המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

מפתיע: ריי דליו מחסל את הפוזיציה שלו בעליבאבא. את מי קנה במקום?

המהלך חריג ומפתיע, לאור אהדתו הגדולה של דליו לכלכלה הסינית. דליו גם התייחס למתיחות בין סין לטייוואן ואמר ״הדרך שבה דברים מתנהלים בין שתי המעצמות, זה קלאסי לתחילת מלחמה״
עומר רוסו | (5)

ריי דליו, מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם ברידג'ווטר (Bridgewater Associates), אולי השור הגדול ביותר של המניות הסיניות בוול סטריט, מכר את מלוא האחזקה של קרן הגידור שלו בענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא ALIBABA GROUP, זאת על רקע חיסול פוזיציות של מניות סיניות הנסחרות בארה״ב בעקבות החשש ממחיקתן מוול סטריט, בעקבות התנהלות המשטר הסיני שמקשה על החברות הסיניות לפעול.

קרן הגידור של דליו נקטה בצעד יוצא דופן ומכרה 7.5 מיליון מניות בעליבאבא, ובמקומן חיזק דליו את הפוזיציה שלו במתחרה האמריקאית הגדולה אמזון AMAZON . ברידג'ווטר, קרן הגידור של דאליו חיסלה גם את הפוזיציות שלה בארבע מניות סיניות אחרות, כולל קמעונאית המסחר האלקטרוני JD והמתחרה הסינית של אובר, חברת הנסיעות דידי DIDI GLOBAL . אבל יש מנייה סינית אחת שהוא לא מכר - את חברת האחזקות טנסנט  TENCENT HOLDINGS LTD  הוא שמר בפורטפוליו.

מה הסיבה למכירה הפתאומית?

אמנם דליו לא נימק מדוע יצא מהפוזיציות שלו, אך אנליסטים מעריכים כי העלייה במתח בין סין לארה"ב מהווה חלק מההחלטה. עוד מהשערות האנליסטים לגבי חיסול הפוזיציה עמדה ההאטה בכלכלה הסינית שנבעה מהמשבר בשוק הנדל"ן הסיני וכן מהקשיים שמערים הממשל הסיני על החברות הסיניות שנסחרות מעבר לים.

המהלך חריג בהתחשב בכך שדליו הוא מהתומכים הגדולים של הכלכלה הסינית ועליבאבא בפרט, ביחד עם צ'ארלי מנגר, יד ימינו של וורן באפט. עד כדי שדליו אפילו שלח את בנו מאט' לחיות בסין במשך שנה.

בנובמבר האחרון, דליו השיק את מה שנחשב לגיוס הכספים הגדול ביותר בסין באותה תקופה, כשגייס סכום עתק של 1.25 מיליארד דולר ממשקיעים סיניים אל מול גיוס דומה של המתחרה בלקרוק, מנהלת הנכסים הגדולה בעולם.

"סין וטייוואן בדרך למלחמה"

דליו הזהיר בשבוע שעבר, עוד בטרם פורסמו החדשות על מכירות המניות הסיניות שלו, שהוא מודאג מאוד מהמשבר שמתפתח סביב טייוואן, כאשר הסינים עושים קולות של פלישה וגם עושים שרירים ומקרבים את הספינות שלהם לתחומה של טייוואן. סין לא מכירה בטייוואן כמדינה ורואה בה שטח שלה. מה שמטריד את העולם בעיקר היא העובדה שבטייוואן נמצאת ענקית ייצור השבבים טייוואן סמיקונדקטור  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO "מה שקורה עכשיו בין ארה"ב לסין על טייוואן הולך בדרך הקלאסית למלחמה", הזהיר.

הרגולטורים של ניירות הערך בארה"ב עלולים לאלץ חברות סיניות להסיר את הרישום שלהן מהבורסות האמריקאיות אם הן לא יוכלו לאמת באופן עצמאי את איכות הביקורות של רואי החשבון שלהן. זה עלול להשפיע על חברות שונות בשווי כולל של 1.3 טריליון דולר. ולראיה: דידי כבר מחקה את הרישום הראשי שלה בבורסת ניו יורק ומאז אמצע יוני נסחרת רק בבורסת ה-OTC (מתחת לשולחן).

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אוריאל 17/08/2022 08:05
    הגב לתגובה זו
    המפתיע שדליו בכלל נכנס לסין שם כידוע הבורסה היא צעצוע של הדיקטטור.
  • 4.
    ערכים 17/08/2022 07:24
    הגב לתגובה זו
    הצד הנכון של ההיסטוריה
  • 3.
    Ido likes ETFs 17/08/2022 06:45
    הגב לתגובה זו
    תבדקו תשואות של ריי דליו , לא מרשים ?
  • 2.
    לרון 17/08/2022 05:57
    הגב לתגובה זו
    סין מורידה ריבית בתנאי אינפלציה עולמית ובנוסף לאור פוטין החליטה לפתור את בעיית טאיוון מבחינתה,ביידן הרי לא יזוז TAIWAN WHO??IRAN WHO???PUTIN?????
  • 1.
    מלחמה לא, משבר נדל"ן כן (ל"ת)
    אוהד 17/08/2022 00:13
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social