וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

המדדים סיימו בירידות, הראסל נפל 2.2%, הנאסד"ק איבד 0.6%

המדדים עברו לירידות. הנפט ממשיך להתחזק ומאיים על האינפלציה. נפט עולה זה אינפלציה עולה. אינפלציה עולה זה ריבית עולה. וזה אומר - לחץ על המניות. שוק המניות מתוסכל מהריבית העולה, זה מסוכן. בינתיים הנפט העולה לא משפיע, אבל צריך לקחת את זה בחשבון.  מספר המשרות החדשות שנפתחו בחודש פברואר היה הנמוך ביותר מאז קיץ 2021 ונראה ששוק העבודה סופסוף נפגע מהעלאות הריבית; הזהב מטפס אל מעבר ל-2,000 דולר לאונקייה בזמן שמדד הדולר ממשיך לאבד גובה (לכתבה המלאה) ג'יימי דיימון כאן כדי לקלקל לכולם את הנחת שחוו מעט לאחר מה שהיה נראה כמו תום המשבר הבנקאי שפרץ בעקבות קריסת בנק עמק הסיליקון. "בזמן שאני כותב מכתב זה, המשבר הנוכחי עדיין לא הסתיים, וגם כשהוא יהיה מאחורינו, תהיינה לו השלכות לשנים קדימה", כתב מנכ"ל ג'יי פי מורגן צ'ייס, שהיה שחקן מרכזי במשבר, לבעלי המניות. ובכל זאת, הוא אמר שאנחנו לא קרובים כל כך למצב הגרוע שהיה במהלך ההתמוטטות הפיננסית של 2008. המכתב של דיימון מגיע בזמן שהמשקיעים מחפשים סימנים שיעידו על מצב המערכת הפיננסית, והשפעתה על העסקים השוטפים של הבנקים. לכתבה המלאה  
נפט: מחיר הזהב השחור המשיך לטפס לאור קיצוץ הייצור של המדינות החברות בארגון אופ"ק כאשר חבית מסוג WTI נסחרה תמורת 81 דולר בעוד חבית מסוג ברנט נסחרה תמורת 85.5 דולר. קריפטו: הביטקוין BITCOIN -0.27% נסחר במחיר של 28,550 דולר ושווי שוק 546.4 מיליארד דולר. האית'ריום ETHEREUM 0.61% נסחר תמורת 1,870 דולר ושווי שוק של 225.1 מיליארד דולר.  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN -0.27%
  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו הזהב שוב עבר את רף ה-2,000 דולר לאונקייה - מה הסיבות ואיך נחשפים? הזהב חוזר לכותרות לאחר עלייה של 12% בחודש האחרון ומיתון עלול להרים את המחיר לשיאים חדשים (לכתבה המלאה) בזמן שכולם חששו השורטיסטים הרוויחו קרוב למיליארד דולר מקריסת FRC - על פי דוח של חברת דאטה עולה כי הקריסה של הבנקים הניבה רווחים נאים לחלק מהמשקיעים שלקחו את הסיכון והימרו נגדם - איפה הם דווקא נפגעו? (לכתבה המלאה) נתוני תעסוקה חלשים מהמצופה שולחים את המדדים למטה - המיתון כבר פה? מספר המשרות החדשות שנפתחו בחודש פברואר היה הנמוך ביותר מאז קיץ 2021 ונראה ששוק העבודה סופסוף נפגע מהעלאות הריבית; הזהב מטפס אל מעבר ל-2,000 דולר לאונקייה בזמן שמדד הדולר ממשיך לאבד גובה (לכתבה המלאה) ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים" - מזהיר מההשלכות שנים קדימה. מנכ"ל ג'יי פי מורגן טען במכתבו השנתי לבעלי מניות כי "האירועים האחרונים אינם דומים למה שהתרחש במהלך המשבר הפיננסי העולמי של 2008"; המשבר בבנקאות בארה"ב החל עם קריסת בנק עמק הסיליקון, שנסגר על ידי הרגולטורים ב-10 במרץ כאשר לקוחותיו משכו עשרות מיליארדי דולרים מהבנק (לכתבה המלאה). למרות הזינוק, החוזים העתידיים על הנפט הפוכים - האם זה יכול להיות סימן שורי? בעוד שהחוזים העתידיים על הנפט לטווח הקרוב עולים באחוזים ניכרים, החוזים העתידיים לטווח הארוך מצננים את החגיגה; מניות של חברות נפט רבות נוטות להיסחר על סמך הציפיות לטווחים הארוכים ולא אלו הקצרים (לכתבה המלאה). סתם פאניקה: הסיבה למשבר הבנקים הנוכחי - הרשתות החברתיות. הציבור מכלל העולם משך בשנה האחרונה פיקדונות בסך כ-800 מיליארד דולר מבנקים אמריקאים. למה זה קרה באמת? פרופ' עלי קריזברג בטור מיוחד (לכתבה המלאה). מניות במרכז חברת התוכנה AI קרסה 27%  מניית פורד FORD MOTOR ירדה לאחר ירידה במכירות של רכבים חשמליים - החברה מסרה 40% יותר רכבים חשמליים מאשר שנה שעברה, אבל בחודשים האחרונים מראה האטה במכירות שככל הנראה פותחת את הדלת ליריבותיה (לכתבה המלאה) טסלה TESLA INC הורידה את מחיר הקרוסאובר בישראל: הנחה של 50 אלף שקל - המחיר יעמוד על 224 אלף שקל, במקום 285 אלף שקל לגרסה שעד היום שווקה בסין בלבד. השאלה: האם לקוחות (לכתבה המלאה). מניית חברת המסחר האלקטרוני Etsy ETSYINC עלתה במסחר לאחר שפייפר סנדלר שדרגה אותה מ'נייטרלי' ל'עודף משקל'. החברה אמרה שהיא חושבת שהחוזקות של השוק של Etsy "יסייעו להאיץ מחדש את צמיחת הקונים". המניה ירדה ב-9.6% ב-2023. מניית יצרנית המטוסים בואינג BOEING ירדה במסחר לאחר ש-Northcoast Research הורידה את דירוג המניה ל'מכירה'. חברת המחקר ציינה כי היא צופה שינויים בייצור המטוסים, איפוס תחזיות הקונצנזוס ורוח נגדית עבור החברה ברבעון הנוכחי. מניית אינטל INTEL CORPORATION קיבלה העלאת דירוג, הגיעה לתחתית? "החברה עברה את החלק המאתגר, מניית החברה כבר לא מגיבה בירידות לחדשות רעות" (לכתבה המלאה). ישראליות בוול סטריט חברת פאגאיה  פאגאיה עלתה 4% אינוביז אינוויז ירדה 8% סימילרווב  סימילרווב איבדה 5%  קומפיוגן קומפיוגן 1.54% נפלה 8% סטרטסיס סטרטסיס דחתה פה אחד את ההצעה של ננו דיימנשן ננו דיימנשן לרכישת סטרטסיס לפי 19.55 דולר למניה - ההצעה המעודכנת עדיין משקפת הערכת חסר משמעותית לסטרטסיס, ואינה לטובת החברה ובעלי מניותיה; סטרטסיס מעמידה על דיוקן מספר הצהרות מטעות של מנכ"ל ננו דיימנשן, יואב שטרן (לכתבה המלאה).  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    למה מניית c.3.ai צונחת (ל"ת)
    ח 04/04/2023 21:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    למה מניית ai.c3 mubj, (ל"ת)
    y 04/04/2023 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איצ+האריס 04/04/2023 16:30
    הגב לתגובה זו
    כמובן לא כולל כל החברות שתעלמנה בהשאירן הרבה טריליונים חובות אבודים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.