Nestle
צילום: בלומברג

נסטלה ויוניליוור העלו את המחירים והכו את התחזיות

יוניליוור עלתה ב-3.6% באמסטרדם, ונסטלה עלתה כ-1.3% בציריך. ענקיות מוצרי הצריכה האירופאיות הצליחו לגלגל את עליית מחירי חומרי הגלם לצרכנים ולהכות את התחזיות
Bloomberg |

ענקיות מוצרי הצריכה של אירופה מציגים סימני חיים מחודשים על ידי מכירת מזון וציוד ניקיון, גם במחירים גבוהים יותר.

נסטלה ויוניליוור הפתיעו את המשקיעים עם תחילת השנה החזקה, כשהן דיווחו על צמיחה במכירות ברבעון הראשון, מעבר להערכות האנליסטים. יצרנית ה"קיטקאט" השווייצרית והבעלים האנגלו-הולנדי של סבון דאב דיווחו על שילוב של תמחור משופר וכמויות גדולות יותר.

בצהרי היום, יוניליוור עלתה ב-3.6% באמסטרדם, כאשר נסטלה עלתה כ-1.3% בציריך. החברות סיפקו תשובה מוחצת לביצועים החלשים של יריבתם האמריקאית קראפט היינץ, שאיבדה גובה מאז שדיווחה על אזהרת רווח והפחתת נכסים בחודש פברואר - כשנתיים לאחר נסיון לא מוצלח להשתלטות על יוניליוור. החברות הרב לאומיות האירופיות הצטרפו לעמיתים בארה"ב כמו פפסיקו במכירת מוצרים נוספים, כשהן גם מצליחות לגלגל את עלות חומרי גלם הגבוהה יותר אל הצרכנים.

בנסטלה, למשל, התמחור עלה בכ-1.2% והיה הגבוה ביותר בעשרת הרבעונים האחרונים. המוצרים שנפגעו ביותר מעליית המחירים כללו בקבוקי מים, כאשר מחירי הנפט הגבוהים הפכו את ייצור הפלסטיק וההובלה ליקרים יותר. יוניליוור גם סבלה מעלויות גבוהות יותר של פטרוכימיה כגון אלקילבנזן ליניארי, מרכיב בדטרגנטים מתכלים, יחד עם עליית מחירי חומרי הגלם בתחום המזון.

ביום רביעי, חברת דנונה דיווחה כי היא חוזה עליה במחיר החלב, כמו גם במחיר הסוכר והפירות. בעוד שמחירי הסוכר עלו במהלך השנה האחרונה, מחירי סחורות אחרות כגון קקאו וקפה ירדו.

בעוד שאירופה ויפן סובלות מעליית מחירים נמוכה באופן עקבי או אפילו דפלציה (ירידת מחירים), שיעורי האינפלציה הגבוהים יותר צצים במקומות כמו טורקיה וארגנטינה. הצרכנים המרוקאים ניהלו חרם לא רשמי על מוצרי דנונה באמצעות המדיה חברתית בשנה האחרונה, כדי למחות על מה שהצרכנים רואים כמחירים בלתי הוגנים.

תוך כדי העלאת מחירים, נסטלה ויוניליוור נהנו גם מהתרחבות לתחומים חדשים, כאשר מותגי הקווים הישנים שלהם נמצאים על סף קיפאון. המכירות בחטיבת הבית של יוניליוור, שגדלה בקצב כפול מקצב הקבוצה, הובלו בחלקן על ידי מוצרים מודעים יותר לסביבה תחת המותג "הדור השביעי" של החברה. הרכישות אותן ביצעה החברה האנגלו-הולנדית מאז שנת 2015 רשמו עלייה קולקטיבית בשיעור דו ספרתי ברבעון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

אמזון תבצע שינויים נרחבים לטובת מוכרי הצד השלישי תחתיה

הצרות של אמזון רק מתחילות, כאשר החברה צפויה לעמוד בפני חקירה מלאה של רשות ההגבלים העסקיים האירופאית; תשנה את הדרך בה היא חוסמת וסוגרת חשבונות, ואת תעדוף מוצריה 
Bloomberg |
ענקית המסחר המקוון, אמזון, הגיעה להסכם עם רשות ההגבלים העסקיים בגרמניה ואוסטריה בנוגע לאופן שבו היא מטפלת בסוחרי צד שלישי תחת הפלטפורמה שלה, וזאת כאשר היא עומדת בפני חקירה אירופית גדולה יותר לגבי השימוש בנתוני המוכרים. ענקית הקמעונאות בארה"ב תשנה את הסכם השירותים העסקיים שלה ברחבי העולם באמצע חודש אוגוסט, כדי לטפל בתלונות מצד המוכרים", כך מסר אתמול איגוד העסקים הגרמני. "השגנו שיפורים מרחיקי לכת למוכרים הפעילים בשוקי אמזון ברחבי העולם", אמר אנדריאס מונדט, הרגולטור הגרמני. "ההליכים שהיו בעבר מסתיימים עכשיו". עם זאת, הצרות של אמזון באירופה רק מתחילות, כאשר החברה צפויה לעמוד בפני חקירה מלאה של רשות ההגבלים העסקיים האירופאית, עליה צפויה לצאת הודעה כבר השבוע. מטרת החקירה היא המודל העסקי המקוון של אמזון כמארחת קמעונאים קטנים רבים והיא צפויה להשפיע גם על ענקיות טכנולוגיה אחרות בענף. האיחוד האירופי יבחן כיצד אמזון עושה שימוש בנתונים שהיא אוספת ממוכרים על פלטפורמת המכירות שלה, כגון מה הם המוצרים הנמכרים ביותר, וכיצד אמזון משתמשת בנתונים כדי לייצר לעצמה יתרון כשהיא משיקה פריטים דומים. אמזון מסרה כי היא תבצע שינויים בהסכם השירותים העסקיים שלה החל מה-16 באוגוסט ותטפל בבעיות שהועלו על ידי הרגולטור הגרמני והאוסטרי. בין השינויים שיתבצעו, החברה תנסה לפתור את התלונות לגבי תנאי תפעול העסק, הוראות האחריות, סעיפים שנוגעים לשאלה מתי המוכרים יכול לתבוע את החברה ומתי החברה רשאית לחסום או לסגור חשבונות מוכרים. התנאים של אמזון על החזרות וזיכוי עבור הלקוחות לא ישתנה, אמר הרגולטור הגרמני. בנוסף, אמזון התחייבה לרדד את תוכנית הדירוג שלה למוכרים בשוק שהם הבעלים של שם המותג הרשום אצל אמזון. זוהי תגובה לתלונות המוכרים כי אמזון מתעדפת את מכירות המותג שלה על פני מוכרי צד שלישי, מכיוון שיש לה שליטה על הדירוג ועל הביקורות מבחוץ.