הנפילה במחיר הנפט רק התחילה? שימו לב לנתון הבא

הנפט השלים רצף של 10 ימי ירידות - שיא היסטורי. ב-4 מתוך 5 הפעמים הקודמות שהנפט השלים 9 ימי ירידות רצופים, מחיר הנפט נכנס לשוק דובי ממושך, האם הקריסה של 2014 בשוק הסחורות בדרך לחזור על עצמה?
עמית נעם טל | (12)

שוק הסחורות ממשיך לגעוש: הנפט ירד בשישי ב-1.3% ונסגר מתחת לרף הפסיכולוגי של 60 דולר לחבית. מחיר הנפט השלים ירידה של קרוב ל-23% בתוך פחות מחודשיים, כאשר הסטטיסטיקה של הימים האחרונים עשויה להצביע כי זו רק ההתחלה של "השוק הדובי".

ירידה של 9 ימים ברצף היא דבר שקרה רק 5 פעמים ב-40 השנים האחרונות. ב-4 מתוך 5 הפעמים הקודמות, זוהי הייתה ההתחלה של שוק "דובי" ארוך והסתיים בצניחה של מחיר הסחורה. למי ששאל, רצף של 10 ימי ירידות רצופים במחיר הסחורה לא התרחש מעולם בסחורה, כך שהנפט עשוי לקבוע היום שיא שלילי היסטורי.

הפעמים הקודמות שהתרחש רצף של 9 ימי ירידות: גם הפעם זה יגמר בקריסה של מחיר הנפט?

 

 

כפי שדיווחנו בשבוע שעבר (לכתבה המלאה), שוק הסחורות מזכיר היום באופן די מדהים את השוק ב-2014, כאשר 3 גורמים עיקריים משתלבים ביחד. הגורם הראשון הוא העלייה החדה בתפוקה של החברות בסקטור והצפת השוק בסחורה: ארגון אופ"ק הגדיל את תפוקתו בחודש האחרון לרמה הגבוהה ביותר מאז  נובמבר 2016. התפוקה הממוצעת של החברות בארגון עלתה בכ-430 אלף חביות נפט ביום, וכעת הארגון מייצר כ-33.33 מיליון חביות ליום. התפוקה בסעודיה, המפיקה הגדולה בארגון היא היום הגבוהה ביותר מאז 1962. בתוך כך, התפוקה של ארה"ב גם היא מגיעה לרמות שיא.

הגורם השני הוא האטה בפעילות הכלכלית שהופכת לעובדה מוגמרת וצפויה לפגוע בביקושים. כבר לא מדובר בשווקים המתעוררים שנחלשו מתחילת השנה, אלא גם המדינות המפותחות: אירופה וסין מצביעות על האטה בפעילות הכלכלית. נזכיר כי רק אתמול קרן המטבע העולמית הורידה את תחזית הצמיחה שלה לאיחוד האירופאי לשנתיים הקרובות (לכתבה המלאה).

הגורם השלישי וככל הנראה המשמעותי ביותר הוא הורדת התמיכה של הבנקים המרכזיים בשווקים. הנפילה שהתרחשה בשוק הסחורות ב-2014 הגיעה מספר שבועות בודדים לאחד צעדי מוניטרי חד: הפסקת תוכנית הרכישות מצד הפד'. ההתאוששות במחירים הגיעה במפתיע (או שלא) במקביל להשקת תוכנית הרכישה באירופה ב-2016. עתה, הבנקים המרכזיים מבקשים להוריד את התמיכה שלהם בשווקים, והתוצאה עשויה להיות הרסנית (ולא במפתיע) לבשוק הסחורות.

בגזרת הטכני, כפי שדיווחנו בחודש שעבר (לכתבה המלאה), הנפט שבר רמות תמיכה משמעותיות.

גרף הנפט בעשור האחרון: התיקון הנוכחי מגיע בנק' מעניינת 

 

מחיר הנפט בשנתיים האחרונות: שבירת קו מגמה עולה מאז השפל ב-2016 

 

בתוך כך, נראה הערב כי לחץ המכירות בשוק הנפט מתחיל להתפשט גם לסחורות נוספות: הזהב מאבד כעת 1.1% ונסחר ברמה של 1,212 דולרים לאונקיה. הכסף יורד מעל 2%, מחיר הנחושת יורד בכ-1%. גם כאן, הסיטואציה מתחילה להזכיר את 2014.

בדומה ל-2014, הפוקוס עובר כעת לחברות האנרגיה הממונפות בעולם, ולאגרות החוב שלהן. נציין כי בתקופה האחרונה כבר ראינו עלייה חדה יחסית בתשואות על החוב של מספר חברות אנרגיה בארה"ב.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אל על לא אמורה להנות מירידת המחיר? (ל"ת)
    טופי 11/11/2018 05:23
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    גולש 10/11/2018 19:03
    הגב לתגובה זו
    על הקרטל שהם יצרו. כל ניסיון להעלות את המחיר מעל 50$, יגרור פיתוח מיידי של מאגרי פצלי הנפט האמריקאיים. מה לעזאזל מוזקבה וערב הסעודית חשבו לעצמם עשהעלו את המחיר ע"י הורדת ההיצע? עכשיו שילמדו בדרך הקשה. יש לאמריקאים לפחות 150 מיליארד חביות נפט בנות הפקה(!) והערכות פחות פסימיות מדברות על טריליון(!) חביות נפט בנות הפקה.
  • 8.
    למי זה רע? אנרגיה בזול (ל"ת)
    xx 10/11/2018 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דודג ראם 10/11/2018 06:33
    הגב לתגובה זו
    כל מיכל משכנתא
  • 6.
    מדינה כלכלה לא יכולה להתנהל עם נוסחה מטופשת של מחיר דלק (ל"ת)
    יציבות 09/11/2018 19:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יציבות במחיר הדלק 09/11/2018 19:08
    הגב לתגובה זו
    אולי ירד ל-30 לזמן קצר.?
  • 4.
    נפטא 09/11/2018 18:50
    הגב לתגובה זו
    לישראל יש משאבי טבע וזה של כולללללללנו . ככה אמר גפני . אז מה אכפת לי מהנפט
  • 3.
    ישראל 09/11/2018 18:14
    הגב לתגובה זו
    יעלה בשנה הבאה בגלל שאופק יקצצו שוב את התפוקה הם הרימו גלל שטראמפ ביקש בגלל שהיו בחירות עכשיו ,דבר שני ארהב וסין יגיעו להסכמות כי לסינים אין ברירה דבר שלישי קו מגמה אלכסון עולה בנפט מתחתית פברואר 2016 עוד לא נשבר הנפט מתקן את כל העליה הגדול שעשה מאז ובשנה הבאה הולך לגיע לאיזור 80-90 דולר תלמד להכין גרפים כמו שצריך
  • סוחר 10/11/2018 00:23
    הגב לתגובה זו
    יכול לקרות הכול...אתה מדבר בבטחון כאילו אם הנפט ירד יש לך מספיק כסף לעלות אותו חזרה...חחח
  • חלומות שוורים 09/11/2018 20:08
    הגב לתגובה זו
    רק צריך לראות מציאות ולא גחמות לב
  • 2.
    נו, ומה קורה עם מחיר הגז???? (ל"ת)
    אנונימי 09/11/2018 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברכאווי מסטול טיכו.. 09/11/2018 16:46
    הגב לתגובה זו
    נפט יורד ? אז שיירד לגני גיהנום... נסע על קאנביס לא יותר טוב ? גם בריא וגם ממסטל ולא מזהם ( זיהום אויר קשה ולא בריא לנשימה ) ועכשיו תעזבו אותי מסטול עד התחת.......
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.