סקטור התעופה לא יחזור לעצמו עד 2023; אלא אם בואינג תצליח להסביר לציבור שהמטוס נקי מקורונה - זה יכול להצליח
לא צריך להיות בעל חוש ראייה חד במיוחד, כדי לראות את הפגיעה הקשה שספג סקטור התעופה העולמי. רק סגירות השמיים של מדינות גרמו לאובדן של מיליארדים, אבל אז באה המכה האמיתית - אף אחד שפוי, שאין לו הכרח, לא רוצה לעלות על מטוס. על אוטובוס לא רוצים - אז להיות כלוא בגוש ברזל מעופף עם עוד עשרות אנשים, שכל אחד מהם הוא נשא פוטנציאלי? לא סביר בעליל.
אבל בואינג (סימול: BA), שעוד לפני המגפה קרטעה בשל פיאסקו הבואינג 737MAX, החליטה כי היא פותחת "יוזמה לאמון הנוסעים", בניסיון ללמד אנשים על הדרכים בהן חברות התעופה מתמודדות עם מניעת הדבקה. יותר מזה, היא מינתה את סמנכ"ל הטרנספורמציה הדיגיטלית בחברה, מייק דילייני, כדי שיעמוד במשימה למציאת הנוסחה שתביא לצמצום הסיכונים להידבקות בתעופה.
זו משימה לא פשוטה בכלל. בעוד שורות אלה נכתבות, אפילו חברות התעופה, הרגולטורים ובהנהלות שדות התעופה, עוד לא ממש יודעים מה המשמעויות הכלכליות ומה הסטנדרט שצריך בכל מטוס ושדה, כדי לשמור על בטיחות הנוסעים וצוות האוויר והקרקע. יש הרבה החלטות גם. אילו סוגים של כימיקלים ישמשו לחיטוי המטוסים, איך לבדוק טמפרטורות - ולא פחות חשוב, אי אפשר לדעת לאיזה יעדים ניתן להגיע? בכל מקרה, מתנהלים דיונים על כל הנושאים הללו.
אבל מה שבבואינג מתכננים זה בכלל ללמד את הנוסעים על המטוס עצמו. כלומר, על הסרקולציה והחיטוי שעובר האוויר במזגנים. המטוסים החדישים ביותר מגיעים עם מזגנים מיוחדים שמסוגלים לפלטר למעלה מ-99.9% מהרעלנים באוויר - כולל וירוסים - כשהמערכת כל הזמן מתחדשת באוויר מבחוץ.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון שהעניק למגזין בארונס, ראש מערך פיתוח מוצרים בבואינג, ג'ים האס, אמר כי הוא בטוח לגמרי באיכות האוויר בתוך המטוס בגלל שלוש סיבות. הראשונה, הכנסת אוויר מהחוץ. השנייה, אופן זרימת האוויר שמגיע מבטן המטוס בצורה אחידה לכל חלקי תאי הישיבה ושלישית היא תחלופת האוויר הגבוהה, שמתבטאת בתחלופה של עד 3 דקות לכל תא הנוסעים. בבואינג גם מדגישים את המובן מאליו, שכל טיסה יקפידו על הפרדה של 2 מטרים, ישימו מסכות, אלכוג'ל וכפפות ועוד ועוד.
"סקטור התעופה לא יחזור לעצמו לפחות עד 2023"
יפה, נחמד, אבל לא מרגיע במיוחד. ראשית, מטוסים היו בין מפיצי המחלה המרכזיים בעולם - יחד עם הקרוזים. שנית, לא כל המטוסים מאובזרים במזגנים החדישים, מה שאומר שזה יכול להשית הוצאות עצומות על חברות התעופה - כשיחד עם כל האמצעים האחרים הנדרשים והירידה בנפח נוסעים במטוס יביאו לעליית מחירי התעופה. נגמרו ימי ה-50 דולר לברלין. לחברות יש כל כך הרבה הוצאות כיום, שכל דבר פרט לעלייה מסיבית של עשרות אם לא מאות אחוזים במחירי הכרטיסים.
שלישית, זה לא משנה אם הנשיא דונלד טראמפ, נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין יעלו כרגע על מטוס - הציבור לוקח את הזמן שלו. הוא מבין שאף אחד לא יודע. אבל וחש/וב להפנים זאת - הציבור רוצה לחזור לחיים הרגילים, הציבור רוצה לפצות את עצמו על החופשה שהתבטלה, הציבור יחזור לטוס, השאלה כמה ומתי?
- וול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?
- רשימת הסנקציות של סין על חברות אמריקאיות והמשמעות למניות הביטחוניות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
בלי קשר, הציבור גם מבין שאנחנו במיתון, כנראה חמור יחסית והציבור יחסוך בהוצאות יקרות, אולי גם בטיסות. העשירים של וול סטריט אולי לא מרגישים את זה, אבל כל היתר כן. לכן על הלוקסוס של התעופה רבים וטובים יוותרו, עד שהכלכלה תתרומם מחדש.
בוול סטריט ובתעשיית התעופה לא מעריכים שנחזור לכמות הנוסעים והטיסות של 2019 בשנים הקרובות ולא יודעים כיצד תיראה ההתאוששות. במחקר שערכו במכון Vertical, צוין כי איגוד התעופה הבינ"ל צופה כי לא נחזור לרמות הקודמות עד 2023 לפחות.
- 16.ישראלית 01/06/2020 14:17הגב לתגובה זוזה לא נכון.. במטוס נדבקים אפילו פחות בגלל סירוקלציית אוויר טובה. זה האנשים שהגיעו למדינות והפיצו מחלות. והרבה רוצים לטוס למדינות בטוחות! מה ההבדל בין להיות בארץ או במדינה עם תחלואה נמוכה?
- 15.הטיסה לשום מקום תהיה הכי פפולארית בתקופה הזו (ל"ת)דוד לוי 25/05/2020 14:30הגב לתגובה זו
- 14.הלוו 25/05/2020 05:25הגב לתגובה זואיפה הוכחה לטענה שמטוסים בין מפיצי המחלה? נתון תומך? מחקר? לגבי כל היתר נשמעו טענות שאנשים יחששו לחזור לים ,למשרדים לפארקים למסעדות ולמלונות בפועל אנחנו רואים שזה לא קרה...גם למטוסים אין ולא יהיה שום חשש. הפגיעה אם תהיה זה רק בדל אמצעי בטחון מוגברים ואו כללי בידוד לאחר חזרה מחול...כל היתר ייפתר מעצמו ...אגב אף אחד כבר לא מדבר על 2 מטר בטיסה זה שטות שלא תקרה בשום אופן
- 13.חזי 24/05/2020 20:00הגב לתגובה זולא כדאי לטוס בשביל כמה ימים ואחר כך להכנס לבידוד ל 14 יום.מי ישלם לנו על חצי חודש חופש? הממשלה?המעביד?תעשו חשבון לבד.
- 12.הברבור הירוק 24/05/2020 06:59הגב לתגובה זוכדאי להשקיע היום בחברות התעופה הטובות באלה שמקבלות סיוע ממשלתי כמו דלתא לופטאנזה אם תוך 3 שניפ ההשקעה תוכפל עשיתים עיסקה נהדרת
- 11.מומחה לקנוניות 24/05/2020 02:36הגב לתגובה זוז"א 99 אחוז ויותר מהסיפור בתקשורת הוא בלוף.
- 10.טסים לאילת עם האוטו. (ל"ת)דוד 23/05/2020 23:58הגב לתגובה זו
- 9.שי 23/05/2020 19:25הגב לתגובה זואיפה אתם חיים ביזפורטל??? אז נכון שהווליום לא יחזור מיד להיות כמו שהיה,אבל אל תשכחו שמספיק שהאמונה קיימת בקרב הציבור,וזה מה שייקבע בסוף
- פרשנדתא 24/05/2020 06:35הגב לתגובה זותהיה חזרה איטית מאוד לטיסות. ואם יהיה גל שני...
- 8.גושטר 23/05/2020 17:32הגב לתגובה זורק עובדי מדינה, מקבלי פנסיה תקציבית וטייקונים יכולים להרשות לעצמם לטוס.
- 7.עד סוף השנה הכל חוזר לעצמו 23/05/2020 14:27הגב לתגובה זועד סוף השנה הכל חוזר לעצמו
- 6.כלכלה עולמית = בית קברות = הדפסת כסף בכמות בלתי מוגבלת עשירי ו ול סטריט חופרים קבר ענק לכלכלה העולמית טראמפ חייב להיבחר לנשיאות אז אין גבול לכל תעלול וכולם שותקים בדרך להלוויה של הכלכלה העולמית (ל"ת)פפה 23/05/2020 14:17הגב לתגובה זו
- 5.סם 23/05/2020 13:32הגב לתגובה זוהמטוס הוא המדביק מס 1 ראו הוזהרתם שמרו על בריאותכם
- 4.עוזי התותח 23/05/2020 11:40הגב לתגובה זובמבנים חדישים עם מעטפת זכוכית ומיזוג מרכזי מסוכן יותר לשהות בהם מאשר במטוס חדיש. אין חלונות והאוויר משותף לכל יושבי הבניין.
- 3.אבי 23/05/2020 11:16הגב לתגובה זומתבססת על כלום
- 2.שמוליק 23/05/2020 10:44הגב לתגובה זוובקיץ לא תהיה קורונה באירופה וארהב. ועד לגל הבא בסתיו יהיו חיסונים וטיפולים.
- 1.הנביא 23/05/2020 09:46הגב לתגובה זועד 2023 אפשר לשלש את הכסף ואף יותר מכך, וזה דיי ודאי. מה רע?
.jpg)
שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות
שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%
שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.
מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.
אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.
ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.
- "רנסנס" תעשייתי - מתכוננים לגל הבא
- המתיחות בין ארה"ב לסין משפיעה על שוק הסחורות והקדמה הטכנולוגית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים
בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.
טראמפ ומאסק (X)מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?
כרגיל עם סיומה של השנה האזרחית, מגיע מבול הערכות לגבי "איש השנה" בוול סטריט, מי השפיע הכי הרבה על התנהגות השוק וכיכב הכי הרבה בכותרות. ברשימה שלי זו השלישייה המנצחת: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אילון מאסק וג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה שהוביל את מהפכת ה-AI
"אנחנו אוהבים לחשוב שהבאנו חדשנות לעסקי החדשות, אבל יש דברים שאי אפשר להמציא מחדש וסקירת סוף השנה היא אחד מהם," כתבה ליז הופמן, עורכת Semafore ולשעבר עיתונאית בכירה בניו יורק טיימס. ברוח צנועה זו, הופמן מונה את תשעת הסיפורים העסקיים הגדולים לשנת 2025, ביניהם היווצרות בועת ה-AI, הקפיטליזם המדיני של הנשיא טראמפ, התפתחות כלכלת הקזינו ועוד. אזקק מכאן את הסיפורים הגדולים שלהם יש אימפאקט משמעותי על השוק גם השנה וגם לשנים הבאות.
ראשית כל, נראה כי למרות אופן הדיבור שלו, המדיניות של טראמפ בכול התחומים מצליחה, כאשר לדעתי הטענה הזו תאומת יותר במהלך שנת 2026 שעומדת בפתח וגם במזרח התיכון. טראמפ הוא ללא ספק האדם המשפיע ביותר על העולם הכלכלי שוול סטריט בתוכו.
הופמן מדייקת כשהיא כותבת כי "המכסים של הנשיא דונלד טראמפ היו או תיקון הכרחי לשנים של מדיניות סחר קלוקלת או מס מיותר ומעוות שוק על האמריקאים. מה שהם לא היו, להפתעתם של כלכלנים ומשקיעים רבים שציפו לכך, זה אסון כלכלי. עסקים הסתגלו, המחירים עלו מעט, ומנהלים, שקראו נכון את הקהל, מיהרו לעצב מחדש את סדרי העדיפויות שלהם כביטחון לאומי. "יום השחרור" (השם שהעניק טראמפ ליום הטלת המכסים) היה מטח הפתיחה של שכתוב גורף של המדיניות הכלכלית של ארה"ב, שראה את הממשלה מפנה משאבי מדינה הן לתעשיות לאומיות חיוניות והן למופעי צד שהעשירו את המעגל הפנימי של הנשיא. גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים עוסקים כעת בבחירת מנצחים ומפסידים ודוחפים את ארה"ב לעבר מודל ממשלתי שמדינות אחרות, בעיקר באסיה ובמזרח התיכון, מתרחקות ממנו".

- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם אילון מאסק וג'נסן הואנג הסיפור הוא שונה וסנסציוני, מאחר והשניים הללו משנים את העולם באמצעות מהפכת הטכנולוגיה. הואנג, יליד טייוואן שהיגר לארה"ב, סיים את לימודיו באוניברסיטת סטאנפורד והקים את אנבידיה ב-1993 אותה הוא מוביל מאז. הוא הצליח למזג את הבינה המלאכותית לתעשייה, הרבה קודם לתחזיות ושינה לחלוטין את כלכלת העולם. אין שום ספק שהתואר "הארכיטקט של ה-AI" שניתן לו ע"י מגזין Time מוצדק וכך גם הערך המטורף שהשוק מעניק לחברה שלו. כל זה ללא קשר להחלטה שלו להקים מרכז פיתוח בישראל, החלטה שמלמדת אותנו גם לקח, לפיו אם נפסיק להתעסק או לבכות על מר גורלנו ובמקום זאת נמשיך בדרך שהתוו מנהיגי הציונות, מבלי לחשוד בכל אחד שהוא נגדנו, אז המילים "אור לגויים" לא יהוו סיסמה בלבד, אלא הן יהיו למציאות.
