זהב לעניים: איך מתפקד הכסף מאז פרוץ משבר הקורונה
הכסף, כמו הזהב, שייך לסחורות הוותיקות ביותר. כמו הזהב, מדובר במתכת בעלת סגולות ייחודיות, שמשמשת למגוון סקטורים ונחשבת למתכת נחשקת – או לפחות בעבר נחשבה לכזו. כמו כן, פעם שימש להטבעת מטבעות והיה שווה ערך למטבע חליפין.
אבל כאן בערך ההשוואה מסתיימת. בעוד הזהב זו אולי ההשקעה הבטוחה ביותר, מחיר לאונקיה של כסף הוא כמאית ממחיר הזהב. למרות זאת, הכסף הוא מרכיב מאוד חשוב בתעשייה העולמית וגם בסקטור התכשיטים – בו משתמשים במתכת גם בתצורתה המקורית וגם בהתכתה עם זהב, כדי להפוך את המתכות מתאימות לשימוש לתכשיטים.
בשנת 2019, סך כל אספקת הכסף עמדה על 1023 מיליון אונקיות, או קצת למעלה מ-29 מיליארד גרמים. מדובר בעלייה שנתית של 0.6% ביחס ל-2018. סך כל הפקת הכסף ב-2019 עמד על 837 מיליון אונקיהים, לעומת דרישה של 992 מיליון אונקיות. עלייה של 0.4%.
המרכיב הגדול ביותר בדרישה הפיזית לכסף הגיעה מהסקטור התעשייתי עם 511 מיליון אונקיות, או 52% מסך כל הדרישה לסחורה. אחרי התעשייה מגיע סקטור התכשיטים עם 201 מיליון אונקיות (20%), כשאחריו סקטור ההשקעות עם 186 מיליון אונקיות (19%) ולבסוף סקטור הסכו"ם עם 60 מיליון (6%) ואחרון סקטור הצילום עם 3%.
- שינויים בתחושת זמן בדמנציה
- פינרג'י תקיים פיילוט להטמעת המערכות בריקשות חשמליות בהודו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה מיוחד בכסף?
כמו הזהב, הכסף נמצא בשימוש של האדם לפחות 5,000 שנה. הכסף מסומל בטבלת היסודות באותיות Ag, כשחוזקתה של המתכת היא בעובדה כי מדובר במוליך החשמלי הטוב ביותר מכלל המתכות. מרבית הכסף בעולם מיוצר כמוצר לוואי בעת כריית זהב, נחושת, עופרת או אבץ.
עם זאת, הסקטור מבוזר לחלוטין, כש-15 מכרות הכסף הגדולים בעולם הפיקו ב-2019 רק 27% מהתצרוכת העולמית. הכינוי של הכסף הוא "זהב לעניים", כשאשתקד, סך כל הדרישה לסחורה הסתכמה בקצת למעלה מ-16 מיליארד דולר. פרומיל לעומת הדרישה בדולרים לזהב, שהסתכמה בשנה שעברה בכ-210 מיליארד דולר.
בדומה לזהב, אספקת הכסף מונעת על ידי כרייה ומלאים שנכרו. פרו, מקסיקו וסין הן מפיקות הכסף הגדולות בעולם, כשיחד הן אחראיות ל-52% מהפקת הכסף העולמית. כמו כן, בדומה לזהב, מחיר לאונקיה של כסף נקבע בבורסת הכסף בלונדון והמחיר נקבע לפי שער הדולר. במרבית השנים מאז 1975 מחירו של הכסף עומד על פחות מ-20 דולר לאונקיה, למרות שגם בשנת 1980 וגם ב-2011, מחירה של הסחורה האמיר לקרוב ל-50 דולר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מדד הזהב-כסף – מה הוא אומר?
בעבר כתבנו כאן על מדד הזהב-נחושת, אשר נחשב לאחד מהברומטרים החשובים של הכלכלה העולמית. גם מדד הזהב-כסף, הוא ברומטר שכזה, בשל העובדה שהדרישה התעשייתית לכסף היא אינדיקטור המעיד על צמיחה כלכלית. המדד הוא בעצם היחס בין מחיר הזהב למחיר הכסף, כלומר, מחיר הזהב לחלק למחיר הכסף או במילים אחרות, פי כמה יותר יקר הזהב מהכסף.
היום היחס הזה נמצא ברמה של למעלה מ-99, כשבמארס היה בשיא וכבר חצה את ה-113. המשמעות של זה היא שכיום נדרשים 99 אונקיות של כסף כדי לקנות אונקיה אחת של זהב. לרוב, ישנה קפיצה במדד זה בעתות משבר, בה הייצור התעשייתי וכך גם השימוש בכסף פוחת. בהתחשב בעובדה שמרבית הכלכלות הגדולות בעולם נסגרו בחודשים האחרונים, זה לא מפתיע שהיחס קפץ משמעותית.
איפה נמצא הכסף ומה מנועי הצמיחה שלו?
בתחילת השנה, מחיר הכסף על 17.6 דולר, אבל במארס, מחיר הסחורה ירד עד ל-12 דולר, כשמאז הוא נמצא בהתאוששות וכרגע מחירו עומד על 17.48 דולר לאונקיה. כלומר הוא ירד בכ-1%. זאת בניגוד לזהב, שכבר עלה בלמעלה מ-13% מאז תחילת השנה, כשגם מתכות יקרות אחרות עלו. כאמור, זה בשל המצב בתעשיה שנסגרה בגלל הקורונה.
- 5.איילת 29/06/2020 00:52הגב לתגובה זומי שבאמת רוצה להבין מהי המתכת כסף שהשקעה rick rule ביוטיוב
- 4.אנונימי 17/06/2020 09:55הגב לתגובה זוהאם צפוי מחסור בכסף, זאת שאלת מיליארד הדולר, השוק שלו קטן ואם תהיה דרישה חריגה הוא יטוס, הכל תלוי בהיצע
- 3.דני צור 16/06/2020 18:33הגב לתגובה זוויש עוד הרבה טעויות...
- 2.תודה על האינפורמציה האיכותית (ל"ת)ליאור 16/06/2020 14:45הגב לתגובה זו
- 1.רולטה 16/06/2020 12:25הגב לתגובה זולכו לכדור בדולח לקורא כף יד גם הם יעניקו לכם אותה תשובה כי אין תשובה הכל זה ניחושים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
