חלל עבודה משותף תעסוקה
צילום: Istock

זינוק של 36.4% בדיווחים על סגירת משרות בארה"ב

לקראת נתון האבטלה מחר, שווה להציץ בדו"ח החודשי של חברת ההשמה הוותיקה בארה"ב. החברות בסקטור הטכנולוגיה בלטו עם דיווח של 54,840 משרות שנסגרו בחודש האחרון, כולל 488 משרות בסיסקו. בפעם הראשונה, מלחמת הסחר מהווה סיבה לסגירת המשרות
עמית נעם טל | (5)

ברקע לסקר ה-ADP שפורסם מוקדם יותר היום והפתיע טובה, ולקראת דו"ח התעסוקה שצפוי להתפרסם מחר בארה"ב לפני פתיחת המסחר, חברת ההשמה הוותיקה ביותר בארה"ב, Challenger, Gray & Christmas, פרסמה מוקדם יותר היום את דו"ח הדיווחים החודשי על פיטורים בארה"ב.

ע"פ הדו"ח לחודש אוגוסט, החברות בארה"ב הודיעו על 54,480 משרות  שנסגרו בחודש האחרון. מדובר בעלייה של כ-39% ביחס לנתון בחודש אוגוסט 2018, ומדובר בחודש ה-4 מבחינת כמות ההודעות על פיטורים מתחילת שנה.  בסה"כ, מתחילת השנה דיווח החברות בארה"ב על סגירה של כ-432,312 משרות, עלייה של כ-36.4% ביחס לשנת 2018, ומדובר בקצב הגבוה ביותר מאז 2015. 

לטענת החברה, כ-10,000 מסגירות המשרות בחודש האחרון הגיעו בעקבות ההחרפה במלחמת הסחר. זוהי הפעם הראשונה כי סוגיית הסחר מדווחת כגורם לירידה במשרות.

 

מבחינת חלוקה לסקטורים, סקטור הטכנולוגיה בולט עם סגירה של 15,355 הודעות על סגירת משרות, כולל ההודעה של סיסקו על תוכנית לפיטורים של 488 עובדים. קצב הדיווח עם סגירת משרות בסקטור זה גבוה ב-2019 בכ-341.2% ביחס לשנה שעברה. משרדי הממשלה הודיעו על קיצוץ של 5,785 משרות, חברות שירותי הבריאות הודיעו על קיצוץ של 5,040 משרות. 

מבט על הסקטורים בארה"ב ואחוז השינוי ביחס ל-2018: שוק העבודה בארה"ב מתחיל להיחלש?

מספר הדיווחים על סגירת משרות לפי חודשים: 2019 נראית בעייתית יותר לעומת 2018

חשוב להדגיש כי הנתונים שמציגה Challenger, Gray & Christmas לא תמיד חופפים לנתוני התעסוקה הרשמיים. הסיבה הראשונה היא כי מדובר על דיווחים על רצון לפטר עובדים, תהליך שלוקח זמן מסוים. הסיבה השנייה היא כי בחלק מהדיווחים מדובר על תהליך של פרישה מרצון של העובדים, ובחלק מהדיווחים אותם עובדים שפוטרו מצליחים להשתלב בתפקידים אחרים באותה חברה. עם זאת, קשה להסביר את הזינוק במספר הדיווחים על קיצוץ משרות רק בגלל סיבות אלו, וסביר להניח כי הירידה היא גם חלק מחולשה שמתחילה להיווצר בשוק העבודה האמריקני.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שוק אתמול עלה 06/09/2019 11:29
    הגב לתגובה זו
    את הנתונים השלילים לכאורה פשוט לא מעניין
  • 4.
    שי 06/09/2019 04:48
    הגב לתגובה זו
    זה קורה.. הבועה הזאת הולכת לתת מחיר
  • 3.
    כלכלה חזקה... (ל"ת)
    אופטימי 05/09/2019 23:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    למכור הכל !!! 05/09/2019 22:50
    הגב לתגובה זו
    נתונים הכי גרועים למכור הכל ולהתאבד מיד!!
  • 1.
    העיקר שהבורסה נוסקת (ל"ת)
    טל 05/09/2019 22:44
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: