אפל ויזן פרו
צילום: צילום מסך אתר החברה

האם משקפי הויז'ן פרו שאפל השיקה הם בשורה? כל מה שרציתם לדעת

מה זה AR, מה זה VR, מה אפשר לעשות עם המשקפיים של אפל, מתי תוכלו לקנות אותם ולמה נראה... שלא באמת תקנו אותם?   
יובל כרמל | (2)

עם הכרזת ה-Apple Vision Pro, משקפי המציאות הרבודה החדשים שלה, הכריזה אפל APPLE רשמית כי היא נכנסת לשוק ה-AR עם המוצר החדש הראשון שלה מאז האפל וואטץ' ב-2015. מנגד, הכריזה מטא META PLATFORMS בתחילת החודש על המטא קווסט 3, משקפי VR שלפי הכיוון של מארק צוקרברג, יביאו עלינו את העידן החדש של הטכנולוגיה ואת ה-"מטאוורס". אבל מה כל זה אומר? AR, או Augmented reality (מציאות רבודה), היא טכנולוגיה המאפשרת להטמיע אלמנטים וירטואלים-אינטראקטיבים במציאות הקיימת. המשחק הפופולארי "פוקימון גו", שנכנס בסערה לחיינו אי שם ב-2016, נתן הצצה למה שהטכנולוגיה מאפשרת - ה"פוקימונים" קמו לתחייה דרך מסך הטלפון והשתלבו בטבעיות בעולם האמיתי. אפל לקחה את המציאות הרבודה, ומתחה את גבולות הטכנולוגיה. האפל ויז'ן פרו יתפקד כמו מחשב שיושב לנו על הראש, רק שבמקום מסכי טלוויזיה או מחשב המסכים מובנים בתוך המשקף, ואת המקלדת והעכבר או שלט הטלוויזיה, יחליפו הידיים, העיניים והקול שלנו בלבד. כדי לנווט בממשק של המשקפיים נשתמש בפקודות קוליות ותנועות של הראש והידיים, כשגם מבט חטוף אל עבר הממשק יספיק כדי לעבור בין האפליקציות השונות. VR, או Virtual reality (מציאות מדומה), היא טכנולוגיה שיוצרת מציאות חדשה במקום הקיימת, המקנה אשליה כי אנחנו נמצאים במציאות הזו. משקפי ה"מטא קווסט" מתמקדים בטכנולוגיה הזאת, ונותנים למשתמש להכנס לעולמות וירטואליים ומשחקים המקבילים למשחקי מחשב רגילים, כשתחום ה"גיימינג" הוא עיקר שימוש המשקפיים, בנוסף לבידור. מכאן נובע הצורך של מטא לשלטים, אחד לכל יד, שבעזרתם המשתמש יוכל לשלוט במה שקורה בעולם הוירטואלי. עם זאת, בדגם הקודם הציגה מטא שימוש בתנודות ידיים בכדי לנווט בתפריט, אך תהליך ההיפרדות מהשלטים עוד לא קרה. אם עד היום הטכנולוגיות היו נפרדות אחת מהשנייה, שתי חברות הענק מסרבות להסכים עם זה; האפל ויז'ן פרו, עליו רשמה אפל כ-5,000 פטנטים, תאפשר למשתמשים "לנתק" עצמם מן העולם האמיתי וליצור סביבת מציאות מדומה מוחלטת אם ירצו, בעוד שהמטא קווסט 3 תציג טכנולוגיית מציאות רבודה לראשונה, דבר שלא היה קיים בדגמים הקודמים. אמנם הויז'ן פרו של אפל יתמקד במציאות הרבודה והקווסט 3 של מטא במציאות המדומה, ניכר כי ההבדל בין השניים הולך ומצטמצם ככל שהזמן עובר. אם זה לא היה ניכר עד עכשיו, ההבדלים בין זוגות המשקפיים רבים; האפל ויז'ן פרו יתמקד בעיקר בבידור, ויתן גישה לכל אפליקציות אפל המוכרות, בעוד טכנולוגיית המציאות הרבודה במטא קווסט 3 תהיה מוגבלת - מסכים המוצגים לנו מול העיניים ככל הנראה לא יהיו אפשרות, רק מספר משחקים מצומצם, כמו משחקי לוח לדוגמה. המשקפיים של אפל גם יתנו גישה למשחקים, בנוסף לשאר האפשרויות מבוססות הבידור. משקפי האפל ויז'ן פרו יספיקו לשעתיים בלבד כשהם מחוברים לסוללה ניידת, אך יהיה ניתן להשתמש בהם לזמן בלתי מוגבל כשהם מחוברים לחשמל. זמן השימוש של המטא קווסט 3 עוד לא ידוע, אך סביר להניח שהוא יהיה ארוך יותר מהשעתיים שהקווסט 2 הפיק, ללא כבלים נוספים. ההבדל העיקרי, מלבד החומרה, הוא המחיר וקהל היעד - המטא קווסט 3 מיועד לצרכן הפשוט, והמשקפיים יעלו כ-500 דולר (200 דולר יותר מהדור הקודם, שמחירו ירד בעוד 50 דולר עם ההכרזה על המשקפיים החדשים). תאריך היציאה הוא בסוף השנה. לעומתם, האפל ויז'ן פרו יעלו 3,500(!) דולר, וקהל היעד שלהם לא ממש ברור - ככל הנראה אנשי עסקים שישתמשו במשקפיים לצורכי עבודה, או אלו שיוכלו להרשות לעצמם. לגבי תאריך יציאה, זה יקרה ב-2024, אך עדיין לא ברור מתי. אין ספק שעם ההכרזה על האפל ויז'ן פרו, האחרונה ירתה את יריית הפתיחה; העתיד (עוד מעט) כאן, גם עם מחיר מופקע וסוללה ניידת. המטאוורס כרגע הוא רק שם, אין לדעת לאן הוא יוביל. גם מטא וגם אפל תנסנה להביא עלינו את עידן הטכנולוגיה החדש, וצפויות להכנס עוד מתחרות, כשגם הסינים ירצו להציג אלטרנטיבה זולה למשקפיים של אפל. מה שבטוח - הטכנולוגיה מתקדמת, והמציאות הרבודה והמדומה פה כדי להשאר.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עדיפה 09/06/2023 17:19
    הגב לתגובה זו
    על אף העליה האחרונה
  • 1.
    ויז'ן 08/06/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    שאנשים יתחילו להסתובב פה עם קסדות על הראש. מקסימום טוה לפורנו לא יותר מזה
ליסה סו (AMD)ליסה סו (AMD)
ניתוח

למה AMD צונחת ב-6% ומה זה אומר על מניית אנבידיה?

על התחזית של AMD, השוואה בין AMD לאנבידיה, מה מכפילי הרווח של שתי החברות, ומה צפוי בשוק השבבים ל-AI בחודשים הקרובים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ליסה סו AMD

AMD Advanced Micro Devices -6.42%  מרשימה בדוחות הרבעון השני, אז למה המניה נופלת ב-6%? התשובה הקצרה היא - כגודל הציפיות גודל האכזבות. המניה זינקה בחודשים האחרונים, כשהאנליסטים והמשקיעים מצפים על רקע העלייה הזו לתוצאות ותחזיות טובות עוד יותר ממה שהיה בעבר, ונדגים - כשהמניה נסחרה ב-110-130דולר היא היתה "במחיר הוגן", ביחס לציפיות שלה. ואז הושק מעבד חדש, ואז יצאו הצהרות לגבי העוצמה של השבבים של AMD גם ביחס למובילת השוק אנביידה, והגיעו ראיונות עם ליסה סו, המנכ"לית של AMD, ונראה היה שהנה - מגיעה תחרות לאנבידיה.

לכולם ברור שאנבידיה NVIDIA Corp. 0.65%  לא יכולה לשלוט לעד ב-90% מהשוק של שבבי ה-AI. תחרות ולקיחת נתח שוק תגיע, ו-AMD השנייה בשוק היא המועמדת. כך נבנו ציפיות ש-AMD הולכת לעשות את זה בזכות השבבים החדשים, אבל זה לא יכול להיות כל כך מהר - השוק מקדים את זמנו, לפעמים הוא גם מפספס.

ואז הגיעו התוצאות והחזירו את AMD למציאות. גם אם מוצרים טובים, קשה לקחת נתח שוק מגורילה. חוץ מזה, תחרות זה אומר שלא רק שהמוצרים צריכים להיות טובים ותחליפיים (ועדיין לא בטוח שהם מכל הבחינות שווים לאנבידיה שטוענת שהיתרון הוא עדיין שלה), הם צריכים להיות תחרותיים מאוד במחיר. כדי שחברת ענק "תהמר" על AMD ולא תלך עם הזרם ותרכוש אנבידיה היא צריכה להיות בטוחה שהמוצרים טובים וגם לחסוך באופן משמעותי. אחרת הסיכון עצום - יש תחרות ענקית על הבכורה בתחום ה-AI, כולם רוצים להגיע למקום הראשון וההשקעה היא לא הסיפור הגדול, כי הפירות יהיו גדולים. אז איזה קניין, טכנולוג, מנכ"ל, יחליט שהוא בניגוד לכל הענקיות הגדולות, לא קונה שבבים של אנבידיה אלא שבבי AMD. אם הוא ייכשל יצלבו אותו.

וכך התברר אתמול של-AMD יש כמובן מקום גדול לצמוח, אבל הדרך ארוכה מאוד. הנפילה במניה מגיעה כי המניה עתה מהר מדי על ציפיות אולי מוגזמות. צמיחה מואצת - תהיה. כיבוש שוק או לקיחת נתח שוק מאוד משמעותי - לאט ובהדרגה. רואים את זה בתחזיות - אנבידיה תצמח על פי תחזיות האנליסטים ב-27% בשנה הבאה. AMD ב-30% - ככה לא מגדילים נתח כשאתה מחזיק ב-4% והמובילה במעל 90%. לקחת נתח שוק זה לצמוח הרבה יותר כשאתה קטן. זה לא בתחזיות עדיין.

כשהשוק עיכל את זה הגיעה נפילה במניית AMD. מנגד, מניית אנבידיה כמעט ללא שינוי. השוק מבין שתהיה השפעה עליה, אבל לא מידית. עם זאת, צריך לזכור שיש סיכוי טוב שזה יגיע, זוה יכול להגיע בפתאומיות. הטכנולוגיה מתקדמת במהירות, מלחמת המחירים תואץ, המתחרות יכולות לספק פתרונות טובים-חזקים והם יצמצמו את הפער. בהדרגה מעגל הרכישות יעלה והלקוחות יגוונו במוצרים נוספים - לא רק של אנבידיה. זה יקרה, אבל בינתיים לא רואים את זה בתחזיות.


דוחות ותחזית טובים ל-AMD; המניה מתקנת למטה


הנפקת איטורו. קרדיט: יחצהנפקת איטורו. קרדיט: יחצ

כל ההנפקות מזנקות - חוץ מ-eToro: הזדמנות או מלכודת?

איטורו פתחה את המסחר בבורסה בזינוק מרשים, אך מאז איבדה גובה - התלות בשוק הקריפטו, התחרות הגוברת והרגולציה ההולכת ומתהדקת מציבים אתגר בפני החברה הישראלית, שלמרות פוטנציאל הצמיחה נבחנת כעת על סמך ביצועים ולא הבטחות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה איטורו הנפקה

שוק ההנפקות מתעורר מהתרדמת אחרי שנתיים קשות. Figma זינקה 250% ביום הראשון, CoreWeave עלתה מעל 200% מאז הנפקתה באפריל, וגם Circle ו-Chime חוו עליות חדות. אבל יש חריגה אחת שבולטת: eToroeToro -2.89%   הישראלית שלמרות התחלה מבטיחה, מתקשה לשמור על המומנטום.


eToro הונפקה ב־14 במאי במחיר של 52 דולר למניה. ביום המסחר הראשון היא פתחה במסחר ב-69 דולר וסיימה ב-67 דולר. בהמשך היא נשקה ל-80 דולר. אלא שמאז, המומנטום דעך. המניה נסחרת כיום מתחת למחיר הפתיחה, ובכך מתנתקת מהמגמה השלטת של שוק ההנפקות החמות של 2025.


המשקיעים חוזרים להנפקות טכנולוגיה עם תיאבון גובר. פיגמה סימנה את חזרת ההייפ כמי שהובילה את הנפקת הטכנולוגיה הגדולה ביותר בעשור האחרון. CoreWeave, ספקית תשתיות בינה מלאכותית, מוכיחה שגם תחומים טכניים כבדים מושכים עניין. התחושה בשוק מזכירה את ימי הזוהר של ההנפקות ב-2021.


eToro החברה הישראלית שהפכה לפלטפורמת מסחר גלובלית נחשבה לאחת התקוות הגדולות של שוק ההון וחובבי הקריפטו. היא סימנה את עצמה כמתחרה הקטנה של רובינהוד, היא בעולמות הקריפטו צמודה לכאורה למדדי הקריפטו ולמניות כמו קויינבייס והיא רווחית, עם מכפיל רווח עתידי של פחות מ-30. יש לה למעלה מ־3.5 מיליון חשבונות ממומנים וקהילת משתמשים של 38 מיליון איש ב־75 מדינות. מודל ה-Social Trading שלה, המשלב מסחר עם מרכיב קהילתי, אמור היה להבדיל אותה מהמתחרות, בינתיים וול סטריט לא גילתה אותה בגדול. היא כן פירגנה לה בהנפקה עצמה. אבל מאז דממה. 


החיסרון והיתרון של הקריפטו

חלק ניכר מהכנסותיה של eToro מגיע משוק הקריפטו, שמהווה את מנוע הצמיחה המרכזי של החברה. בשנת 2024 הסתכמו ההכנסות ברוטו מפעילות זו ב־12 מיליארד דולר, פי שלושה לעומת 2023, והן מהוות כ־38% מהעמלות נטו של החברה. מדובר בזינוק מרשים, אך גם בחרב פיפיות: התלות הגבוהה בשוק הקריפטו הופכת את הביצועים הכספיים של eToro לרגישים במיוחד לתנודתיות החדה שמאפיינת את התחום. כשהמחירים עולים, הרווחים מזנקים, אך בתקופות של ירידות, הפעילות נבלמת והכנסות החברה נפגעות בהתאם.