ג׳נט ילן שרת האוצר האמריקאית
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק , סעיף 27א׳ לחוק זכות יוצרים

ג'נט ילן: האינפלציה "לא מקובלת" אבל תישאר גבוהה

כך אמרה בסנאט שרת האוצר האמריקאית ויו"ר הפד' לשעבר, שהבהירה כי לא מדובר בחמדנות של חברות אמריקאיות. לדבריה, "אני צופה שהאינפלציה תישאר גבוהה, למרות שאני מקווה מאוד שהיא תרד. הממשל יתקן את הצפי שלו לממוצע של 4.7% בשנת 2022"
נתנאל אריאל | (9)

ארצות הברית מתמודדת עם רמות "בלתי מקובלות" של אינפלציה, כך אמרה פרופ' ג'נט ילן, שרת האוצר האמריקאית ויו"ר הפד' לשעבר, בעדות בוועדת הכספים של הסנאט. לדבריה, היא "צופה שהאינפלציה תישאר גבוהה, למרות שאני מקווה מאוד שהיא תרד. הממשל יתקן את הצפי שלו לממוצע של 4.7% בשנת 2022". 

למרות טענות של מחוקקים שהאינפלציה נובעת מתאוות בצע או חמדנות של חברות ותאגידים אמריקאיים, ילן לא מצטרפת למקהלה ומסרבת להאשים את החברות. ילן הסבירה שהסיבה לעליית המחירים היא חוסר איזון בין היצע וביקוש - הכלל הבסיסי ביותר בכלכלה מודרנית.

מחוקקים מהצד הרפובליקני ניסו לאתגר את ילן וטענו כי תוכנית הסיוע הנדיבה של הממשל הפדרלי, בסך 1.9 טריליון דולר, היא האשם באינפלציה, אבל ילן לא התבלבלה וטענה מנגד שלתמריץ היה דווקא תפקיד משמעותית בהתאוששות הכלכלית של המדינה. "לפני שנה, באביב 2021, האמריקאים חששו מאוד לגבי מיתון כלכלי, הסיכון היה שהציבור יישאר עם צלקות ממיתון ארוך ועמוק" הוסיפה שרת האוצר.

ממשלות אוהבות לקחת רק חצי מהאסכולה הקיינסייאנית - להוציא ולבזבז כסף כדי להמריץ את הכלכלה - אבל 'שוכחות' שהוא קבע שצריך לחסוך ולקצץ בתקופות של שפע ופריחה, כדי שיהיה כסף לזמנים הקשים

כאן המקום לציין שאם חשבנו שהאסכולה הקיינסייאנית - שלדבריה הממשלה צריכה לתמרץ את הכלכלה ולהזרים מזומן לאזרחים כדי שהם בתורם יבזבזו כסף ויניעו את הכלכלה מחדש - חלפה לה אי שם בשנות ה-70, אחרי שלא הצליחה לדכא את הסטגפלציה שהתרחשה באותם ימים, במהלך הקורונה התברר שהממשלות בעולם (וגם בישראל) ששות להוציא הרבה מאוד כסף כדי להראות לאזרחים שלהן שהן 'עושות משהו' כדי לסייע להם.

הבעיה היא שהממשלות זוכרות רק צד אחד במשוואה של קיינס, ופוליטיקאים אוהבים כמובן לבזבז ולהוציא כסף, אבל מנגד הם לא מבצעים את דבריו של קיינס לפיהם הממשלות צריכות לחסוך ואף להעלות מסים ולצמצם הוצאות בתקופות של שפע ופריחה כלכלית. כלומר, הפוליטיקאים מאוד אוהבים להוציא כסף, אבל את הגירעון שהם מייצרים - הם זורקים לעתיד, לאיזשהו פוליטיקאי אחד ש'יתקע' עם הבעיה ויצטרך להסתדר איתה.

חזרה לתעסוקה מלאה - לצד ניסיון להילחם באינפלציה

כשג'נט ילן מדברת על ההתאוששות הכלכלית של ארה"ב, היא מדברת על כך ששיעור האבטלה אצל הדוד סם נמוך במיוחד - שפל מאז סוף שנות ה-60. מאז תחילת 2021 נוצרו במשק האמריקאי 8 מיליון מקומות עבודה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ממשל ביידן גם מנסה לסייע בהורדת מחירי הדלק הגבוהים, באמצעות שחרור נפט מהעתודה האסטרטגית של ארה"ב, כאשר בעורפו של הנשיא ביידן והדמוקרטים נושפות בחירות האמצע, שיתקיימו בחודש נובמבר. הרפובליקנים כמובן לוחצים על הכאב בכיס של הציבור עם הזינוק של 8.3% באינפלציה בשנה האחרונה. נכון שזה פופוליסטי, נכון שביידן והדמוקרטים לא באמת אשמים באינפלציה - ממש כמו שמנגד טראמפ לא היה אשם בהתפרצות הקורונה (אולי בטיפול לקוי בה) - אבל פוליטיקה היא פוליטיקה ושני הצדדים תמיד ינסו לנצל כל מצב קיים כדי להשפיע על המצביעים ולגרוף קולות.

ילן אגב, כמו חברי הבנק המרכזי האמריקאי, הפד', טעתה כאשר חשבה שהאינפלציה היא 'זמנית' והגדירה את לחצי האינפלציה כלחצים חולפים. בעדות בסנאט היא אמרה שמדיניות תקציבית ממשלתית יכולה לסייע למאמצי הפד' לרסן ולהאט את האינפלציה. לדבריה: "התקציב נותן עדיפות להשקעות חיוניות בחינוך, טיפול רפואי ודיור בר השגה, לצד רפורמות מס המאפשרות צמצום גירעון ומתעדפות מערכת מס הוגנת יותר". 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דני 08/06/2022 11:30
    הגב לתגובה זו
    כאשר הסינים קלטו את המיפעלים והיצור שהיו קיימים בארצות הברית חוכמולוג אחד אמר שהכלכלה החדשה תהיה הזרמת כסף לשווקים והאמריקאים רק יקנו והסינים רק ייצרו צחקתי מזה וזה עבד עד למפולת שהיתה בשנת 20008 כיום אותו סיפור אבל להערכתי תהיה נפילה הדרגתית וממושכת במינונים קטנים יותר עד להגעה לתחתית הסינוסאידה כלומר עד שיהיה איזון נורמלי במכפילים של החברות הגבוהות שם
  • 7.
    האינפלציה תיהייה גבוה ממה שמצפים.המניות והנדל"ן ירדו. (ל"ת)
    בני 08/06/2022 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צחי 08/06/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
    הפד מבין שהרבה לא תלוי בו בגלל אינפלציה של סחורות. הריבית לא תעלה עוד הרבה, אחרת אמריקה תיכנס למיתון חריף.
  • 5.
    לרון 08/06/2022 09:04
    הגב לתגובה זו
    הזלזול שמפגינים טוקבקיסטים בבני אנוש שהשיגו דברים בחיים,לדעתי זה מעיד על "סיכלות" עיינו במילון אם הנכם מזהים את המושג
  • 4.
    צביק הפיק 08/06/2022 07:25
    הגב לתגובה זו
    מה לא ברור כאן???
  • לרון 08/06/2022 09:06
    הגב לתגובה זו
    זו גם הדפסה אך לא רק,נוצרה פה סערה מושלמת ,מגיפה ,סחורות פוטין ,שרשראות אספקה ,משבר שבבים מחוסר היצע ,ועוד
  • 3.
    חיים 08/06/2022 06:32
    הגב לתגובה זו
    בשביל להבין שהיא בדיחה
  • 2.
    מיקליס 08/06/2022 05:26
    הגב לתגובה זו
    האימרה שלה אתמול שצריך את הנפט הרוסי אבל שלא ירויחו ממנו הצחיקה אותי, היא כנראה מצפה שהרוסים יתנו אותו בחינם
  • 1.
    Sassi6 08/06/2022 04:26
    הגב לתגובה זו
    תהיה יציאת כספים ממניות הצמיחה לפקדונות, לתוכניות חיסכון, לצמודים, ותשואת אג"ח קונצרני תמריא לדו ספרתי, למשקיעי כיל אין ממה לחשוש כל עוד תשואת הדיבידנד היא 2% לרבעון, 8% שנתי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social