רונן ויוני אסיא מייסדי איטורו
צילום: איטורו

לקראת המיזוג עם הספאק: eToro מדווחת על זינוק של 141% בהכנסות ל-347 מיליון דולר

עם זאת, ה-EBITDA המתואם צנח ב-57% ועמד על 30 מיליון דולר, והרווח הנקי נפל ב-97% ועמד על 5 מיליון דולר בלבד. לדברי החברה הסיבה היא הגדלת הוצאות השיווק. יוני אסיא: "החברה ממשיכה להתמקד בצמיחה ולא ברווחיות לטווח קצר"
נתנאל אריאל | (4)
נושאים בכתבה Etoro איטורו

חברת הפינטק איטורו (eToro) שנמצאת בדרך למיזוג ספאק בנאסד"ק מדווחת על צמיחה בהכנסות שהסתכמו ברבעון הראשון של השנה ב-347 מיליון דולר - זינוק של 141% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. כשהחברה מציינת את סך ההכנסות (Total Commissions) היא מתכוונת להכנסות שמקורן בפעולות מסחר וכן הכנסות ריבית ועמלות נוספות.

ה-EBITDA המתואם עמד על 30 מיליון דולר, והרווח הנקי 5 מיליון דולר. מדובר בירידה של 57% ו-91% בהתאמה, בהשוואה לרבעון הראשון של שנת 2020, שלדברי החברה נובעים מהגדלת הוצאות השיווק.

עוד מדווחת החברה על הכנסות נטו מפעולות מסחר של 269 מיליון דולר, עליה של 72% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד. היקף נכסי הלקוחות המנוהל ע"י החברה עומד על 8.4 מיליארד דולר. 

יוני אסיא, מייסד-שותף ומנכ"ל איטורו: "שנת 2020 התאפיינה במעורבות גוברת של משקיעים פרטיים בשוק ההון, ומספר שיא של משקיעים פעלו בשווקים באמצעות פלטפורמות השקעה מקוונות. המגמה הזו הואצה בשנת 2021 ומשתקפת היטב בתוצאות החזקות שלנו לרבעון הראשון של השנה. איטורו משמשת כגשר בין עולם ההשקעות הישן והחדש, ומשימתה היא להעצים אנשים ולהעמיק את רמת הידע והמשאבים הפיננסיים שלהם."

בנוסף, ציין: "קהילת המשקיעים העניפה שבנתה איטורו מושתתת על שיתוף חברתי וחינוך פיננסי. איטורו ממשיכה להתמקד בצמיחה - ולא ברווחיות לטווח קצר, ולהעמיק את הנוכחות הגלובלית שלה. אנו מאמינים כי איטורו ממוצבת היטב כדי להוסיף ולקחת חלק משמעותי מהשוק הגלובלי הצומח."

  

בתחילת החודש דיווחה החברה על תוספת של 3.1 מיליון משתמשים רשומים ברבעון הראשון של שנת 2021, לעומת תוספת של כמיליון משתמשים ברבעון הראשון בשנה שעברה ותוספת של 5 מיליון משתמשים בכל שנת 2020. כלומר - ברבעון הראשון של השנה הנוכחית החברה הוסיפה כ-62% משתמשים חדשים מכמות המשתמשים במהלך כל השנה שעברה. כמו כן החברה מודיעה כי תפרסם את הדוחות הכספיים בשבועות הקרובים.

החברה, עתידה להפוך לחברה ציבורית בבורסת הנאסד"ק באמצעות מיזוג עם חברת הספאק FinTech Acquisition FINTECH ACQUISITION CORP (סימול: FTCV), בהובלת בטסי כהן (אשת עסקים ובנקאית אמריקאית) לפי שווי של 10 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד על פי הנתונים שפירסמה החברה, מעל 210 מיליון פעולות מסחר בוצעו בפלטפורמה ברבעון הראשון, עלייה של 233% ביחס לרבעון הראשון של שנת 2020. החברה הוסיפה 7 נכסי קריפטו חדשים לפלטפורמה שלה על מנת להיענות לביקוש בקרב לקוחותיה וכדי לגוון את הנכסים בתיקי ההשקעות שלהם.

נזכיר כי איטורו של בטסי כהן עתידה לתת לחברה הממוזגת שווי של 10 מיליארד דולר, במסגרת העסקה איטורו עתידים לגייס 650 מיליון דולר. כמו כן, איטורו זו לא החברה הישראלית הראשונה שבסטי כהן תהפוך לציבורית; כהן עתידה להפוך גם גם את חברת הפינטק פיוניר (Payoneer) לציבורית, כאשר תתמזג עם ספאק אחר של כהן - FTAC Olympus Acquisition.

eTORO היא פלטפורמה המציעה גם מסחר במניות וקרנות סל ללא עמלות, לצד מידע וניתוחים, לצד אפשרויות ביטקוין שונות, לחובבי המטבע. איטורו הוקמה על ידי האחים יוני ורונן אסיא יחד עם דודו רינג ב-2007,  ב-2018 השלימה החברה גיוס לפי שווי של כ-800 מיליון דולר. 

החברה שהוקמה עוד לפני משבר הסאב-פריים נהנית מגידול משמעותי לאורך השנה האחרונה של משקיעים צעירים, ממש בדומה לאפליקצית המסחר רובינהוד שהפכה לשם נרדף לכניסתם של משקיעים (ומהמרים) צעירים לשווקים. החברה גייסה כאמור בשנת 2020 למעלה מ-5 מיליון לקוחות שהתווספו ל-12 מיליון הלקוחות הקודמים. גם היקף המסחר בפלטפורמה גדל בצורה משמעותית ובעקבותיו כמובן גם ההכנסות של החברה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שפוי 30/06/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    החברה מרוויחה שהלקוח מפסיד
  • 3.
    זהירות, קרן הצבי לפניכם (ל"ת)
    רוני 29/06/2021 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הרווח הנקי נפל ב-97%... חחח עוד חומסת משקיעים (ל"ת)
    העיקר "זינוק" 29/06/2021 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מדווחת על זינוק... חחחח - עוד שבוע פשיטת רגל (ל"ת)
    כלכלן 29/06/2021 15:58
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.