בזוס
צילום: gettyimages

רשות ההגבלים של האיחוד האירופי שוקלת להגיש כתב אישום נגד אמזון

מניית ענקית הטכנולוגיה מתרחקת הערב משיא כל הזמנים שקבעה מוקדם יותר השבוע ברקע לירידה בשווקים ודיווחים כי החשדות נגד החברה עשויים להפוך בקרוב לכתב אישום
ניצן כהן | (5)

וול סטריט ג'ורנל מדווח היום כי הרשות להגבלים של האיחוד האירופי שוקלת להגיש כתב אישום נגד אמזון בחשד שזו ניצלה את כוחה המונופוליסטי בתחום קמעונאות האינטרנט ושאבה מידע ממוכרים שעשו שימוש בפלטפורמה שלה והשתמשה בו כדי להתחרות בהם.

ההאשמות החמורות נגד אמזון הועלו לפני כחודש לאחר שמספר עובדים שפרשו מהחברה טענו כי אמזון שואבת מידע ממוכרים שעושים שימוש בפלטפורמה שלה, לומדת על מוצרים פופולריים שהם מוכרים ואז מתחרה בהם. בכך למעשה אמזון עושה שימוש אסור בכמויות המידע העצומות ששוכבות בשרתים שלה כדי לפגוע בסוחרים שסוחרים דרכה.

כדי להבין את המשמעות הקשה של ההאשמות האלה ניתן לחשוב על הדבר כאילו קניון מזהה מה המוצרים הפופולריים שנמכרים בחנויות ששוכרות בו חנויות ופשוט פותח חנויות מתחרות שמוכרות את אותם המוצרים במחירים שונים תוך שהוא מנצל את המידע העודף והכוח שיש לו.

ההאשמות נגד אמזון הן חלום הבלהות של הסוחרים בפלטפורמות האינטרנט המרכזיות דוגמת אמזון. הפלטפורמות האלה נהנות מתנועת קונים משמעותית בעיקר בגלל הביטחון שהן מעניקות לצרכנים ומשכך הן נהנות גם מאמון הסוחרים שכספם מובטח על ידי אמזון וזאת בתמורה לתשלום שהם משלמים לפלטפורמה.

המידע העצום שנאגר בשרתי הפלטפורמות מורכב בעיקר מסודות מסחריים של הסוחרים ומלימוד התנהגות הצרכנים. כך למעשה הפלטפורמה מציפה מוצרים שהיא חושבת שהלקוח, על-פי תנועות קודמות שלו יבקש לרכוש, ומגדילה את הסיכויים שהלקוח ירכוש את המוצר הזה. כאן נכנסת סוגיית העדפת הסוחרים שיציגו ללקוח הפוטנציאלי את מרכולתם בעדיפויות הראשונות וזה, כמובן עולה כסף אבל לא רק אלא נקבע בהתאם לדירוגים של הסוחר וכד'.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הנביא 12/06/2020 13:45
    הגב לתגובה זו
    מכפיל מטורף, מחיר גבוה, לא היה אף פעם תיקון משמעותי במניה, וגם לאחר דוחות גרועים שהיו פעם שעברה, למניה אין גבולות.
  • 4.
    אוצר מדינה מושחתים (ל"ת)
    mr x 12/06/2020 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חנוך 12/06/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    ההאשמות הללו ידועות לכל סוחר אמאזון רציני כבר שנים. אמאזון פועלת נגד הסוחרים בה לטובתה והם נצרכים להמציא בכל פעם מוצר חדש. השבוע הודיע בזוס שהוא לא מעוניין בצרכנים שלא תומכים בBLM והגיע הזמן שזה ייתבטא בשטח כי מרבית הציבור האמריקאי לא תומך בBLM שהיא תנועה פיקטיבית לאנרכיה ולתרומות שהולכות למפלגה הדמוקרטית.
  • 2.
    מוות לאמריקה 12/06/2020 01:00
    הגב לתגובה זו
    מוות לטראמפ מוות לארהב
  • 1.
    רק שיחדשו את המשלוחים חינם לארץ !!! (ל"ת)
    פגיעה ברמת החיים 11/06/2020 22:21
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social