בית פרטי
צילום: UNSPLASH/Erik Mclean

הדשא של השכן צהוב יותר: מחירי הבתים בארה"ב ממשיכים לנסוק

לא רק בישראל קיימת בעיית מחירי הדיור - בעקבות הקורונה זינקו מחירי הבתים הפרטיים בארצות הברית בכ-15% למחירים שלא נראו גם בתקופה שקדמה למשבר הסאב פריים, כאשר כעת ממשיכים המחירים להרקיע שחקים
גלעד מנדל | (2)

אם בשנים שחלפו מאז משבר הסאב פריים ב-2008 הזכור לשמצה מחירי הבתים הפרטיים בארצות הברית היו רק בתהליכי התאוששות - משבר הקורונה הזניק אותם לשיאים חדשים שלא נראו, על פי מחלקת המחקר של סטנדרס אנד פורס (S&P) מאז 1999.

והבעיה היא לא בארץ ובארצות הברית - בעיית הזינוק במחירי הדיור הוא בעיה עולמית שלא קורה רק בישראל. על פי מדד מחירי הבתים של קרן המטבע העולמית, העוקב אחר 57 מדינות בעולם עבר את השיא הקודם שנרשם טרם פרוץ משבר הסאב-פריים בארה"ב בשנת 2008, שגרר את כל העולם למיתון כבד.

לאחר שעלו בלא פחות מ-13.2% בשנה והמשיכו לעלות עד לעלייה שנתית של 14.6% - כעת ממשיכים מחירי הבתים הפרטיים לנסוק עוד יותר. מחלקת המחקר של ה-S&P עדיין לא פרסמה נתונים על העלייה בממוצע המחירים של הבתים הפרטיים, אבל כן דווח שהמחיר החציוני שלהם הגיע לכ-363,300 דולר (כ-1.2 מיליון שקל) - שיא חדש.

הסיבה היא הקורונה בשילוב עם סביבת הריבית האפסית בה אנו חיים. אנשים רבים בארצות הברית בחרו לעבור מהעיר הצפופה לפרוורים של העיר, כך שהם נהנים הן ממרחב מחיה והן מקרבה למקומות התעסוקה. הבעיה נמצאת בהיצע, שבסופו של דבר מוגבל.

ההיצע החודשי של בתים פרטיים בארצות הברית עומד כעת על 1.2 מיליון בתים, עם תנודות של 100 - 200 אלף בתים בחודש לכאן ולכאן.

השאלה היא כעת האם העלייה תיעצר והאם יתכן שאף תהיה ירידת מחירים. זה תלוי כמובן בשיעורי הריבית, אך תלוי גם לא פחות בכיצד יצליח השוק האמריקאי להתמודד עם ההיצע. בארצות הברית במשך שנים רבות היה נהוג שבאיזורים מסוימים משתלם פשוט לקנות את הבית כפי שהוא, שכן מחיר הבית והקרקע נמוך יותר מהמחיר שהיה עולה לבנות את הבית עצמו. עכשיו נראה שהמגמה משתנה - והשאלה היא האם ההיצע יתאים את עצמו לביקוש.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 22/07/2021 19:00
    הגב לתגובה זו
    הורדה מהירה של מחירי הדירות .!!!1. שיחרור מאסיבי של קרקעות על ידי רמ"י בבת אחת בכמות גדולה ובמחירים זולים.2. מתן היתר לכמות גדולה של ייבוא פועלי בנין זולים .3. מתן אפשרות לבנות לגובה בערים הצפופות ובאיזורי הביקוש . הגדלת זכויות הבניה. זירוז מהיר של הוצאת היתר בניה בקלות תוך 6 חודשים .מס רכוש על קרקע שעומדת ללא קידום בניה. הגדלת מס רכישה על משקעים מעל 2 דירות. כל הצעדים האלו בבת אחר יורידו את מחירי הדירות !!!לזה צריך שר אוצר עם ביצים שמאיים שאם יכשילו את צעדיו הוא יגרום לפרוק ההמשלה ולהקמת ממשלה שתסכים לצעדים אלו .
  • ליטל 22/07/2021 20:55
    הגב לתגובה זו
    מפרט איך להוריד את המחירים... מי בכלל רוצה שהם ירדו??? אבא שלי חבר כנסת וכל הזמן אומר שאי ואבוי אם ירדו המחירים כי כל הירושה שלנו - 8 דירות - תלויות בזה. אל תהיה ילד...
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.