ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין, וויקס
ראיון

"אנחנו עדיין קטנים, פוטנציאל הצמיחה גדול, ה-AI דווקא יעזור לנו"

ניר זוהר, נשיא וויקס, בשיחה אחרי הדוחות הטובים לרבעון הראשון, אופטימי לגבי המשך צמיחת האינטרנט ואיתו גם החברה ("מבאס להיות ב'רשימה השחורה' אבל התפקיד שלנו לשכנע שזה לא נכון"); מה הצפי של החברה לשנים הבאות, מדוע החברה לא העלתה את התחזית השנתית? וגם - אין פיטורים נוספים באופק
נתנאל אריאל | (1)

"כשאני מסתכל על פוטנציאל הגדילה וגודל השוק ש וויקס יכולה להגיע אליו מול כמה אנחנו לוקחים היום - אנחנו תופסים את עצמנו עדיין כקטנים. יש לנו הרבה מאוד מקום לגדול, וצריך גם לזכור שבסופו של דבר אפילו בתופה של הפוסט קורונה, ועכשיו של האטה כלכלית בשנים הארונות - האינטרנט עדיין צומח, הרבה יותר לאט אבל הוא לא בנסיגה. אז אנחנו צומחים יחד איתו. מעבר לכך - מנוע הצמיחה השני זה ה'פרטנרס' השקענו בו בשנים האחרונות ואנחנו מתחילים לקטוף את הפירות. רק החלק הזה של העסק יכול להיות גדול לפחות כמו החלק הוותיק שלנו. אנחנו מעריכים שההכנסות יהיו הרבה יותר גבוהות ומהבחינה הזו כברת הדרך שיש בפנינו מאוד ארוכה עדיין" כך אומר לביזפורטל ניר זוהר, נשיא וויקס, בשיחה עם עיתונאים אחרי התוצאות הטובות לרבעון הראשון.

"הבאנו שני חברי דירקטוריון חדשים שהיו לפני כן בחברות גדולות כמו מספר 3 בסיילספורס. המטרה שלנו זה שהם יקחו אותנו למקומות שאנחנו לא יודעים להגיע לבד. זו הרי המטרה של חברי דירקטוריון. אנחנו מצפים מהם לחשוב ולאתגר אותנו, איך לוקחים את החברה ועושים ממנה פי 10 מאיפה שהיא היום".

 

וויקס הכתה את התחזית והעלתה תחזיות לרבעון השני. ההכנסות ברבעון השני יסתכמו ב-380-385 מיליון דולר (מעל הצפי ל-3.77.5 מיליון) וההכנסות לשנה כולה יסתכמו ב-1.522 עד 1.543 מיליארד דולר לעומת 1.51 עד 1.535 מיליארד דולר בתחזית הקודמת. מדובר על צמיחה של 10% לעומת התוצאות בשנה הקודמת - אבל תחזית התוצאות השנתיות הן מתחת צפי האנליסטים (1.52 מיליארד דולר). במקביל ישתפרו משמעותית שיעורי הרווח במקביל להתייעלות שכללה פיטורי עובדים רבים. במקביל העלתה החברה את תחזית שיעורי הרווחיות הגולמית מ-66% ל-67% והפחיתה את שיעור ההוצאות התפעוליות מ-59%-60% ל-58%-59%. התזרים הצפוי השנה עלה ל-172-180 מיליון דולר - כ-20 מיליון דולר מעל התחזית הקודמת. 

יש שיפור אבל הוא לא נראה משמעותי ברמת הרווחיות הגולמית. מדוע?

"ברמת הרווחיות הגולמית כבר עכשיו הקדמנו את התחזית, מדובר על שיפור של יותר מחצי אחוז בשולי הרווח. זה כמובן משמעותי מאוד מבחינתנו, אבל לשפר בממוצע בעוד אחוז, במימדים של וויקס, צריך קצת יותר מזה. וזה יהיה בסיס הרבה יותר טוב לשנה הבאה, בואכה 2025. במספרים מוחלטים אתה לא רואה שיפור משמעותי. השיפור יגדל לא רק כתוצאה מעוד הכנסות אלא גם מצמצום הוצאות. יש לנו מה לעשות גם פה".

מדוע אתם לא מעלים את התחזיות גם לשנה כולה?

"אנחנו עדיין חיים בסביבה מאוד תנודתית. אם אני שם בצד את שוק המניות, העולם נמצא כעת במקום מאוד לא ודאי ולכן אנחנו מאוד זהירים בתחזיות ודבקים רק במה שרואים היום".

 

דיברתם על פיטורים של 370 עובדים ובפועל פוטרו 540. מאלו מחלקות היו הפיטורים והאם צפויים עוד פיטורים השנה?

"אין לנו כרגע תוכניות לסבב פיטורים נוסף. הסבב התרכז רובו ככולו במחלקת תמיכת הלקוחות שלנו. הייתה לכך השפעה על שירות הלקוחות שירדה, כפי שצפינו. הצלחנו לחפות על רוב הירידה הזו ואנחנו מאמינים שאנחנו כבר הגענו בחזרה כמעט לשירות מלא". 

כולם מדברים על ה-AI, וגם אתם נכנסתם 'לרשימה השחורה' של חברות שייפגעו מכך. למה זה קרה והאם אתם חוששים לעתיד?

"קודם כל ה-AI הוא בשורה מדהימה, אבל אתר אינטרנט זה לא רק HTML שאפשר להחליף. ככל שהזמן חולף האתר הופך ליישות הרבה יותר מורכבת - צריך לדעת לעשות טרנזקציות ואינטרקציות בין בעל האתר והלקוחות. זה יכול להיות בהיבטים של מסחר אלקטרוני, שליחויות ועוד. אתה רוצה מערכת שתאפשר לך בקלות, במקום אחד, גם להוציא את הרישום וגם להוציא את הסחורה. אבל באותה מידה זה גם עניין של אינטראקציה של שימור לקוחות או שירות לקוחות עם אמצעי תקשורת למיניהם (רשתות חברתיות כמו אינסטגרם וגם וואטסאפ).

קיראו עוד ב"גלובל"

"הכוונה שלנו היא להמשיך לעשות אינטגרציות כאלה וגם לפתוח את הפלטפורמה כדי שמפתחים עצמאיים יוכלו להמשיך לפתח בעצמם ולעשות מניפולציות שהם רוצים לעשות ללקוחות גדולים. בין אם זו חברה גדולה שבונה את זה או סוכנות שבונה לחברה גדולה. יש מקומות שזה עובד כמצופה ויש מקומות שזה עובד אפילו למעלה מהמצופה. 

"יש לאתר הרבה התממשקות לצרכים שאתה צריך אותם. אתה לא מסיים בדף אינטרנט. הוא יושב על ענן קלאוד בצורה מבוזרת לחלוטין, נותן ביטחון מבחינת אבטחה שלא יפרצו לך לשרת, שלא יגנבו לך פרטים, הוא מאפשר גישה מכל העולם, זה דברים מורכבים שדורשים שכבות של טכנולוגיה. האם יבוא יום אחד AI שיחליף את הכל? יכול להיות שכן אבל יש לך עוד דרך ארוכה לשם וגם החברות יגיבו לזה בדרך לשם.

ובכל זאת, נכנסתם לרשימה השחורה?

"זה לא נעים להיות ברשימה הזו, זה רעש בשוק. זה מבאס, אף אחד לא נהנה שהמניה שלו צונחת אבל אני לא חושב שזה עיקר העניין. וויקס היא לא חברת ייצור תוכן אלא פלטפורמה שמאגדת את השירותים שצריך אתר. השאלה היא איך מחברים פונקציות עסקיות לתוך אתר, זה עולם מורכב של טכנולוגיה. וויקס מפשטת דברים כאלה כדי שהחיים של הלקוחות יהיו פשוטים יותר בלי לשלם המון לאנשי מקצוע. אנחנו חושבים שאנחנו לא מתאימים לרשימה השחורה. מצד שני אנחנו כעת ברשימה ואלה החיים. חלק מהחיים של להיות חברה ציבורית זה שמישהו אומר עליך משהו והתפקיד שלך לשכנע את בעלי המניות ומשקיעים עתידיים למה אין ממה לחשוש. היו גם אנליסטים של הבנקים שמכסים אותנו שהסבירו למה הם חושבים שמקומנו לא ברשימה הזו ויש גם בנק שניצל את הירידות וקנה. 

 

"אנחנו בעולמות ה-AI כבר כמעט עשור, השקנו מוצר ב-2016. יש לנו מחלקת מחקר דאטה. יש ב-AI הזדמנות עצומה להפוך ליותר אפקטיבית וחכמה, וגם ללקוחות שלנו לפשט חלק גדול מהחיים. אבל יש דברים שאני לא חושב ש-AI יוכל להחליף בקלות. בעל אתר רוצה תוכן של עצמו, תמונות של מוצרים של העסק ודברים אחרים. יש כאן הרבה מאוד מורכבות אבל  מצד שני יש כאן המון הזדמנויות, דווקא לנו שחוקרים ומתעסקים בזה הרבה מאוד שנים, להקפיץ את הפלטפורמה קדימה".

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חברה מעולה, אני בטוח שהמניה תגיע לפחות ל200 בשנים הקרוב (ל"ת)
    רונן 17/05/2023 20:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.