ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין, וויקס
דוחות

וויקס מפספסת בהכנסות וגם התחזית מאכזבת

ההכנסות של 328 מיליון דולר הן מתחת לצפי האנליסטים ל-331 מיליון דולר. ההפסד למניה היה מעט טוב מהצפי, אבל התחזית לא טובה: ברבעון הקרוב צופה החברה הכנסות בטווח של 338-343 מיליון דולר, כאשר האנליסטים מצפים ל-355.3 מיליון דולר; המניה איבדה בשנה 70%
נתנאל אריאל | (12)

חברת WIX וויקס המפתחת פלטפורמות לבניית אתרים, מדווחת על תוצאות חלשות לרבעון הרביעי של 2021. הכנסות החברה עמדו על 328.3 מיליון דולר, לעומת צפי הכנסות של 331.2 מיליון דולר על פי האנליסטים. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד למניה של 21.1 מיליון דולר, הפסד למניה של 37 סנט, מעט טוב מצפי האנליסטים להפסד של 38 סנט למניה.

עדכון ל-16:35 - המניה נופלת ב-28%

עדכון ל-13:30 - המניה נופלת ב-17% בטרום

עדכון ל-11:00 בבוקר - המניה יורדת ב-3% בטרום.

אבל גם התחזית של החברה לרבעון הראשון של 2022 לא טובה. החברה צופה כי ההכנסות יהיו בטווח של 338-343 מיליון דולר, כאשר קונצנזוס האנליסטים מצפה ל-355.3 מיליון דולר. כלומר, החברה צופה עלייה של 11-13% לעומת 16% בשנה האחרונה.

כך בוחרת החברה להתייחס לנתונים ולתחזית קדימה: "חווינו רמה גבוהה בהרבה של תנודתיות בשנה וחצי שעברה עקב נגיף הקורונה. כתוצאה מכך, אנחנו לא יכולים לתת תחזית באותה רמת ביטחון מאשר לפני הקורונה".

בוויקס כמובן כותבים, כמו כל חברה, שהתוצאות של הרבעון האחרון הן תוצאות 'חזקות', אבל בוול סטריט מודדים את החברות אל מול תחזיות האנליסטים - והחברה לא סיפקה את הסחורה ברבעון הנוכחי.

וויקס נסחרת כעת לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר, עדיין חברה גדולה כמובן, אך אם נזכרים שהיא הפכה לישראלית הכי גדולה רק לפני שנה עם שווי של יותר מ-20 מיליארד דולר, מדובר בהתרסקות מרשימה למדי של 67%. היא כמובן לא היחידה, השווי של ישראליות רבות נוספות התכווץ בצורה כואבת בשנה האחרונה. וויקס אולי כבר לא חדשה בשוק אבל הצמיחה שלה בסך הכל טובה - 29% בשנה זה לא מעט.

כפי שאתם קוראים כאן בביזפורטל מזה תקופה, וויקס סובלת בעצם מאפקט ה"פוסט" קורונה בדומה לחברות טכנולוגיות נוספת (לדוגמה זום) שחוו צמיחה אדירה בעקבות המגיפה ועכשיו כשהחיים חוזרים לאט לשגרה הן יורדות חוזרות לנתונים של לפני המגיפה. בדוחות הקודמים אמר מנכ"ל החברה אבישי אברהמי" "ככל שהקורונה ממשיכה להתפתח יש חוסר ודאות בכל הקשור לשאלה האם אנחנו כבר רואים את סופה או שמגיע גל חזק נוסף. עבור המשתמשים שלנו משמעות של חוסר הוודאות הזה היא שהם לא יודעים האם להקים פעילות אונליין חדשה או דווקא לתכנן אירועים ושירותים פיזיים".

בעיה נוספת של החברה היא אפשרות התחרות מצד פלטפורמות נוספות לבניה פשוטה של אתרים.

ההכנסות משיתופי פעולה עמדו על 73.3 מיליון דולר, גידול של 53% לעומת כ-48 מיליון דולר אשתקד. קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2021 יצרו 19% יותר bookings מאשר קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2020 ו-36% יותר מאשר קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2019, בעקבות המצטרפים החדשים ובחברה מסבירים כי מדובר גם על שיעור חידוש גבוה, שיעור המרה גבוה ללקוחות משלמים ושיפור במוניטיזציה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לקריאה נוספת:

>>> התוצאות של וויקס גבוהות מלפני הקורונה - אך השווי שלה חוזר לשם

>>> עובדי וויקס שקיבלו אופציות בשנים האחרונות איבדו הטבה של 140 מיליון דולר; שווי האופציות כעת - אפס

בראייה שנתית: ההכנסות השנתיות החוזרות (ARR) הגיעו ל-101 מיליארד דולר. עלייה של 15% בשנה. ההכנסות משיתופי פעולה בשנת 2021 היו 257 מיליון דולר, עלייה של 75% לעומת השנה שעברה וכמעט פי 3 לעומת 2019. 

הכנסות שמקורן במסחר (transactions revenue) ב-2021 עמדו על 130 מיליון דולר, המהווים עלייה של 134% בהשוואה לשנה שעברה, בעיקר עקב Wix Payments, מערכת העברת כספים וביצוע תשלומים אונליין של החברה. אלא שיש לזה כמובן עלויות. על פי החברה, היא הוציאה על ההשקעה הזו כ-80 מיליון דולר ב-2020 ו-110 מיליון דולר ב-2021 "השקעות אלו אפשרו לנו לייצר את מספר העובדים והתשתית הנדרשת כדי לייצר צמיחה בהכנסות לטווח ארוך" אומרים בחברה. בוויקס מצפים להשקיע ב-2022 פחות מאשר בשנים הקודמות ואומרים כי ההשקעה בכך "לא תהיה באותה רמה שבה היינו צריכים להשקיע בשנתיים האחרונות". כתוצאה מכך החברה צופה תזרים מזומנים חופשי של 5% מההכנסות ב-2022 ו-8-10% ב-2023. 

"2020 ו-2021 הביאו עמן שינויים חסרי תקדים, שתורגמו לאתגרים והזדמנויות חדשות לעסקים ברחבי העולם. מגפת הקורונה מתמשכת ומשנה את אופייה ויוצרת אי ודאות ותנודתיות בכל היבט של חיינו. עכשיו, כשאנחנו נמצאים כבר כמה חודשים משנת הקורונה השלישית וכמעט שכבר התרגלנו לשגרה החדשה, העולם שוב משתנה", אומר אבישי אברהמי, מייסד שותף ומנכ"ל Wix. "אנו פועלים עם כל המנועים קדימה על מנת להגדיל את הצמיחה ולחזק את מעמדנו בשוק"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סמי 16/02/2022 18:40
    הגב לתגובה זו
    יתכן שנפילת המניה ב25% הערב מוגזמת אבל מנהלים שלא מסוגלים לתת תחזית קדימה ,כשאנחנו באמצע פברואר, מרתיעים משקיעים.לכן המניה יורדת חזק.
  • 4.
    ההחלטה לא לתת תחזית היא חוסר אחריות של מנהלי החברה 16/02/2022 17:58
    הגב לתגובה זו
    ההחלטה לא לתת תחזית היא חוסר אחריות של מנהלי החברה כלפי המשקיעים. הם יכלו לצפות את התגובה המענישה של השוק. הם לא החברה היחידה שקשה לה לחזות את העתיד ולמרות זאת כל שאר החברות נותנות תחזית. פשוט זלזול בבעלי המניות
  • 3.
    WIX תגיע ל50$ עד סוף השנה - זה בהשווי האמיתי שלה (ל"ת)
    שלומי 16/02/2022 12:45
    הגב לתגובה זו
  • ארנון 16/02/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
    target price ממוצע על פי האנליסטים - 170
  • 2.
    אפרים 16/02/2022 10:44
    הגב לתגובה זו
    לפי הדוחות שלהם החברה עולה בין 16% ליותר מכך בהשוואה לשנה שעברה לכן הכתבה שלכם מוטעת.
  • איפה הטעות? גם יורדת בפרה מרקט (ל"ת)
    נדב לוי 16/02/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אייל 16/02/2022 09:34
    הגב לתגובה זו
    ״זינוק בהכנסות, וצמצום בהפסדים״
  • וויקס יורדת 4% בפרה מרקט (ל"ת)
    נדב לוי 16/02/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
  • שמעון לביא 16/02/2022 10:52
    הגב לתגובה זו
    ולכן דה מרקר טועים וביזפורטל צודקים
  • דה מרקר אפילו לא השוו לאנליסטים (ל"ת)
    שמעון לביא 16/02/2022 10:52
    הגב לתגובה זו
  • אין סתירה אבל הטעות נמצאת אצל דה מרקר (ל"ת)
    כוכבה בלום 16/02/2022 10:50
    הגב לתגובה זו
  • לך תדע למי להאמין. 16/02/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    לך תדע למי להאמין.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.