לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

חוזרים לדרך המלך: הרץ יוצאת מפשיטת הרגל

חברת השכרת הרכב בחרה בהצעה של סנטרברידג' פרטנרס, ורבורג פינקוס ודונדון קפיטל פרטנרס לספק לה את ההון למימון היחלצותה של החברה מהגנה מפני פשיטת רגל
ארז ליבנה | (6)
נושאים בכתבה גלובל הרץ

לאחר השנה הקשה שחוותה, חברת השכרת הרכב, הרץ (HTZGQ) הודיעה כי מצאה את המימון הנדרש כדי לבטל את חדלות הפירעון שאליה נקלעה. לפי ההודעה, תוכנית החילוץ מפשיטת רגל תוביל לביטול של חובות בגובה כ-5 מיליארד דולר ותותיר את החברה עם נזילות של מעל 2 מיליארד דולר. 

 

כזכור, לקראת סוף מאי בשנה שעברה פנתה החברה לבית המשפט בדלאוור לפי סעיף 11 (הגנה מפני נושים), מה שאפשר לה להמשיך לפעול בזמן שהיא בוחנת כיצד תוכל לשלם לנושים ולשנות את מצבה הפיננסי. לפי המסמכים שהגישה לבית המשפט, יש ברשותה נכסים בהיקף של 25.8 מיליארד דולר וחובות בהיקף של 24.4 מיליארד דולר. שבועיים לאחר ההודעה, המניה הצליחה להדהים את המשקיעים עם זינוק של יותר מ-105%, בשל כניסה של מסיבית של משקיעי רובינהוד שהטיסו אותה למעלה ועזרו לה להתאושש.

 

על פי הדיווח, הרץ בחרה בהצעה של סנטרברידג' פרטנרס, ורבורג פינקוס ודונדון קפיטל פרטנרס, כשלפי ההסכם, מחזיקי האג"ח הלא מבוטח של החברה ימירו את החוב נגד החברה באחזקה של 48.2% במניות החברה לאחר תהליך הארגון מחדש, וכן הם יקבלו את הזכות לרכוש מניות נוספות בשווי כולל של 1.6 מיליארד דולר.

 

בהתאם לתנאי התוכנית, הרץ תמכור אחזקה של 9.5% לדונדון עבור 400 מיליון דולר, אחזקה של 2% לסנטרברידג' ואחזקה זהה לוורבורג פינקוס עבור 82.5 מיליון דולר מכל אחת. 38% ממניות החברה, יימכרו כאמור באמצעות הנפקת מניות עבור מחזיקי האג"ח. העסקה מעניקה לחברה שווי של קרוב ל-5.4 מיליארד דולר.

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יאיר.ר 05/04/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
    והמניות הישנות שוות 000?תזהרו לזרוק את כספכם!
  • 4.
    יוסי 05/04/2021 00:53
    הגב לתגובה זו
    היום נסחרת ב 300m כאן אומרים שהעסקה לפי שוווי 5.4b
  • 3.
    דודו 04/04/2021 23:04
    הגב לתגובה זו
    הצעירים פמפמו את המחיר של המניה ואפשרו לה להתארגן מחדש על החובות שלה.
  • 2.
    שלומי 04/04/2021 22:30
    הגב לתגובה זו
    הקיימים אמורים להימחק
  • למה בעלי המניות אמורים להימחק (ל"ת)
    ירון 25/04/2021 16:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מזה אומר...מחר פי 18.... (ל"ת)
    יוסי 04/04/2021 19:23
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social