חלל עבודה משותף תעסוקה
צילום: Istock

זינוק של 36.4% בדיווחים על סגירת משרות בארה"ב

לקראת נתון האבטלה מחר, שווה להציץ בדו"ח החודשי של חברת ההשמה הוותיקה בארה"ב. החברות בסקטור הטכנולוגיה בלטו עם דיווח של 54,840 משרות שנסגרו בחודש האחרון, כולל 488 משרות בסיסקו. בפעם הראשונה, מלחמת הסחר מהווה סיבה לסגירת המשרות
עמית נעם טל | (5)

ברקע לסקר ה-ADP שפורסם מוקדם יותר היום והפתיע טובה, ולקראת דו"ח התעסוקה שצפוי להתפרסם מחר בארה"ב לפני פתיחת המסחר, חברת ההשמה הוותיקה ביותר בארה"ב, Challenger, Gray & Christmas, פרסמה מוקדם יותר היום את דו"ח הדיווחים החודשי על פיטורים בארה"ב.

ע"פ הדו"ח לחודש אוגוסט, החברות בארה"ב הודיעו על 54,480 משרות  שנסגרו בחודש האחרון. מדובר בעלייה של כ-39% ביחס לנתון בחודש אוגוסט 2018, ומדובר בחודש ה-4 מבחינת כמות ההודעות על פיטורים מתחילת שנה.  בסה"כ, מתחילת השנה דיווח החברות בארה"ב על סגירה של כ-432,312 משרות, עלייה של כ-36.4% ביחס לשנת 2018, ומדובר בקצב הגבוה ביותר מאז 2015. 

לטענת החברה, כ-10,000 מסגירות המשרות בחודש האחרון הגיעו בעקבות ההחרפה במלחמת הסחר. זוהי הפעם הראשונה כי סוגיית הסחר מדווחת כגורם לירידה במשרות.

 

מבחינת חלוקה לסקטורים, סקטור הטכנולוגיה בולט עם סגירה של 15,355 הודעות על סגירת משרות, כולל ההודעה של סיסקו על תוכנית לפיטורים של 488 עובדים. קצב הדיווח עם סגירת משרות בסקטור זה גבוה ב-2019 בכ-341.2% ביחס לשנה שעברה. משרדי הממשלה הודיעו על קיצוץ של 5,785 משרות, חברות שירותי הבריאות הודיעו על קיצוץ של 5,040 משרות. 

מבט על הסקטורים בארה"ב ואחוז השינוי ביחס ל-2018: שוק העבודה בארה"ב מתחיל להיחלש?

מספר הדיווחים על סגירת משרות לפי חודשים: 2019 נראית בעייתית יותר לעומת 2018

חשוב להדגיש כי הנתונים שמציגה Challenger, Gray & Christmas לא תמיד חופפים לנתוני התעסוקה הרשמיים. הסיבה הראשונה היא כי מדובר על דיווחים על רצון לפטר עובדים, תהליך שלוקח זמן מסוים. הסיבה השנייה היא כי בחלק מהדיווחים מדובר על תהליך של פרישה מרצון של העובדים, ובחלק מהדיווחים אותם עובדים שפוטרו מצליחים להשתלב בתפקידים אחרים באותה חברה. עם זאת, קשה להסביר את הזינוק במספר הדיווחים על קיצוץ משרות רק בגלל סיבות אלו, וסביר להניח כי הירידה היא גם חלק מחולשה שמתחילה להיווצר בשוק העבודה האמריקני.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שוק אתמול עלה 06/09/2019 11:29
    הגב לתגובה זו
    את הנתונים השלילים לכאורה פשוט לא מעניין
  • 4.
    שי 06/09/2019 04:48
    הגב לתגובה זו
    זה קורה.. הבועה הזאת הולכת לתת מחיר
  • 3.
    כלכלה חזקה... (ל"ת)
    אופטימי 05/09/2019 23:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    למכור הכל !!! 05/09/2019 22:50
    הגב לתגובה זו
    נתונים הכי גרועים למכור הכל ולהתאבד מיד!!
  • 1.
    העיקר שהבורסה נוסקת (ל"ת)
    טל 05/09/2019 22:44
    הגב לתגובה זו

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.