תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

כ-130 אלף משרות נוספו לכלכלה האמריקנית בחודש אוגוסט

דו"ח התעסוקה בארה"ב מאותת כי גם שוק התעסוקה בארה"ב נכנס להאטה: מספר המשרות החדשות אכזב כאשר במקביל לחודשים הקודמים עודכנו באופן משמעותי כלפי מטה, האבטלה נותרה ברמה של 3.7%, השכר טיפס
עמית נעם טל | (8)

הכלכלה האמריקנית הוסיפה כ-130 אלף משרות בלבד במהלך חודש אוגוסט, כך מדווחת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב. מדובר בנתון הנמוך מהצפי המוקדם שעמד על תוספפת של 160 אלף משרות. בנוסף נציין כי ממוצע 6 החודשים האחרונים עומד על תוספת של 148 אלף משרות בלבד, לעומת תוספת של 228 אלף משרות בחודש בתקופה המקבילה אשתקד.

שיעור האבטלה בארה"ב נותר ללא שינוי ברמה של 3.7%, כאשר שיעור ההשתתפות בשוק העבודה עלה לרמה של 63.2%, הרמה הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2013. השכר הממוצע במשק האמריקני עלה בחודש האחרון ב-0.4%, גובה מהצפי שעמד על עלייה של 0.3%, ובחישוב שנתי מדובר על קצב עליית שכר של 3.2%, נתון שצפוי להקשות על הפד' לבצע הורדות ריבית משמעותיות בחודשים הקרובים. 

בתוך כך, נתוני חודש יולי עודכנו באופן משמעותי כלפי מטה, עם תוספת של 159 אלף משרות חדשות, לעומת נתון של 164 אלף משרות חדשות שדווח בהתחלה. גם נתוני חודש יוני עודכנו כלפי מטה מרמה של 193 אלף משרות לרמה של 178 אלף משרות בלבד.

מספר המשרות החדשות בארה"ב: שוק התעסוקה נכנס גם הוא להאטה

מבחינת חלוקה לסקטורים: כ-37 אלף משרות חדשות נוצרות בתחום השירותים העסקיים. בתחום שירותי הרווחה התווספו עוד כ-24 אלף משרות חדשות.מנגד,  בתחום הקמעונאות והתעבורה נרשמה ירידה של 11 אלף משרות. בניכוי התוספת של משרד הממשל, נוצרו במשק האמריקני כ-96 אלף משרות חדשות בלבד, הנתון הנמוך ביותר מאז פברואר האחרון. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בולשוט 06/09/2019 23:02
    הגב לתגובה זו
    ריבית נמוכה = שוק מניות עולה.תפנימו ותפנימו
  • 5.
    רחל 06/09/2019 17:53
    הגב לתגובה זו
    ספר חדש ופרקטי ללימודי השקעות בבורסה חפשו בגוגל: 51% נדב בר ניב
  • 4.
    תכתוב השוק עולה וימשיך לעלות (ל"ת)
    חבל על הכתבות 06/09/2019 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רוזן 06/09/2019 17:07
    הגב לתגובה זו
    האם תוכל לתת את התאריכים ואת הסכומים בכל תאריך של הנפקות אג"ח בארה"ב בחודש ספטמבר 2019 כפי שעשית לגבי חודש אוגוסט 2019 . תודה .
  • 2.
    דודו 06/09/2019 16:28
    הגב לתגובה זו
    שיעור ההשתתפות בשוק העבודה עלה לרמה של 63.2%, הרמה הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2013. זה מראה על האטה שיעור ההשתתפות בשוק העבודה עלה לרמה של 63.2%, הרמה הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2013. זה מראה על האטה?? לך תלמד כלכלה.... ....
  • היי דודו. ארה"ב בתוך האטה ומצב כלכלי חמור. (ל"ת)
    פרופ' לכלכלה 06/09/2019 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הנתונים ... 06/09/2019 15:47
    הגב לתגובה זו
    אפילו הזיופים של עשרות אחוזים מדי פעם לא מצליחים להסתיר את המגמה - העולם בדרך למיתון כבד !!!
  • צודק החבר. (ל"ת)
    פרופ' לכלכלה 06/09/2019 17:53
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: