אלון מאסק
צילום: יוטיוב/Munro Live

אילון מאסק: לא ממליץ לקנות טסלה בתקופות של האצה בייצור

היזם ומייסד חברת הרכב החשמלי הודה בראיון כי כשהייצור במפעלי החברה נעשה בקצב מוגבר "קשה להשתלט על הפרטים הקטנים". כך למשל במכוניות שיוצרו בדצמבר התגלו בעיות בצבע. מתי כן לקנות? כך השיב לשאלה שחבריו שלו עצמו מפנים אליו
איתי פת-יה | (9)

אילון מאסק רוצה כמובן שתרכשו את המכוניות של TESLA INC – אבל הוא לא ממליץ לעשות זאת בכל זמן שהוא. אז מתי כן כדאי לקנות? בראיון לערוץ היוטיוב של סנדי מונרו, מהנדס הרכב הנודע, סיפר מייסד מותג הרכב החשמלי כי חבריו שלו עצמו מפנים אליו את השאלה, וזו תשובתו: "או שתקנו ממש עם תחילת הייצור, או שתקנו כשהייצור מגיע לקצב יציב. בתקופה של האצה בייצור זה ממש קשה להשתלט על כל הפרטים הקטנים".

מאסק אף הודה כי אותרו בעיות בייצור הקשורות בצבע בדצמבר האחרון, זאת כשבמפעלי החברה העלו הילוך כדי לספק יותר מכוניות לפני ש-2020 מסתיימת. "אחד הדברים שקרו כשהאצנו את הייצור, היה דהצבע לא תמיד הספיק להתייבש מספיק", אמר מאסק, "כשאתה מגביר קצב, פתאום אתה מגבלה דברים כאלה. לו היינו יודעים זאת מראש היינו מטפלים בכך". "לייצר זה סיוט", סיכם.

האמירות הללו של מאסק עשויות להיות רלוונטיות למי שמתכנן לקנות בקרוב דגמים של טסלה, שכן החברה מתעתדת לפתוח שני מתקני ייצור בטקסס ובגרמניה בחודשים הקרובים, וכן להתחיל לייצר את דגמי טנדר הסייברטראק והסמיטריילר "סמי" עד סוף 2021.

עוד בראיון, מאסק אמר כי בשלבים מוקדמים יותר של דגם טסלה S, המושבים היו "נוראיים": "כנראה אלה היו המושבים הכי גרועים שיצא לי לשבת עליהם", סיפר, ואף גילה שהוא נהג לכנותם "פטריות נוי מאבן לגינה". הדבר הוביל את החברה לנסות ולייצר מושבים נוחים יותר בדגם טסלה 3 שלה.

השבוע פרסמה החברה באתר האינטרנט הרשמי שלה בעברית את מחירי הדגמים שלה בשקלים, לפני מס: דגם טסלה 3 ימכר החל מכ-170 אלף שקל, דגם טסלה S החל מכ-320 אלף שקל ודגם ה-X החל מכ-335 אלף שקל.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עמי 05/02/2021 15:38
    הגב לתגובה זו
    הייתי באולם תצוגה של טסלה בארה'ב, ישבתי בדגם היוקרתי, ונדהמתי לראות שכסוי הפלסטיקה של דלת הנהג מתפרק מהפח. לשאלתי ענו לי שזה מריבוי סגירות פתיחות בתצוגה... אחלה תירוץ
  • 7.
    עמי 05/02/2021 08:19
    הגב לתגובה זו
    זה מזכיר לי את הנרי פורד שהציע לקונים לקנות פורד טי באיזה צבע שחור שירצו, כי צבעים אחרים לא התייבשו מספיק מהר. מי שרוצה רכב חשמלי שיקנה מיצרן רציני, לא טסלה.
  • 6.
    פנחס 05/02/2021 07:59
    הגב לתגובה זו
    הרג את כל השוק
  • 5.
    יבואן רכב 04/02/2021 21:13
    הגב לתגובה זו
    אני משלם הרבה כסף
  • 4.
    מאדלוק 04/02/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    כמה המתחרים שילמו בשביל הכתבה הזו ?!?
  • 3.
    לרון 04/02/2021 16:48
    הגב לתגובה זו
    ידוע שלא רצוי לקנות מיצור בימי ב' אחר הבילויים ,לפני הקורונה,בסופי שבוע
  • 2.
    שי 04/02/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
    אחרי מיסים זה רק 180 אלף שקל עם מפרסמים 170 לפני מס זה מבלבל וגורם למחיר של המכונית להראות יקר יותר כי הציבור חושבים שעובדים אליו
  • 1.
    . 04/02/2021 10:37
    הגב לתגובה זו
    אם כבר נתתם את הקטע על המושבים, אז תתנו עד הסוף: מונרו אמר שהמושבים של טסלה הם הנוחים ביותר שראה אי פעם. והוא אמר את זה אחרי כמה שבועות של נסיעה יום יומית של שעות. מאסק ענה שכשהתחילו ליצר את ה S המושבים היו גרועים, והם עברו לייצור עצמי ולשיפור מתמשך עד שהגיעו לדגם הנוכחי.
  • אמת 04/02/2021 19:30
    הגב לתגובה זו
    היבואנים יעשו את כל הכתבות בעלום נגד טסלה ויסלפו את תוכן, כי הם פוחדים! האיום כבר כאן! אין לכם יותר הצדקה בעולם הזה.
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


טראמפ ומאסק (X)טראמפ ומאסק (X)

מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?

כרגיל עם סיומה של השנה האזרחית, מגיע מבול הערכות לגבי "איש השנה" בוול סטריט, מי השפיע הכי הרבה על התנהגות השוק וכיכב הכי הרבה בכותרות. ברשימה שלי זו השלישייה המנצחת: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אילון מאסק וג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה שהוביל את מהפכת ה-AI


שלמה גרינברג |

"אנחנו אוהבים לחשוב שהבאנו חדשנות לעסקי החדשות, אבל יש דברים שאי אפשר להמציא מחדש וסקירת סוף השנה היא אחד מהם," כתבה ליז הופמן, עורכת Semafore ולשעבר עיתונאית בכירה בניו יורק טיימס. ברוח צנועה זו, הופמן מונה את תשעת הסיפורים העסקיים הגדולים לשנת 2025, ביניהם היווצרות בועת ה-AI, הקפיטליזם המדיני של הנשיא טראמפ, התפתחות כלכלת הקזינו ועוד. אזקק מכאן את הסיפורים הגדולים שלהם יש אימפאקט משמעותי על השוק גם השנה וגם לשנים הבאות.

ראשית כל, נראה כי למרות אופן הדיבור שלו, המדיניות של טראמפ בכול התחומים מצליחה, כאשר לדעתי הטענה הזו תאומת יותר במהלך שנת  2026 שעומדת בפתח וגם במזרח התיכון. טראמפ הוא ללא ספק האדם המשפיע ביותר על העולם הכלכלי שוול סטריט בתוכו.

הופמן מדייקת כשהיא כותבת כי "המכסים של הנשיא דונלד טראמפ היו או תיקון הכרחי לשנים של מדיניות סחר קלוקלת או מס מיותר ומעוות שוק על האמריקאים. מה שהם לא היו, להפתעתם של כלכלנים ומשקיעים רבים שציפו לכך, זה אסון כלכלי. עסקים הסתגלו, המחירים עלו מעט, ומנהלים, שקראו נכון את הקהל, מיהרו לעצב מחדש את סדרי העדיפויות שלהם כביטחון לאומי. "יום השחרור" (השם שהעניק טראמפ ליום הטלת המכסים) היה מטח הפתיחה של שכתוב גורף של המדיניות הכלכלית של ארה"ב, שראה את הממשלה מפנה משאבי מדינה הן לתעשיות לאומיות חיוניות והן למופעי צד שהעשירו את המעגל הפנימי של הנשיא. גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים עוסקים כעת בבחירת מנצחים ומפסידים ודוחפים את ארה"ב לעבר מודל ממשלתי שמדינות אחרות, בעיקר באסיה ובמזרח התיכון, מתרחקות ממנו".

 

ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)
ג'נסן הואנג מנכ"ל אנבידיה - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


עם אילון מאסק וג'נסן הואנג הסיפור הוא שונה וסנסציוני, מאחר והשניים הללו משנים את העולם באמצעות מהפכת הטכנולוגיה. הואנג, יליד טייוואן שהיגר לארה"ב, סיים את לימודיו באוניברסיטת סטאנפורד והקים את אנבידיה ב-1993 אותה הוא מוביל מאז. הוא הצליח למזג את הבינה המלאכותית לתעשייה, הרבה קודם לתחזיות ושינה לחלוטין את כלכלת העולם. אין שום ספק שהתואר "הארכיטקט של ה-AI" שניתן לו ע"י מגזין Time מוצדק וכך גם הערך המטורף שהשוק מעניק לחברה שלו. כל זה ללא קשר להחלטה שלו להקים מרכז פיתוח בישראל, החלטה שמלמדת אותנו גם לקח, לפיו אם נפסיק להתעסק או לבכות על מר גורלנו ובמקום זאת נמשיך בדרך שהתוו מנהיגי הציונות, מבלי לחשוד בכל אחד שהוא נגדנו, אז המילים "אור לגויים" לא יהוו סיסמה בלבד, אלא הן יהיו למציאות.