מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

האם בואינג במחיר הזדמנותי?

ענקית התעופה האמריקאית מקצצת את קצב הייצור של מטוסי ה-MAX, אבל אם השבתת המטוסים האלו, אכן תסתיים כפי שהיא צופה, ייתכן שמדובר בהזדמנות לאסוף מניות במחיר סביר. החברה נסחרת במכפיל רווח של 18 על רווחי השנה - בעבר נסחרה לפי מכפילי רווח הגבוהים מ-22
נועם בראל | (3)
נושאים בכתבה בואינג

ענקית התעופה האמריקאית, בואינג (סימול: BA) ככל הנראה תייצר בשנת 2020 כ-200 מטוסי MAX בלבד. זוהי ירידה גדולה מכמות של 500 מטוסים אותה ייצרה החברה בשנת 2019, ורחוק מאוד מתחזיות החברה לייצר 680 מטוסים בשנה כאשר הייצור של דגם ה-MAX יגיע לרמות השיא.

עם זאת, אם המטוס אכן יחזור לפעילות באמצע 2020, כפי שצופה בואינג, מכירות מטוסי ה- MAX - כולל המלאי המושבת – אמורות להיות בערך 300 מטוסים, כך שזו תהיה למעשה עלייה של כ-120 מטוסי בהשוואה למכירות בשנה שעברה.

מטוס ה- MAX מקורקע ברחבי העולם מאז אמצע מרץ 2019 בעקבות שתי התרסקויות קטלניות תוך חמישה חודשים. בואינג הפסיקה את הייצור בינואר ומאותה נקודה החברה בנתה והחנתה בצד כ-400 מטוסים, כאשר המנכ"ל החדש דייב קלחון אמר כי ההשבתה צפויה להמשך רק כמה חודשים. בואינג ייצרה 52 מטוסי MAX בכל חודש לפני ההשבתה והקטינה את הקצב ל-42 לחודש באפריל. כעת המשקיעים יודעים שהייצור של דגם ה-MAX יחזור לאט לאט.

בואינג הודיעה לפני מספר ימים על חידוש הסכם העבודה עם חברת ספיריט, אשר מייצרת את גוף המטוס כמו גם חלקים מסוימים מהכנפיים, כאשר לפי ההסכם החדש, ספיריט תחדש את הייצור באטיות ותגדיל את המשלוחים לאורך השנה עד ל-216 גופי מטוס אותם תמסור לבואינג בשנת 2020. ספיריט מצידה אמרה כי היא לא צופה קצב ייצור של 52 מטוסים בחודש עד סוף 2022.

לעסקה צפויות להיות השלכות על ספקי תעופה וחלל אחרים, כדוגמת ג'נרל אלקטריק (GE) ושותפתה חברת ספראן הצרפתית המייצרות את מנועי Leap אשר מותקנים בדגם ה-MAX  של בואינג. החברות מגבירות את הייצור במשך שנים כדי לענות על הביקוש הגובר, כאשר מנועי Leap מותקנים גם במטוסי A320 NEO של מתחרתה של בואינג, איירבוס.

איירבוס מייצרת כ-60 מטוסי A320 בחודש, וכ-70 מנועי Leap-A אותם מספקת החברה המשותפת של ג'נרל אלקטריק וספרן, אשר נקראת CFM. ה-A מייצג את איירבוס, והדגם השני Leap-B מיועד עבור בואינג. שני המנועים דומים, אך הם בעלי מאפיינים שונים.

בשנה שעברה CFM ייצרה 1,736 מנועים ואמרה כי היא צופה להגדיל את הייצור לכ-2,000 מנועים בשנת 2020, אך ככל הנראה מספר המנועים שתייצר השנה יהיה קרוב ל-1,200.ירידה משמעותית. בייחוד כאשר בואינג לא צפויה לחזור לייצר 52 מטוסים בחודש עד 2022. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מאיה 04/06/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
    אשמח לדעתכם אם יש להשקיע בבואינג עכשיו אם זאת השקעה משתלמת אם היא תמשיך לעלות או בגלל הקורונה היא עוד תחזור לרדת
  • 2.
    נועם אשמח לחוות דעתך על spr (ל"ת)
    זה שלא יודע לשאל.. 04/02/2020 23:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיכאל 04/02/2020 22:05
    הגב לתגובה זו
    איך לא ידעו להעריך את הפוטנציאל שלך??
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social