שיא לשוק הפרסום בישראל: 4.6 מיליארד שקל - זינוק של 13% ב-2021
פרסומת לפלאפון דור 5 (צילום מסך)
שיא כל הזמנים בהשקעה בפרסום בישראל. על פי יפעת בקרת פרסום, עולה כי בשנת 2021 נרשם גידול של 13% בהשקעה בפרסום, ל-4.58 מיליארד שקלים. בשנת 2020, שנת הקורונה, ההשקעה בפרסום ירדה ל-4.096 מיליארד. גם השנה הטלוויזיה והדיגיטל כובשים את עוגת הפרסום עם יותר מ-80% מההכנסות מפרסום בישראל.
"בשנת האחרונה, לאחר שנה קשה שהתבטאה בקיטון, שנת 2021 מציגה גידול והתאוששות מרשימה שבאה לידי ביטוי בכל אחד מאפיקי הפרסום", אומר מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. "חלקם של הדיגיטל והטלוויזיה בדומה ל-2020 עולה על 80%".
לדבריו, "הדיגיטל מהווה 42% מעוגת הפרסום, פחות מארה"ב ובריטניה בהם מהווה יותר מ-50%, אולם עיקר הכסף הולך לגוגל ופייסבוק ויוצא מישראל לחו"ל. נתח הטלוויזיה בעוגה גדל ומהווה 39% מעוגת הפרסום. זירת הפרינט ושילוט החוצות מציגה התאוששות לאחר שנה קשה במיוחד".
- היום שבו פרצה אחת המלחמות הקשות שידע העולם ומה קרה היום לפני 41 שנה
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
..
עוגת הפרסום ב-2021 ובשנים שלפני כן (מקור: יפעת בקרת פרסום)
.
נתוני ההוצאות לפרסום במדיה לשנת 2021 נמסרו על ידי יפעת בקרת פרסום על סמך עבודת איסוף, ניתוח ועיבוד של נתוני ההוצאה לפרסום, מחירוני המדיה, הצלבת המידע מול גופי פרסום ומדיה ובעיקר מול מחירי אמת ששולמו בפועל על ידי מפרסמים רבים. הניתוח (המביא בחשבון סטיה של עד 4%) מציג את ההוצאה לפרסום בישראל במחירי ברוטו הכוללים את עמלות משרדי הפרסום.
טלוויזיה
הטלוויזיה המסחרית מסכמת שנה בה זינקו ההכנסות בכמעט 200 מיליון שקל ל-1.79 מיליארד שקלים. בשנה בה במרבית השנה הציבור נותר בישראל בשל מגבלות הקורונה, הטלוויזיה זוכה לעדנה -לפחות בכל הנוגע לשוק הפרסום.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
על פי יפעת בקרת פרסום, השיפור בפרסום חוצה את מרבית הערוצים, קשת, רשת ואפילו הטלוויזיה הציבורית כאן 11. גם ערוצי הספורט חוו שנה טובה עם שידורי האולימפיאדה והזכיות ההיסטוריות של הישראלים במדליות.
דיגיטל
.
הדיגיטל תופס נתח של 42% מעוגת הפרסום וממשיך לגדול לאורך השנים. למרות העלייה של כ-130 מיליון שקל בהשקעה בפרסום בדיגיטל, הנתח מכלל העוגה ירד במקצת מ43.5% ל-42%.
על פי הערכות, כ-70-80% מהכסף שהולך לשוק הדיגיטל בישראל, זורם לכיסיהן של ענקיות האינטרנט הגלובליות פייסבוק וגוגל (ויוטיוב). בעולמות הווידאו, יוטיוב ואפליקציות ייעודיות ממשיכות לגדול ולהוות אלטרנטיבה לצפייה לינארית בטלוויזיה. מנתונים של חברת ייעוץ ומחקר המדיה Ebiquity הבריטית, שפורסמו באתר DIGIDAY, עולה כי 74 סנט מכל דולר שהלך לפרסום בשוק הדיגיטל בעולם, זרם ב-2021 לכיסיהם של שלושה תאגידי האינטרנט הענקיים מטא (פייסבוק), אלפבית (גוגל) ואמזון. לגבי כלל שוק הפרסום, עולה כי 47 סנט מכל דולר שהושקה בכל סוגי הפרסום בעולם, מגיע לאותם שלושה אתרים.
שוק המשפיענים, ובעיקר שוק המיקרו-משפיענים ברשת, ממשיך לגדול גם השנה עם יותר שחקנים וגידול משמעותי בהכנסה שהוא מייצר.
הפרסום באינטרנט ממשיך להיות מאתגר למדידה עקב רב מימדיותו וחוסר בדיווחים כספיים של אמצעי המדיה המובילים בו. אי לכך, בפלח זה של העוגה אנו מסתמכים גם השנה על ניטור שמבצעת חברת יפעת בקרת פרסום, דו"חות עולמיים שמפרסמות גוגל ופייסבוק, הערכות מושכלות שגובו בשיחות עם העוסקים בפרסום דיגיטלי, וכן עם מפרסמים שחשפו את עוגת הפרסום שלהם בדיגיטל.
עיתונים
.
שוק הפרינט הצליח לעלות בכמה מיליוני שקלים, מ-334 מיליון ל-351 מיליון שקל, אבל הנתח שלו ירד מ-8.2% ל-5%. ולמרות זאת, אפשר לראות עולם העיתונות הציג השנה התאוששות קלה ביחס ל-2020, אבל לא מצליח להחזיר לעצמו תקציבים רבים שאבדו בתקופת הקורונה.
התבוננות על עולמות הפרינט בישראל מציגה תמונה מורכבת - מחד עלייה מתונה בהכנסה בעיתונות היומית ומאידך סגירה של עיתונים רבים בעיקר מגזינים ומקומונים, שהביאה לירידה של 20% בעיתונות המקומית והמגזינים.
רדיו
.
הרדיו מציג גם הוא התאוששות בשנת 2021 עם עלייה בתקציבים של 18%, כאשר תחנות כאן מציגות עליה של 20%. גם תחנות הרדיו האזורי מציגות עלייה בהכנסות אך מתונה יותר ביחס לזו של כאן. בסך הכל הנתח של הרדיו עומד על 6% שהם 268 מיליון שקל ב-2021 מול 227 מיליון שנה לפני כן.
בשנים האחרונות צברו תאוצה בקצב מהיר מאוד פודקסטים ורדיו אינטרנטי, והפכו לזירת תוכן מרכזית ומגוונת, יחד עם זאת סכומי הכסף שמוקצים לאפיק זה אינם גדולים ולא נמצאים בקורולציה להייפ הגדול סביב הנושא.
שילוט חוצות
.
אחרי הנפילה בשנת הקורונה, 2021 הייתה מעין שנת עדנה עבור שילוט החוצות. ההשקעה בפרסום מדיה זו זינקה ב-48%, ובמספרים: מ-147 מיליון ב-2020 ל-217 מיליון ב-2021. גם הנתח זינק מ-3.6% ל-5%.
שלטי חוצות בתל אביב (צילום באדיבות דיל טוב)
השימוש בשילוט חוצות עם כלים דיגיטאליים כמו זה של קבוצת ברעם על מגדלי עזריאלי, פרסום על מבנים והקצאת שטחים רבים למפרסמים, הולך וגדל ותופס נתחים גדולים יותר.
קולנוע
.
ענף בתי הקולנוע ספג את המכה הגדולה ביותר בשוק הפרסום – עם סגירת של אולמות הקולנוע לחודשים ארוכים. השנה הם כבר היו פתוחים וגם ההכנסות מפרסום במדיה זו זינקה וחזרה לערכים של 2019.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
