מגמת מסחר עליות חץ  בורסה, מסחר סוחר השקעות
צילום: Istock

סך החוב בעולם זינק לרמה של 237 טריליון דולר

ע"פ דו"ח של המכון הלאומי למימון (IFF) בועת האשראי המשיכה להתנפח במהלך הרבעון האחרון של 2017, מאשימים את הבנקים המרכזיים
מערכת Bizportal | (6)
בועת האשראי (שמזינה את שאר הבועות בשווקים) המשיכה לגדול ברבעון האחרון של 2017. ע"פ דו"ח של המכון הלאומי למימון (IFF) שפורסם הערב, סך החוב העולמי זינק במהלך הרבעון האחרון של 2017 בכ-70 טריליון דולר, והסתכם בכ-237 טריליון דולר. רק לשם השוואה, ב-2008 החוב העולמי היה נמוך בכ-70 טריליון דולר מהמצב היום. לנוכח המהלכים הצפויים של הבנקים המרכזיים בתקופה הקרובה, זה נראה כבלתי נמנע כי בעיית החוב תיהיה בכותרות בתקופה הקרובה. למרות הזינוק ברמת החוב, היחס בין התוצר העולמי לחוב העולמי רשם ירידה רבעונית חמישית ברציפות, בעיקר אודות לשיפור החד בנתונים הכלכליים בכלל השווקים, והיחס בין החוב לתמ"ג עומד כעת על 317.8% "בלבד". נציין כי התנופה הכלכלית שחווה העולם ובעיקר באירופה, הואטה משמעותית בחודשים האחרונים גם שהיחס צפוי לשוב לזנק ברבעון הקרוב. בקרב הכלכלות המפותחות, החוב המקומי כאחוז מהתמ"ג הגיע לשיא של כל הזמנים בבלגיה, קנדה, צרפת, לוקסמבורג, נורבגיה, שוויץ. בסיום הדו"ח דאג המכון למצוא את האשמים העיקריים בהצטברות החסרת תקדים של החובות בשנים האחרונות: הבנקים המרכזיים כמובן. "הריבית שעדיין נמוכה מידי ממשיכה לתמוך בגידול חד בכמות החובות מציינים בדו"ח. סך החובות בעולם בעשור האחרון: ניתן לראות כי הגידול העיקרי בשנים האחרונות הוא בעיקר בחברות אשראי שאינם בנקים (Non-financial corporates), ועתה כאשר הריביות מתחילות לטפס, ובמיוחד ריבית הליבור שזינקה לרמות שיא מאז המשבר הפיננסי אותן חברות מתקשות למחזר את החוב. בחודש מרץ נרשם המספר הגדול ביותר מאז 2011 של חברות בארה"ב שביקשו לפשוט רגל (לכתבה המלאה), נציין במיוחד את שוק הרכב האמריקני שהעניק בשנים האחרונות תנאי מימון של עד 100% לאוכלוסיות בעייתיות, ועתה מתחילים להצטבר ההפסדים בעקבות איחורים בתשלומים (לכתבה המלאה). מבחינת חלוקה לשווקים, נראה ע"פ הדו"ח הערב כי השווקים המתעוררים היו אחראים לחלק נכבד מהגידול בשנה החולפת. חובות לפי השווקים 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אבי כהן מטלנירי 11/04/2018 09:26
    הגב לתגובה זו
    לדעתי
  • 5.
    הברבור הירוק 10/04/2018 23:34
    הגב לתגובה זו
    יש ערך מוסף לאתר שמציג מידע חשוב לקוראים
  • 4.
    חוב 10/04/2018 21:21
    הגב לתגובה זו
    און ליין www.debt clock.com
  • 3.
    חוב 10/04/2018 21:19
    הגב לתגובה זו
    לאומי 21 טריליון דולרב17 ב2000 5.7 טריליון דולר . חוב המדינה גם הוא בעייתי ראה חוב המדינות בגוש משבר 2012 כיצד מנעו בגוש פשוט הבנק המרכזי שפך כסף רכש אגרות חוב המדינות כוללל המדינות הבעיתיות .
  • 2.
    חוב 10/04/2018 21:16
    הגב לתגובה זו
    האחרונים ארהב גוש האירופה משברי אשראי . סאב פריים זה משבר אשראי של רוכשי הנדלן . עליית רמת האשראי מסוכנת אשראי חברות אשראי צרכני גם אשראי המדינה כגון אגרות חוב ממשלתיות אוצריות המניע לצמיחה כלכלית אשראי ללא אשראי צינור הכסף נסגר והחברות ציבור נכנסים לבעיית נזילות.
  • 1.
    רמותהחוב 10/04/2018 21:11
    הגב לתגובה זו
    משמעות יש גם מלווים כיצד הבנקים נותנים הלוואות אלו כספי המפקידים בבנק חברות אשראי כנל חובות החברות אגח קונצרני . מצד אחד מלווים ממד שני לוקחי ההלוואות משכנתאות צריכה לימודים תעשיית האשראי מנפחת הכל החל מצריכה השקעות הכל ירידה באשראי צימצום התכווצות הרחבה הרחבה כלכלית הביקושים המצרפיים כוללות הרבה הרבה אשראי . לכן צימצום אשראי התכווצות כלכלית גידול אשראי הפוך הבעיה כל מספר שנים מתרחשת משבר אשראי אי יכולת החזרים כלומר קריסת בורסה מדבר אשראי קריסת נדלן כנל.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: