מלחמת סחר
צילום: istock

האם טראמפ מימש את האיום שלו כלפי סין?

יום המסחר בוול סטריט עבר להתנהל בירידות שערים חדות, בהמשך לירידות של 2.1% שנרשמו אמש. ברקע לירידות היום, דיווחים כי קרנות הפנסיה בארה"ב עצרו את ההשקעות בשוק הסיני. במקביל טראמפ מצייץ: "הדיו עוד לא התייבש מהחתימה על ההסכם סחר, והעולם הוכה ע"י מגיפה מסין"
עמית נעם טל | (12)

אתמול דווח ברשת החדשות פוקס כי טראמפ שוקל לאסור על קרנות הפנסיה בארה"ב להשקיע בחברות סיניות - הערב נראה כי הממשל האמריקני אכן מימש את האיום. ע"פ דיווחים בארה"ב, מועצת ההשקעות של קרנות הפנסיה בארה"ב (FRTIB) הודיעה כי היא משהה העברת 40 מיליארד דולר לקרנות העוקבות אחר השוק הסיני. בעוד שלא מדובר עדיין בביטול מוחלט של ההשקעות, מדובר בהידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות.  המתיחות בין 2 המדינות חזרה לעלות בימים האחרונים לרמות שיא ברקע לעובדה כי סין איננה עומדת עד כה בתנאים של הסכם "השלב הראשון" שנחתם בינואר האחרון. כאשר הצד הסיני טוען כי לנוכח האירועים בעולם בחודשים האחרונים סביב נגיף הקורונה, הצדדים צריכים לשנות את תנאי ההסכם.  נזכיר כי בהסכם נקבע כי סין תגדיל את הייבוא שלה מארה"ב ב-200 מיליארד דולר בתוך כשנתיים. כבר במעמד החתימה נטען כי מדובר במספר גבוה במיוחד, שסין תתקשה לעמוד בו. כך לדוגמא, סין שמייבאת כיום מוצרי אנרגיה מארה"ב (נפט, גז טבעי מונזל, מוצרים מזוקקים ופחם) בשווי של כ-9 מיליארד דולר אמורה להגדיל את היקף היבוא ל-42.9 מיליארד דולר עד סוף 2021. במקביל לדיווחים על מימוש האיום של טראמפ, הנשיא מצייץ לפני זמן קצר ציוץ שמצביע על פערים גדולים מאוד בין הצדדים ובנוסף טראמפ רומז היום שוב שסין אשמה בהתפרצות נגיף הקורונה. "כפי שאמרתי הרבה זמן, להתמודד עם סין זה עסק יקר מאוד. אנחנו רק חתמנו על הסכם סחר איתם, הדיו עוד לא התייבש, והעולם הוכה ע"י מגיפה מסין".   

הציוץ של טראמפ: המתיחות עם סין עולה כעת לרמה חדש

הרחבה מיד

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    עמוס 14/05/2020 09:18
    הגב לתגובה זו
    לא ראיתי בשום מקום חתימה של הסינים על "השלב הראשון". כלומר סין בכלל לא מחוייבים להסכם. זה מדהים אותי כמה משחקים עם הידיעה הזאת. כל פעם משהו חדש כדי להוריד את השוק או כדי להעלות את השוק. אנחנו נמצאים בתחילת מלחמת העולם השלישית ובינתיים הכח הצבאי בכלל לא משתתף. המלחמה היא כלכלית.
  • 9.
    ימין 14/05/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    כמה אהבה הערכה וכבוד יש לך לביבי חחחחח
  • 8.
    ליברמן 14/05/2020 08:39
    הגב לתגובה זו
    הנזק שגרמה סין לעולם הוא הרבה יותר מהתועלת במשך כל השנים...ועל כך היא תשלם במלחמה ...
  • 7.
    פריקלי פיט 14/05/2020 01:11
    הגב לתגובה זו
    הסינים לא ישנים בלילה. מרוב צחוק.
  • 6.
    חכם סיני אמר מי שקונה בזול משלם ביוקר (ל"ת)
    kobes 14/05/2020 00:29
    הגב לתגובה זו
  • ששש 15/05/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    הכי יקרים
  • 5.
    טראמפ 13/05/2020 23:18
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה אבל זה עונשו של כל רשע
  • 4.
    עומר 13/05/2020 22:48
    הגב לתגובה זו
    חייב לעצור את הענק הסיני שמשתלט על העולם. חייבים להעמיד את הסינים במקומם !!! מעתיקנים נבזים
  • 3.
    ביבי 13/05/2020 22:23
    הגב לתגובה זו
    כדברי שרה מנהיג מוערץ שבקלות יכל להיות נשיא ארהב. .מעניין איך ביבי היה מצותת לכל אזרחי מדינות ארהב . עוקב אחריהם . המהפכה הראשונה שלו תהיה טלפון לכל אזרח . ובניית חומה על חשבונו .
  • 2.
    מחריב את הכלכלה של ארה"ב והעולם (ל"ת)
    טראצפ 13/05/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כמו ביבי 13/05/2020 19:41
    הגב לתגובה זו
    שנדבקים בכוח לכסא. מיותרים לגמריי מרביתם
  • ואולי המשוגע הוא אתהעם תגובות פופוליסטיות חסרות בינה? (ל"ת)
    בדוק את עצמך 14/05/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.