CAR
צילום: pixabay
עובדים עליכם

הכנסת אישרה בטרומית הגבלת אגרת רישיון הרכב - אבל זה ספין, ויותר גרוע: זה לרעתכם

באופוזיציה חוגגים עוד ניצחון על הקואליציה - אבל זו הצעה פופוליסטית - חברי הכנסת משחקים אותה 'חברתיים' אבל המשמעות היא שהפקקים יגדלו ושדווקא העשירים ישלמו פחות. זה באמת מה שאתם רוצים? וגם - למה המדינה בכלל צריכה להעלות את המס הזה
נתנאל אריאל | (19)

באופוזיציה חוגגים עוד ניצחון על הקואליציה, כאשר חברי הכנסת הצליחו להעביר בקריאה טרומית הצעה לפיה המחיר המקסימאלי של אגרת הרישוי השנתית לרכב שאינו מסחרי תעמוד על 10% מהשכר הממוצע במשק, כלומר כ-1,100-1,200 שקלים (השכר הממוצע במשק נע בשנה האחרונה בין 11,000 ל-12,000 שקל).

מדובר בהצעת חוק של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי, כאשר במליאת הכנסת ביום רביעי תמכו בהצעה 31 חברי כנסת, כולם מסיעות האופוזיציה, כאשר המתנגדת היחידה בהצבעה במליאת הכנסת הייתה שרת התחבורה מרב מיכאלי מהקואליציה. חברי הכנסת מהאופוזיציה, לפחות אלה של הליכוד והציונות הדתית, יודעים כי מדובר בהצעת חוק לא חכמה במיוחד, בלשון המעטה, אבל כאשר המטרה היא להביך את הקואליציה - אז תומכים בכל מה שאפשר.

הצעת החוק כמובן לא תעבור - אבל באופוזיציה נהנים להביך את הקואליציה

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "בהשוואה לארצות הברית, שבה סכום האגרה שנגבה בעד רישיון רכב שנתי הוא כשלושים דולר, בישראל הסכום נע בין 1,200 עד 4,500 שקלים חדשים בשנה. מדובר בסכום משמעותי ביותר שמשלמים בעלי הרכבים על בסיס שנתי, ללא שום הצדקה, וזאת בנוסף למיסוי הגבוה שנאלצים לשלם בעלי הרכבים בישראל, שמגיע עד לסכום הכפול פי שניים מהמיסוי שמשלמים בעלי הרכבים באירופה או בארצות הברית."

זה כמובן ניצחון נחמד לחברי הכנסת של האופוזיציה, על הנייר, אבל זה כמובן לא יאושר בסופו של דבר. להצעת החוק יש עוד דרך ארוכה לעבור, כולל הכנה בוועדת הכנסת ו-3 קריאות בכנסת וסביר להניח שהקואליציה בסופו של דבר תפיל את זה.

וכדאי גם לזכור שמדובר במס פרוגרסיבי - כלומר העשירים שרוכשים רכבים יקרים יותר גם משלמים אגרה גבוהה יותר. אז בעצם חברי הכנסת רוצים להקל על העשירים ולסייע להם לשלם פחות על רכבי היוקרה, ואחר כך הם יקראו לעצמם 'חברתיים' כאלה שמוזילים את יוקר המחיה.

פיצוץ אוכלוסין? אולי צריך לומר פיצוץ מכוניות

סביר להניח שגם חברי הכנסת של האופוזיציה יודעים את האמת. מדובר בהצעת חוק פופוליסטית, שאולי מצטיירת טוב כאשר רוצים לדבר על 'הוזלת יוקר המחיה' - אבל אין באמת קשר בינה ובין יוקר המחיה.

המטרה של אגרת הרישוי לרכב, ובאופן כללי יותר המטרה של כל המסים בתחום הרכב היא לגרום לציבור לרכוש פחות מכוניות. מדוע? כי בישראל עולות על הכביש בכל שנה 300 אלף מכוניות. אם אתם נוסעים בכבישי ישראל בשנים האחרונות וחושבים שאתם עומדים יותר בפקקים - אתם לא טועים: כמות המכוניות שיש בכבישי ישראל עומדת נכון לדוח הכנסות המדינה מ-2018 על 3.5 מיליון מכוניות. כלומר מכונית לכל 3 אזרחים, כן כולל תינוקות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

המטרה של אגרות הרכב - לגרום לאנשים לנסוע פחות בכבישים ופחות לזהם את הסביבה

לא חושבים על זה בדרך כלל, אבל כשנוהגים במכונית בעצם משתמשים במשאב ציבורי - הכביש - בחינם. לא משלמים יותר או פחות על השימוש בכביש, למרות שמדובר ב'מוצר שנמצא במחסור' - כלומר, יותר אנשים רוצים לצרוך אותו ממה שאפשר, וכך נוצרים פקקים. המונח המקצועי בכלכלה נקרא "השפעות חיצוניות שליליות", והפגיעה שנגרמת לאנשים הנוספים שמשתמשים בכביש - הרי לא רק אתם עומדים בפקק אלא כולם - נקראת 'הטרגדיה של נחלת הכלל', כלומר שימוש יתר בכביש על ידי הנהגים פוגע למעשה בכולם ומפחית מהרווחה של כולם (כלכלה היא אמצעי כדי להשיג את המטרה: רווחה טובה יותר לציבור).

כדי להקל על הפקקים ולצמצם אותם יש מגוון דרכים לעודד אנשים להשתמש פחות במכוניות. הראשונה והחשובה שבהן היא אגרת גודש, שאולי סוף סוף תחל לפעול בישראל בעוד כמה שנים (הכנסת אישרה את זה, אבל רק ב-2025, כלומר הרבה מאוד זמן בדרך והרבה אפשרויות לבטל את זה). אגרת גודש היא הפתרון היעיל ביותר, שגם הוכח בעולם שעובד - אבל הבעיה היא שהציבור שונא אותה במיוחד (למרות שזה יקל עליו ויעלים את הפקקים).

לצד ובמקביל אפשר וצריך לשפר את התחבורה הציבורית בצורה משמעותית באמצעות מטרו ורכבת קלה ועוד. דרך נוספת היא אגרות שונות המוטלות על רכבים, כמו אותה אגרת רישוי שנתית לרכב.

במשרד האוצר מסבירים כי "המטרה העיקרית של המיסוי בענף הרכב היא הפנמת ההשפעות החיצוניות הנובעות בגין שימוש בכלי רכב". או במילים אחרות - כאשר אדם נוסע במכונית הוא פוגע לא רק בעצמו אלא גם בשאר המשתמשים בכביש וגם בסביבה, וכדי שהנהגים יקחו זאת בחשבון - הם צריכים לשלם על כך סכום מסוים של כסף.

במילים פשוטות יותר, כאשר אתם עולים על הכביש עם הרכב הפרטי ובוחרים לנסוע לבד לעבודה, אתם גורמים למספר בעיות: הראשונה היא כמובן עלייה בפקקים (עוד רכבים על הכביש יוצרים פקקים שהולכים ומתארכים), אבל מעבר לכך הנסיעה בכביש גורמת לרעש, לתאונות דרכים וגם לפליטת גזי חממה וזיהום אוויר חמור - תשאלו את תושבי חיפה אשר על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה הזיהום הכי גדול אצלם, כ-60% מכלל הזיהום, נובע מהתחבורה ובכלל לא מהמפעלים המזהמים שנמצאים במפרץ. ולזיהום מהתחבורה יש מחיר: הוא פוגע בבריאות של התושבים ולפי מחקרים מסוימים אף גורם לסרטן.

אז כן, במשרד האוצר מפעילים כלי מיסוי שונים כדי לנסות לגרום לציבור הישראלי להפנים את אותן "השפעות חיצוניות", אבל צריך להודות ביושר שלא מדובר עד היום בהצלחה כבירה - יותר ויותר אנשים רוכשים מכוניות, ונוסעים איתן בכבישים. אגב, העובדה שהאגרה על רכבים היברידיים וחשמליים נמוכה יותר אולי מסייעת להפחית את זיהום האוויר אבל לא פותרת את בעיית הפקקים, ומתברר שבעלי רכבים חשמליים נוסעים יותר קילומטרים ברכב, כלומר - מגדילים את הפקקים, כך שלא בטוח בכלל שתשלום מס נמוך יותר על רכבים חשמליים הוא בכלל צעד נכון.

המדינה לא מכניסה הרבה כסף, באופן יחסי, ממיסוי אגרות הרכב; המדינה בכלל צריכה להעלות את המס הזה

בציבור הישראלי נפוצה האגדה לפיה המדינה לוקחת את אגרות הרכב כדי למלא את הכיס שלה ולממן הוצאות שהיא רוצה, אבל איך לומר בעדינות - זה לא נכון. מתוך כ-413 מיליארד שקל, המדינה מכניסה כ-4.5 מיליארד שקל בשנה מאגרות הרכב שזה בערך 1.1% מתקציב המדינה. כלל הכנסות המדינה מתחום הרכב עמדו ב-2018 על כ-39.4 מיליארד שקל, כאשר כמעט 50% מגיעים ממס הבלו על הדלק (18.3 מיליארד) ו-25% מהם (כ-10 מיליארד שקל) מגיעים ממס הקנייה על רכישת רכבים.

וכאמור, צריך לזכור שהמטרה של גביית המסים על הרכבים היא לצמצם את אותן "השפעות חיצוניות". אז אם כבר - במקום להוריד את המחירים בתחום הזה המדינה דווקא צריכה להעלות אותם. 

ולסיכום - כאשר אתם נוסעים במכונית בכבישים, תזכרו שאתם פוגעים לא רק בעצמכם (בגלל הפקקים) אלא גם בכל השאר (בגלל הפקקים, זיהום האוויר, הרעש והתאונות), ומה לעשות, יש לכך עלות. אם חברי הכנסת הפופוליסטיים מהאופוזיציה יצליחו בטעות במזימתם והחקיקה תושלם - אתם תשלמו על כך בעמידה נוספת בפקקים. ורק אל תשכחו לרשום לאותם חברי כנסת פופוליסטיים את החשבון. או כמו שאמרו חברי הגשש החיוור: "סע לשלום חביבי, המפתחות בפנים".

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ליאור 26/02/2022 21:14
    הגב לתגובה זו
    כל רכב נשאר עם אותה אגרה עד שהוא עולה לשמי מרום. כך שאם אני מצאתי איזה רכב שהיה נחשב בעבר רכב יוקרה, אז זה לא יעזור לי לקנות אותו ממש ממש ממש בזול כי אז אני עדיין ישלם את האגרה הגבוהה שלו כי כנראה עדיין חושבים שאני עשיר - מה לעשות - יש לי הרי וולוו 2004! (בדיוק הבעיה שהעלה בתגובה 12) וחוץ מזה, אם כבר צריך לצאת על מישהו זה על אביגדור ליברמן שביטל את הסבסוד בתחבורה הציבורית וכך גרם לאלפי אנשים (בעיקר מהשכבות החלשות) לקנות רכב כי זה נהפך להם ליותר כלכלי אם יש להם כמה וכמה וכמה ילדים שצריכים להגיע כל יום לבית הספר ולחזור משם - נשמח שתעלו איזושהי כתבה גם על הנושא זה.
  • 13.
    אבי 26/02/2022 13:24
    הגב לתגובה זו
    מה איכפת לי מהעשירים? עוד 1000 ש"ח לא ישפיע עליהם , אבל עלי 1000 ש"ח זה הרבה כסף . אולי אתה מהעשירים שכואב לך שעמך ישלמו פחות ממך
  • 12.
    אמיר 25/02/2022 18:55
    הגב לתגובה זו
    יש לי רכב ששווה לכל היותר כ70,000 שח ואגרת הרישוי שלי מעל 2500 שח לשנה, אכן מס לא הוגן.
  • 11.
    דודי 25/02/2022 18:35
    הגב לתגובה זו
    ברוטו ?
  • 10.
    michael 25/02/2022 18:29
    הגב לתגובה זו
    ביפן מעודדים רכישת רכב והחלפתו בתכיפות טובה. לכן המיסוי על רכישת רכב והחזקתו נמוכים. מצד שני יש עלויות חנייה גבוהות ואינך יכול להרכוש רכב אם אין לך לפחות חנייה אחת בטאבו או בשכירות ארוכה. גם הדלק יקר. וכך עשרות מיליוני יפנים נוסעים לעבודה וממנה בתחב"צ והאוטו נשאר בחנייה לסופ"ש ולאירועים מיוחדים. וכן, התחב"צ שם יעילה וזמינה ועובדת כל השבוע.
  • 9.
    דרור 25/02/2022 17:29
    הגב לתגובה זו
    במקום לעשות צעדים לצמצום כמויות הרכבים הפרטיים על הכבישים עושים את ההיפך . במקום לסבסד את הנוסעים בתחבורה ציבורית ולפנות מסלולי נסיעה לטובתה .מחפשים שילטפו את האגו הנפוח שלהם ומזיקים לכלכלת ישראל .
  • 8.
    מוני 25/02/2022 17:22
    הגב לתגובה זו
    עושים הכל כדי שכל הזמן תעבוד בשביל לשלם חשבונות. אגרת מה זה בדיוק ? אגרת כלום ושום דבר. במקום לתקן רכבים , להחליף בלמים , להחליף צמיגים אנשים מדיפים לחסוך בזה ולשלם את אגרת הגזל הזה. רק שתבינו אם יש בישראל 2 מיליון רכבים מדובר על הכנסה למדינה3.2 מיליארד שקל עבור כלום , לגמרי כלום . 2 מיליון כפול 1600 שח שווה 3.2 מילארד שח !
  • 7.
    אליהו 25/02/2022 17:04
    הגב לתגובה זו
    כל הורדת מיסים היא מבורכת. כל השקפת עולמך היא סוציאליסטית ושטחית.
  • 6.
    נסיעה באוטובוס 25/02/2022 16:37
    הגב לתגובה זו
    בפרצוף. נהגים משוגעים שעוצרים עצירת פתע אוטובוסים לא מגיעים בזמן ועם מס גודש לממן את פנסיית הקבע נהיה נזקקים לאוטובוסים יותר ויותר או שנשלם קנס יציאה או שנהיה כלואים כמו מפגרים לא מפותחים בפתח תקווה וכפר סבא
  • 5.
    לידיעת כולם מורה עם תואר שני מרויחה 7500 (ל"ת)
    שכר ממוצע 25/02/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
  • א.ב יהושוע 27/02/2022 09:34
    הגב לתגובה זו
    ועובדים 170 ימים בשנה הא וגם כל 6 שנים שנה חופש
  • ברכה 25/02/2022 17:37
    הגב לתגובה זו
    כך רמת החינוך החל המגן הילדים עד האוניברסיטה .
  • 4.
    שמילו 25/02/2022 16:18
    הגב לתגובה זו
    למשל ע"י סבסוד.
  • דרור 25/02/2022 17:53
    הגב לתגובה זו
    בהעדפה עליונה . הפקקים הורסים את המדינה .
  • 3.
    יעקב 25/02/2022 16:08
    הגב לתגובה זו
    הפיתרון זה לא להכניס עוד יותר את היד לכיסם של האזרחים אלה לפתח תחבורה ציבורית טובה ויעילה כמו באירופה. בנוסף יש לתת לאזרחים שעבדו כל חייהם וחסכו וגם שילמו מס לא קטן, לנסוע במכוניות חזקות ובטוחות. זה לא מותרות, זה מתבקש בהעדר תחבורה ציבורית יעילה. מטרו, חשמלית, עד השעות המאוחרות של הלילה ולא להפסיק בעשר או אחד עשרה, כי החיים לא נגמרים בשעות האלה.
  • 2.
    אמנון 25/02/2022 15:48
    הגב לתגובה זו
    איפה ההיגיון בסיסי בטענה שלו?אולי לא צריך להטיב עם העשירים אולי צריך להיטב עם כולם.אגרה גבוהה לא תגרום למי שמשלם אותה להישתמש פחות ברכב, כי האגרה לא תלוייה בכמה השתמשת ברכב.ולגבות אגרה על שימוש ברכב זה חוקי, לפי זכויות האדם.יש זכות קיניין!
  • 1.
    אביתר 25/02/2022 15:48
    הגב לתגובה זו
    אם המדינה רוצה פחות מכוניות על ידי גבית מיסים, למה לא מורידים מיסים על קטנועים?כל קטנוע בכביש זה פחות רכב פחות פקקים ופחות זיהום.כל מה שכתבת זה סתם דיבורים בעלמה.
  • כי אופנועים זה מוות ותאונות (ל"ת)
    ורווום 27/02/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
  • ליאור 26/02/2022 21:17
    הגב לתגובה זו
    והעלויות והנזקים של טיפול רפואי גבוהים הרבה יותר מפקקים ותשתיות כמובן
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?