וורן באפט ברקשייר
צילום: Mark Hirschey

באפט מנסה לשחזר את ההצלחה שלו מ-2011

בכל משבר כלכלי יש 3 שלבים במערכת הבנקאית - נפילה וספיגת ההפסדים, ההתייצבות והיציאה מהמשבר. במשבר הכלכלי הקודם לקח לפד' יותר משנתיים לייצב את הבנקים, הפעם נראה כי התהליך לקח פחות מחצי שנה. באפט יצליח לשחזר את ההצלחה מ-2011? הסיכויים לטובתו
עמית נעם טל | (7)

למרות לא מעט פספוסים בשנה האחרונה, וורן באפט נותר עדיין אחד המשקיעים המוערכים ביותר בעולם. לפיכך, כל שינוי בפוזיציות של חברת ברקשייר האת'ווי מעורר באופן מיידי סקרנות מצד המשקיעים.  בימים האחרונים דווח על ברקשייר ביצעה רכישות של מניות בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) בהיקף כולל של 2.1 מיליארד דולר. בסה"כ, ברקשייר מחזיקה פוזיציה בהיף של 26 מיליארד דולר בבנק אוף אמריקה - כמעט 12% מכלל מניות הבנק. מדובר בפוזיציה ה-2 בגודלה של החברה, לאחר אפל (לכתבה המלאה).  האם באפט מזהה תחתית? מניית בנק אוף אמריקה די חבוטה בחודשים האחרונים. למרות ההתאוששות המהירה בשוק, מניית הבנק נסחרת היום במחיר הנמוך ב-28% מהשיא שנקבע בתחילת השנה. תשואת החסר לא מגיעה במקרה, בנק אוף אמריקה הוא הבנק הרגיש ביותר מבין הבנקים הגדולים לשינויים בעקום התשואה בארה"ב (כפי שהסברנו כבר במהלך 2019 עם הרצון של טראמפ להורדת ריבית). מרווח הריבית נטו (Net Interest Yield) של הבנק נפל בשנה האחרונה ב-57 נק' בסיס והסתכם ב-1.87% בלבד. נתון שפגע משמעותית בהכנסות הבנק.  ההכנסות התלויות בריבית של בנק אוף אמריקה ברבעונים האחרונים: הורדת הריבית פגעה הרכישה של באפט מגיעה בתזמון מעניין - התשואות על אגרות החוב הארוכות של ארה"ב נופלות בתקופה האחרונה לרמות שפל היסטוריות, כאשר כולם מהמרים היום על המשך ירידה בריבית. בהשקעה הנוכחית מאותת באפט כי הוא צופה שהתשואה של אגרות החוב הארוכות של ארה"ב יזנקו. אחרת - קשה לראות כיצד בנק אוף אמריקה עושה רווחים עם עקום שכזה.  נציין כי להימור של באפט יש סיכוי לא רע. ההיסטוריה של העשורים האחרונים מצביעה כי בתקופות שיש נזילות גבוהה בשווקים, התשואות על אגרות החוב של ארה"ב מזנקות. בהקשר זה נציין את הצפי להמשך תמיכה גבוהה מאוד מצד הממשל האמריקני והפד' בחודשים הקרובים.  ראינו שיא בהפרשות להפסדי אשראי? בעיה נוספת שיש לסקטור הבנקאות בחודשים האחרונים הוא הצפי להפסדי אשראי גדולים. בנק אוף אמריקה ביצע ברבעון האחרון הפרשות של כ-5.1 מיליארד דולר להפסדי אשראי צפויים, כאשר מתוך סכום זה כ-4 מיליארד דולר הן רזרבות. הנתון מגיע בהמשך להפרשות של 4.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020.  בהסתכלות רחבה יותר, ההפרשות של הבנקים בארה"ב כבר ברמה של שיא המשבר הכלכלי של 2008 וכבר מתחילות להגיע הערכות כי ראינו את השיא בהפרשות מצד הבנקים. בניגוד למשבר הכלכלי של 2008, ההפרשות העצומות לא מערערות את הבנקים, שכן פעולות הפד' בחודשים האחרונים יצרו גידול ניכר בפדיונות וברזרבות של הבנקים. למעשה, מצבם של הבנקים היום טוב בהרבה משהיה בתחילת 2020.  באפט חוזר על הכללים של המשבר הקודם במהלך 2011 ביצע באפט השקעה גדולה בבנק אוף אמריקה. ההשקעה הייתה בהיקף של 5 מיליארד דולר. בתמורה להלוואה קיבלה ברקשייר 50 אלף מניות בכורה של בנק אוף אמריקה שמשלמות דיבידנד שנתי של 6%. במקביל, ברקשייר תקבל אופציה לרכוש 700 מיליון מניות במחיר של 7.14 דולר בכל 10 השנים שלאחר מכן בהתאם לשיקול הדעת של באפט.  התנאים של הרכישות האחרונות של ברקשייר כמובן שונים לחלוטין, אבל יש לא מעט דמיון במצב של בנק אוף אמריקה מבחינת הסייקל הכלכלי. ונסביר: בשלב הראשון של המיתון - הבנקים סופגים הפסדים גדולים, גם בגלל הפסדי האשראי מהלוואות שלא ניתן להחזיר וגם בגלל הירידה בהכנסות מריבית שנגרמת בעקבות הורדות הריבית של הפד'

השלב השני - בנייה של רזרבות באמצעות הפד'. ב-2 המשברים האחרונים, הפד' ביצע תוכנית רכישות בסכומים אסטרומים. בכל פעם שהפד' רוכש אג"ח, הוא יוצר פיקדונות ורזרבות במערכת הבנקאית. רזרבות אלו מצליחים לייצב את המאזנים של הבנקים ועוזרים לספוג את ההפסדים שנגרמו מהמשבר. .  השלב ה-3 - יציאה מהמיתון. הבנקים מתחילים להגדיל אשראי לציבור בחזרה ומתחילים להגדיל הכנסות ורווחים. ככל שנכנסים לשלב ה-3, גם הרווחים של הבנקים גדלים.  אם ב-2008 לקח לפד' יותר משנתיים לייצב את המערכת הבנקאית, תוכניות הרכישות האסטרונומית של החודשים האחרונים הצליחה לייצב את הבנקים בתוך מספר חודשים בלבד. באפט למעשה חוזר על אותה תבנית ההשקעה של 2011. סקר ההלוואות האחרון של הפד' מצביע כי הבנקים כרגע הידקו בצורה האגרסיבית ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008 את תנאי האשראי לכלל הסקטורים (לכתבה המלאה). רמות כאלו בדר"כ מסמלות את שיא המשבר, האם ההיסטוריה תחזור גם הפעם? באפט ככל הנראה מאמין שאנחנו קרובים מאוד לשלב היציאה מהמשבר. האמת, שנראה שהסיכויים בהחלט לטובתו וגם כתבנו על כך לפני מספר שבועות באתר (לכתבה המלאה). לקריאה נוספת: שוק דובי לא מתחיל במיתון, הוא נגמר במיתון

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הכימאי 08/08/2020 10:24
    הגב לתגובה זו
    אמנם כח הכבידה מוריד גם שווקים,אך רק יחסית לא אבסולוטית
  • 4.
    ירושלמי 08/08/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
    בימינו אם אין בנקים אין כלכלה לכן תמיד הבנקים המרכזיים יעזרו לבנקים ומי שמאמין שיום אחד הקורונה תגמר/ תחוסן שיעשה אחד ועוד אחד
  • 3.
    הפיזיקאית 07/08/2020 22:07
    הגב לתגובה זו
    הבנקים, כולל BOA נשוא הכתבה, משתמשים בכספי ההרחבה הכמותית (QE) לא ליעוד הרצוי (המרצת הכלכלה) אלא ל... רכישת אג"ח ממשלתי אמריקאי.... זה די מגוחך מכיוון שהממשל מעניק לבנקים כסף זול (מודפס) בריבית אפסית- והבנקים "מחזירים" לו את הכסף דרך רכישת אג"ח ממשלתי ומקבלים עליו תשואת ארביטראז'. זה די מביך, אבל זו המציאות. לכן- מה שקורה הוא דווקא י ר י ד ת תשואות (עקב העליה במחיר האג"ח בגין הביקושים) וזה, למצער, לא בהתאם לכתוב מעלה. נדבר (עוד מעט) גם על האינפלציה והשלכותיה.
  • החברתי 08/08/2020 10:26
    הגב לתגובה זו
    ההתערבות המרכזית מצילה הרבה אנשים מעוני מחפיר,לא שאין עוני
  • לרון 08/08/2020 10:22
    הגב לתגובה זו
    לא "עוד מעט",הכלכלה שונה בעולמנו הגלובלי,ואנשים לא מפנימים זאת כולל "פיזיקאיות",כשמגדל בבל האינטרנטי יהרס,אז נדבר!!ואולי גם נבין...
  • 2.
    חרטוטי עמית נעם טל, באפט בטח קרא ביזפורטל (ל"ת)
    חחחח (כלכלן) 07/08/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאמרים מצוינים, תודה (ל"ת)
    עופר 07/08/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.