מוחמד אל-אריין
צילום: gettyimages

אל-עריאן: "אם כבר להיכנס לשוק, אז באסטרטגיית מיצוע עלות"

הכלכלן המוערך שחזה את השוק הדובי, אומר שלא היה נכנס בעצמו לשוק בעת הזו, מאחר ואנחנו לא יודעים אם הגענו לתחתית ומסביר איך כן אפשר בכל זאת להיכנס
ארז ליבנה | (24)

מוחמד אל עריאן, היועץ הכלכלי הראשי של ענקית הביטוח, אליאנס, העריך בתחילת החודש, כי השוק יעבור ל"שוק דובי" - ירידה של יותר מ-20% מהשיא הקודם. הוא צדק. לצערו, הוא אומר, שוק ההון מסוכן מדי כרגע וכנראה שהמגמה עדיין שלילית באופן כללי. עם זאת, למי שכן רוצה להתחיל לחזור, יש לו כמה טיפים איך לתזמן את החזרה פנימה.

"כל המזומן שיש לכם ואתם רוצים להיכנס איתו, תחלקו ל-5 מנות", אמר אל-עריאן בראיון ל-CNBC מהבידוד שבביתו ואמר כי כדאי להיכנס לשוק בהתאם לאסטרטגיית ה"ממוצע עלות דולרית" (Dollar-Cost Averaging). הכוונה בלרכוש בהדרגה לתוך הירידות (במנות). "יש כאלה שיגידו שזו לא דרך מתוחכמת במיוחד, אבל אף אחד לא באמת יודע איך האירועים יתפתחו, אנחנו נמצאים במקום שבו לא היינו בו מעולם".

המשמעות של ממוצע עלויות דולריות היא פשוטה. זו אסטרטגיית השקעות שבה מחלקים את כל הסכום שרוצים להשקיע בנכס לאורך זמן, למספר רכישות קבוע שיתבצע לאורך זמן קצוב וללא קשר למחיר הנכס. למשל, נניח אתם רוצים להשקיע במניית אפל (סימול: AAPL) ויש לכם מיליון דולר, אז מחלקים את הרכישות ל-5 מנות, שיתבצעו בכל יום שני ב-5 שבועות הקרובים. המטרה של זה היא לצנן את האפקט שיש לתנודתיות של השוק על מחירי המניות. השיטה הזו נועדה לווסת את התנודות בשוק, תחת הנחה שאי אפשר לתזמן את התחתית.

דבריו של אל-עריאן נאמרו על רקע הסנטימנט השלילי לקראת פתיחת המסחר בוול סטריט ואחרי הרבעון הראשון הגרוע בתולדות מדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500, שנפלו ב-23% וב-20% בהתאמה.

בשבוע שעבר אל עריאן אמר כי למשקיעים יש את היכולת לשדרג לעצמם את הפורטפוליו וכי הוא ממליץ למכור מניות או אג"ח של חברות ללא תזרים מזומנים בכלל או כאלה עם תזרים נמוך וגם כאלה בעלות חוב גבוה. זאת בשל החשש כי חברות אלה יצטרכו סיוע ממשלתי - שלא בטוח שיבוא בסופו של דבר.

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    ד.א. 02/04/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    אין שום חידוש. אני ציפיתי מהפרופסור הנכבד איזו עצת זהב ולא כך
  • 11.
    האמיתי 01/04/2020 21:55
    הגב לתגובה זו
    ניסיון של כמעט ארבעים שנה כולל לקנות נגד העדר המפולות
  • 10.
    אהרון 01/04/2020 21:52
    הגב לתגובה זו
    היו לי מיליארד, עכשיו נשאר מיליון במזומן. מה האסטרטגיה ?
  • לא הבנת, תקרא שוב!! (ל"ת)
    אחד 02/04/2020 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הנביא 01/04/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
    אני לא רואה שאסטרטגיה זו מועילה משהו.
  • יש שני סוגים של נביאים...... ואתה ? (ל"ת)
    שי 02/04/2020 12:54
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מעניין הרעיון (ל"ת)
    משה 01/04/2020 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אסטרטגיה הכי דיבילית ששמעתי (ל"ת)
    ג'ימי קול 01/04/2020 19:21
    הגב לתגובה זו
  • ןאיזן איסטרטגיה אתה מציע? (ל"ת)
    משה 02/04/2020 13:27
    הגב לתגובה זו
  • תסהיר למה , ואסביר לך למה זה כן טוב (ל"ת)
    נהג 01/04/2020 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 01/04/2020 18:33
    הגב לתגובה זו
    למצע,לקנות מניה טובה ולא להכנס במנות קבועות,אלא בירידה משמעותית!
  • צודק אחי. להגיע לשער 2 ושם לעשות שורט ולהתכסות ב1.1. (ל"ת)
    ללרון 01/04/2020 18:59
    הגב לתגובה זו
  • אולי תסביר מתי יודעים שיש ירידה משמעותית? (ל"ת)
    יעקב 02/04/2020 13:28
  • לרון 02/04/2020 12:19
    לא ידעתי עד היום שיש לי אח,ועוד שורטיסט!
  • 5.
    ישראלים 01/04/2020 18:29
    הגב לתגובה זו
    בבעלות חלקית ותנאי נוסף לקבל ריביות עם אחוזי רווחים לעתיד החברה . עכשיו הדרך סלולה .
  • 4.
    דירה=קורת גג 01/04/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • לרון 02/04/2020 12:22
    הגב לתגובה זו
    לא נמאס מהתגובה הזו?,סננו רבותי,הבטחתם!
  • הגעת לאתר הלא נכון פה לא מחלקים צורך בסיסי (ל"ת)
    blond101209 01/04/2020 19:11
    הגב לתגובה זו
  • הכל ירד כולל דירות! 01/04/2020 18:56
    הגב לתגובה זו
    כל קוני הדירות בבית בלי עבודה....גם משכנתא קיימת לא יוכלו לשלם. אז לפמפם פה דירות לא יעזור.
  • עזוב אותו, הוא פשוט חולה נפש. בכל כתבה הוא מכניס את התג (ל"ת)
    איציק 01/04/2020 19:59
  • 3.
    אמר ולא פירש...מדיניות השקעות לעשירים (ל"ת)
    חנני 01/04/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארז ליבנה, מחכה נגדך תביעה ייצוגית על הפסדי הקוראים (ל"ת)
    קורא ביזפורטל 01/04/2020 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לירן 01/04/2020 17:35
    הגב לתגובה זו
    משעשע...
  • 1 02/04/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
    אני משקיע לטווח ארוך ומשתמש באסטרטגיה הזו שני כולל את מפולת 2008 וזה הנוסחה המנצחת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.