דגל אוקראינה
צילום: Pixbay
מלחמה באוקראינה

כיצד משפיעה הפלישה לאוקראינה על החברות הגדולות בעולם?

מספר בלתי מבוטל של חברות בינלאומיות פועלות באוקראינה וברוסיה, רובן יצרניות רכב, רשתות קמעונאות, חברות מזון, חברות טבק וחברות תעופה. כיצד השפיעה הפלישה הרוסית לאוקראינה על העסקים וכיצד צפויות הסנקציות האמריקאיות להשפיע בהמשך?
תומר אמן | (1)

פלישתה של רוסיה לאוקראינה בימים האחרונים השפיעה על מספר רב של עסקים ברחבי העולם. רבים מאותם עסקים יפנו תשומת לב יתרה לפעילות שמתרחשת בימים אלו באוקראינה, כאשר קיים חשש שחלקם אף יסגרו חלק מהמפעלים במדינה. 

רבים מאותן חברות הן חברות רכב, להן פעילות עסקית רבה באוקראינה. אחת מאותן יצרניות רכב היא הענקית היפנית טויוטה. בראיון אותו נתנה החברה לרשת FOX מסרה האחרונה כי תסגור את כל המפעלים והסוכנויות במדינה החל מהיום. לה ולחברת הבת, לקסוס, כ-37 כאלו באוקראינה. 

לקריאה נוספת:

>>>  UBS: "הפער בין החוזים העתידיים על הנפט בשיא בעקבות חשש מסנקציות"

>>>  איך ישפיעו הסנקציות המתקרבות על כלכלת רוסיה, ומה יפסיד המערב?

>>>  האם באמת יש משבר בשוק השבבים?

מנגד, מסרה החברה כי המפעל בסנט פטרסבורג שברוסיה ממשיך לפעול כרגיל. טויוטה סרבה בשלב זה למסור פרטים נוספים בעניין, אם כי ציינה שתפנה כאמור תשומת לב יתרה לאיזור בימים הקרובים כאשר היא שמה את בטחון עובדיה ומשפחות עובדיה (רוסים ואוקראינים כאחד) בעדיפות עליונה. לחברה כ-2,600 עובדים ברוסיה, בין השאר במפעל החברה בסנט פטסבורג ובמשרד המכירות במוסקבה. 

השיבושים בפעילות נוגעים כמובן לא רק לסוכניות ויצרניות הרכב, כי אם גם לרשתות ועסקים נוספים. אחת מהם היא קבוצת Ingka, אשר מתפעלת את חנויות רשת המוצרים לבית הפופולארית Ikea, שמסרה כי הסנקציות הצפויות ברוסיה יפגעו בפעילות החברה, אם כי סרבה לפרט באיזו צורה או היקף. 

"לקבוצת אינקה קשרים הדוקים עם הלקוחות, העובדים והספקים ברוסיה ואוקראינה", מסרה החברה בתצהיר לתקשורת האמריקאית והוסיפה כי "הסנקציות המוזכרות ישפיעו על כל החברות הבינלאומיות, ביניהן גם שלנו". בשלב זה מסרה החברה כי היא מתרכזת בעיקר בשמירה על בטחון העובדים שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לחברת האחזקות ההולנדית סדר גודל של 10 אלף עובדים, 14 חנויות איקאה ו-9 סטודיואים לתכנון ברוסיה, כמו כן 400 עובדים, חנות איקאה אחת ועסק מכירות מקוון באוקראינה. 

גם חברת המזון השוויצרית נסטלה הגיבה לפלישה, ומסרה כי לה שישה מפעלים ברוסיה, כאשר כולם פועלים בתחום ייצור המזון, הקפה, המתוקים ותוספי התזונה לתינוקות וכי כולם ממשיכים לפעול כרגיל בשלב זה.

"מוצרניו נמכרו ברוסיה במהלך 150 השנים האחרונות", מסר נציג מטעם החברה והוסיף כי "מעל ל-90% מהמוצרים שאותם אנחנו מוכרים במדינה מיוצרים באופן מקומי ואנו עומלים על מנת להמשיך ייצור סדיר עבור הלקוחות הרוסים". גם מנסטלה נמסר כי עיקר תשומת הלב שלה מופנה כעת לשמירת ביטחונם של העובדים. 

חברה נוספת שמושפעת מהפלישה הרוסית היא יצרנית מוצרי הטבק  PHILIP MORRIS INTL INC (סימול: PM), שהודיעה כי תשהה באופן זמני את פעילות המפעלים באוקראינה. לחברה, לה מפעל אחד בעיר חרקוב ומעל ל-1,300 עובדים במדינה, מסרה כי בידיה "תוכניות להמשך הפעילות העסקית במדינה בשלב בו התנאים יאפשרו חזרה לשגרה." 

מנכ"ל PM, יאצק אולצ'ק התייחס גם הוא לתקיפה ומסר כי הוא "מצפה מעובדי החברה להישאר בבתים או בכל מרחב מוגן בו יוכלו לשהות וכי יצייטו להוראות החוק והרשויות המקומיות" בעת בה פוקחת עין החברה על המתרחש במדינה. 

ובחזרה לתחום הרכב, יצרנית הענק הגרמנית Volkswagen, לה מפעל אחד באוקראינה ואחד ברוסיה, טרם הגיבה לפלישה הרוסית. מנגד, מסרה יצרנית הרכב לסוכנות הידיעות רויטרס כי "היקף הפגיעה במפעלי החברה והשפעתו על העסק אינה ידועה כעת" וכי החברה עומלת על מנת לאמוד אותו בימים הקרובים. כמו כן מסרה החברה כי תעצור את יצור הרכבים בימים הקרובים דווקא במפעל בגרמניה וזאת בעקבות עיכוב באספקת סחורות מסויימות ממפעל הייצור שלהם באוקראינה. 

דיווחים אלו מגיעים בהמשך להודעת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי יטיל סנקציות חמורות על רוסיה ועל הנשיא פוטין, וטען כי בין השאר יגביל את יכולתה של רוסיה לעשות עסקים בדולרים, אירו, פאונד וין וזאת במטרה לעצור את היכולת לממן את הצבא הרוסי.

הגבלות נוספות עליהן הכריז הנשיא נוגעות בתחום הגבלת הגישה של רוסיה למוצרי יצוא וייבוא במגוון תחומים החל ממוצרי צריכה אלקטרונים ועד מחשבים, מוליכים למחצה וחומרים המיועדים לתעשיית האווירונאוטיקה במדינה. 

גוף הדאטה האמריקאי J.D. Power אף חתך בעקבות הפלישה את תחזית מכירת הרכבים החדשים שלו עבור שנת 2022 בכ-400 אלף רכבים לכזו שמסתכמת כעת בכ-85.8 מיליון יחידות, זאת לאחר שתעשיית הרכב בן כה וכה התמודדה בתקופה האחרונה עם הפגיעה בשרשרת אספקת השבבים העולמית.

לקריאה נוספת:

>>> לאחר הדוחות: פורד מאמינה שמשבר השבבים העולמי יפתר בקרוב

"שרשרת אספקת הרכבים העולמית הייתה נתונה תחת לחץ רב בחודשים האחרונים, דבר שהוביל לגידול במחירים. אותה שרשרת אספקה תהיה נתונה כעת תחת לחץ מוגבר בעקבות המשבר באוקראינה, ותהיה תלויה במשך ובחומרת המשבר במדינה", מסר נציג מטעם J.D. Power.

מחירי הנפט והאלומיניום, שנמצאים בעליה מאז תחילת המשבר, צפויים להשפיע גם הם על הצרכנים, כאשר מחירי הנפט עקפו כבר ביום חמישי האחרון את רף 100 הדולר לחבית, נתון שהגביר מנגד גם את הלחץ האינפלציוני על הצרכן האירופאי והאמריקאי. 

"חרף העובדה שהלקוחות מוכנים היו לשלם מחירים גבוהים יותר עבור הרכבים בתקופה האחרונה, הצמיחה במחירי הדלק צפויה להשפיע על החלטת הצרכנים בנוגע לרכישת או אי רכישת רכב חדש", מסר אנליסט Wells Fargo, קולין לנגן. 

מגוון רב נוסף של יצרניות רכב ומתכות הגיב גם הוא לפלישה ומסר כי ישפיע על המשך הפעילות העסקית בחודשים הקרובים. ענקית התעופה האמריקאית  DELTA AIR LINES (סימול: DAL), שלא מתפעלת בשלב זה (ללא קשר לפלישה) קווי טיסה לאוקראינה או לרוסיה, מסרה כבר כי השהתה את שיתוף הפעולה (codeshare) שלה עם חברת התעופה הרוסית אירופלוט.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ידיד 25/02/2022 21:58
    הגב לתגובה זו
    לדוג', בריטניה אסרה על מעבר מטוסים רוסיים בשטחה וכנגד אסרה רוסיה מעבר מטוסים בריטיים בשטחה. במקרה הזה הנזק לבריטניה הרבה יותר גדול. רוסיה שולטת ועלולה לשלוט גם באמצעות אוקראינה על סחורות ומתכות שהן כמעט בלעדיות
סין מניותסין מניות

סין עוברת למתקפה - מדיניות כלכלית מרחיבה בשנה הבאה

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, כדי להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית

רן קידר |

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, במטרה להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית. על פי הצהרה רשמית של משרד האוצר, הממשלה מתכננת הרחבה ניכרת של ההוצאה התקציבית. המדיניות החדשה באה על רקע אתגרים כלכליים מורכבים, ובראשם משבר נדל"ן ממושך ולחצים חיצוניים הולכים וגוברים לרבות מלחמת המכסים מול ארה"ב, אם כי חשוב להדגיש כי סין מצאה תחליפים לשוק האמריקאי, ומול ירידה משמעותית במכירות לארה"ב היא מעלה מכירות בשווקים אחרים בעולם. 


השקעות אסטרטגיות במגזרי העתיד

ההשקעות הממשלתיות יתמקדו בתחומים אסטרטגיים: ייצור מתקדם, חדשנות טכנולוגית ופיתוח הון אנושי. צעדים אלו חיוניים כדי להשאיר את סין תחרותית בשווקים העולמיים וגם כדי להתגבר על משבר הנדל"ן שקיים במדינה שפוגע בתעסוקה ובביקושים הפנימיים.


משרד האוצר הסיני הדגיש כי הביקושים המקומיים יהוו את עמוד השדרה של הצמיחה ב-2026. התכנית כוללת צעדים להגדלת הכנסות משקי הבית ועידוד הצריכה, תוך הפחתת התלות ביצוא והשקעות זרות. בין היוזמות הבולטות: תכנית לאומית להחלפת מוצרי צריכה, המעניקה סובסידיות לרכישת מכשירי חשמל חסכוניים באנרגיה. התכנית כבר הניבה תוצאות מרשימות, עם עלייה ניכרת בהיקף הרכישות באזורי הפריפריה.

משרד האוצר הסיני מתכנן גם לשפר את מנגנון הנפקת אגרות החוב הממשלתיות, במטרה להבטיח יעילות מירבית והגברת גמישות בניהול התקציב. שינוי זה מגיע על רקע מגבלות המדיניות המוניטרית - עם שיעורי ריבית נמוכים שאינם מאפשרים הפחתה נוספת, הכלים הפיסקליים הופכים למרכזיים יותר. המהלך שם את סין בניגוד למדיניות מצמצמת שאימצו כלכלות רבות אחרות, תוך ניסיון לאזן בין יציבות פיננסית לבין תמריצי צמיחה.

ההחלטה להרחיב את ההוצאה הממשלתית משקפת הבנה עמוקה של המורכבות הכלכלית. כמדינה בעלת היקפי הייצור והצריכה הגדולים בעולם, סין מכירה בצורך להתאים את המדיניות באופן שוטף. בשנה שחלפה, למשל, המדינה סייעה לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות הלוואות בערבות ממשלתית, צעד שסייע לשמר רמות תעסוקה יציבות.


טראמפ ומאסק (X)טראמפ ומאסק (X)

מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?

כרגיל עם סיומה של השנה האזרחית, מגיע מבול הערכות לגבי "איש השנה" בוול סטריט, מי השפיע הכי הרבה על התנהגות השוק וכיכב הכי הרבה בכותרות. ברשימה שלי זו השלישייה המנצחת: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אילון מאסק וג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה שהוביל את מהפכת ה-AI


שלמה גרינברג |

"אנחנו אוהבים לחשוב שהבאנו חדשנות לעסקי החדשות, אבל יש דברים שאי אפשר להמציא מחדש וסקירת סוף השנה היא אחד מהם," כתבה ליז הופמן, עורכת Semafore ולשעבר עיתונאית בכירה בניו יורק טיימס. ברוח צנועה זו, הופמן מונה את תשעת הסיפורים העסקיים הגדולים לשנת 2025, ביניהם היווצרות בועת ה-AI, הקפיטליזם המדיני של הנשיא טראמפ, התפתחות כלכלת הקזינו ועוד. אזקק מכאן את הסיפורים הגדולים שלהם יש אימפאקט משמעותי על השוק גם השנה וגם לשנים הבאות.

ראשית כל, נראה כי למרות אופן הדיבור שלו, המדיניות של טראמפ בכול התחומים מצליחה, כאשר לדעתי הטענה הזו תאומת יותר במהלך שנת  2026 שעומדת בפתח וגם במזרח התיכון. טראמפ הוא ללא ספק האדם המשפיע ביותר על העולם הכלכלי שוול סטריט בתוכו.

הופמן מדייקת כשהיא כותבת כי "המכסים של הנשיא דונלד טראמפ היו או תיקון הכרחי לשנים של מדיניות סחר קלוקלת או מס מיותר ומעוות שוק על האמריקאים. מה שהם לא היו, להפתעתם של כלכלנים ומשקיעים רבים שציפו לכך, זה אסון כלכלי. עסקים הסתגלו, המחירים עלו מעט, ומנהלים, שקראו נכון את הקהל, מיהרו לעצב מחדש את סדרי העדיפויות שלהם כביטחון לאומי. "יום השחרור" (השם שהעניק טראמפ ליום הטלת המכסים) היה מטח הפתיחה של שכתוב גורף של המדיניות הכלכלית של ארה"ב, שראה את הממשלה מפנה משאבי מדינה הן לתעשיות לאומיות חיוניות והן למופעי צד שהעשירו את המעגל הפנימי של הנשיא. גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים עוסקים כעת בבחירת מנצחים ומפסידים ודוחפים את ארה"ב לעבר מודל ממשלתי שמדינות אחרות, בעיקר באסיה ובמזרח התיכון, מתרחקות ממנו".

 

ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)
ג'נסן הואנג מנכ"ל אנבידיה - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


עם אילון מאסק וג'נסן הואנג הסיפור הוא שונה וסנסציוני, מאחר והשניים הללו משנים את העולם באמצעות מהפכת הטכנולוגיה. הואנג, יליד טייוואן שהיגר לארה"ב, סיים את לימודיו באוניברסיטת סטאנפורד והקים את אנבידיה ב-1993 אותה הוא מוביל מאז. הוא הצליח למזג את הבינה המלאכותית לתעשייה, הרבה קודם לתחזיות ושינה לחלוטין את כלכלת העולם. אין שום ספק שהתואר "הארכיטקט של ה-AI" שניתן לו ע"י מגזין Time מוצדק וכך גם הערך המטורף שהשוק מעניק לחברה שלו. כל זה ללא קשר להחלטה שלו להקים מרכז פיתוח בישראל, החלטה שמלמדת אותנו גם לקח, לפיו אם נפסיק להתעסק או לבכות על מר גורלנו ובמקום זאת נמשיך בדרך שהתוו מנהיגי הציונות, מבלי לחשוד בכל אחד שהוא נגדנו, אז המילים "אור לגויים" לא יהוו סיסמה בלבד, אלא הן יהיו למציאות.