כיצד משפיעה הפלישה לאוקראינה על החברות הגדולות בעולם?
פלישתה של רוסיה לאוקראינה בימים האחרונים השפיעה על מספר רב של עסקים ברחבי העולם. רבים מאותם עסקים יפנו תשומת לב יתרה לפעילות שמתרחשת בימים אלו באוקראינה, כאשר קיים חשש שחלקם אף יסגרו חלק מהמפעלים במדינה.
רבים מאותן חברות הן חברות רכב, להן פעילות עסקית רבה באוקראינה. אחת מאותן יצרניות רכב היא הענקית היפנית טויוטה. בראיון אותו נתנה החברה לרשת FOX מסרה האחרונה כי תסגור את כל המפעלים והסוכנויות במדינה החל מהיום. לה ולחברת הבת, לקסוס, כ-37 כאלו באוקראינה.
לקריאה נוספת:
>>> UBS: "הפער בין החוזים העתידיים על הנפט בשיא בעקבות חשש מסנקציות"
>>> איך ישפיעו הסנקציות המתקרבות על כלכלת רוסיה, ומה יפסיד המערב?
- ליברמן וברביבאי מבקשים מהחברות - "אל תעלו מחירים". ברצינות?
- "סקטור ההסעדה אולי מעניין וצומח - אבל מבחינת התזמון רצוי לחכות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> האם באמת יש משבר בשוק השבבים?
מנגד, מסרה החברה כי המפעל בסנט פטרסבורג שברוסיה ממשיך לפעול כרגיל. טויוטה סרבה בשלב זה למסור פרטים נוספים בעניין, אם כי ציינה שתפנה כאמור תשומת לב יתרה לאיזור בימים הקרובים כאשר היא שמה את בטחון עובדיה ומשפחות עובדיה (רוסים ואוקראינים כאחד) בעדיפות עליונה. לחברה כ-2,600 עובדים ברוסיה, בין השאר במפעל החברה בסנט פטסבורג ובמשרד המכירות במוסקבה.
השיבושים בפעילות נוגעים כמובן לא רק לסוכניות ויצרניות הרכב, כי אם גם לרשתות ועסקים נוספים. אחת מהם היא קבוצת Ingka, אשר מתפעלת את חנויות רשת המוצרים לבית הפופולארית Ikea, שמסרה כי הסנקציות הצפויות ברוסיה יפגעו בפעילות החברה, אם כי סרבה לפרט באיזו צורה או היקף.
"לקבוצת אינקה קשרים הדוקים עם הלקוחות, העובדים והספקים ברוסיה ואוקראינה", מסרה החברה בתצהיר לתקשורת האמריקאית והוסיפה כי "הסנקציות המוזכרות ישפיעו על כל החברות הבינלאומיות, ביניהן גם שלנו". בשלב זה מסרה החברה כי היא מתרכזת בעיקר בשמירה על בטחון העובדים שלה.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לחברת האחזקות ההולנדית סדר גודל של 10 אלף עובדים, 14 חנויות איקאה ו-9 סטודיואים לתכנון ברוסיה, כמו כן 400 עובדים, חנות איקאה אחת ועסק מכירות מקוון באוקראינה.
גם חברת המזון השוויצרית נסטלה הגיבה לפלישה, ומסרה כי לה שישה מפעלים ברוסיה, כאשר כולם פועלים בתחום ייצור המזון, הקפה, המתוקים ותוספי התזונה לתינוקות וכי כולם ממשיכים לפעול כרגיל בשלב זה.
"מוצרניו נמכרו ברוסיה במהלך 150 השנים האחרונות", מסר נציג מטעם החברה והוסיף כי "מעל ל-90% מהמוצרים שאותם אנחנו מוכרים במדינה מיוצרים באופן מקומי ואנו עומלים על מנת להמשיך ייצור סדיר עבור הלקוחות הרוסים". גם מנסטלה נמסר כי עיקר תשומת הלב שלה מופנה כעת לשמירת ביטחונם של העובדים.
חברה נוספת שמושפעת מהפלישה הרוסית היא יצרנית מוצרי הטבק PHILIP MORRIS INTL INC (סימול: PM), שהודיעה כי תשהה באופן זמני את פעילות המפעלים באוקראינה. לחברה, לה מפעל אחד בעיר חרקוב ומעל ל-1,300 עובדים במדינה, מסרה כי בידיה "תוכניות להמשך הפעילות העסקית במדינה בשלב בו התנאים יאפשרו חזרה לשגרה."
מנכ"ל PM, יאצק אולצ'ק התייחס גם הוא לתקיפה ומסר כי הוא "מצפה מעובדי החברה להישאר בבתים או בכל מרחב מוגן בו יוכלו לשהות וכי יצייטו להוראות החוק והרשויות המקומיות" בעת בה פוקחת עין החברה על המתרחש במדינה.
ובחזרה לתחום הרכב, יצרנית הענק הגרמנית Volkswagen, לה מפעל אחד באוקראינה ואחד ברוסיה, טרם הגיבה לפלישה הרוסית. מנגד, מסרה יצרנית הרכב לסוכנות הידיעות רויטרס כי "היקף הפגיעה במפעלי החברה והשפעתו על העסק אינה ידועה כעת" וכי החברה עומלת על מנת לאמוד אותו בימים הקרובים. כמו כן מסרה החברה כי תעצור את יצור הרכבים בימים הקרובים דווקא במפעל בגרמניה וזאת בעקבות עיכוב באספקת סחורות מסויימות ממפעל הייצור שלהם באוקראינה.
דיווחים אלו מגיעים בהמשך להודעת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי יטיל סנקציות חמורות על רוסיה ועל הנשיא פוטין, וטען כי בין השאר יגביל את יכולתה של רוסיה לעשות עסקים בדולרים, אירו, פאונד וין וזאת במטרה לעצור את היכולת לממן את הצבא הרוסי.
הגבלות נוספות עליהן הכריז הנשיא נוגעות בתחום הגבלת הגישה של רוסיה למוצרי יצוא וייבוא במגוון תחומים החל ממוצרי צריכה אלקטרונים ועד מחשבים, מוליכים למחצה וחומרים המיועדים לתעשיית האווירונאוטיקה במדינה.
גוף הדאטה האמריקאי J.D. Power אף חתך בעקבות הפלישה את תחזית מכירת הרכבים החדשים שלו עבור שנת 2022 בכ-400 אלף רכבים לכזו שמסתכמת כעת בכ-85.8 מיליון יחידות, זאת לאחר שתעשיית הרכב בן כה וכה התמודדה בתקופה האחרונה עם הפגיעה בשרשרת אספקת השבבים העולמית.
לקריאה נוספת:
>>> לאחר הדוחות: פורד מאמינה שמשבר השבבים העולמי יפתר בקרוב
"שרשרת אספקת הרכבים העולמית הייתה נתונה תחת לחץ רב בחודשים האחרונים, דבר שהוביל לגידול במחירים. אותה שרשרת אספקה תהיה נתונה כעת תחת לחץ מוגבר בעקבות המשבר באוקראינה, ותהיה תלויה במשך ובחומרת המשבר במדינה", מסר נציג מטעם J.D. Power.
מחירי הנפט והאלומיניום, שנמצאים בעליה מאז תחילת המשבר, צפויים להשפיע גם הם על הצרכנים, כאשר מחירי הנפט עקפו כבר ביום חמישי האחרון את רף 100 הדולר לחבית, נתון שהגביר מנגד גם את הלחץ האינפלציוני על הצרכן האירופאי והאמריקאי.
"חרף העובדה שהלקוחות מוכנים היו לשלם מחירים גבוהים יותר עבור הרכבים בתקופה האחרונה, הצמיחה במחירי הדלק צפויה להשפיע על החלטת הצרכנים בנוגע לרכישת או אי רכישת רכב חדש", מסר אנליסט Wells Fargo, קולין לנגן.
מגוון רב נוסף של יצרניות רכב ומתכות הגיב גם הוא לפלישה ומסר כי ישפיע על המשך הפעילות העסקית בחודשים הקרובים. ענקית התעופה האמריקאית DELTA AIR LINES (סימול: DAL), שלא מתפעלת בשלב זה (ללא קשר לפלישה) קווי טיסה לאוקראינה או לרוסיה, מסרה כבר כי השהתה את שיתוף הפעולה (codeshare) שלה עם חברת התעופה הרוסית אירופלוט.
- 1.ידיד 25/02/2022 21:58הגב לתגובה זולדוג', בריטניה אסרה על מעבר מטוסים רוסיים בשטחה וכנגד אסרה רוסיה מעבר מטוסים בריטיים בשטחה. במקרה הזה הנזק לבריטניה הרבה יותר גדול. רוסיה שולטת ועלולה לשלוט גם באמצעות אוקראינה על סחורות ומתכות שהן כמעט בלעדיות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
