verizon בכ-10% - שווי ירידה מצטבר של עשרות מיליארדי דולרים, וקרנות פנסיה גדולות שהחזיקו במניות מיהרו להיפטר מהן.
אולם ניתוח מעמיק של הנתונים מראה שייתכן שהירידות החדות במחירי המניות היו מוגזמות ביחס לסיכון האמיתי. שתי החברות עדיין מפיקות תזרים מזומנים חזק מאוד בשביל להמשיך ולשלם את הדיבידנדים הנדיבים שלהן, ולכן הן עדיין מהוות הזדמנות מעניינת עבור משקיעים ארוכי טווח שמעוניינים בהכנסה קבועה ויציבה.
הבעיה המרכזית היא שאין כיום נתונים ברורים ומדויקים על היקף הכבלים המסוכנים ועלות החלפתם. התעשייה עברה לכבלים ללא עופרת לפני עשרות שנים, ולא ידוע בדיוק היכן הם נמצאים, כמה קילומטרים יש מהם ומי אחראי עליהם.
- מערכת ההפעלה המהפכנית יוצאת לדרך והחברה שמכרה את המוצר ה-50 מיליארד שלה
- מיזוג ענק יוצר את חברת האנרגיה השלישית בגודלה בארה"ב ומה קרה היום לפני 62 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוסר המידע הזה יוצר אי ודאות קיצונית אצל המשקיעים. "האם זו בעיה רצינית? התשובה הלא מספקת אבל הכנה היא שפשוט אין לנו דרך לדעת", אמר האנליסט הבכיר קרייג מופט ממופטנתנסון בתגובה לחשיפה.
למרות זאת, מומחים מובילים ניסו להעריך את הנזק הפוטנציאלי על בסיס מידע חלקי והנחות זהירות. ג'ונתן צ'פלין מחברת ניו סטריט ריסרץ, העריך את הנזק הכולל ב-60 מיליארד דולר, כאשר 35 מיליארד מזה צפויים ליפול על כתפי ענקית התקשורת AT&T.
המשמעות היא ש-AT&T תצטרך אולי לגייס חוב נוסף של 35 מיליארד דולר כדי לממן את החלפת הכבלים, מה שינפח את החוב הכבד שלה מ-160 מיליארד ל-195 מיליארד דולר. מדובר בעלייה משמעותית ברמת המינוף של החברה שיכולה להדאיג לא מעט משקיעים.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
מנגד, יש לזכור של-AT&T יש תזרים מזומנים חופשי חזק מאוד, המוערך בכ-17 מיליארד דולר בממוצע לשנה בשלוש השנים הקרובות. גם אם נניח כי תהיה לחברה עלייה בעלויות המימון כתוצאה מהחוב הגדל, בנוסף לתשלום הדיבידנד השנתי המרשים של 8 מיליארד דולר, תזרים המזומנים החזק של החברה יאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה בקלות יחסית.
על פי תחשיב זה, תשלומי הדיבידנד השנתיים יבלעו רק כ-53% מתזרים המזומנים החזוי, לעומת יחס של 80% הנחשב כסימן אזהרה לסכנת קיצוץ בדיבידנד. ל-AT&T יש כרית ביטחון מספקת כדי לצלוח את המשבר, גם אם העלויות יהיו מעט גבוהות מההערכות הראשוניות.
תמונה דומה עולה גם מניתוח מצבה של ורייזון. על פי ההערכות, חברת התקשורת השנייה בגודלה בארה"ב תצטרך להוציא רק כ-8 מיליארד דולר על טיפול בבעיית הכבלים, לעומת דיבידנד שנתי קבוע של כ-11 מיליארד דולר מתוך תזרים מזומנים צפוי של כ-19 מיליארד דולר בשנה. גם כאן המספרים מראים שמרווח הביטחון של ורייזון מספיק טוב.
כמובן שהתחזיות האופטימיות הללו מבוססות על הנחות ואומדנים, ולא ניתן להתעלם מקיומם של סיכונים ממשיים. ייתכן מאוד שהנזק בפועל יהיה גבוה בהרבה מההערכות הראשוניות.
גם התחרות העזה בתחום התקשורת, שכבר לוחצת ממילא על הכנסות ורווחיות של החברות הוותיקות, עלולה להביא לירידה בתזרימי המזומנים בשנים הקרובות. כל אלה גורמים לזהירות וערנות מצד המשקיעים.
אבל מצד שני, AT&T ו-Verizon הן חברות ענק עם היסטוריה ארוכה ויציבה של רווחיות ותזרים מזומנים. שתיהן הצליחו לעמוד בהתחייבויות הדיבידנד שלהן גם בתקופות משבר כלכלי קשות בעבר.
לדוגמה, ב-18 מתוך 20 השנים האחרונות תזרים המזומנים של AT&T כיסה לחלוטין את תשלומי הדיבידנד הנדיבים שלה, עם שיעור כיסוי ממוצע של כ-50% בלבד - הרחק מתחת לרמת הסיכון. ורייזון מצידה לא קיצצה את הדיבדנדים שלה אפילו בשיאו של המשבר הפיננסי ב-2008.
נתוני העבר מלמדים שלשתי החברות יש יסוד איתן של יציבות פיננסית שיאפשר להן להתגבר גם על המכשול הנוכחי. וככל שהמניות שלהן ממשיכות לצנוח, כך גדל הפוטנציאל שלהן כהזדמנויות השקעה לטווח ארוך עבור משקיעים סולידיים המחפשים הכנסה פאסיבית.
- 2.מעניין. (ל"ת)הקורא 12/10/2023 01:24הגב לתגובה זו
- 1.איל 19/07/2023 22:47הגב לתגובה זושהדיבדנד שחילקו לא מפצה על הירידה במחיר הנייר ב 5 שנים האחרונות..אני לא הייתי קופץ לקנות אותן
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
