סגירה ירוקה בוול סטריט: אפל עלתה ב-1.5%, טסלה קפצה ב-8.6%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.1%, כאשר הורגש שוני רב בין הסקטורים. ברקע למסחר, המתיחות בין ארה"ב וסין חוזרת למרכז הבמה. במקביל, בשוק מאוכזבים מהודעות הפד' על הורדת הרכישות בשוק האג"ח הממשלתי. עם זאת, הפד' מודיע היום כי יתחיל לרכוש בשוקי האג"ח הקונצרנים כבר בימים הקרובים (לכתבה המלאה).
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין גם היום: מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה היום לרמה של 3.58 מיליון איש, כאשר מספק הנדבקים היומי ממשיך להיות קבוע ברמה של 70-100 אלף ביום. מספר הנפטרים ברחבי העולם עלה היום ל-248,655. מספר המחלימים מהנגיף עלה לרמה של 1.16מיליון איש. ארה"ב ממשיכה להוות את מוקד ההתפרצות הגדול ביותר עם קרוב ל-1.2 מיליון נדבקים ולמעלה מ-68 אלף נפטרים.
בימים האחרונים נראה כי הממשל האמריקני בוחר לעלות את המתיחות עם סין. לאחר שביום שישי האחרון טען טראמפ כי יש לו הוכחות כי הנגיף הגיע מהמכון הווירולוגי ווהאן, טראמפ טוען כעת כי יש לו "אקדח מעשן" שמוכיח כי סין אשמה בהתפרצות הנגיף ומאיים על הטלת מכסים נוספים כעונש.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגזרת המאקרו, נתוני המאקרו שהתפרסמו היום ממשיכים להצביע על האטה משמעותית בפעילות הכלכלית. מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור באירופה לחודש אפריל ירד לרמה של 33.4 נק' בלבד, נמוך מהצפי המוקדם שעמד על קריאה של 33.6 נק'. נזכיר כי כל קריאה מתחת לרף ה-50 נק' מאותתת על צפי להאטה בפעילות. סקר אמון המשקיעים באירופה לחודש מאי על מינוס 41.8 נק', נמוך מהצפי המוקדם בשוק.
בתוך כך, לאחר הראלי החד בשווקים נראה כי הפד' מוריד משמעותית את תמיכתו בשבועיים האחרונים. כפי שציינו בשישי האחרון (לכתבה המלאה), מאזן הבנק עלה בשבוע הקודם ב-83 מיליארד דולר בלבד, העלייה הקטנה ביותר בחודשים האחרונים. בנוסף, הפד' הוריד את צפי הרכישות שלו בשוקי האג"ח הממשלתיים לרמה של 8 מיליארד דולר בלבד בשבוע הקרוב. לנוכח צפי הגיוסים של הממשל האמריקני לחודש הקרוב, המשמעות היא שהסקטור הפרטי יצטרך לממן חוב בהיקף של 200 מיליארד דולר בחודש הקרוב. האם השווקים מסוגלים לכך? לא בטוח, ונראה כי הפד' "בודק" את השווקים.
בגזרת הסחורות, הנפט עלה הערב ב-7.6% ונסחר ברמה של 21.2 דולר לחבית. מחיר החוזה לחודש יוני השלים ביום שישי האחרון עלייה של יותר מ-100% בתוך מספר ימים ברקע לדיווחים על התפוגגות של הלחץ על המלאים והשינויים שהתבצעו בתעודות הסל העוקבות אחר הסחורה. (לכתבה המלאה).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במרכז
מניות חברות התעופה ירדו הערב בחדות ברקע להודעה של וורן באפט בסופ"ש האחרון כי הוא חיסל את הפוזיציות בחברות אלו בחודש האחרון. בהקשר זה נציין את אמריקן איירליינס (סימול:AAL) שירדה ב-7.8%, דלתא איירליינס (סימול:DAL) שאיבדה 6.4%, ואת מניית יונייטד איירליינס (סימול:UAL) שירדה 5.1% לאחר ירידות של 10% ביום שישי האחרון.
ענקית הקמעונאות אמזון (סימול:AMZN) מחקה ירידות של 1.1% ונסגרה בעליות של 1.2%. המניה ריכזה עניין לאחר ירידות של 7.6% ביום שישי האחרון ברקע לאכזבה מהדוחות ודיווחים על הסתבכות משפטית של החברה (לכתבה המלאה).
מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) קפצה הערב ב-8.6% לאחר ירידות של 10.3% ביום המסחר האחרון. הירידות החדות מגיעות ברקע לציוצים מוזרים של מנכ"ל החברה, אילון מאסק. בין היתר נכתב כי "מחיר המניה גבוה מידי" (לכתבה המלאה).
ענקית הטכנולוגיה פייסבוק (סימול:FB) עלתה ב-1.5% והמשיכה לרכז עניין לאחר שדיווחה בשבוע שעבר על רווחים של 4.9 מיליארד דולר לעומת רווחים של 2.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד (לכתבה המלאה).
- 9.הכיוון למעלה חזק 05/05/2020 07:02הגב לתגובה זופלוס 4 אחוז לפחות
- 8.השוק יחזור. (ל"ת)Salom 05/05/2020 00:06הגב לתגובה זו
- 7.אוהד 04/05/2020 22:29הגב לתגובה זוהמשק בארץ מתחיל להשתחרר מתחילים להתקדם זמן העליות כנראה מתקרב !
- 6.5000 בספר תורות 04/05/2020 22:21הגב לתגובה זוNDX נאסדאק ספרתם 12345 מ21-30 לאפריל כן -כן ? תחטופו נבוט לראש .
- 5.עופר 04/05/2020 21:30הגב לתגובה זוארביטראז' קטסטרופה. מנייה פשוט פח . 9 דולר למניה , איזה עלבון.
- יהיה בסדר סבלנות 1 (ל"ת)רוני 04/05/2020 22:55הגב לתגובה זו
- 4.מכוני הכושר נפתחים, הולמס פלייס מחר תעלה ב12 אחוזים (ל"ת)אלכס 04/05/2020 19:38הגב לתגובה זו
- עופר 04/05/2020 21:28הגב לתגובה זובלי בריכה, בלי מלתחות, כולם סגורים, נדבקים ומדביקים. לא תודה. מתכון לארון.
- יש מצב שתעלה גם יותר, מניה חזקה מאוד (ל"ת)רוני 04/05/2020 21:11הגב לתגובה זו
- 3.נגמרה לפני שהתחילה . (ל"ת)הבדיקה של הפד ... 04/05/2020 16:19הגב לתגובה זו
- שום דבר למעשה לא התחיל להלכה כך שלא היה מה שיסתיים. (ל"ת)ל 3 04/05/2020 16:52הגב לתגובה זו
- 2.עד כלות......!! (ל"ת)פרופ' איצ100 04/05/2020 16:16הגב לתגובה זו
- אין לכם מה לעשות ? דחפו את האצבע .... (ל"ת)די ללקק עם האצבע 04/05/2020 18:30הגב לתגובה זו
- . 04/05/2020 20:11ולשקול זהב ולשימו בערמות בכספות. די נמאס.
- 1.נו....לאן הולכים אחרי ראלי מטורף? (ל"ת)תומר 04/05/2020 16:07הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
