הירידות בוול סטריט הוחרפו בעקבות דבריו של פאואל
התקווה כי הפד' יציל הערב את המשקיעים בגלל ההתרחשויות הפוליטיות התבדתה. מאזן הפד' צנח השבוע, תהליך צמצום המאזן צפוי לעלות שלב כבר החודש
כאשר הנשיא טראמפ מצליח לרכז את מלוא תשומת הלב עם הציוצים התכופים שלו וההצהרות על מלחמת סחר מול סין, נראה כי סוגיית מאזן הפד' והמדיניות המוניטרית של הפד', שתמכה בשנים האחרונות בשווקים זזה הצידה.
אם הייתה תקווה למשקיעים כי בעקבות ההתרחשויות בשווקים, יו"ר הפד', ג'רום פאואל, ישנה הערב את הטון בנוגע להמשך צמצום המאזן ולהעלאה איטית יותר של הריבית, אז היא התבדתה הערב כאשר פאואל חזר על רוב טיעוניו מהחודשים הקרובים. המדדים הגיבו מיד בהחרפת הירידות.
הינה עיקרי דבריו של פאואל הערב:
*מדדים רבים בשוק העבודה מצביעים כי שוק התעסוקה האמריקני קרוב לתעסוקה מלאה.
*מעט פרמטרים מצביעים כעת על חולשה בשוק התעסוקה.
* העלייה האיטית בשכר העובדים מצביעה כי אין חימום יתר של הכלכלה.
* פאואל צופה המשך העלאות ריבית במהלך התקופה הקרובה במטרה להגיע ליעדי הפד' (לא פירט 3 או 4 העלאות).
* הפד' צריך לדאוג שהשוק לא יתחמם מידי ומצד שני לא לעלות ריבית מהר מידי.
אבל בעוד רוב המשקיעים מתרכזים בנושא הריבית, כפי שאנחנו חוזרים פה בשבועות האחרונים: הנושא המרכזי הוא המאזן של הפד'. השווקים פשוט לא יכולים ללא הכסף הזול מצד הבנקים המרכזיים. השבוע התבשרנו כי 2 הבנקים הגדולים האחרים: הבנק המרכזי ביפן, והבנק במרכזי באירופה הגדילו את התערבותם בשווקים בחודש האחרון במטרה למנוע ירידות בשווקים (לכתבה המלאה). אצל הפד', צמצום המאזן עובד כרגע על טייס אוטומטי: מאזן הפד' הצטמצם בכ-11 מיליארד דולר השבוע, כאשר הצמצום מיוחס לימי חמישי ושישי הקודמים (שלא נכללו בדו"ח הקודם), ובימים האחרונים הוא מעט קנה (והרגישו את התמיכה בשווקים).
המדהים הוא שהפד' נמצא רק בתחילתו של התהליך, כאשר הוא בהילוך 2 מתוך 5 שהוא חוזה. החודש התהליך צפוי לצבור תאוצה כאשר צמצום המאזן צפוי לעלות לרמה של 30 מיליארד דולר בחודש. זה אומר שכן תהליך ההשקעה מחדש באג"חים יילך ויקטן.
מאזן הפד' השבוע: צמצום חד השבוע. צפי להגברת הקצב בתקופה הקרובה
מדד הs&P500 בעשור האחרון: כל הבעיות התחילו מהרגע שתוכנית צמצום המאזן התחילה.Fed's' balance sheet for the past week: a sharp decline Trump provides the triggers, the Fed is the main story here@dlacalle_IA @zerohedge @NorthmanTrader pic.twitter.com/1FYIKlIjIu
— Amit Tal (@amital13) 6 באפריל 2018
בהמשך לשבועות האחרונים, גם הערב אנו טוענים כי הבעיה העיקרית של השווקים היא הנזילות שעשויה לגרום לאירועי קיצון. במידה והציבור יחליט לצאת במקביל מהשוק, לא בטוח שיהיה מי שיוכל לקלוט את כל הפקודות. התנודות החדות בימים האחרונים מציגים היטב את הבעיה. ולסיכום: טראמפ מספק את התירוצים ואת ההסחה המושלמת.Trade war between the US and China? The graph the central banks do not want you to see. Markets can not without growth in the balance sheets of central banks@zerohedge @dlacalle_IA @TheBubbleBubble @NorthmanTrader @MarkYusko #spx $SPY #StockMarket pic.twitter.com/cCZSEKjXOq
— Amit Tal (@amital13) 4 באפריל 2018
- 8.?fed 2017 down yet market up - so no corrolation (ל"ת)abr 10/04/2018 07:37הגב לתגובה זו
- 7.משה 07/04/2018 18:10הגב לתגובה זוזה מהלך בריא למשקיעים בשוקי ההון כי עדיף שהשערים ירדו כעת ויתאזנו עם המציאות מאשר שיתנפחו עוד ואחר כך הכל יתמוטט בבת אחת זה אמנם לא מתאים למהמרים אז שילכו להמר בקזינו ויניחו לנו
- 6.emma 07/04/2018 14:25הגב לתגובה זוצריכים לניות ברורים ללא שימול בזכוכית מגדלת.
- 5.ברוך 07/04/2018 06:37הגב לתגובה זוהכל יסתדר בסופו של דבר
- 4.ישראל 07/04/2018 02:55הגב לתגובה זוקוקוריקו תיתעורר הפד לא ייתן לשוק לקרוס
- 3.איזי 07/04/2018 01:10הגב לתגובה זואנחנו הדבילים שלא מבחנים
- 2.יואל 07/04/2018 00:02הגב לתגובה זו2%
- 1.שטויות 06/04/2018 22:08הגב לתגובה זוהרי אנשי מפתח רואים שיש פאניקה אז מה כל כך בוער להם להחריף אותה? הם כולם יודעים שכל מילה שלהם מוחקת מיליארדים או מייצרת אותם. וחוץ מזה, כמה מפגרים כל אותם משקיעים שיוצאים בפאניקה בגלל פלוץ של טראמפ או גרעפס של פאוול. מחר השמש תזרח, אנשים ימשיכו לצרוך שיט בהיסטריה, הכדור ימשיך להסתובב. אני מסתכל מהצד וזה פשוט דבילי, מצטער.
- סימפל 07/04/2018 18:10הגב לתגובה זוהוא אמר שהחוב של ארה"ב גדל למימדים שלא ניתן לשאת. זה מה שהפחיד באמת את האנשים.
- משקיעון 07/04/2018 14:11הגב לתגובה זומסכים לגמרי. הנגיד החדש כנראה פקיד קטן וסדיסט
- אז תקנה מניות ותסתום (ל"ת)א 07/04/2018 07:27הגב לתגובה זו
- צ'ארלי 07/04/2018 01:06הגב לתגובה זואם זה מה שהגבת לכתבה הזאת
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
