טכנולוגיה רפואית
צילום: changehealthcare. צילום - אתר החברה
ניתוח

Change Healthcare – הזדמנות ארביטראז' של 11%

החברה עתידה להירכש ע"י ענקית הביטוח United Health; הדיווח על הרכישה הצפויה אמנם הקפיץ את המניה אך נותר עדיין פער שלא נסגר; המכפילים של החברה נמוכים וזאת בזמן שהשוק רותח. מה הסיכויים ליהנות מאפסייד קל?
יואב בורגן | (2)

כמו בכל סקטור מנייתי אמריקני אשר מכבד את עצמו, כך גם תחום ה-healthcare בכללותו מתאפיין בשלל עסקאות של מיזוגים ורכישות (M&A), כאשר רוכשות פוטנציאליות, בניסיון ליצור לעצמן צמיחה בלתי אורגנית, תרות אחר יעדים לרכישה בדמות חברות שלמות או פעילויות ספציפיות. עלינו, המשקיעים בתחום, מוטל אפוא התפקיד לנסות לזהות ולאתר מראש מהם יעדי מטרה בהסתברות גבוהה יחסית; משנודע על עסקה מתגבשת – מהם הסיכויים להשלמתה הסופית והפורמלית; ומהי הדרך האופטימלית להפיק מכל זה רווחים באמצעות פוזיציות לונג ו/או שורט בשוק.

 

דוגמא לעסקה כזו היא רכישתה של חברת ה-IT CHANGE HEALTHCARE INC (סימול: CHNG), בעלת שווי שוק נוכחי של כ-7 מיליארד דולר, ע"י ענקית הביטוח ושירותי הבריאות UNITEDHEALTH GROUP (סימול: UNH) בעלת שווי שוק של 376 מיליארד דולר.

 

העסקה הזו הוכרזה לראשונה ב-6 לינואר השנה, והביאה לקפיצה של 30% במניית CHNG באותו יום מסחר. לא מפתיע, בהינתן העובדה כי לפי דיווח העסקה, UNH משלמת על העסקה במזומן, לפי 25.75 דולר לכל מניית CHNG, כלומר פרמיה של 41% על מחיר מניית CHNG רגע לפני הדיווח. הפער שנותר מאז בין מחיר העסקה לבין מחיר מניית CHNG, אותו פער ארביטארז' של כ-11%, מגלם את שלל הסיכונים לכך שהעסקה לא תושלם בסופו של דבר, סיכונים שבמקרה הספציפי של עסקת CHNG-UNH נובעים למעשה אך ורק מהצורך בקבלת אישורים רגולטוריים של רשויות ההגבלים העסקיים (antitrust) בארה"ב.

 

האם ניתן היה לצפות מראש, כלומר לפני ה-6 לינואר השנה, כי חברת Change היא יעד אטרקטיבי לרכישה? טוב, אכן זו שאלה בדיעבד, כך שתצטרכו להאמין לנו כי התשובה הייתה חד-משמעית כן.

 

השחקנית העצמאית הגדולה ביותר בתחומה

Change נחשבת עד היום כשחקנית העצמאית (pure-play) הגדולה ביותר בתחום שירותי המידע (IT) עבור תעשיית שירותי הבריאות בארה"ב. באמצעות הפלטפורמה הטכנולוגית שהיא מספקת עבור שירותי healthcare, החברה משרתת את מרבית המבטחות והספקיות בארה"ב. לפיכך, ל- Changeיש גישה לכשליש מכלל אוכלוסיית ארה"ב מבחינת עיבוד של רישומים רפואיים, ועל כן החברה ממוצבת היטב לנצל לטובתה את המגמות המשתנות בתעשייה. מבנה ההכנסות של Change יציב ו"דביק" – 87% מהכנסות החברה הן הכנסות חוזרות, ו-10 מהלקוחות המובילים של Change הינם בעלי וותק של מעל 20 שנה כלקוחות החברה. מצד שני, בסיס ההכנסות של Change מבוזר היטב, ואין אף לקוח בודד אשר אחראי ליותר מ-3% מכלל הכנסות החברה.

 

יעדי הצמיחה של הנהלת החברה – 6%-4% בהכנסות ו-8%-6% ב-EBITDA, אמנם יפים אך נראים שמרניים, ובהחלט ניתן לצפות כי בזכות מינוף תפעולי Change תצליח להציג שיעור צמיחה דו-ספרתי נמוך ב-EBITDA שלה החל מן השנה הבאה.

 

ולמרות כל יתרונות החברה ואיכויותיה כפי שפורטו לעיל, מניית CHNG נסחרה מאז הנפקתה ב-2019 ועד לדיווח אודות רכישתה ע"י UNH ב-6 לינואר השנה, באופן אטרקטיבי למדי (עלייה של 24% בלבד ממחיר ה-IPO של 15 דולר למניה). בשנת 2020, שהסתיימה כשנת התאוששות חזקה מאוד משפל הקורונה בסביבות חודש מרץ, מניית CHNG עלתה בשיעור סולידי, יחסית לסגמנט הספציפי שלה, של 14%. במונחי מכפילים, מניית CHNG נסחרה ערב דיווח העסקה, לפי מכפיל רווח נקי (P/E) של 12 בלבד, ומכפיל EBITDA/EV של 10 בלבד ביחס לתוצאותיה הכספיות החזויות לשנת 2021. כל זאת, בשעה שתחום ה-digital healthcare רותח, ומניב תשואות פנומנליות ותמחורים חלומיים לחברות צעירות בעלות מודלים עסקיים בלתי מבוססים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ועכשיו לשאלה צופה פני עתיד – מהם הסיכויים לכך שהעסקה אכן תושלם ותיסגר סופית, כך שנוכל ליהנות מרווח ארביטארז' על מניית CHNG בסדר גודל של 11%?

לעניות דעתנו, ובזהירות המתבקשת, הסיכויים לכך טובים וגבוהים. אמנם משרד המשפטים בארה"ב, בכובעו כרגולטור בתחום ההגבלים העסקיים (antitrust), ביקש כבר פעמיים מידע נוסף ביחס לעסקה, והיה בכך אולי לערער במקצת את ביטחון המשקיעים ביחס לסיכויי השלמתה, אך אין בכך משהו חריג, ולא צפוי שינוי מהותי ביחס ללוח הזמנים המקורי להשלמת העסקה, קרי במהלך המחצית השנייה של השנה הנוכחית. בהקשר זה, מעניין לראות כי מחיר היעד של כל האנליסטים המסקרים את מניית CHNG, ממשיך לעמוד על...25.75 דולר למניה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יריב 23/06/2021 11:42
    הגב לתגובה זו
    אוהב מאד merger arbitrage ןמעטות הן העסקאות שהן לגמרי מזומן, עם ודאות יחסית גדולה ובתשואה כזו. רק בשביל מאמרים כאלה שווה להכנס לביזפורטל.
  • 1.
    שחר 23/06/2021 09:35
    הגב לתגובה זו
    פחות מרגיש לי, לא יודע להסביר למה, משהו עם סוסים והאורוה של השכנים?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.