דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג
צילום: getty images, Artyom Ivanov

"המתיחות בין סין לארה"ב תחריף; סכנה להפרדה בין המעצמות"

בבנק לומברד אודיה טוענים כי גם הנשיא טראמפ וגם ג'ו ביידן ישחקו על סנטימנטים אנטי-סיניים בעקבות משבר הקורונה. בבנק אוף אמריקה דווקא סבורים שטראמפ ינסה למנוע זעזועים בבורסה עד הבחירות, אבל אחרי הבחירות זה כבר סיפור אחר
ארז ליבנה | (15)

 האם הבחירות בארצות הברית יביאו להמשך התדרדרות היחסים בין המעצמה החזקה ביותר בעולם לבין סין? הדעות על כך חלוקות. בבנק לומברד אודיה, סבורים כי גם הנשיא דונלד טראמפ וגם המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן, יחריפו את הטונים לקראת הבחירות לנשיאות שיערכו בנובמבר.

  

"המתיחות בין ארה"ב לסין עלתה בשבוע האחרון בעקבות חוסר יכולתה של סין לרכוש את כמות הסחורות הנדרשת במסגרת ה'שלב הראשון' בהסכם הסחר, והאמונה הגוברת של ארה"ב כי סין אולי לא הייתה שקופה בהתפרצות נגיף הקורונה", כתב סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק השוויצרי  במכתב למשקיעים.

 

"ככל שנתקרב לבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר, המתיחות תלך ותחריף ובכך תחליש את פוטנציאל ערך היואן. ייתכן ומחיקת העסקה כבר בשלב הראשון, עסקה שנראית כאחת מההצלחות הנשיאותיות של טראמפ, לא מתיישבת עם האינטרסים שלו. ומן הצד השני, אנו מאמינים שהדאגה השנייה שלו - המתחים סביב התפשטות הנגיף - עשויה להמשיך לגדול, ובמיוחד לקראת הבחירות", הוסיף.

 

מוניה טוען שעל פי הסקרים, התפיסה של אזרחי ארה"ב על סין הפכה לשלילית יותר בקרב הרפובליקנים והדמוקרטים כאחד. יחד עם זאת, באופן מעניין, גם הדירוגים של הנשיא טראמפ ושל ג'ו ביידן ירדו.

 

"מאחר שהנגיף גבה מחיר חסר תקדים על כלכלת ארה"ב, סביר להניח כי המרדף אחר מדיניות קשה יותר נגד סין תהפוך לעוגן עבור הנשיא טראמפ ועבור ג'ו ביידן בחודשים שיקדמו לבחירות", כתב.

 

"יש הטוענים כי ארה"ב כבר שוקלת מספר צעדים כנגד סין, כמו מאמצים לחנוק את זרימת ההון לנכסים סיניים, הסרת החסינות הריבונית של סין, מאמצים להאיץ את העברתם של מתקני הייצור מסין והעלאת מכסי הסחר".

 

"בהתחשב בהתפתחויות אלה, התרחיש המרכזי שלנו צופה כעת כי הרטוריקה נותרת קשה אך הרשויות הסיניות פועלות לכיסוי שער הדולר ליואן. לכן, סביר להניח כי טווח 7.05-7.10 יחזיק בחודשים הקרובים. לסין יש תמריץ לשמור על יציבות המטבע שלה, במיוחד לקראת ישיבת הקונגרס העממי הלאומי שתתקיים בשבוע השלישי של מאי", הוסיף.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לסיכום הוסיף מונייה כי "עם זאת, עצירת ההסלמה במתיחות בין המדינות, הפחתת התעריפים הקיימים והתאוששות מהירה יותר של הכלכלה הסינית והעולמית יכולים להביא לחיזוק המטבע. מנגד, קיימים סיכונים לשוק דובי אם יבוצע מהלך של הרשויות האמריקאיות להפסקת הסכם הסחר בשלב הראשון, 'עונשים' קשים יותר על סין כמו הגדלת מכסים או צמיחה עולמית חלשה יותר".

 

במקביל, בבנק אוף אמריקה דווקא חושבים כי הנשיא טראמפ ישמור את המתיחות על אש נמוכה כדי לא לפגוע בשווקים הפיננסיים. "המתחים בנוגע למגפה, התווסף לרשימה ארוכה של מתחים קיימים", כתבו בבנק. "אבל האפשרות לסנקציות על סין לפני הבחירות נראית פחות סבירה. עם זאת, לאחר הבחירות, ישנה אפשרות לזעזוע כתוצאה מפירוק הזוגיות בין המעצמות", סיכמו בבנק.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    סל 18/05/2020 15:11
    הגב לתגובה זו
    העולם צריך לנתק קשרים עם סין שהיא גרמניה הנאצית של המאה ה21.
  • 11.
    היום שאחרי...הבחירות. יגיע לפני (ל"ת)
    אנונימי 17/05/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רמי 13/05/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    עקב המצב אנשים יחפשו מקלט בדולרים חיים
  • חגי 15/05/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    יחלש
  • 9.
    לרון 13/05/2020 13:29
    הגב לתגובה זו
    ומסקנה אחת,הגלובליזציה נחלשת והבדלנות מתחזקת!
  • 8.
    כשלון מוחלט !!! 13/05/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
    בכל דבר שרק נגע בו ... ואני לא מתכון לנשיא סין .
  • 7.
    דניאל 13/05/2020 12:49
    הגב לתגובה זו
    עד שהנשיא הזבל הזה לא יתפגר לא יהיה טוב בעולם.
  • אני 14/05/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
    תתרגל כי הוא נשאר לעוד ארבע שנים מאמי.
  • 6.
    דבר אחד בטוח אם יהיה פיצוץ להיכנס לשורט עד תחתית חדשה (ל"ת)
    הצלף 13/05/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    טראמפ 13/05/2020 11:49
    הגב לתגובה זו
    הרס את בעולם מכל הבחינות כלכלית מדינית יודע שלא ייבחר תמות נפשי עם פלישתים זה המוטו שלו בשנת 2008 אובמה שלא אהבנו הציל את הכלכלה כל יום נאם והרגיע את המצב .עכשיו לא מספיק הקורונה מתים מובטלים קרנות השתלמות קופות גמל ירדו פנסיות בצרות לכולם אז מגיע השוחט ושורף כל חלקה טובה והעולם נגרר אחריו
  • 4.
    תמים 13/05/2020 11:24
    הגב לתגובה זו
    הנשיא טראמפ עושה מהנשיאות שלו קומדיה, כי הוא עשיר מאד.
  • 3.
    טראמפ 202! (ל"ת)
    אי שם 13/05/2020 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ליצן החצר שהרס את כלכלת ארה"ב בשתי ידיו (ל"ת)
    טראמפ 13/05/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אולי לא יבחר . כולם ראו שהוא בלוף כמו ביבי (ל"ת)
    טראמפ 13/05/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
  • אני 14/05/2020 21:19
    הגב לתגובה זו
    איך זה יכול להיות?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.