השיתוק בסין מתחיל להתגלגל למשבר בשווקים המתעוררים - ברזיל היא הנפגעת הראשונה
נגיף הקורונה ממשיך לשתק את רוב הפעילות בכלכלה הסינית, כאשר קרוב ל-400 מיליון תושבי המדינה נמצאים כעת בהסגר. לנוכח העובדה כי סין מהווה בעשור האחרון את "המנוע" לכלכלה העולמית ובפרט לשווקים המתעוררים, הלחץ שמתחיל להצטבר כעת בחלק מהמדינות לא צריך להפתיע.
המדינה שמושכת כרגע את רוב תשומת הלב היא ברזיל. הריאל הברזילאי מאבד כעת 0.7% מול הדולר האמריקני ונסחר סביב רמה של 4.3 ריאל לדולר – שפל כל הזמנים. נציין כי סין היא יעד הייצוא מספר 1 של ברזיל, עם ייצוא בשווי של 64.2 מיליארד דולר בשנה. הייצוא מתרכז בעיקר בנפט ומינרליים. במקביל, ברזיל מייבאת מסין סחורות בהיקף של 34.7 מיליארד דולר.
הדולר מול הריאל הברזילאי: פורץ תבנית טכנית "שורית" במיוחד
במקביל נציין כי מדיניות הבנק המרכזי במדינה מוסיפה "דלק למדורה". במטרה להתמודד עם ההאטה הכלכלית שנוצרה בשנתיים האחרונות בעקבות מהלכי הפד', הבנק הוריד מספר פעמים את הריבית במדינה. הפעם האחרונה הייתה השבוע עם הורדה של 25 נק' בסיס לרמה של 4.25% בלבד (נכון, הכל יחסי). כאשר האינפלציה במדינה עומדת על 4.2% בשנה, מדובר בפער הנמוך ביותר ההיסטוריה בין הריבית לאינפלציה, נתון שתומך בפיחות חד של המטבע המקומי. הבנק המרכזי במדינה נמצא כעת בדילמה גדולה, ובבעיה דומה למדינות רבות - ריבית שלילית ריאלית.
טורקיה גם נפגעת מהמשבר בסין
מדינה נוספת שעשויה לרכז עניין בתקופה הקרובה היא טורקיה, כאשר הלירה הטורקית מאבדת כעת 0.6% לשפל של 6 חודשים. נזכיר כי ארדואן הצליח ב-2019 לייצב את המטבע המקומי בעזרת הלוואה שקיבל מהממשל הסיני (לכתבה המלאה). כעת, כאשר כלכלת סין נמצאת בקשיים, הדרך לפיחות במטבע המקומי קצרה במיוחד.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי לחץ מכירות מורגש היום גם ברובל הרוסי, הראנד הדרום אפריקאי והפזו המקסיקני. הראנד איבד 9% מתחילת השנה.
- 14.שי 09/02/2020 11:07הגב לתגובה זומניות קורונה וירוס.
- 13.אין מסחר מטבעות ביום ראשון אז למה...... (ל"ת)אזרח פשוט 09/02/2020 10:22הגב לתגובה זו
- 12.פאניקה 09/02/2020 09:44הגב לתגובה זוהם לא יתנו לזה להשפיע יותר מידי בניגוד למר כלכלה,שלנו שלא מבין כלום ולא עושה כלום . אפס,בצמרת עם סןחר חלקי חילוף מחיר למסכן שהרים את.נטל הראיה של בוגרת מכללה בנתניה
- זה לא תלוי בהם - אנחנו כפסע מאיבוד שליטה . (ל"ת)דן 09/02/2020 11:52הגב לתגובה זו
- 11.תומר 09/02/2020 09:20הגב לתגובה זובניגוד לכל היגיון כלכלי
- 10.יריב 08/02/2020 17:34הגב לתגובה זובפברואר עדיף לשבת על הגדר.
- הנביא 09/02/2020 09:38הגב לתגובה זושנה? שנתיים? אי אפשר לשבת על הגדר. כמו שעולה, כך יורד. אי אפשר לחזות מתי בורסה מתקנת, כדי לברוח - ייתכנו עליות חזקות בתוך הירידות, ויום למחרת, כאילו דבר לא קרה.
- 9.מרווח בקולים 08/02/2020 08:07הגב לתגובה זוימים שני , שלישי , רביעי ואפילו בחמישי המדדים עלו. ממדד 1625 ביום ראשון , עלה ל1740 ביום חמישי. 115 נקודות למרות הקורונה. אני לא זוכר ראלי כזה מאז ההודעה על הברקזית ומאז מלחמת צוק איתן. מגפות , מחלות , מלחמות וכאוס עולמי עושה נהדר לבורסות. אני צופה המשך עליות ביום שני ופקיעה 1800. יאהווווו
- 8.ההאטה החדה בסין תשפיע על כל העולם כולל ארהב . סחורה רבה בכל בכל העולם מגיעה מסין . המשווקים והיבואנים האלו מוכרים את הסחורה בכל מיני מדינות אשר ההכנסות הללו תורמות לגידול של המס המשולם למס ההכנסה באותה המדינה . מדינות רבות כולל ארהב יחושו קיטון במס ההכנסה (ל"ת)אריאל 08/02/2020 01:26הגב לתגובה זו
- יריב 08/02/2020 17:36הגב לתגובה זוכל מיני יצרנים מקומיים במדינות שונות יתפסו גובה זמנית בגלל המשבר בסין. אם וייטנאם לא תפגש לדוגמה, היא עוד יכולה לקחת מהסינים שווקים. תהיה עליית מחירים, קצת אינפלציה והבנקים המרכזיים יכנסו לדילמה האם מדובר באפקט זמני או שצריך לפעול.
- אלון 08/02/2020 17:12הגב לתגובה זוככל שסין תייצר פחות, ארה"ב תייצר ותרוויח יותר. כיוון שמי שקובע את כיוון המסחר בעולם זה ניו יורק וכיוון שסו שנת בחירות באמריקה ובביבת הריבית אפסית- כיוון הבורסות חיובי
- 7.ש 07/02/2020 21:31הגב לתגובה זובשורה התחתונה, מצב הכלכלה בארה"ב ובישראל במצב מצויין. האבטלה בשפל, השכר עולה, הצמיחה ממשיכה, יחס תל"ג-חוב בירידה, היצוא והתיירות בשיא, הגרעון מצטמצם ועוד ועוד נתונים מצויינים. לא סתם דרוג האשראי נמצא בשיא ומאושרר כל פעם מחדש. ההיסטריה סביב הוירוס תסתיים והנתונים הכלכליים יכתיבו את הכיוון! צריך לזכור שגם אם סין תרד בצמיחה, כלכלת ארה"ב תהא זו שתרוויח מזה ומי שקובע את כיוון הבורסות בעולם זו ארה"ב.
- יוסי 09/02/2020 00:05הגב לתגובה זוהגרעון הענק של המדינה יצוץ מיד אחרי הבחירות ויכה בנו באכזריות, דרוג האשראי לוקח בחשבון רק את הנתונים המכובסים אבל את האמת אי אפשר להסתיר לאורך זמן
- מ 09/02/2020 09:02מה דרובע זה יחס תלג-חוב והיחס הזה נמצא בירידה מתמדת. מה שמעלה את דירוג האשראי של ישראל לשיא כל הזמנים ומקטין את הריבית על ההלוואת. הגרעון כבר הצטמצם מטוד ואפשר לסגור אותו בקלות יחסית..מה דחשוב זה שבסיס הכלכלה במצה מצויין!!
- יריב 08/02/2020 17:37הגב לתגובה זולפחות לזמן מה
- זהו כשהכל מצויין שם צריך להתחיל לפחד (ל"ת)שם 08/02/2020 01:27הגב לתגובה זו
- 6.משקיע 07/02/2020 20:32הגב לתגובה זושיעור מספר הנדבקים יורד מיום ליום הרבה יותר מחלימים ממתים ויש תרופה באופק צריך לבדוק עם לא קנה שורטים לפני שהוציא את הכתבה הזו
- אתה עגל לא מצונזר וטיפש. (ל"ת)יאאוואראדי 07/02/2020 21:38הגב לתגובה זו
- למשקיע 07/02/2020 21:29הגב לתגובה זוהוא כנראה לא טארמאח כמוך שהולך להשיל הביצים. כל מה שכתבת למעלה..הכל הפוך במבי..הבנת?
- 5.מה זה אומר? החגיגה נגמרה? אין תחום בכלכלה שלא יפגע (ל"ת)מומי 07/02/2020 20:27הגב לתגובה זו
- 4.אילן 07/02/2020 19:27הגב לתגובה זוזה היה רק עניין של זמן עד שתצוץ ותעשה כהרגלך שעטנז כדי לשדר את הפסימיות הכרונית שדבקה בך..
- רופא לאילן 07/02/2020 21:32הגב לתגובה זואופטימיסט טיפש ומת...בכל מקרה דע טוב.
- 3.איצ 07/02/2020 19:25הגב לתגובה זותחולל שמות בהרבה תחומים בעולם ובעיקר בכלכלות. הקורונה הבלתי ניתנת לשליטה נכון להיום והעתיד הקרוב לפחות תחולל כאוס בארצות המוזכרות בכתבה ובטח במנוע העולמי סין..אך גם בכל מדינות עולם. להערכתי ישראל תיפגע באופן קל יחסית ואסביר בהקדם.
- 2.דן 07/02/2020 18:59הגב לתגובה זוסין משקרת בענק לגבי הקורונה . איך אני יודע ? פשוט . אם ניקח את האוניה היפנית שכרגע בהסגר , אתמול נבדקו כ 30 דגימות ומתוכם 10 נגועים בקורונה , הלילה נבדקו עוד כ 70 דגימות ונמצאו עוד 10 נגועים והבוקר הספיקו לבדוק עוד 170 בדיקות ומתוכם נמצאו 41 נגועים ....כלומר מתוך 273 בדיקות סה"כ שבוצעו עד כה , 61 נגועים בוודאות ....עכשיו , באוניה יש 3700 איש כולל אנשי צוות , זה אומר שבמידה והיחסיות הזו תישמר , יש באוניה 800 איש נגועים בפוטנציה לפחות .....ולמה אנחנו יודעים את האמת שם ? כי זו יפן שמדווחת , האוניה נמצאת בשטחה .......עכשיו תבינו לבד מה יקרה כשהבלוף הסיני יחשף בקרוב .....וזה לא תלוי בהם , זה יצא משליטה .
- בא 07/02/2020 21:58הגב לתגובה זוהגופות ,וככה העולם לא ידע כלום.
- א 07/02/2020 21:36הגב לתגובה זואתה באמת חושב שאם תפמפם את השטויות האלה באתרים , זה ישפיע על בורסות העולם? חוץ מזה, איך אתה רוצה ללמוד מהנעשה על ספינה, מקום סגור וצפוף ביחס לעולם הפתוח, כאשר בדוגמא שהבאת פעם נמצאו עשרה חולים משלושים נבדקים ופעם נמצאו עשרה חולים משבעים נבדקים. בתוך האוניה עצמה אין יחסיות קבועה, אז איך אתה מסיק מזה את המסקנות שלך? או שמכרת את התיק ואתה מחכה לקטסטרופה כדי שתהיינה ירידות (זו טעות של הרבה משקיעי לונג- לא מנסים לתזמן את השוק!) או שאתה יושב על פוטים. קח בחשבון שכל זמן שהכל נשאר בתוך סין, כמו המצב כרגע, כלכלת ארה"ב תשגשג ותפרח על חשבון סין ומי שקובע את המגמה בעולמית בבורסות- זו ארה"ב!!.
- 1.דן 07/02/2020 18:58הגב לתגובה זוסין: גוואנז'ו - עיר של 14 מליון תושבים נכנסה לסגר מהיום לפי פקודת הממשלה - עיר הנמל גוואנז'ו ידועה כעיר מסחר גדולה שמרבית אזרחיה סוחרים זרים, ושל קבוצת הכדורגל בה משחק הישראלי ערן זהבי השוהה בארץ.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
