אפל ויזן פרו
צילום: צילום מסך אתר החברה

האם משקפי הויז'ן פרו שאפל השיקה הם בשורה? כל מה שרציתם לדעת

מה זה AR, מה זה VR, מה אפשר לעשות עם המשקפיים של אפל, מתי תוכלו לקנות אותם ולמה נראה... שלא באמת תקנו אותם?   
יובל כרמל | (2)

עם הכרזת ה-Apple Vision Pro, משקפי המציאות הרבודה החדשים שלה, הכריזה אפל APPLE רשמית כי היא נכנסת לשוק ה-AR עם המוצר החדש הראשון שלה מאז האפל וואטץ' ב-2015. מנגד, הכריזה מטא META PLATFORMS בתחילת החודש על המטא קווסט 3, משקפי VR שלפי הכיוון של מארק צוקרברג, יביאו עלינו את העידן החדש של הטכנולוגיה ואת ה-"מטאוורס".

אבל מה כל זה אומר?

AR, או Augmented reality (מציאות רבודה), היא טכנולוגיה המאפשרת להטמיע אלמנטים וירטואלים-אינטראקטיבים במציאות הקיימת. המשחק הפופולארי "פוקימון גו", שנכנס בסערה לחיינו אי שם ב-2016, נתן הצצה למה שהטכנולוגיה מאפשרת - ה"פוקימונים" קמו לתחייה דרך מסך הטלפון והשתלבו בטבעיות בעולם האמיתי. אפל לקחה את המציאות הרבודה, ומתחה את גבולות הטכנולוגיה. האפל ויז'ן פרו יתפקד כמו מחשב שיושב לנו על הראש, רק שבמקום מסכי טלוויזיה או מחשב המסכים מובנים בתוך המשקף, ואת המקלדת והעכבר או שלט הטלוויזיה, יחליפו הידיים, העיניים והקול שלנו בלבד. כדי לנווט בממשק של המשקפיים נשתמש בפקודות קוליות ותנועות של הראש והידיים, כשגם מבט חטוף אל עבר הממשק יספיק כדי לעבור בין האפליקציות השונות.

VR, או Virtual reality (מציאות מדומה), היא טכנולוגיה שיוצרת מציאות חדשה במקום הקיימת, המקנה אשליה כי אנחנו נמצאים במציאות הזו. משקפי ה"מטא קווסט" מתמקדים בטכנולוגיה הזאת, ונותנים למשתמש להכנס לעולמות וירטואליים ומשחקים המקבילים למשחקי מחשב רגילים, כשתחום ה"גיימינג" הוא עיקר שימוש המשקפיים, בנוסף לבידור. מכאן נובע הצורך של מטא לשלטים, אחד לכל יד, שבעזרתם המשתמש יוכל לשלוט במה שקורה בעולם הוירטואלי. עם זאת, בדגם הקודם הציגה מטא שימוש בתנודות ידיים בכדי לנווט בתפריט, אך תהליך ההיפרדות מהשלטים עוד לא קרה.

אם עד היום הטכנולוגיות היו נפרדות אחת מהשנייה, שתי חברות הענק מסרבות להסכים עם זה; האפל ויז'ן פרו, עליו רשמה אפל כ-5,000 פטנטים, תאפשר למשתמשים "לנתק" עצמם מן העולם האמיתי וליצור סביבת מציאות מדומה מוחלטת אם ירצו, בעוד שהמטא קווסט 3 תציג טכנולוגיית מציאות רבודה לראשונה, דבר שלא היה קיים בדגמים הקודמים. אמנם הויז'ן פרו של אפל יתמקד במציאות הרבודה והקווסט 3 של מטא במציאות המדומה, ניכר כי ההבדל בין השניים הולך ומצטמצם ככל שהזמן עובר.

אם זה לא היה ניכר עד עכשיו, ההבדלים בין זוגות המשקפיים רבים; האפל ויז'ן פרו יתמקד בעיקר בבידור, ויתן גישה לכל אפליקציות אפל המוכרות, בעוד טכנולוגיית המציאות הרבודה במטא קווסט 3 תהיה מוגבלת - מסכים המוצגים לנו מול העיניים ככל הנראה לא יהיו אפשרות, רק מספר משחקים מצומצם, כמו משחקי לוח לדוגמה. המשקפיים של אפל גם יתנו גישה למשחקים, בנוסף לשאר האפשרויות מבוססות הבידור. משקפי האפל ויז'ן פרו יספיקו לשעתיים בלבד כשהם מחוברים לסוללה ניידת, אך יהיה ניתן להשתמש בהם לזמן בלתי מוגבל כשהם מחוברים לחשמל. זמן השימוש של המטא קווסט 3 עוד לא ידוע, אך סביר להניח שהוא יהיה ארוך יותר מהשעתיים שהקווסט 2 הפיק, ללא כבלים נוספים.

ההבדל העיקרי, מלבד החומרה, הוא המחיר וקהל היעד - המטא קווסט 3 מיועד לצרכן הפשוט, והמשקפיים יעלו כ-500 דולר (200 דולר יותר מהדור הקודם, שמחירו ירד בעוד 50 דולר עם ההכרזה על המשקפיים החדשים). תאריך היציאה הוא בסוף השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לעומתם, האפל ויז'ן פרו יעלו 3,500(!) דולר, וקהל היעד שלהם לא ממש ברור - ככל הנראה אנשי עסקים שישתמשו במשקפיים לצורכי עבודה, או אלו שיוכלו להרשות לעצמם. לגבי תאריך יציאה, זה יקרה ב-2024, אך עדיין לא ברור מתי.

אין ספק שעם ההכרזה על האפל ויז'ן פרו, האחרונה ירתה את יריית הפתיחה; העתיד (עוד מעט) כאן, גם עם מחיר מופקע וסוללה ניידת. המטאוורס כרגע הוא רק שם, אין לדעת לאן הוא יוביל. גם מטא וגם אפל תנסנה להביא עלינו את עידן הטכנולוגיה החדש, וצפויות להכנס עוד מתחרות, כשגם הסינים ירצו להציג אלטרנטיבה זולה למשקפיים של אפל. מה שבטוח - הטכנולוגיה מתקדמת, והמציאות הרבודה והמדומה פה כדי להשאר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עדיפה 09/06/2023 17:19
    הגב לתגובה זו
    על אף העליה האחרונה
  • 1.
    ויז'ן 08/06/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    שאנשים יתחילו להסתובב פה עם קסדות על הראש. מקסימום טוה לפורנו לא יותר מזה
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'ט בארדו, צילום: רשתות

בריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?

אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סרטים צרפת


בריז’יט בארדו, אחת הדמויות האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי, הלכה לעולמה היום בגיל 91, כך נמסר בהודעה מטעם הקרן להגנת בעלי חיים שהקימה לפני ארבעה עשורים. במהלך חייה, מהופעה בסרטים אייקוניים ועד לפעילות ציבורית משמעותית, בארדו ביססה מוניטין ככוכבת קולנוע בינלאומית, סמל מין של שנות ה-50 וה-60, אך גם כאחת הפועלות הבולטות בעולם לזכויות בעלי חיים.

 

סמל תרבותי של דור

בריז’יט מאריה־פרנסואז בארדו נולדה בפריז ב-1934 למשפחה מבוססת והחלה את דרכה כדוגמנית כבר בגילאי ההתבגרות כאשר הופיעה על שער המגזין ELLE . הופעת הפריצה היה בסרט "ואלוהים ברא את האישה" שביים אז בעלה הראשון, רוז’'ה ואדים, תפקיד שהפך אותה לסמל מין בינלאומי ולשחקנית המרוויחה ביותר בצרפת לאותה תקופה. מעבר לתדמית, בארדו גילמה דמויות מורכבות במספר רב של סרטים בולטים כגון 'האמת', 'הגוף והלב', 'ויוה מריה' ועוד. בארדו גם היתה לדמות השראה עבור אמנים ויוצרים חשובים, לא רק בסרטים אלא גם בתרבות הפופולרית כולה, כמו האמן האמריקני אנדי וורהול שיצר דיוקן אייקוני בדמותה והזמר יוצר הצרפתי-יהודי סרז' גינזבורג, עימו הייתה במערכת יחסית וגם הקליטה שירים.

עם פרישתה מהקולנוע בשנת 1973, בגיל 39 בלבד, היא נקטה צעד לא אופייני לכוכבים: היא ויתרה, לפחות באופן רשמי על המשך השתתפותה בהפקות מסחריות על מנת להתמקד במאבק למען זכויות בעלי חיים.

לאחר פרישתה מהקולנוע, בארדו הקדישה את עצמה כמעט לגמרי לפעילות למען זכויות בעלי חיים. הקרן שייסדה הביאה לפתרונות מעשיים להצלת מינים בסכנת הכחדה, הקמת מקלטים וחינוך ציבורי, והפכה לגוף מוכר גם מחוץ לצרפת. פעילות זו ושמרה על מעמדה הציבורי גם בשנותיה האחרונות.

בשנים האחרונות חלה החמרה במצבה הבריאותי, כולל מספר אשפוזים, אך עד היום האחרון חיה בארדו שמרה על מעמדה האייקוני כשחקנית צרפתיה וגם כפעילה חברתית למען בעלי חיים