מדד ה-VIX ירד והשווקים עלו; רפורמת היבוא תקל על יוקר המחיה
יום המסחר אתמול היה מעט כאוטי, עם שווקים שירדו ועלו מספר פעמים, עד שנסגרו בעליות בולטות. למרות הכאוטיות מדד התנודתיות, ה-VIX, ירד ל-26 נק', המתאר מתח מתון בלבד.
אתמול בבוקר החוזים העתידיים על וול-סטריט עוד תיארו יום אדום כשברקע פורסמו נתונים קשים מסין בניהם קריסה שנתית של 11% במכירות הקמעונאיות, ירידה שנתית של 2.9% ביצור התעשייתי וקריסה של 30% במכירות הנדל"ן למגורים (הבוקר אגב פורסמו שם נתונים על ירידת מחירי הבתים באפריל ב-0.3%). אך הנתונים החלשים מיוחסים ברובם לסגרים ולמעשה סיומם עשוי להוביל להתאוששות חדה, עם השלכות גלובליות.
אך בהמשך היום (אתמול) התחילו להתפרסם נתוני מאקרו מארה"ב שהציגו תמונה הפוכה ב-180 מעלות, עם התרחבות המכירות הקמעונאיות ב-0.6%, מעל לצפי, והתרחבות היצור התעשייתי החודשי ב1.1%, מעל לצפי,
העיב עליהם רק סקר הקבלנים של NAHB שפורסם בשעה 17:00 שעון ישראל שתיאר נפילה מרמה של 77 נק' ל-69, ומשך את השווקים ל'שוט' קצר של ירידות.
בסה"כ וול סטריט אהבה את מכלול הנתונים שפורסמו והשווקים רשמו עליות חדות עד שבשעה 21:00 שעון ישראל התראיין יו"ר הפד, פאואל, בכנס של ה-wsj ונשמע "ניצי" כשחזר שוב ושוב על נחישותו לרסן את האינפלציה ל-2% ולא משנה מאיפה היא מגיעה, משיבושים בצד ההיצע או מהשתוללות צד הביקוש, לדבריו מעניין רק שתרד. לצורך כך אמר "לא יהסס" להעלות את הריבית גם מעל ניטרלית (שמוערכת ב-2.5%) ומאמין שיצליח להאט את הכלכלה ל"נחיתה רכה". מעניין גם שאמר ששיעור האבטלה הנמוך היום בארה"ב איננו טבעי והטבעי קרוב יותר ל-5%, כלומר לא ייבהל גם אם שיעור האבטלה יעלה. השוק הגיב לדבריו בעיקר בעליית התשואות הקצרות. אך בפועל פאואל לא באמת אמר הרבה דברים חדשים ובסוף הראיון השווקים חזרו בדיוק לאותה נקודה בה היו לפני שפתח את הפה.
- אהבה חדשה סיימה עונה עם 11.3%; צמוד בגזרת הבוקר
- עם 6% אחרה"צ - אולי צריך לשבץ את שרון גל לפני המהדורה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסיכום - לאור מכלול נתוני המאקרו החדשים שפורסמו אתמול, הצפי שסין תתעורר, וכוונתו של פאואל להבטיח "נחיתה רכה", המשקיעים אכן זזו אתמול יותר לתרחיש של "נחיתה רכה" גם שהעלאות הריבית יהיו אולי מעט מהירות יותר. המציאות תצטרך להוכיח שהם צודקים והשווקים כנראה ימשיכו ללכת עקב בצד אגודל עם הנתונים השוטפים ודיווחי החברות ינסו להבין אם אנחנו אכן במסלול להאטה קלה.
בישראל שיעור האבטלה הכולל לחודש אפריל הסתכם ב-3.1%, לעומת 3.4% במרץ. השקל מתחזק, בעיקר לאור היחלשות הדולר בעולם. דה-מרקר מדווח כי ב-1 ביוני, תיכנס לתוקף הרפורמה המרכזית להקלת היבוא של מאות מוצרים, בין היתר באמצעות הסרת חסמי תקינה, זאת במסגרת חוק ההסדרים. עם זאת שורה של מוצרים הוחרגו מהרפורמה ובנוסף היא לא תהיה תקפה על תחומי המזון והתמרוקים. השפעותיה ייקחו זמן שכן היא תלויה בכניסתם של יבואנים מקבילים חדשים. אך בהחלט יש לה פוטנציאל להשפיע על יוקר המחיה בישראל.
- 1.בנגלי 18/05/2022 11:25הגב לתגובה זונתראה ב 10%
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
