אנגלה מרקל והנשי גו ביידן
צילום: Office of the President of the United States

סוף תקופתה של אשת הברזל מהמבורג: לקראת הבחירות בגרמניה

ביום ראשון הגרמנים יצאו להצביע, כשמחליפה של מרקל במפלגה השמרנית לא מטפס בסקרים וכרגע שר האוצר אולף שולץ מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית מוביל. איזו ממשלה (כנראה) תקום ומה צופן העתיד הכלכלי לגרמניה ואירופה?
ארז ליבנה |

לפני שקנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל נבחרה לתפקידה, אי אז ב-2005, הייתה רק אישה אחת דומיננטית ובעלת משקל סגולי גדול כל כך ביבשת אירופה. כמובן שמדובר בראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר מי שכונתה "אשת הברזל", ששלטה ללא עוררין במעצמה הבריטית בין מ-1979 ועד 1990.

ישנן הרבה נקודות השקה בין השתיים. שתיהן הנהיגו מפלגות שמרניות וליברליות. שתיהן הנהיגו את אחת משתי המעצמות החזקות באירופה למעלה מ-10 שנים. שתיהן עשו זאת בתקופות מאוד מאתגרות מבחינה היסטורית – תאצ'ר במלחמה הקרה ואף חילצה את הממלכה הבריטית ממשבר כלכלי חמור, ומרקל במלחמה בטרור ובמשבר הסאב פריים. שתיהן גם שלטו ביד רמה וללא תיגר מצד יריביהן הגבריים, כשכמו גולדה מאיר, אפשר לכנותן ובצדק "הגבר היחיד בממשלה".

ובדומה לתאצ'ר, מרקל שלא רצה לבחירה מחודשת אחרי 16 שנה בשלטון, משאירה אחריה ואקום בהנהגת מפלגתה, האיחוד הנוצרי הדמוקרטי (CDU) ובמדינתה, הכלכלה הגדולה והחזקה באירופה, כשאמנם קיים מוביל, אבל אנחנו כבר למודי סקרים.

כדי להבין עד כמה ארוכה ומשמעותית היו 4 הקדנציות של מרקל, אז היא החלה כשג'ורג' בוש הבן ישב בבית הלבן, דרך שתי כהונותיו של ברק אובמה, דונלד טראמפ ומסיימת את הקריירה כראש ממשלה עם ג'ו ביידן.

מרקל נתפסה כאי של יציבות. בתחילה יריביה זלזלו בה וחשבו ש"אין לה את זה", רק כדי לראות אותה דורכת עליהם באלגנטיות בדרך לבחירה מחודשת אחרי בחירה מחודשת, עד ששליטתה בגרמניה הייתה ללא עוררין.

בכל מקרה, מרקל הודיעה כבר באוקטובר 2018 כי לא תתמודד שוב. כנראה שנמאס לה, כי אם הייתה מתמודדת סביר להניח שהייתה מנצחת פעם נוספת, למרות ביקורת הולכת וגוברת. מהסקרים האחרונים בגרמניה עולה כי המפלגה השמרנית, ה-CDU, מאבדת לפחות רבע מהקולות שלה, מה שמראה את כוחה של מרקל בזירה הגרמנית.

על המועמדים והסיכויים שלהם בקצרה

ביום ראשון הקרוב הגרמנים יצאו להצביע על עתידם, כשאין מוביל ברור לניצחון. בהתחלה חשבו שמחליפה ב-CDU, מושל מדינת ריין-ווסטפליה, ארמין לאשט, ייכנס לנעליה בטבעיות ויסחף אחריו את ההמונים. אבל זה לא קורה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אחת הסיבות לכך היא שהוא נתפס בעדשות המצלמה כשהוא צוחק בזמן נאום של הנשיא פרנץ-וולטר שטיינמאייר בקיץ האחרון, לאחר השיטפונות הקטלניים שאירעו לפני כחודשיים ושהביאו למותם של למעלה מ-200 בני אדם. לאשט התנצל, אבל לא התאושש בסקרים.

מול לאשט יתמודדו שר האוצר הנוכחי אולף שולץ ממפלגת המרכז שמאל (SPD) ואנאלנה בירבוק ממפלגת הירוקים.

שולץ צבר לא מעט פופלריות לאחר שהעלה בכהונתו את שכר המינימום, שינה את חוקי העבודה ותמך בתוכנית של ביטוח אבטלה בגוש האירו, במיסוי על עסקאות פיננסיות, בהגבלת ההוצאה הציבורית ובעצירה של צבירת חוב ציבורי חדש.

בירבוק מהירוקים תומכת בגיבוש מדיניות חוץ אחודה של האיחוד האירופי, לרבות יצירת כח הגנה צבאי משותף ולצד זאת בקביעת יעד של הפסקת שימוש באנרגיה מבוססת פחם עד לשנת 2030, יחד עם הטלת מכסי פחמן.

על פי הסקרים, נכון לעכשיו שולץ מוביל ביתרון קטן, אך כזה שנמצא בתוך טווח הסטייה הסטטיסטי, כשבחודש שעבר ביצע את נסיקתו המשמעותית אחרי הפדיחה של לאשט. נכון לכרגע, ה-SPD מקבלת 25% מהקולות בעוד ה-CDU מקבלת 22% והירוקים מקבלים 15% מהקולות. בעימות שנערך בתחילת השבוע, שולץ יצא המנצח הברור, כש-42% סברו שהוא ניצח את לאשט, שרק 25% סברו כי ידו הייתה על העליונה.

מה שבטוח זה שלא משנה מי ינצח בבחירות, לא יהיה שינוי מהותי ביחס של גרמניה לאיחוד האירופאי והיא ככל הנראה תמשיך להוביל אותו בגאון, למרות שצרפת מעוניינת להשתחל לעמדת ההנהגה על רקע הוואקום שעלול להיווצר.

לאן הולכת הכלכלה הגרמנית?

בסקירה שפרסם סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר נכתב כי "הסקרים מראים שהתוצאה הסבירה ביותר צפויה להיות קואליציה של שלוש מפלגות, לראשונה בגרמניה מאז 1957".

"המפלגה הנוצרית הדמוקרטית, מפלגתה של אנגלה מרקל שתפרוש מהחיים הפוליטיים לאחר הבחירות, עלולה לאבד את כוחה לאחר שהייתה בקואליציה ב-5 מתוך 7 העשורים האחרונים.

"ארמין לאשט, מחליפה של מרקל, מייצר אהדה מינימלית ברמה האישית וכך גם מפלגתו. בשלב זה הסקרים מראים כי ככל הנראה הקואליציה תובל ע"י המפלגה הסוציאל דמוקרטית בראשותו של שולץ", מציין מונייה בסקירה.

עוד הוסיף מונייה כי "ככל שהתמיכה במפלגה הסוציאל דמוקרטית תהיה גדולה יותר כך גדלה הסבירות למדיניות פיסקלית נדיבה יותר בגרמניה. המפלגה תומכת בהפיכת קרן התאוששות האירופית למכניזם קבוע ותומכת באינטגרציה גדולה יותר של האיחוד האירופי. במישור המקומי המפלגה תומכת בהעלאה נוספת של שכר המינימום ל-12 אירו ובהשקעה באנרגיות מתחדשות ובתחבורה ירוקה, לעמדות אלו שותפה גם מפלגת הירוקים, ככל הנראה הצלע השלישית בקואליציה."

בהיבט של השפעה על אג"ח מדינה של גרמניה מציין סטפן מונייה כי הרגישות גדולה יותר למדיניות הבנק המרכזי האירופי מאשר למחזוריות הבחירות הפדרליות בגרמניה. "מרווח הריבית של אג"ח גרמניה ל-10 שנים עומד על -0.33% כעת, אחרי שהיה בשיא של -0.10% במאי השנה. אנו צופים כי הוא יעבור בשנה הקרובה לטריטוריה החיובית ויגיע למרווח חיובי של 0.25% בטווח של 12 חודשים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.