משקיע השקעה ניתוח פיננסי בורסה מניות
צילום: Istock

בזמן שהשווקים סערו - הבנק המרכזי של שוויץ הסתער על הנאסד"ק

הבנק המרכזי של שוויץ, שהזרים מיליארדי דולרים לשוק המניות בארה"ב בשנים האחרונות, רשם הפסד של יותר מ-39.34 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020. למרות זאת, שווי הפוזיציות ירד רק ב-3.5 מיליארד דולר. מניות הטכנולוגיה הגדולות ממשיכות להיות המרוויחות הגדולות 
עמית נעם טל | (9)

האבטלה בארה"ב זינקה לרמה של 14.7% בחודש אפריל? המודלים של הפד' חוזים התכווצות היסטורית של עד 36% בתמ"ג בארה"ב ברבעון הנוכחי? נתונים אלו לא השפיעו על השווקים הפיננסים בחודשיים האחרונים. נראה כי יש היום הסכמה גורפת כי האחראים העיקריים לפער בין נתוני המאקרו החלשים לביצועי המדדים המובילים הם הבנקים המרכזיים, שהזרימו טריליוני דולרים  לשוקי האשראי. אך האם פעולות הבנקים המרכזיים יכולות להסביר גם את הפער בין הסקטורים השונים? בהחלט כן!

רקע קצר 

בשנים האחרונות נחשבת שווייץ למקלט יחסית בטוח עבור המשקיעים לנוכח החולשה בשאר הכלכלות בעולם. בעקבות כך, אנשים רבים רוצים להחזיק כמויות גדולות של נכסיהם בפרנק השוויצרי, דבר שהופך את הפרנק השוויצרי לחזק מידי ופוגע בכלכלה השוויצרית. בתגובה להתחזקות המטבע המקומי, הבנק המרכזי בשוויץ החל להדפיס בשנים האחרונים האחרונות הרבה כסף על מנת להחליש את ערך הפרנק. 

יתרות המט"ח של המדינה החלו לזנק, והבנק החל להשקיע אותן במניות מסביב לעולם ובפרט בשוק האמריקני במניות הטכנולוגיה הגדולות. כתוצאה מתהליך זה, הפך הבנק המרכזי בשנים האחרונות להיות בעל המניות ה-8 בגודלו בארה"ב, מבין כל הגופים  הגדולים (מוסדיים, קרנות ועוד) שמחזיקים במניות בוול סטריט. 

למי שזה נשמע קצת מוכר, גם בנק ישראל פועל באותה צורה, כאשר הוא משקיע חלק מיתרות המט"ח שלו בשוקי המניות בארה"ב.

 

רבעון כואב לבנק

ע"פ הדוחות של הבנק לסוף 2019, הפוזיציות של הבנק בשוק המניות בארה"ב הסתכמו ב-97.5 מיליארד דולר – שיא כל הזמנים. הפוזיציות הגדולות ביותר של הבנק התרכזו בחברות הטכנולוגיה הגדולות: אפל, מייקרוסופט, אמזון, פייסבוק. לנוכח הירידה ברבעון הראשון של 2020, הבנק דיווח על הפסד עצום של 39.34 מיליארד דולר, כאשר 32.69 מיליארד דולר הגיעו מתיק ההשקעות של הבנק והשאר הושפע משינויים בשוק המט"ח. 

למרות הפסדים אלו, הבנק דיווח בימים האחרונים כי הפוזיציות שלו בשוק המניות בארה"ב עמדו על 94 מיליארד דולר בסוף מרץ האחרון – ירידה של 3.5 מיליארד דולר בלבד. הסיבה לפער: בעוד השווקים סערו, הבנק הגדיל משמעותית את הרכישות שלו בשוקי המניות. 

נכון לסוף הרבעון האחרון, הבנק ממשיך להתמקד בחברות הטכנולוגיה ומחזיק בפוזיציות בהיקף של 13.4 מיליארד דולר במניות ה-FAAMG (פייסבוק, אפל, אמזון, מייקרוסופט וגוגל). כאשר נזכיר כי מניות אלו מהוות מעל ל-20% ממדד ה-S&P500. 

חשוב להדגיש כי אמנם מדובר בבנק המרכזי הגדול ביותר שמבצע השקעות ישירות במניות בוול סטריט, אך כל הבנקים המרכזיים מבצעים פעולות דומות עם יתרות המט"ח שלהן (גם בנק ישראל כאמור). ההתמקדמות של הבנק בסקטור הטכנולוגיה מאותת שרוב הבנקים המרכזיים מנהלים בצורה דומה את השקעותיהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אבי 13/05/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    מענין גם השויצרים חסרי אחריות . לא יכלו להגן על הנכסים שלהם בכמה גרושים של שורט.
  • 5.
    fu,c 12/05/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    ב2008 הזהרנו-והשוק קרס ב 50%-חוב ארהב עלה מ6 ל 20 טרליו מ2018 החוב עלה ליותר מ 23טרליון שוב הרצה - זהירות סיבוב נוסף - ענין של זמן
  • 4.
    שמעון 12/05/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
    העתיד - בענן/ איקומרס/מיכשור רפואי/סייבר.....
  • 3.
    שורטיסט 11/05/2020 23:25
    הגב לתגובה זו
    בקיצור הרצה אחת גדולה . הבנק השוויצרי רוכב על הטכנולוגיה וכשיבהל בגל הירידות הבא ימכור וייצר מרחץ דמים . שומר נפשו ירחק ))
  • לא נלחמים נגד בנק מרכזי (ל"ת)
    מישהו 12/05/2020 08:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לעולם חוסן 11/05/2020 19:35
    הגב לתגובה זו
    והמיתון העולמי יחנוק
  • רז 12/05/2020 09:55
    הגב לתגובה זו
    בפועל-תיקונים פה ושם.
  • 1.
    לרון 11/05/2020 18:58
    הגב לתגובה זו
    כמה הנגיד פישר פעל נכון!!
  • אנונימי 12/05/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    רק בלגן עשה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.