נפט
צילום: iStock

מחיר הנפט משלים עלייה של יותר מ-100% בפחות משבועיים

מחיר חוזה הנפט לחודש יוני ממשיך להתאושש מהירידות החדות ברקע לתחילת הקיצוץ של ארגון אופ"ק היום. במקביל, מספר אסדות הנפט בארה"ב ירד השבוע בעוד 53 אסדות. הבעיה למשקיע הממוצע: אין דרך טובה היום להיחשף לשוק
עמית נעם טל | (22)
נושאים בכתבה נפט שער הדולר

לאחר הירידות החדות בחודש האחרון, מחיר חוזה הנפט לחודש יוני מתאושש בצורה מרשימה בימים האחרונים. מחיר החוזה עולה כעת ב-5.4% לרמה של 19.8 דולרים לחבית, עלייה של יותר מ-100% בתוך פחות משבועיים. 

ברקע לעלייה, נראה כי 2 גורמים עיקריים מורידים את הלחץ על החוזה. הגורם הראשון הוא סימנים כי עודף ההיצע בשוק יורד בימים האחרונים ברקע להתחלת הקיצוץ בתפוקת ארגון אופ"ק. ע"פ הדיווחים היום, התעריף היומי להשכרת מכליות לסעודיה צלל משמעותית בימים האחרונים. במקביל, נזכיר כי החל מהיום מתחילים באופ"ק לקצץ את תפוקת הנפט ב-9.7 מיליון חביות ביום. 

נציין כי הערב דווח כי מספר אסדות הקידוח הנפט בארה"ב ירד בשבוע האחרון בעוד 53 אסדות לרמה של 325 אסדות נפט בלבד. הנתון הנמוך ביותר בשנים האחרונות, כאשר הצפי הוא שהתהליך ימשך בתקופה הקרובה כיוון שהמחיר הנוכחי של הנפט לא כדאי עבור חברות רבות. 

מספר אסדות הנפט הפעילות היום בארה"ב (Baker Hughes​)

במקביל, העובדה כי רוב המסחר על חוזי הנפט מצד תעודות הסל עבר בשבועיים האחרונים לחוזים העתידיים הרחוקים יותר, מורידה כעת משמעותית את הלחץ מהחוזה לטווח הקצר. 

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    דלק קבוצה (ל"ת)
    קיקו 02/05/2020 20:27
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יעל 02/05/2020 18:34
    הגב לתגובה זו
    מחיר חבית נפט תוך חודשיים שישים דולר.
  • מלי 03/05/2020 00:36
    הגב לתגובה זו
    מי מאמין לתשובה הנפט לא יכולה להתאושש תום חודשיים יש מלאים ענקיים
  • 10.
    רון 02/05/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    גם בלי שהנפט יעלה האגחים האלה יכפילו עצמם. אם הנפט יעלה אז ישלשו עצמם
  • 9.
    מה עם השקעה בבזן ירדה כל כך הרבה (ל"ת)
    בזן 02/05/2020 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ירדן 02/05/2020 07:00
    הגב לתגובה זו
    מחיר הנפט חוזר לשישים דולר לחבית ותשובה מחזיר חובות לבעלי האגחי
  • 7.
    רציו פטרוליום (ל"ת)
    א 01/05/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שמוליק 01/05/2020 22:51
    הגב לתגובה זו
    בגלל נוסחת יצוא עוקבת אחרי ברנט
  • 5.
    רן 01/05/2020 22:43
    הגב לתגובה זו
    בנפט כמובן
  • דלק קבוצה (ל"ת)
    שמעון 02/05/2020 20:27
    הגב לתגובה זו
  • יונתן 02/05/2020 19:23
    הגב לתגובה זו
    דלק קבוצה משקיעה במיזמי נפט וגז ברחבי העולם.
  • אין (ל"ת)
    אבי 02/05/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
  • רק בזן (ל"ת)
    בזן 02/05/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
  • משה 02/05/2020 07:59
    הגב לתגובה זו
    שים סכום כסף ותראה מה יהיה ממנו בעוד שנה.
  • הדרך הטובה 02/05/2020 05:16
    הגב לתגובה זו
    יש מספר חברות אחד מהם זה מי שחומר הגלם הוא נפט וקנה נפט בזול ומחיר התוצרים יעלה והשני זה המדינה שתקבל יותר מס בלו זה יעזור לה להוסיף כסף לקופה הציבורית
  • נאוויטס (ל"ת)
    רון 02/05/2020 00:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא 01/05/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
    יש אחלה הימורים
  • 3.
    אני 01/05/2020 21:56
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אנחנו בעודף היצע.כמה חודשים מעכשיו אחרי שעוד בארות יסגרו נהיה בעודף ביקוש מכיוון שהביקושים יעלו אבל יש המון הוצאות להתחיל מחדש אופרציה כזו.כדי שיפתחו הבארות שנסגרו המחיר צריך לכסות את העלויות האלו מה שיעליה משמעותית את מחירי הנפט משם הדרך (בתוספת של עוד קווי אספקה שנפגעו = מחסור במוצרים). על זה אפשר להוסיף עוד איזה 5 טריליון דולר שפוזרו ב 12 השנים האחרונות ומה מקבלים? ימים יגידו...
  • 2.
    דירה=קורת גג 01/05/2020 21:34
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • לקו מנחה 02/05/2020 08:44
    הגב לתגובה זו
    אתם יכולים לחדול מהמנטרה הזו
  • דירה=אבק 01/05/2020 23:21
    הגב לתגובה זו
    בנוסף כול הרכוש פלוס כול החובות (משכנתא) בנכס אחד ראה ההצפות בחורף האחרון. חניון תת קרקעי מוצף פעם אחת - לא ניתן יותר למכור את הדירה הנל במחיר סביר
  • 1.
    נפט 01/05/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    עכשיו עולה והבורסה יורדת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.