בורסה מסחר ירידות
צילום: Getty images Israel

ללא "חוף מבטחים": ירידות במניות ובאג"ח ואינפלציה ששוחקת את המזומן

התקופה הקרובה לא נראית מעודדת בשביל המשקיעים כאשר קצב העלאת הריבית צפוי להתגבר ולפגוע הן בתשואות אגרות החוב והן בשוק המניות, ובמקביל האינפלציה צפויה לפגוע בערך המזומן 
גיא טל | (1)

"לעולם אל תילחם בפד" המשפט הזה הוא אחד מאימרות הכנף המסתובבות בוול סטריט. כעת נראה שהפד נחוש להוריד את האינפלציה גם במחיר פגיעה במשקיעים, ולאלו, גם אם אינם רוצים להילחם בפד אלא לזרום איתו, לא נותר כרגע שום "חוף מבטחים" להחנות את כספם, כשגם אגרות החוב וגם המזומן צפויים, ככל הנראה, להסב הפסדים למשקיעים. 

בשבוע האחרון בכירי הפד מקצינים את ההתבטאויות הניציות שלהם כנגד האינפלציה, כשג'רום פאואל, יושב ראש הפד רומז בצורה די ברורה להעלאת ריבית של חצי אחוז בפגישה הבאה של בכירי הפד בתחילת מאי, ובכירים אחרים אף רומזים לאפשרות של העלאת ריבית של 0.75% - דבר שלא נעשה מאז שנת 1994. 

השוק מגיב להתבטאויות האלו כשהחוזים העתידים משקפים הערכה להעלאת ריבית של חצי אחוז בחודש מאי, 0.75% ביוני ועוד העלאה של חצי אחוז ביולי. אם השוק צודק בהערכותיו הריבית בסוף התקופה הזו תהיה 2%-2.25% בסבירות של 87%. לפני שבוע הסבירות לכך הייתה 16% בלבד. יש גם תחזיות ניציות יותר. הכלכלנים של בנק נומרה צופים שתי העלאות של 0.75% ביוני ויולי ועוד שלוש העלאות של רבע אחוז עד סוף שנה, מה שיביא את הריבית בסוף שנה לטווח של 3% - 3.25%.

בהתאם לעליית הציפיות להעלאות הריבית שוק המניות מגיב בירידות. שבוע שעבר היה השלישי ברציפות שנסגר בירידות שערים בנאסד"ק וב-S&P 500, כשהראשון מאבד 2.75% והשני 3.83%, ומדד הדאו ג'ונס כבר עם שבוע רביעי של ירידות. תשואות אגרות החוב הממשלתיות לשנתיים מגיעות ל-2.713 ואלו ל-10 שנים ל-2.905%, ומשקפות גם הם הפסדים למשקיעים. 

ייתכן שהירידות האלו הן רק תחילת הדרך. הפד עד כה העלה את הריבית רק ב-0.25% והמאזן התרחב ב-10 מליארד דולר נוספים בשבוע האחרון. בחודש הבא אמור הפד להתחיל לצמצם את המאזן, שיותר מהכפיל את עצמו מאז תקופת הטרום קורונה והיום הוא עומד על 8.9 טריליון דולר. 

מטרת הפד הוא להדק את התנאים הפיננסים אך לא בבת אחת, כפי שנציגת הפד בקליבלנד לורטה מאסטר אמר בראיון לרשת CNBC ביום שישי האחרון. זה משאיר את המשקיעים ללא "חוף מבטחים" כשתיקים מסורתיים כמו 60% מניות ו-40% אגרות חוב לא מהווה הגנה מפני עליית התשואות והירידות בשוקי המניות. תעודת הסל VBAIX שאמורה לעקוב אחר תיק כזה של 60/40 ירדה ב-8.8% מתחילת השנה עד יום חמישי האחרון. ביום שישי, כזכור, נרשמו ירידות חדות נוספות מה שהביא את ההפסדים קרוב לוודאי לאזור ה-10%. מצד שני גם להשאיר את הכסף במזומן לא מהווה פתרון לשמירת ערכו עם אינפלציה שמגיעה ל-8% בשיעור שנתי. 

בשבוע הקרוב צפוי שקט יחסי מצד דוברי הפד, שלא צפויים להרבה בראיונות עד לפגישה הבאה ב-4 במאי. נתון מקרו אחד שצפוי להתפרסם בתקופה זו הוא עלות ההעסקה, נתון מפתח בהערכת האינפלציה של הבנק המרכזי. כלכלני דויטשה בנק מצפים לעליה של 4.6% בשיעור שנתי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מה שבכל זאת יכול להוות טריגר לשינוי מגמה זה שינוי באחד מגורמי המקרו או עונת דוחות מוצלחת במיוחד. השבוע צפויות לדווח חלק מהחברות הגדולות בשוק האמריקאי כמו אפל אמזון וגוגל. גם שינוי במגמת הסגרים בסין או דיווחים על הקלה בשיבושים בשרשראות האספקה כמו גם נתוני אינפלציה משופרים יכולים להוות זריקת מרץ לשווקים המדשדשים. בינתיים טרם נרשמו סימנים מוקדמים לכך. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ציאנידוס 25/04/2022 23:20
    הגב לתגובה זו
    והשיירה עוברת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.