
משבר הסאבפריים בשוק הרכב בארה"ב ממשיך לצבור תאוצה
כמדי רבעון, הפד' מפרסם דו"ח העוקב אחר נתוני ההלוואות בסקטורים השונים. לנוכח האירועים בחודשים והזינוק באבטלה (לכתבה המלאה), הדו"ח שפורסם אמש לרבעון הראשון של 2020 הופך למעניין במיוחד. ההשפעות של האירועים בחודשים האחרונים עוד מורגשות, אך ניתן כבר לסמן את ההלוואות לשוק הרכב במוקד מסוכן לרבעונים הקרובים. במהלך הרבעון הראשון של 2020 הסתכמו ההלוואות לשוק זה ב-1.35 טריליון דולר. מתוך סכום זה, החלק של ההלוואות שנמצאות כרגע באיחור חמור (כלומר מעל ל-90 יום) עלה ב-13% ביחס לרבעון הקודם והגיע לרמה של 5.05% מתוך כל ההלוואות בשוק. מדובר ברמה הנמוכה במעט מהשיא שנרשם במשבר הכלכלי הקודם (עם נתון של 5.27% מכלל ההלוואות לסקטור) – וכל זה מתרחש כאשר הצרות של משקי הבית בארה"ב רק בתחילתן. לפי נתונים של סוכנות הדירוג פיץ', האיחורים בהחזרי הלוואות של הפרטים עם דירוג אשראי של פריים עמד בחודש מרץ האחרון של שפל 0.27% בלבד. המשמעות היא שנכון לרבעון האחרון, רוב הבעיות מתמקדות בדירוגים הנמוכים ה-"סאבפריים". חשוב להדגיש כי הבנקים הגדולים בארה"ב מהווים חלק קטן יחסית בשוק ההלוואות לרכבים מאז המשבר הכלכלי ב-2008, לאחר שהבינו עד כמה מסוכן התחום. רוב המימון בשוק זה מגיע מחברות מימון ייעודיות לתחום. חברות אלו הגידלו משמעותית את כמות ההלוואות במהלך העשור האחרון, כאשר הרכבים עצמם מהווים בטחונות עבור ההלוואות. אחת מאותן חברות מימון לסקטור היא קרדיט אקספטנס (סימול:CACC), שדיווחה ב-20 באפריל כי לנוכח נגיף הקורונה חווה "עיכובים משמעותיים בתשלומים" מצד הלקוחות. חברה נוספת מהתחום, אלי פיינשל (סימול:ALLY), דיווחה באותו היום כל הפרשה של 504 מיליון דולר לטובת בניית רזרבות לקראת הפסדי האשראי הצפויים בחודשים הקרובים. בסביבה הנוכחית, בה הפד'/ הממשל מחלצים כמעט כל חברה שנקלעת לצרות, קשה לראות כיצד חברות המימון לשוק זה מגיעות למצב של חדלות פירעון. עם זאת, מדובר בחדשות רעות למשקיעים המצפים להתאוששות במכירות בשוק הרכב. הבנקים הגדולים מחוץ לתחום מאז 2008 וכעת גם חברות המימון מהדקות את התנאים. ללא אשראי, אין לסקטור יותר מידי סיכוי לחזור לצמוח.
- 4.צחי 08/05/2020 17:04הגב לתגובה זולקנות רכב עם הלוואה של חברת המכוניות או מי מטעמה ומשות'. קודם לבדוק אפשרות להלוואה רגילה בבנק. בדרך כלל ריביות יותר נמוכות, והרכב לא משועבד.
- 3.כותבי תרחישים 06/05/2020 19:05הגב לתגובה זוהבנקי מיצרים כסף-שנית-מיצרים כסף-בעיקר במשכנתאות דירה במחיר 100$ משכנתא 80$- אותה דירה ב200 משכנ 160 כמה רווח בשני בין שני הדירות ? הפתעה-אל תגידו לא ידענו
- רוזן 06/05/2020 21:20הגב לתגובה זועדיין כדאי לקחת משכנתה של 160 אם ערך הדירה עולה ל 200 . אם יש משבר כלכלי גדול פשוט נותנים לבנק לקחת את הבית ולא מחזירים את המשכנתה
- 2.תומר 06/05/2020 19:04הגב לתגובה זואבל השוק בשלו, לא מעניין שום דבר
- 1.המשועמם 06/05/2020 18:55הגב לתגובה זולכן טסלה צריכה להגיע ביומיים הבאים לשיא כל הזמנים.

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית
לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים
אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29% . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.
פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים.
דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.
האיזון בין עלות לביצועים
הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.
- טסלה עולה; המשקיעים מעדיפים לשלם 30 מיליארד דולר - העיקר שמאסק נשאר
- השכר הכי גבוה מעולם לאדם הכי עשיר מעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.

הנאסד״ק עלה ב-1%; אפל קפצה ב-4%, ג׳ייפרוג זינקה ב-12%
וול סטריט סיימה את השבוע במגמה חיובית, כאשר המדדים המובילים התקרבו לשיאים חדשים על רקע עונת דוחות חזקה ותקווה להסכם בין ארה״ב ורוסיה לסיום
המלחמה באוקראינה. מדד S&P 500 עלה כמעט ב־1% והתקרב לרמה של 6,400 נקודות, הנאסד״ק עלה ב-1%, הדאו עם 0.5%. מדד מניות ״שבע המופלאות״ היה קרוב גם הוא לשיא חדש, ואפל האריכה את רצף העליות לשלושה ימים עם זינוק מצטבר של 13%. מניות פאני מיי ופרדי מק זינקו בעקבות דיווחים
על כוונת הממשל למכור מניות בהנפקה שעשויה לצאת לדרך עוד השנה.
תשואת האג״ח הממשלתי ל־10 שנים עלתה בשלוש נקודות בסיס ל־4.28%. הדולר נותר כמעט ללא שינוי, והנפט רשם תנודתיות במהלך היום. הממשל האמריקני רמז כי יוציא מדיניות חדשה שתבהיר שייבוא מטילי זהב לא יהיה כפוף למכסים – צעד שנועד להרגיע את שוק המתכות היקרות לאחר ימי מסחר תנודתיים בזהב.
במקביל, דיווח של בלומברג ציין שגורמים אמריקנים ורוסים פועלים לגיבוש הסכמות בנוגע לשטחים לקראת פסגת טראמפ–פוטין, שעשויה להתקיים כבר בשבוע הבא.
בנושא המכסים, טראמפ אמר כי המכסים "משפיעים בצורה חיובית עצומה על שוק המניות", ואף הוסיף כי "כמעט בכל יום נשברים שיאים חדשים" וכי "מאות מיליארדי דולרים זורמים לקופת המדינה". יחד עם ציפיות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בהמשך, ישנם בשוק מספר גורמים שיכולים להמשיך ולתמוך במגמת העליות – כל עוד הכלכלה האמריקנית שומרת על יציבות.
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; קרוקס צנחה ב-29%, אינטל ירדה ב-3%
- הנאסד״ק עלה ב-1.2%; אפל קפצה ב-5%, גילת זינקה ב-25%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האיתריום פורץ את רף ה־4,000 דולר – יותר מחלופה לביטקוין - זרימת הון מוסדי, אימוץ על ידי חברות ופינטקים, וצעדים רגולטוריים חדשים
בארה״ב מחזקים את מעמדו של איתריום כמנוע מרכזי בכלכלה הדיגיטלית ומאותתים על פוטנציאל צמיחה נוסף.