הדיווח שמטיס כעת את מניותיהן של יצרניות הרכב האירופאיות
מניותיהן של יצרניות הרכב האירופאיות מזנקות בחדות כעת בבורסות אירופה, וזאת בהמשך לדיווח לפיו הנשיא טראמפ עשוי לסגת מהאיום להשית מסים חדשים על ייבוא רכבים מאירופה.
העיתון הגרמני "Handelsblatt" דיווח אמש כי שגריר ארה"ב בגרמניה אמר, כי טראמפ ישקול לסגת מהאיום המדובר ולחתור לפתרון של 'Zero tariff' (כלומר סחר חופשי אמיתי ללא חכמות בין שתי המדינות) כדי לפתור את המשבר שנוצר מול אירופה בעניין. נזכיר כי ביוני האחרון טראמפ אמר כי הוא שוקל להשית מס גבוה 20% על יבוא כלי רכב מהאיחוד האירופי. כעת, הדיווח מעלה את האפשרות שהנשיא יוותר על המס, מה שמחזק את הטיעון של חלק מהכלכלנים בשוק לפיהם הדיבורים לא יהפכו למעשים.
מניות סקטור הרכבים באירופה מגיבות לדיווח בעליות חדות. מדד Europe 600 Autos and Parts (סימול: SXAP) מזנק ב-3.6% בבורסת פרנקפורט; מניית BMW קופצת 4%; מניית פולקסוואגן (סימול: VOW) קופצת 3.5%; מניית דיימלר (סימול: DAI) קופצת 3.3 בפאריז; מניית פיז'ו (סימול: UG) מזנקת ב-3.25%; מניית פיאט קרייזלר (סימול: FCA) מזנקת ב-4.7%.
בשנת 2017 ייבוא כלי רכב וחלפים לארה"ב עמד על 359 מיליארד דולר, במקביל ייצאה ארה"ב כלי רכב וחלפים בהיקף של 157.5 מיליארד דולר. כלומר סעיף הרכב והחלפים בלבד תרם יותר מ-200 מיליארד דולר, שהם יותר משליש מהיקף הגירעון האמריקאי. גרמניה היתה אחת המובילות בייצוא כלי רכב בארה"ב. האפשרות להטלת מכסים על ייצוא רכב למעצמה הכלילית הגדולה בעולם מטילה צל כבד על התעשייה הגרמנית המפוארת.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.נ.ש. 05/07/2018 17:06הגב לתגובה זוהרי זה מה שהוא אמר או מס של 25% לכל צד. או %2.5 לכל צד. מה שהיה עד היום זה 25% יבוא מארה"ב לאירופה ו2.5% מאירופה לארה"ב. הוא העלה ל25% מלכתחילה כדי להוריד ל2.5%
- 2.בא 05/07/2018 14:44הגב לתגובה זותעשית הרכב האמריקאית , למה לארהב צריך להיות איכפת מהגרמנים ומהמכוניות שמייצרים שם ,או מהקומוניסטים בסין שם אין הפרדת רשויות ,ויש דיקטטורה קומוניסטית לנצח בשביל לנצח .רק שיכבה קטנה של סינים מרוויחה .
- 1.תום 05/07/2018 14:32הגב לתגובה זושעושה כל נזק אפשרי קודם כל זורק ספין לאויר עושה נזק רואה לאן נושבת הרוח ואז מבטל משנה בהתאם בלי שום מחשבה תחילה
- יונתן 05/07/2018 15:22הגב לתגובה זומההתחלה הוא הצהיר שהמטרה שלו היא שלא יוטלו מכסים על ייצוא מארה"ב. וראה זה פלא, זוהי בדיוק ההצעה שמונחת כעת על השולחן. והאירופאים הולכים לקבל את ההצעה הזו ועוד להגיד תודה, וזה אחרי שרק לפני חודש הם דחו בשאט נפש הצעה זהה לחלוטין. אגב, האם תוכל להסביר על איזה נזק אתה מדבר. אני לא רואה כאן שום נזק, אולי חוץ מלאגו הפגוע של דונלד טסק ושאר החברים בסובייט העליון של האיחוד האירופי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
