רשת הסופרמרקטים ויקטורי
צילום: יח"צ
בדיקה

בדיקה לשבועות: המחירים התייקרו ב-7.4% - האם קרפור זולה יותר? לא, גם בחנות הזולה ביותר שלה

ויקטורי עוקפת את רמי לוי והיא הזולה ביותר, קרפור רק השלישית. מנגד - קינג סטור היא היקרה - פער של 35% במחירים. המועצה לצרכנות: "מדובר בממצאים מקוממים. בחלק מהמוצרים יש עליה גבוהה הרבה יותר מעליית המדד"
נחמן שפירא | (19)

המחירים בסופר מתייקרים, לפני החגים הם עוד יותר מתייקרים. האינפלציה בישראל עלתה ב-5% בשנה האחרונה אבל הרשתות ייקרו את המחירים ב-7.4% בממוצע. איך זה יכול להיות? כי רשתות השיווק הן החולייה האחרונה בשרשרת. הן העלו את המחירים בעקבות העלאות המחירים שהעלו היצרניות. יש מי שטוענים שהרשתות מעלות את המחירים יותר מדי אבל זה כנראה לא נכון, התחרות בשוק קמעונאיות המזון היא גבוהה. אין באמת מונופול או תיאום מחירים בסופר מרקט.

כדי למצוא את החברות הבעייתיות צריך לחפור קצת יותר לעומק, לעלות קומה בשרשרת ולחפש מי יכולות להעלות את המחירים כמעט בלי מגבלה - ושם תמצאו את היצרניות והיבואניות שאיכשהו תמיד מעלות את המחירים. אין אינפלציה? זו סיבה להעלות מחירים. יש אינפלציה? זו גם סיבה. יש התייקרות של מחירי התובלה זו סיבה להעלות מחירים. יש הוזלה? זו לא סיבה להעלות כי הרי השקל נחלש... בקיצור תמיד יש להן סיבות 'טובות' למה זה הזמן להעלות מחירים. הבעיה היא חוסר תחרות מספקת בשוק המקומי. אבל הממשלות לדורותיהן לא מעזות באמת להילחם במונופולים הגדולים בישראל. את התוצאה כולנו משלמים בסופר מרקט.

לקראת חג השבועות, בסוף השבוע הבא, נבדקו 130 מוצרי גבינה ומוצרים לחג, בקטגוריות שונות, על בסיס נתונים מאתר פרייסז. מהנתונים עולה כי הרשת הזולה ביותר בסל הייתה רשת ויקטורי עם 2,010 שקלים. מעט מאחוריה רשת רמי לוי עם סל בעלות של 2,049 שקל. מי שחשב שהרשת החדשה בארץ קרפור תהיה הזולה ביותר - התבדה כאשר קרפור היפר נמצאת במקום השלישי עם סל של 2,100 שקל וקרפור מרקט במקום השלישי עם סל של 2,194 שקל, את הבדיקה ביצע ד"ר אור כץ המכללה האקדמית אשקלון עבור המועצה לצרכנות. המחירים שנבדקו בסל הם נתוני ממוצע כולל מבצעים, ללא מבצעי אשראי.

בהמשך הרשימה, רשת יוחננוף עם סל של 2,200 שקל, יינות ביתן עם 2,300 שקל, שופרסל דיל עם סל של 2,400 שקל. טיב טעם עם סל של 2,585 שקל וקינג סטור היא הרשת היקרה ביותר עם סל של 2,700 שקל. הבדיקה העלתה פער של 35%, כמעט 700 שקל בין הרשת הזולה ליקרה.

הנה הנתונים:

 

עליות מחירים של 10-30% ביחס לשנה שעברה

הבדיקה העלתה גם פערי מחירים גבוהים לעומת השנה שעברה. בגבינה המגורדת נרשמה עלייה של 17%. בגבינה צהובה במשקל נרשמה עלייה של 10%. בגבינה לבנה נרשמה עלייה של 13%; גבינת גאודה קפצה ב-33%, בקממבר, צ'דר, מוצרלה נרשמה עליה של 9%,  בגבינת סקי של שטראוס נרשמה עלייה של 30%.

בגבינות המותג של שופרסל נרשמה עלייה גבוה אף יותר - של 33%, מחירי גבינות נטו עלו  ב-10%,  בטרה נרשמה עלייה של 9%,  גד - 8%, ובתנובה (למעט גבינות נפוליאון) נרשמה עלייה של 9%.

קיראו עוד ב"צרכנות פיננסית"

פער של 400% במחירי מוצרים - ההסבר הוא מבצעים כדי למשוך לקוחות. זה לא פער אמיתי

הפער בין הרשתות לכאורה הוא עצום: על פי הבדיקה, קילו עגבניות טריות יעלה בטיב טעם 9.9 שקל, לעומת 1.9 שקל בקרפור היפר – פער של 400%. גבינה צפתית מעודנת 5% מחלבות גד 200 גרם תעלה בקינג סטור 15.9 שקל לעומת 5.9 במבצע בויקטורי – פער של 166%.

במועצה הישראלית לצרכנות טענו: "מדובר בממצאים  מקוממים. יש עליות מחירים בכל הסקאלה, כשבחלק מהמוצרים שנבדקו נרשמה עליה גבוהה הרבה יותר מעליית המדד. מדובר בעליות מחירים קיצוניות במיוחד. עליה במחירי מוצרים בודדים שהביקוש קשיח שאין לה שום הסבר כלכלי".

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    גילי 01/06/2023 13:13
    הגב לתגובה זו
    הכל כדי להראות עד כמה היא זולה יחסית לרשתות האחרות. ואז הן מכניסות לסל את המוצרים שהם בוחרים, אחרי שהורידו את המחירים של אותם מוצרים כדי לקבל סל זול יותר. טריק שיווקי. לא יותר מזה. ומי קובע מה יהיה בסל של ביזפורטל או של תוכניות הכלכלה בטלביזיה/עיתונות? האם כמות הפרסום של הרשתות משנה את תכולת הסל? מי שמפרסם רשימת סלים, שיפרסם גם מה מכילים אותם סלים. אחרת, מדובר בעוד טריק שיווקי של המפרסם.
  • 13.
    מיכאל 25/05/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    שפע יששכר הכי זולים ההשירות שם מדהים במיוחד בקצביה
  • 12.
    גילי 25/05/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    שכל אחד יקח את רשימת הקניות האחרונות שביצע, ויבדוק אותה מול אתרי הרשתות השונות, ואז לבדוק איפה יותר זול, ואם מבצעי הכמויות השונים ברשתות היו גורמים לו להגדיל את כמות כדי לזכות בהנחה. ואז הסל הזה הוא הסל אמיתי בשביל כל אחד ואחד.
  • 11.
    אביב 25/05/2023 11:23
    הגב לתגובה זו
    זה הקטע של קרפור. הם נלקחו בחשבון? או שההשוואה היא רק מוצרים שיש בכולם?
  • 10.
    דוד 23/05/2023 22:44
    הגב לתגובה זו
    מויקטורי. בושה.
  • 9.
    ישראל ישראלי 22/05/2023 14:28
    הגב לתגובה זו
    הרשתות גונבות כסף מהציבור כי אין לו ברירה והוא חייב לקנות - חרם צרכני - הפתרון ה"קל" אבל רק זה יעבוד !
  • 8.
    רשת ״אושר עד״ גם עם מחירים מעולים (ל"ת)
    פנחס 17/05/2023 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עמי 16/05/2023 18:53
    הגב לתגובה זו
    קרפור יקר רצח .הם יפשטו רגל אם ימשיכו כך .טוענים בסניף שלא הגיע סחורה מצרפת .אז למה פתחתם
  • גילי 01/06/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
    קרפור סיטי או מרקט. מחירים שונים לחלוטין.
  • 6.
    תומר 16/05/2023 18:38
    הגב לתגובה זו
    אני משווה בין ויקטורי הקניון איילון לרמי לוי בעתידים תל אביב. רמי לוי זול בהרבה
  • 5.
    ליבי 16/05/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    הייתי היום בקניה בסניף של קרפור בתל אביב. מדהים. מחירים גבוהים, ירקות לא טריים. לא תיהיה להם הזדמנות שניה.
  • בדיחה 17/05/2023 00:01
    הגב לתגובה זו
    איבד מזמן את זה
  • דוד 21/05/2023 00:15
    סליחה אבל לאלו שלא הספיקו לשכוח גם אלו שהיה להם ההזדמנות עד לפני חצי שנה גם לא עשו כלום
  • 4.
    איפה יש חסד בסל? (ל"ת)
    חרדי 16/05/2023 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צעיר 16/05/2023 14:58
    הגב לתגובה זו
    גם אם באופן ישיר זה לא מוריד עדיין זה טוב שיש יותר שחקנים
  • עושים צחוק (ל"ת)
    זה גוף רקוב ביסוד 17/05/2023 00:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עופרה שטראוס החזירה...30 אחוז...? (ל"ת)
    אנונימי 16/05/2023 14:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    באו לעשות קופה וסיבוב על היהודים הפרייארים... (ל"ת)
    אלון 16/05/2023 14:42
    הגב לתגובה זו
  • צודק 23/05/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
    לאורך שנים,מנסים לעשות סיבוב
הלוואות
צילום: FREEPIK

לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם

מדוע הריבית הנקובה היא רק קצה הקרחון של המחיר האמיתי, כיצד עמלות ומנגנוני הצמדה מייקרים את ההחזר בפועל, ואיך תוכלו להשוות בצורה מושכלת בין הצעות מהגופים המלווים כדי להימנע מהפתעות 

ענת גלעד |
נושאים בכתבה הלוואות עמלות


בעת בחינת הצעה למימון, הנתון הראשון שאליו העין נמשכת הוא הריבית הנקובה. עם זאת, בעולם ההלוואות ובמיוחד בתחום החוץ בנקאי, הריבית היא רק מרכיב אחד במשוואה. כדי להבין כמה ההלוואה שתכננתם לקחת עולה לכם באמת, יש להכיר את המנגנונים השקופים שמייקרים את העסקה, ואת המדדים שמאפשרים השוואה אמיתית בין הצעות שונות. 


העלות הראשונה - עמלת פתיחת תיק

המרכיב הראשון שמשפיע על כדאיות ההלוואה הוא עמלת פתיחת התיק או דמי הטיפול. מדובר בסכום הנגבה מראש במועד העמדת האשראי. בעוד שבמערכת הבנקאית עמלות אלו לרוב מוגדרות בתעריפונים מפוקחים (כך למשל, עמלת פתיחת תיק משכנתא עומדת על 360 ש"ח נכון לשנת 2025), 

בגופים חוץ בנקאיים המודל שונה משמעותית - שם מקובל לגבות עמלה בשיעור מסוים מסך הקרן, לרוב בין 1% ל 3%. המשמעות היא שחיקה מיידית של סכום ההלוואה: לווה המבקש 100,000 ש"ח עשוי לגלות שלחשבונו נכנס סכום נטו של 98,000 שקל בלבד, בעוד שהריבית מחושבת על מלוא הסכום המקורי. זהו למעשה קנס כניסה שמעלה משמעותית את עלות ההלוואה, במיוחד בהלוואות לתקופות קצרות.


מלכודת המדד

עלות נוספת שנוטים לשכוח היא הצמדת הקרן למדד המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה, הלוואה צמודת מדד עלולה להפוך לנטל מתגלגל: גם אם הלווה משלם מדי חודש בחודשו, יתרת החוב שלו עשויה לתפוח בגלל עליית המדד. במצב כזה, הלווה משלם ריבית על סכום שהולך וגדל במקום לקטון, מה שמעלה את העלות הסופית מעבר לתכנון המקורי.

לכך מצטרפת שיטת החישוב של לוח הסילוקין. רוב ההלוואות מבוססות על לוח שפיצר, שבו ההחזר החודשי קבוע אך הרכב התשלום משתנה: בשנים הראשונות רוב התשלום מופנה לכיסוי הריבית ורק מיעוטו לכיסוי הקרן. המשמעות היא שאם לווה ירצה לפרוע את ההלוואה באמצע התקופה, הוא יגלה שיתרת החוב שלו כמעט ולא הצטמצמה, למרות ששילם סכומים נכבדים מדי חודש. הבנת מבנה לוח הסילוקין קריטית להבנת העלות לאורך זמן.