ירידות מסחר בורסה עליות שוק ההון
צילום: Istock

הפנסיה בארה"ב - משבר שממנו לא ניתן לחמוק

קרנות הפנסיה חייבות המשך עליות בשווקים על מנת להימנע מחדלות פירעון. האם מדובר בסיטואציה גדולה בכדי ליפול?
עמית טל | (14)

בחודש יוני האחרון פרסמה חברת הדירוג מודי'ס סקירה מדאיגה בנוגע למערכת הפנסיה בארה"ב (לכתבה המלאה). ע"פ הניתוח של 56 תכניות ציבוריות עם התחייבויות נטו של 778 מיליארד דולר, קבעה מודי'ס כי ירידה שנתית של 5% במהלך 3 השנים הקרובות, תוביל לזינוק של 59% מההתחייבויות הלא ממומנות של חברות הפנסיה בארה"ב. בהתחשב בכך שסך כל ההתחייבויות הפנסיה הציבורית הלא ממומנת עומד על 5 טריליון דולר במצטבר, מדובר בזינוק של 3 טריליון דולר, סכום שעלול להביא לפשיטת רגל כמעט ודאית של רוב קרנות הפנסיה.

המדדים בוול סטריט עברו בחודש שעבר לראשונה מזה מספר שנים תיקון יחסית עמוק של 10%, ולמרות שהירידות נמחקו ברובן (והנאסד"ק קבע השבוע שיא חדש), נראה כי קרנות הפנסיה בארה"ב נמצאות בבעיה גדול. על מנת לעמוד בהתחייבויותיהן, הגדילו קרנות הפנסיה בשנים האחרונות את אחוז השקעתן במניות על חשבון ההשקעה באג"חים: אם בניתוח היסטורי, אחוז ההשקעה במדדי המניות היה בין 25% ל-35%, ברוב קרנות הפנסיה החשיפה היום היא בסביבות 60%-50%, ולכן הרגישות הרבה לתנודות  במדדים.

נראה כי המצב הבעייתי ביותר הוא בקרן הפנסיה של קליפורניה (CalPERS), הנחשבת לגדולה ביותר בארה"ב. הקרן, שמנהלת קרוב ל-350 מיליארד דולר, איבדה בתחילת החודש שעבר קרוב ל-20 מיליארד דולר משוויה תוך 5 ימים בלבד. הקרן החזירה סכום רב מההפסד בעקבות התיקון החד במדדים, אך השאלה המעניינת היא מה יקרה במידה ויהיה מימוש חד יותר וארוך יותר בשווקים. הדמוגרפיה הבעייתית (כמו ברוב העולם המערבי) מסבכת עוד יותר את המצב בשנים הקרובות.

קרן הפנסיה של קליפורניה הצביעה לאחרונה על הורדת תקופת התשלומים לעמיתים חדשים מ-30 שנה ל-20 שנה (מקדם הקיצבה), הדבר צפוי לשבר במעט על המאזן הבעייתי של הקרן. נכון להיום, הקרן יכולה לממן 68% בלבד מההתחייבויות שלה.

סטיב ווסטלי, חבר במועצת המנהלים של הקרן, טען לאחרונה בהתבטאות יוצאת דופן כי "משבר הפנסיה הולך ומתקרב מיום ליום, הקרן קרובה למצב של חדלות פירעון, ודרוש רפורמה או חילוץ בקרוב". נראה כי דבריו של ווסטלי אכן נכונים: לפי דו"ח שפרסמה  בין השנים 2019-2025 התשלומים שהקרן תצטרף לשלם צפויים לזנק בכ-50% מרמתם היום. המתמטיקה הפשוטה אומרת כי זה הסיכוי שהקרן תוכל לעמוד בזה הוא אפסי.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    זה עילת העילות וסיבת הסיבות שהשוק לא ירד בשנים הקרובות (ל"ת)
    אבי 14/03/2018 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    עמנואל 13/03/2018 21:33
    הגב לתגובה זו
    אז מדוע שנפגעו בגלל מישהו אחר?
  • מה שאלת? לא ברור (ל"ת)
    שרון 14/03/2018 07:29
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יוסי 13/03/2018 18:32
    הגב לתגובה זו
    קרנות משקיעות באפיקים מסוכנים כדי ליצור רווחים מהירים עח המשקעים
  • 7.
    הנפילות יגיעו בטוח ובקרוב, כמה אפשר להחזיק בבטן (ל"ת)
    יהיה סירחון 13/03/2018 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אתה מתאר כאן פשוט פירמידה והאחרונים שיכנסו יואכלו אותה (ל"ת)
    אלי 13/03/2018 18:23
    הגב לתגובה זו
  • איזה שטויות כולם כבר בפנים אז מי יכנס? (ל"ת)
    אבי 14/03/2018 08:18
    הגב לתגובה זו
  • וזו אכן פירמידה (ל"ת)
    עמית טל 13/03/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ההדפסה לא 13/03/2018 17:18
    הגב לתגובה זו
    כדי לא להפחיד ולהגיד לכו תחסכו.העשירים התעשרו והפראיירים שבנו על עבודה ופנסיה ישארו עם הלשון בחוץ.גם בארץ מיתון קטן והאשליה של הכסף מהנדל"ן תתפוגג.
  • 4.
    אלי 13/03/2018 17:16
    הגב לתגובה זו
    לא בגלל שגברת כהן מחדרה התחילה להשקיע. הסיבה היא שלא מעט גופים נאלצים לשים כסף בשוק ולהרים את המדדים שיוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן וזאת דוגמא קלאסית. יש עוד לציין שמדינות כדי לשמור על ערך נמוך של מטבע קונות לרוב דולרים, וכשאין ממש מה לעשות איתן משקיעות במניות, ראה גברת פולג. מה יהיה שהשוק יירד? מה זה משנה כבר אנשים הללו כבר לא יהיו בתפקידם. מי שידפק זה כל מיני גברות נחמדות כמו גברת כהן מחדרה.
  • אני 14/03/2018 09:56
    הגב לתגובה זו
    אין בועה במחירי המניות בארץ, שכמעט ולא עלו ב-10 השנים האחרונות (מ-2007). בארה"ב המחירים גבוהים, זה נכון. הבעיה היא שאם בארה"ב מחירי המניות יירדו, בכל העולם הם יירדו, כמו שקרה בחודש שעבר.
  • 3.
    ההונאה הבנקאית הגדולה בהיסטוריה-הדאון ? שאלה של זמן (ל"ת)
    כותבי תרחישים 13/03/2018 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יעקב 13/03/2018 17:02
    הגב לתגובה זו
    חדשות טובות בקרוב - ברכה והצלחה לכל עם ישראל.
  • 1.
    game over (ל"ת)
    דן 13/03/2018 16:56
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: