האם תמיד רכישה עצמית של מניות עוזרת למניה? תראו מה קרה באפל, גוגל ופייסבוק
נהוג לומר שרכישה עצמית-חוזרת של מניות היא כמו חלוקת דיבידנד. האינטואיציה היא שזה מקטין את מספר המניות בשוק ולכן בעצם הרווח של החברה מתחלק על פחות מניות - ולכן הרווח למניה עולה וזה מזיז למעלה את מחיר המניה. זה נכון כמובן אבל עם כוכבית. הנה היא: מה קורה כאשר במקביל החברה מנפיקה יותר מניות, כתחליף לתשלום במזומן, כו כבונוסים? במקרה כזה בעצם מה שבאמת קרה הוא שמספר המניות גדל. אז נכון שמצד אחד היה בייבאק שהקטין את מספר המניות - אבל מספר המניות נטו דווקא גדל. בייבאק גם מהווה סוג של אמון של החברה בעצמה, היא מאותתת לשוק שהמניות שלה זולות והמשקיעים אוהבים את זה. יש חברות שלא מחלקות כלל דיבידנדים. כמו למשל צ'ק פוינט הישראלית וגם לא ברקשייר האת'ווי של וורן באפט - הן מבצעות בייבאק- קונות בחזרה מניות של עצמן ומבחינתן כך הן מחזירות את הערך למשקיעים. בצורה של עלייה במחיר המניה.
אבל האם לכל החברות זה מצליח? הנה כמה דוגמאות שזה מצליח ודוגמאות שלא - אם תסתכלו למשל על גוגל, מאז 2014 ועד לאחרונה, מחיר המניה שלה עלה רק ב-5% מהר יותר מאשר שווי השוק שלה. חברת האם של גוגל, אלפבית רכשה אמנם מניות של עצמה יותר ממה שהנפיקה כתשלום לעובדים, וזה אמור להזיז את המניה למעלה, אבל לא מספיק, או לפחות סביר להניח שלא כמו שהמשקיעים היו רוצים לראות.
והנה המספרים: אלפבית רכשה בחזרה מניות בכמעט 160 מיליארד דולר, 1.9 מיליארד מניות במהלך העשור האחרון, כך על פי נתוני Pavilion. אבל מה קרה מנגד? גוגל הנפיקה 1.7 מיליארד מניות לעובדים שלה, אז בפועל מדובר על ירידה של 200 מיליון מניות, או ירידה של 1.2% לאורך 10 שנים, אז למה שהמניה תעלה בעקבות כך?
אז הנה חברה שעושה את זה בצורה מצוינת, אפל כמובן:
אפל קנתה בחזרה הרבה יותר ממניות ממה שהנפיקה לעובדים, כלומר בנטו מספר המניות שלה קטן משמעותית. היא רכשה בחזרה מניות בהיקף של 555 מיליארד דולר, או 11.82 מיליארד מניות, בעשור האחרון כשמנגד היא הנפיקה רק 1.5 מיליארד מניות לעובדים, ובאחוזים מדובר על קיטון של כמעט 40% בהיקף המניות. מה קרה למניה? זינקה ב-60% יותר משווי השוק הכולל.
- אפל סוגרת את 2025 בין התאוששות בסין ללחץ משפטי בארה״ב
- הענקית ששינתה את חיי כולנו יוצאת להנפקה ומה קרה היום לפני 10 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה לגבי פייסבוק?
והנה דוגמה שלישית לחברה שדווקא הנפיקה יותר מניות לעובדים ממה שרכשה בחזרה (בייבאק). מטא, פייסבוק, רכשה בחזרה 380 מיליון מניות בעשור האחרון, אבל מנגד היא הנפיקה 430 מיליון מניות לעובדים. בפועל זה אומר שמספר המניות שלה גדל ב-12%. איךזה בא לידי ביטוי במחיר המניה? מאז שהיא הפכה לציבורית בשנת 2012 שווי השוק שלה זינק פי 7, אך מחיר המניה עלה בפחות מפי 5.
אפשר לטעון שחברות כמו מטא משתמשות ברכישות חוזרות במטרה לנטרל את ההשפעה השלילית של הנפקת מניות על המניה - כלומר זה לא באמת בייבאק אלא ניסיון לעצור את הירידה בעקבות הנפקות לעובדים. למה זה כן אולי הגיוני? כי בחברה יגידו שבצורה הזו החברה חוסכת מזומנים ובהמשך היא תרכוש בחזרה מניות. יכול להיות, אבל מה יקרה אם אותו יום לא יגיע, או יגיע עוד הרבה זמן?
בשורה התחתונה - אם אתם רוצים להשקיע בחברות שמבצעות בייבאק לא מספיק רק לראות שהחברה עושה בייבאק אלא צריך גם לבדוק האם מדובר בשורה התחתונה מספר המניות קטן או דווקא גדל. אם הוא קטן - זה בייבאק ואולי זה יסייע למחיר המניה. אבל אם במקביל הונפקו יותר מניות זה לא הבייבאק שאתם רוצים.
- רשימת הסנקציות של סין על חברות אמריקאיות והמשמעות למניות הביטחוניות
- מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ומה עם אלפבית ומטא נכון לעכשיו? בשנת 2022, אלפבית רכשה בחזרה מניות בשווי של כמעט 60 מיליארד דולר ומנגד הנפיקה לעובדים מניות בשווי של פחות מ-20 מיליארד דולר. גם מטא רכשה בחזרה מניות בשווי של כ-28 מיליארד דולר, כשהפעם היא בסדר והנפיקה מניות לעובדים בפחות מ-12 מיליארד דולר - כלומר שתיהן הקטינו בשנה האחרונה את המניות וביצעו בייבאק אמיתי.
- 2.תייר מזדמן 08/03/2023 08:54הגב לתגובה זוכתבה מעניינת. מה המצב ב Plus 500 נסחרת בלונדון. תהליך מתמשך של ביי באק ובמקביל חלוקה נדיבה למדי של מניות לעובדים ודירקטורים ? אשמח לקבל תשובה.
- 1.מעניין. (ל"ת)הקורא 07/03/2023 16:02הגב לתגובה זו
.jpg)
שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות
שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%
שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.
מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.
אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.
ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.
- "רנסנס" תעשייתי - מתכוננים לגל הבא
- המתיחות בין ארה"ב לסין משפיעה על שוק הסחורות והקדמה הטכנולוגית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים
בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.
בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?
אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד
בריז’יט בארדו, אחת הדמויות האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי, הלכה לעולמה היום בגיל 91, כך נמסר בהודעה מטעם הקרן להגנת בעלי חיים שהקימה לפני ארבעה עשורים.
במהלך חייה, מהופעה בסרטים אייקוניים ועד לפעילות ציבורית משמעותית, בארדו ביססה מוניטין ככוכבת קולנוע בינלאומית, סמל מין של שנות ה-50 וה-60, אך גם כאחת הפועלות הבולטות בעולם לזכויות בעלי חיים.
סמל תרבותי של דור
בריז’יט מאריה־פרנסואז בארדו נולדה בפריז ב-1934 למשפחה מבוססת והחלה את דרכה כדוגמנית כבר בגילאי ההתבגרות כאשר הופיעה על שער המגזין ELLE . הופעת הפריצה היה בסרט "ואלוהים ברא את האישה" שביים אז בעלה הראשון, רוז’'ה ואדים, תפקיד שהפך אותה לסמל מין בינלאומי ולשחקנית המרוויחה ביותר בצרפת לאותה תקופה. מעבר לתדמית, בארדו גילמה דמויות מורכבות במספר רב של סרטים בולטים כגון 'האמת', 'הגוף והלב', 'ויוה מריה' ועוד. בארדו גם היתה לדמות השראה עבור אמנים ויוצרים חשובים, לא רק בסרטים אלא גם בתרבות הפופולרית כולה, כמו האמן האמריקני אנדי וורהול שיצר דיוקן אייקוני בדמותה והזמר יוצר הצרפתי-יהודי סרז' גינזבורג, עימו הייתה במערכת יחסית וגם הקליטה שירים.
עם פרישתה מהקולנוע בשנת 1973, בגיל 39 בלבד, היא נקטה צעד לא אופייני לכוכבים: היא ויתרה, לפחות באופן רשמי על המשך השתתפותה בהפקות מסחריות על מנת להתמקד במאבק למען זכויות בעלי חיים.
לאחר פרישתה מהקולנוע, בארדו הקדישה את עצמה כמעט לגמרי לפעילות למען זכויות בעלי חיים. הקרן שייסדה הביאה לפתרונות מעשיים להצלת מינים בסכנת הכחדה, הקמת מקלטים וחינוך ציבורי, והפכה לגוף מוכר גם מחוץ לצרפת. פעילות זו ושמרה על מעמדה הציבורי גם בשנותיה האחרונות.
- ״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות
- האם הסרט החדש על בובת ברבי המיתולוגית יכול להכניס לכם כסף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות חלה החמרה במצבה הבריאותי, כולל מספר אשפוזים, אך עד היום האחרון חיה בארדו שמרה על מעמדה האייקוני כשחקנית צרפתיה וגם כפעילה חברתית למען בעלי חיים
